Wie herkent mijn symptomen, fybromyalgie of iets anders?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Wie herkent mijn symptomen, fybromyalgie of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 12:35

Ik loop nu al zo lang met klachten en er komt maar niet echt uit wat het nu is. Ze beïnvloeden inmiddels mijn dagelijks leven (en ook toch wel mijn humeur) flink en daarom wil ik nu wel eens weten wat er aan de hand is ;(

Het begon allemaal 2,5 jaar geleden nadat mijn dochtertje geboren is (tevens mijn enige kindje). Op het eind van de zwangerschap had ik echt een megabuik van haar, maar daarnaast hield ik ook ontzettend veel vocht vast in mijn benen, enkels, polsen en vingers (daar had ik er echt last van zeg maar) en had ik gruwelijke jeuk omdat mijn lever niet meer 100% werkte door de zwangerschap.

Toen mn dochter éénmaal geboren was, waren de jeukklachten meteen weg gelukkig. Het vocht verdween echter maar heel langzaam en steeds s avonds en s ochtends vroeg als ik opstond weer last van opgezette, stijve en pijnlijke enkels/vingers. Ik dacht dat het nog bij het ontzwangeren hoorde en dus niet al te veel aandacht aan besteed.

Naar mate de maanden verder gingen, werd het eigenlijk alleen maar slechter in plaats van beter. Ik kon mijn ringen helemaal niet meer om en al mijn gewrichten werden steeds pijnlijker. ik hoefde maar een klusje te doen waarbij ik bewegingen maakte die ik anders niet maakte en hup, gelijk een ontsteking te pakken in 1 of ander gewricht.

In het afgelopen jaar heb ik dus ontstekingen gehad in: beide schouders, 1 elleboog, 1 pols, beide enkels, 1 knie en beide heupen. Steeds als het ene weer klaar was, kwam het volgende. Om doodmoe van te worden, want het doet verrekte zeer en immobiliseert je dagelijks bestaan soms behoorlijk.

Ook blijf ik maar zeurende pijn houden in mijn enkels en op de wreef van mijn beide voeten (ik weet niet of daar pezen of spieren overheen lopen? Van de bovenkant van je voet richting je scheenbeen zeg maar, daar tussenin). S ochtends kan ik af en toe alleen maar op mijn tenen het bed uit stappen omdat het net voelt of die pezen/spieren te kort zijn en ik ze kapot-rek als ik mn voet plat op de grond zet. Na een minuut of 10 gaat het beter en kan ik normaal lopen. Ook na een dag met veel staan/lopen kun je mij s avonds op de bank vinden met mn benen omhoog, pijn pijn pijn en dan zetten mijn enkels dus ook weer op.

Al met al, ben ik iets meer dan een jaar geleden naar de huisarts gegaan met deze klachten. Daar werd me gezegd, ach, gaat wel weer over, gewoon bewegen blijven en zoek maar een sport (ik rij paard.. ja neeee.. dat was geen sport :( , ik moest maar gaan hardlopen ofzo). Dus ik werd weer naar huis gestuurd en daar kon ik het mee doen.

3 maanden later, ben ik nogmaals naar de huisarts gegaan. Weer uitgelegd dat de klachten te erg waren en dat ik wou dat er beter naar werd gekeken. Nou, na veel aandringen zou hij me wel doorverwijzen naar een reumatoloog, want het "zal wel fybromyalgie zijn en daar doen ze toch niks aan" .

Uiteindelijk dus door een reumatoloog onderzocht op pijnpunten, klachtenverhaal en bloedonderzoek. uit het onderzoek bleek (gelukkig) geen sarcoïdose (komt niet vaak voor, maar dat heeft mijn vriend in chronische vorm en daar word je echt niet vrolijk van), maar ik reageerde wel op een heel aantal pijnpunten die wijzen op fybromyalgie. Een echte diagnose werd er niet gesteld en ik moest maar naar een ergotherapeute om bepaalde handelingen (met mijn dochter/op het werk en in de huishouding) wat makkelijker te maken. Ik met goede moed daar naartoe, omdat ik eindelijk serieus zou worden genomen.

Nou ik ben er al met al een keer of 10 geweest en in al die keren is er nog niet 1 handeling ter sprake geweest. Het bleek dat mijn ergotherapeute nog maar pas werkzaam was aldaar en zelf nog begeleiding kreeg van iemand. Daar ging het eigenlijk meer over dan over mijzelf, erg jammer, maar na een paar maanden heb ik gezegd dat het wel genoeg was zo. Ik schoot er geen mallemoer mee op en de afspraken stonden steeds op hele lastige tijden ivm mijn werk gepland, dus dat was dat.

