Alsof iemand op me ligt of 'bezig' is tijdens het slapen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Karlijnxxx

Alsof iemand op me ligt of 'bezig' is tijdens het slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 14:08

Het is misschien een beetje een raar verhaal maar omdat ik er vanacht weer last van had wil ik nu toch weten wat jullie ervan denken.

Soms wordt ik midden in de nacht wakker, krijg amper mijn ogen open, armen liggen vaak gebogen met mijn handen naast m'n schouders, proberend 'iets' weg te drukken. Ik voel steeds in meer of mindere maten druk over m'n lichaam gaan (als in golven), echt heel zwaar, verstikkend, pijnlijk.
Voor mij voelt het bijna of iemand met me 'bezig' is, alsof ik verdooft ben. Het is nooit als ik bij m'n vriend slaap, alleen als ik thuis ben. Echter slaap ik niet heel vaak bij hem dus dat kan natuurlijk gewoon toeval zijn. Het komt ook in vlagen, soms 5 a 6x in de maand, dan weer een tijd niet en dan begint het weer.

Vaak als ik me ga 'verzetten', proberen om mn mind weer aan het werk te krijgen (want ook daar waait een enorme waas in (??), terwijl ik mezelf normaal wakker kan krijgen in (enge) dromen) de druk nog erger wordt. Alsof hetgene wat op me zit doorheeft dat ik wakker wordt. Ik val daarna eigenlijk altijd weer in slaap, ik word er nooit helemaal wakker uit.

Nu is mijn vraag aan jullie: hebben jullie hier een rationele verklaring voor? Ik kan het namelijk niet aan m'n moeder vertellen, die denkt gewoon dat ik gek ben waarschijnlijk.

Flux

Re: Alsof iemand op me ligt of 'bezig' is tijdens het slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:11

Ai, dat klinkt heel erg eng...

Maar voor je aan rare/enge dingen gaat denken; google eens op slaapverlamming? Kan zijn dat je daar misschien last van hebt namelijk :)

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:12

Ik heb hierover gelezen, kan het slaapverlamming zijn? Heb het ook een keer gehad.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:14

Ik ben ook wel eens wakker geworden en kon me helemaal niet bewegen hoe ik ook probeerde. Heel eng! Kan slaapverlamming zijn ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:15

Het klinkt wel als een slaapverlamming, wiki zegt:

Slaapverlamming is nauw verbonden met de remslaap, de slaapfase waarin men droomt. Hierdoor treden er tijdens de verlamming soms hallucinaties op. Het verschijnsel wordt ook in verband gebracht met slaapstoornissen (zoals slaapapneu en narcolepsie) en geestelijke of lichamelijke uitputting. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen hypnagogische en hypnopompische hallucinaties, respectievelijk net voor het inslapen en net na het ontwaken. Dit verschijnsel kan bijzonder realistisch overkomen en gaat vaak gepaard met een extreme angst. Het kan gaan om visuele, auditieve, tactiele en gevoelsmatige gewaarwordingen. Voorbeelden van hallucinaties die relatief vaak voorkomen zijn:

Gevoelsmatig:
Het zich volledig niet kunnen bewegen. Slechts de ogen kunnen bewogen worden. Zelfs de snelheid van de ademhaling is niet onder controle
De gewaarwording van een meestal onzichtbare, vaak kwaadaardige “aanwezigheid” in de kamer
Het gevoel niet of nauwelijks te kunnen ademen
Een druk/gewicht op de borst
Een oncontroleerbaar gevoel van angst
Het naar beneden vallen, omhoog getild worden of omrollen zonder dat dit daadwerkelijk gebeurt

Auditief:
Voetstappen
Stemmen
Kloppingen
Gezoem, gerinkel, geruis, geschreeuw … soms in combinatie met een gevoel van tinteling of vibratie door het lichaam heen

Tactiel:
Gevoel van aanraking
Eventueel stekende pijnen in de rug, benen, armen
Gewrichtspijnen

Visueel:
De aanwezigheid van iemand waarnemen (vaak een zwarte schim, maar kan ook een gedetailleerd wezen zijn)
Het opengaan van deuren e.d.
Voorwerpen uit de droom waarnemen

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:16

Ik heb trouwens alleen het gevoelsmatige deel, de rest heb ik nooit gemerkt..