En nu.. ben ik weer een half jaar verder, met mn klachten nog steeds en ik heb geen flauw idee wat ik nu eigenlijk heb of dat het weer overgaat of hoe het is gekomen. Naar de huisarts hoef ik niet weer gaan, want die helpt me er toch niet mee, dus ik moet me er zelf maar mee redden.

Maar zoals ik helemaal bovenaan al schreef, dit beïnvloedt mijn dagelijks bestaan nogal. Ik heb moeite om mijn dochtertje (van dik 2 jaar oud) op te tillen, te verschonen, naar bed te brengen of er uit te halen. Ik heb moeite als ik eens een wat zwaardere klus moet doen, ik heb (vaak) moeite als ik een half uur/3 kwartier in de keuken moet staan om eten te koken, of naar een feestje gaan waar ze staantafels hebben, of (paardrij)les geven waarbij ik een uur of langer in de bak moet staan. Allemaal van die hele normale dingen die me steeds meer pijn en moeite kosten en waarvan ik soms ook flink nijdig op mezelf ben, want deze dingen kon ik allemaal prima! Ik ben een heel praktisch persoon, mag graag iets met de handen doen en een beetje krachtpatsen, maar ik moet het nu elke keer met pijn bekopen :( :(

Het is een heel lang verhaal geworden, sorry!! Maar mijn vraag is: kent of herkent iemand deze klachten, misschien ook na een zwangerschap of juist niet? En zijn dit nu typische fybro klachten of zou het iets anders zijn?

Truf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:41

Ik vind je verhaal niet echt typisch als fibromyalgie klinken eigenlijk. Bij mij zijn dat veel spierpijn, snel last van kou op de spieren en gelijk daarbij hele stugge spieren/gewrichten, lang in 1 houding gaat zeer doen en vele herhaalde beweging voelt als overbelast (met nadruk op voelt, komt geen ontsteking oid bij kijken). [edit] en veel vermoeidheid, nooit uitgerust zijn/uitgerust wakker worden.
Je kan altijd hier even kijken: [MW] [Centraal] Fibromyalgie, deel 2

Muronia

Re: Wie herkent mijn symptomen, fybromyalgie of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 12:44

Hoi,

ja daar heb ik al zitten lezen, maar ik word er zelf niet echt wijs uit. Sommige dingen herken ik wel, maar andere helemaal niet. Ik heb toen van de reumatoloog ook wel boekjes meegekregen over fybromyalgie, maar volgens mij uit zich dat op heel veel verschillende manieren en beleeft iedereen het anders.

Maar het kan ook goed zijn dat het heel iets anders is, ik weet het echt niet (wou dat ik het wist).

Of ik het in de reuma-hoek moet zoeken?? Ik vermoed het wel, maar ik weet het echt niet zeker.

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:45

heb je je al eens laten testen op vitamine D tekort?
bij mij dachten ze namelijk ook aan reuma of fybro maar uit mijn bloed bleek dat ik zwaar vitamine D tekort had. Dit is bij mij chronisch het wordt te snel afgebroken in mijn lichaam.ik slik dagelijks een hoge dosis vitamine D en heb zo goed als geen klachten meer.

BiHB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:49

Hè... Dat is erg vervelend...
Ik vind t een beetje lijken op SLE. Vooral de ontstekingen in je lichaam als je iets doet en vooral in je meest beweegelijke delen. Dat is heel herkenbaar, dat heb ik nl ook.
Ik heb jaren getobd voor de juiste diagnose gesteld werd, SLE is ook niet heel erg bekend, je kan er op Google maar er staan ook horror verhalen op internet hoor!!
SLE uit zich bij iedereen een beetje anders...
Heb je ook weleens koortsaanvallen of uitslag ??

Groetjes

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:50

B12? :)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:58

Veel psychische klachten uiten zich ook fysiek; vooral als je 'geen tijd' voor ze hebt. Bijvoorbeeld door de geboorte van een kindje. Ook voor fibromyalgie is de oplossing psychisch; therapie. Ik zou dus eens kritisch kijken naar hoe je leven veranderd is sinds de komst van je kindje en of het allemaal wel te doen is op deze manier. Als je lichaam aangeeft dat het echt niet meer gaat zou je eens kunnen kijken wat je uit je schema kunt schrappen. Te vaak zie ik mensen die eigenlijk niets schrappen bij de komst van een kindje; dat is vragen om problemen omdat je nu eenmaal niet meer energie hebt dan je hebt.

Truf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 13:30

sallandval schreef:
Veel psychische klachten uiten zich ook fysiek; vooral als je 'geen tijd' voor ze hebt. Bijvoorbeeld door de geboorte van een kindje. Ook voor fibromyalgie is de oplossing psychisch; therapie. Ik zou dus eens kritisch kijken naar hoe je leven veranderd is sinds de komst van je kindje en of het allemaal wel te doen is op deze manier. Als je lichaam aangeeft dat het echt niet meer gaat zou je eens kunnen kijken wat je uit je schema kunt schrappen. Te vaak zie ik mensen die eigenlijk niets schrappen bij de komst van een kindje; dat is vragen om problemen omdat je nu eenmaal niet meer energie hebt dan je hebt.

Voor fibro is er geen oplossing, psychisch zit echt wel een groot deel, maar de fibro verdwijnt er echt niet door. Het is alleen vooral beter omgaan met je lichaam en niet te veel hooi op je vork nemen. Voor iedere ziekte geldt dat als je lekker in je vel zit, het lichamelijk ook beter gaat en herstel gaat ook een stuk sneller.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 13:47

Mocht je zelf twijfelen over Reuma of Fibromyalgie en graag serieus genomen willen noemen kan ik je adviseren om naar het Jan van Breemen instituut te gaan in Amsterdam.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 13:59

Kun je geen andere huisarts zoeken en het verhaal nog eens uitleggen?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:02

Truf schreef:
Voor fibro is er geen oplossing, psychisch zit echt wel een groot deel, maar de fibro verdwijnt er echt niet door. Het is alleen vooral beter omgaan met je lichaam en niet te veel hooi op je vork nemen. Voor iedere ziekte geldt dat als je lekker in je vel zit, het lichamelijk ook beter gaat en herstel gaat ook een stuk sneller.

Er is hier echter geen definitieve diagnose fibromyalgie toch? Het lijkt me bovendien dat het geen kwaad kan om de psychische 'lekken' te bekijken, het is algemeen bekend dat psychisch (on)welbevinden invloed heeft op het verloop van alle ziekteprocessen.

Muffinostri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:11

Ik vind het ook niet als typisch fibro klinken. Vooral die ontstekingen heb je niet zo bij fibro.

Aangezien het met je zwangerschap is begonnen, zou je dan misschien niet eens naar een gyneacoloog gaan? Ik vind overigens de houding van je huisarts hoogst ongepast! Zo hoort een huisarts niet met je om te gaan! Dus ik zou ook zeker naar een anderen huisarts uiitkijken.

Mbt de psychishe kant vind ik dat je heel voorzichtig moet zijn om dit te roepen, in geval van fibro (enof ME). Natuurlijk zit er bij elke ziekte een psychische kant, en het is heel goed om aan zelfonderzoek te doen. Maar het is niet zaligmakend. En het kan heel pijnlijk overkomen om dit te horen te krijgen. Je klachten zijn toch ook echt lichamelijk. En ik spreek uit ervaring, heb jaren ME/fibro gehad, en ben er gelukkig helemaal overheen gekomen. Voor een heel groot deel door de psychische kant aan te pakken. Maar door dit zo te zeggen, ervaart degene die de klachten heeft, het ook vaak als niet serieus genomen te worden. En alleen dat al is zeer demotiverend.

Ik heb overigens voor mijn fibroklachten veel baat gehad bij haptonomie.

Sterkte iig!

Truf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:22

sallandval schreef:
Truf schreef:

Er is hier echter geen definitieve diagnose fibromyalgie toch? Het lijkt me bovendien dat het geen kwaad kan om de psychische 'lekken' te bekijken, het is algemeen bekend dat psychisch (on)welbevinden invloed heeft op het verloop van alle ziekteprocessen.

Ik zal je nog even citeren: 'Ook voor fibromyalgie is de oplossing psychisch; therapie.' Hier beweer je dat fibro over gaat met therapie (in de zin van psychisch), wat absolute onzin is.
Voor de TS is het zeker slim om ook naar het psychische deel te kijken, daar kunnen idd zeker veel klachten van komen en wat ik zelf ook al zeg, dat de geest veel invloed heeft op het lichaam.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:23

Muffinostri schreef:
Mbt de psychishe kant vind ik dat je heel voorzichtig moet zijn om dit te roepen, in geval van fibro (enof ME). Natuurlijk zit er bij elke ziekte een psychische kant, en het is heel goed om aan zelfonderzoek te doen. Maar het is niet zaligmakend. En het kan heel pijnlijk overkomen om dit te horen te krijgen. Je klachten zijn toch ook echt lichamelijk. En ik spreek uit ervaring, heb jaren ME/fibro gehad, en ben er gelukkig helemaal overheen gekomen. Voor een heel groot deel door de psychische kant aan te pakken. Maar door dit zo te zeggen, ervaart degene die de klachten heeft, het ook vaak als niet serieus genomen te worden. En alleen dat al is zeer demotiverend.