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 14:17

Kijk, niet kunnen bewegen kan ik begrijpen, heb van slaapverlamming gehoord, maar dan moet gewoon je 'mind' z'n werk doen maar daar krijg ik de waas ook niet uit? En verder lijkt het echt alsof en golven over mn heen komen, zwaar en verstikkend. Hebben jullie dat ook gehad of konden jullie je alleen niet bewegen?

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:17

Ja ik ook, had ook niet het idee dat er een ander in de ruimte was

Edit: Kon me niet bewegen en er zat een soort van druk op me, tis moeilijk uit te leggen, die golven weet ik niet echt meer, Ik heb het trouwens wel gehad toen ik bij mij vriend in bed sliep
Laatst bijgewerkt door Anneert op 09-06-11 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:18

Het hoeft ook niet allemaal voor te komen. Ik heb namelijk alleen de tactiele hallucinaties. :)

Je mind heeft helaas ook last van de slaapverlammingen, het is meer dan alleen lichamelijk, ook geestelijk is er slaapverlamming. Zie de verschijnselen hier boven :)

Zie mijn post hierboven zegmaar.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:18

Als ik zo dat verhaal over slaapverlamming lees lijkt dat wel te kloppen met wat je omschrijft :j

Als je t nou niet vertrouwt, gewoon contact opnemen met een paragnost.. You never know en een goede slaap is ook wat waard :)

charlie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:21

amyz schreef:
Als ik zo dat verhaal over slaapverlamming lees lijkt dat wel te kloppen met wat je omschrijft :j

Als je t nou niet vertrouwt, gewoon contact opnemen met een paragnost.. You never know en een goede slaap is ook wat waard :)

Idd, je hoeft je niet te schamen,
veel mensen hebben het blijkbaar, anders staat het niet op wiki:)

Succes!

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:26

Anneert schreef:
Ik heb hierover gelezen, kan het slaapverlamming zijn? Heb het ook een keer gehad.

Juist, daar dacht ik ook gelijk aan. Ik heb dat ook wel eens gehad, nu al bijna 3 jaar niet meer.
Moet je even googelen wat dat is (sorry als dit al eerder gezegd is, heb maar 2 antwoorden gelezen).
Kan komen als je erg moe bent. Is niets engs hoor.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:27

amyz schreef:

Geen contact opnemen met een paragnost.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:42

Klinkt mij gewoon in de oren als slaapverlamming. Ik ben ook een 'patiënt' sinds iets meer als een dik jaar ongeveer ;) . Jouw ervaring van iets stikkends en drukkends heb ik tijdens een van mijn leuke verlammingsaanvalletjes ook wel eens gehad. Had toen vooral moeite met mijn ademhaling, dacht dat ik zou stikken :+ .
Ook die waas in je hersenen is heel normaal. Je kan het gerust tegen je moeder zeggen, hier is echt niets 'gek' aan, heel wetenschappelijk te verklaren. Helaas bestaat er voor zover ik weet geen remedie en is het enige wat je kan doen als het je overkomt rustig blijven, jezelf duidelijk maken dat dit maar een droom is en geduldig afwachten tot het voorbij is.

Kismetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:48

ieh, klinkt erg spooky, misschien moet ik dit niet lezen haha, slaap ik vanacht weer niet..zal wel te verklaren zijn zoals boven aangegeven, persoonlijk dacht ik meteen aan geesten.. maar ja ik ben ook zo naief..heb ook al tal van paragnosten over de vloer gehad, omdat ik weer spoken dacht te zien in mijn huis, kopere veer in de tuin tegen de adertjes enz..300 euries.. en ik trapte er weer in, al met al had ik geen resultaat en geen geest..heb ik waarschijnlijk zelf weg gepest..succes in ieder geval, blijf je wel ff volgen, vind het wel interessant..

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:52

Klinkt als slaapverlamming. En ja die golven kunnen er bij horen. En het verstikte gevoel ook.
Er zijn veel dingen die er bij horen.

Zelf heb ik het 1 tot 3x per week.
Heb oa. De druk, verlamming, oorruizen, gevoel dat ik val, achtbaangevoel, gevoel dat je plat gedrukt word daar de wind (komt in vlagen), pijn, kriebelen en het gevoel dat iemand je aanraakt, angst en benauwdheid (vaak incl gevoel dat iemand je keel dicht drukt).