Ik heb overigens voor mijn fibroklachten veel baat gehad bij haptonomie.

Sterkte iig!

Dat begrijp ik niet zo goed; waarom is het demotiverend om advies te geven over de psychische kant? Als iemand er niet aan denkt zal er toch iemand die link moeten leggen voor je op het idee komt lijkt me? Misschien dat het komt omdat ik in het vak zit hoor maar ik begrijp nooit waarom mensen de psyche als oorzaak zo weinig serieus nemen? Ieder mens heeft een lichaam en een geest; beide moeten gezond zijn om het uit te kunnen houden; zo gek is dat toch niet?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:26

Truf schreef:
Ik zal je nog even citeren: 'Ook voor fibromyalgie is de oplossing psychisch; therapie.' Hier beweer je dat fibro over gaat met therapie (in de zin van psychisch), wat absolute onzin is.
Voor de TS is het zeker slim om ook naar het psychische deel te kijken, daar kunnen idd zeker veel klachten van komen en wat ik zelf ook al zeg, dat de geest veel invloed heeft op het lichaam.

Zo ver ik weet is er geen genezing voor fibromyalgie, maar de behandeling (en dus oplossing voorzover die er is, sorry voor mijn woordkeuze het was niet mijn bedoeling om iemand voor het hoofd te stoten) psychologisch. En ik ken inderdaad wel mensen die door middel van therapie helemaal van hun fibro-klachten af zijn gekomen. Dus klinkklare onzin is het iig niet.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:30

borrie01 schreef:
heb je je al eens laten testen op vitamine D tekort?
bij mij dachten ze namelijk ook aan reuma of fybro maar uit mijn bloed bleek dat ik zwaar vitamine D tekort had. Dit is bij mij chronisch het wordt te snel afgebroken in mijn lichaam.ik slik dagelijks een hoge dosis vitamine D en heb zo goed als geen klachten meer.

Hier had ik ook aan gedacht. In mijn onderschrift staat een link naar een handige informatieve site over vitamine D-tekort. Wie weet staat er voor je wat nuttigs op, TS (en anderen natuurlijk :) )

Truf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:31

sallandval schreef:
Truf schreef:

Zo ver ik weet is er geen genezing voor fibromyalgie, maar de behandeling (en dus oplossing voorzover die er is, sorry voor mijn woordkeuze het was niet mijn bedoeling om iemand voor het hoofd te stoten) psychologisch. En ik ken inderdaad wel mensen die door middel van therapie helemaal van hun fibro-klachten af zijn gekomen. Dus klinkklare onzin is het iig niet.

Dan vraag ik mij af of die mensen echt fibro hadden of simpelweg stress symptomen

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:41

Truf schreef:
Dan vraag ik mij af of die mensen echt fibro hadden of simpelweg stress symptomen

fibromyalgie is toch sowieso een soort verzamelterm van verschillende (min of meer onverklaarbare) klachten? Stress, burnout, overbelasting, depressie, negatieve gedachtenstromen etc hebben allemaal invloed op het lichaam en ontneemt het lichaam een deel van het zelfherstellend vermogen waardoor álle ontstekingen meer kans krijgen. Het lijkt me stug dat fibromyalgie/reuma dan de uitzondering is.

Maar dat bedoel ik; het is m.i. jammer dat de psychologie niet echt serieus genomen wordt in de behandeling van lichamelijke klachten. Alleen maar omdat mensen met 'denk eens aan psychische behandeling' schijnbaar denken dat ik bedoel dat iemand gek is of iets verkeerd doet... terwijl ik dat niet zeg en ook niet bedoel.

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:51

Fibromyalgie is niet een verzamel term, het is een diagnose voor (makkelijk gezegd) reuma in de weke delen.

Doordat het nog niet overal even goed erkent wordt, wordt de diagnose niet goed gesteld of wordt het daaronder geschoven als een makkelijk stempel. Dat is de moeilijkheid rondom Fibromyalgie en ook frustrerend...

Doordat TS echt aangeeft dat het in haar gewrichten zit zou ik ook niet direct aan Fibro denken. WEet wel dat het RAdbout in Nijmegen er ook erg goed in is. Dus wellicht zou je voor second opinion kunnen gaan.