Het komt vaak voor als je erg moe bent, lichamelijk of geestelijk. Of soms onverklaarbaar. Zelf heb ik het al sinds de lagere school, vaak zonder reden.
Er zijn wel bepaalde truukjes die helpen bij mij zijn dat. Bv iets eten voor je gaat slapen, geen vruchtensappen drinken, eerst nog even onder de douche gaan, de wekker te vroeg zetten voor me ritme, lamp laten branden, muziek spelen en mezelf in slaap denken. En verzet je er niet tegen, ontspan jezelf (desnoods lichaamsdeel voor deel), dan verdwijnt het sneller. Het lijkt of zo'n aanval eeuwig duurt, maar eigenlijk is het nooit meer dan een minuut.

Ze doen ook proeven met medicijnen om het minder te maken trouwens.
Laatst bijgewerkt door Veulen84 op 09-06-11 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:53

MeFlower; waarom niet?

Kismetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:54

Visueel:
De aanwezigheid van iemand waarnemen (vaak een zwarte schim, maar kan ook een gedetailleerd wezen zijn)
Voorwerpen uit de droom waarnemen[/quote]

Als bovenstaande bij mij was gebeurd, had ik blauw in mijn bed gelegen.. :D ik ben echt een mega schijterd in het donker..wilde ik ok nog ff kwijt..doe ook altijd meteen mijn ogen dicht als ik in bed lig, zodat ik niks meer voor "iets"anders aan kan zien, en lamp zie veranderd in een persoon ofzo.. haha echt raar het menselijk brein..

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:54

Dit heb ik als kind gehad ! Ik voelde me alsof ik 10000 kilo woog.. alles was zo zwaar ! Dit is vanzelf over gegaan gelukkig. Als klein kind rende ik jankend na beneden snel op papa's schoot :(:)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:59

Kismetje schreef:
Visueel:
Voorwerpen uit de droom waarnemen

Als bovenstaande bij mij was gebeurd, had ik blauw in mijn bed gelegen.. :D ik ben echt een mega schijterd in het donker..wilde ik ok nog ff kwijt..doe ook altijd meteen mijn ogen dicht als ik in bed lig, zodat ik niks meer voor "iets"anders aan kan zien, en lamp zie veranderd in een persoon ofzo.. haha echt raar het menselijk brein..

Als kind kropen er heel vaak slangen over me heen of probeerde schimmen me te grijpen. Tegenwoordig hou ik me ogen dicht. Zie nog wel wat vlekken, maar met een lamp is dat ook al minder.

Maar onderdeel ervan is ook gewoon angst. Vervelende daarvan is ook dat het je gaat beïnvloeden. Ik heb soms periodes zo veel aanvallen dat ik niet wil slapen... Daardoor word je nog moeier en dan word het erger.

Maar hopelijk is dat bij Ts minder erg, zeker nu ze weet wat het is.

Tara_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 15:02

Dat klinkt eng!
Ik denk niet dat je moeder je niet geloofd hoor.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 15:02

Ik zou ook geen contact gaan opnemen met paragnosten of beginnen denken aan geesten. Toen ik ermee zat en dingen begon op te zoeken, kwam ik ook op paranormale fora terrecht waarop iedereen begon te roepen "oooooeeeee! je hebt een paranormale ervaring gehad! de geest van je overgrootmoeder wil je iets zeggen!" .

Ik denk dat het kan zijn dat er meer is tussen hemel en aarde, maar in dit geval is het echt gewoon kul. Dit is echt gewoon verklaarbaar met de wetenschap en heeft niets te maken met abnormale verschijnselen. Ik vrees dat de kans groter is dat je een kwakzalver te pakken krijgt ipv een echte paragnost die je voor veel geld een algemeen globaal verhaaltje ineenbokst over geestescontacten dan dat je er daadwerkelijk hulp aan zou hebben.

Kismetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 15:12

Karlijn, waar denk je zelf aan? Wat zegt jou vriend ervan? slaapt die wel eens bij jou thuis? Ervaart hij dit ook dan? Zo niet, zou ik dit snel eens testen of je het dan ook hebt..

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 15:22

T is ook nogal een kunst om een goede te vinden ja.. Maar áls je een goede paragnost hebt dan heb je er ook echt iets aan. Ik heb een tijdje bij een gelopen en die deed een hoop dingen juist af als kul, niet zeuren, voetjes terug op aarde. Niks de geest van je overleden oma :+
Al ben ik het met je eens; een kwakzalver is snel gevonden.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 15:27

Maar in dit geval vindt ik het gewoon echt onnodig om er eentje bij te halen omdat dit echt wel gewoon de wetenschap is. Een goede paragnost zal je nu wel zeggen 'niet zeuren, voetjes op aarde', maar dat wist je op voorhand wel :+ .