Inderdaad is het wel zo dat psychische moeilijkheden / stress veel invloed kan hebben op je lijf. Dat zijn we allemaal wel eens hier geloof ik...

Vit. tekort is ook een goede idd...

Succes TS met je zoektocht!! :(:)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:56

sallandval schreef:
fibromyalgie is toch sowieso een soort verzamelterm van verschillende (min of meer onverklaarbare) klachten? Stress, burnout, overbelasting, depressie, negatieve gedachtenstromen etc hebben allemaal invloed op het lichaam en ontneemt het lichaam een deel van het zelfherstellend vermogen waardoor álle ontstekingen meer kans krijgen. Het lijkt me stug dat fibromyalgie/reuma dan de uitzondering is.

Maar dat bedoel ik; het is m.i. jammer dat de psychologie niet echt serieus genomen wordt in de behandeling van lichamelijke klachten. Alleen maar omdat mensen met 'denk eens aan psychische behandeling' schijnbaar denken dat ik bedoel dat iemand gek is of iets verkeerd doet... terwijl ik dat niet zeg en ook niet bedoel.

Laat ik nou al die dingen die jij nu noemt niet hebben en wel Fibromyalgie. Puur en alleen lichamelijk dus! ;) En ja dat is ook psychologisch getest.. Je bedoelt het vast niet zo, maar het is voor veel patienten, ik met name erg vervelend om altijd maar te moeten horen dat het tussen je oren zit. Daarbij zijn er wel degelijk lichamelijke bewijzen aan het licht gekomen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 15:00

TS fibromyalgie zou in de regel geen gewrichtsontstekingen veroorzaken. Is het niet klassieke reuma? Kan zijn dat de reumafactor niet meteen in je bloed is terug te vinden, maar dat je het wel degelijk hebt. Twee vriendinnen van mij hebben dit gekregen na hun zwangerschap. Laat je niet uit het veld slaan! Ga door met onderzoeken.. Voor reuma heb je tegenwoordig best goede medicatie die je een heel eind kan helpen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 15:05

Jessix schreef:
sallandval schreef:

Laat ik nou al die dingen die jij nu noemt niet hebben en wel Fibromyalgie. Puur en alleen lichamelijk dus! ;) En ja dat is ook psychologisch getest.. Je bedoelt het vast niet zo, maar het is voor veel patienten, ik met name erg vervelend om altijd maar te moeten horen dat het tussen je oren zit. Daarbij zijn er wel degelijk lichamelijke bewijzen aan het licht gekomen.

Je zult mij ook niet horen zeggen dat iets alleen "tussen de oren" zit, in tegendeel. Mijn overtuiging is juist dat het brein net zozeer een deel van je lichaam is als een knie, rug of wat dan ook voor lichaamsdeel. Puur en alleen lichamelijk, daar geloof ik dus niet in aangezien aanleg, gedrag en omstandigheden altijd met elkaar verweven zijn en niet los van elkaar te zien.

Maargoed ieder zijn overtuiging toch? Hoe dan ook hoop ik dat je snel van je klachten af bent!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 15:14

sallandval schreef:
Je zult mij ook niet horen zeggen dat iets alleen "tussen de oren" zit, in tegendeel. Mijn overtuiging is juist dat het brein net zozeer een deel van je lichaam is als een knie, rug of wat dan ook voor lichaamsdeel. Puur en alleen lichamelijk, daar geloof ik dus niet in aangezien aanleg, gedrag en omstandigheden altijd met elkaar verweven zijn en niet los van elkaar te zien.

Maargoed ieder zijn overtuiging toch? Hoe dan ook hoop ik dat je snel van je klachten af bent!

Dat is ook altijd zo'n leuke om te zeggen tegen een chronisch patient! _O-
Je mag uiteraard denken wat je wilt en helaas mag je het ook nog uiten.. Ik ben de vooroordelen van mensen ondertussen al bijna gewend, dus.. ;)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 15:27

Jessix schreef:
sallandval schreef:

Dat is ook altijd zo'n leuke om te zeggen tegen een chronisch patient! _O-
Je mag uiteraard denken wat je wilt en helaas mag je het ook nog uiten.. Ik ben de vooroordelen van mensen ondertussen al bijna gewend, dus.. ;)

Dat je in een gezondheidswens van iemand nare bijbedoelingen leest zegt mij wel genoeg over je psychische gezondheid. Maar als je het liefst wilt vasthouden aan wat is dan nog wens ik je een spoedig herstel toe. De wonderen zijn de wereld nog niet uit he?

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 15:30

Ik begrijp de opmerking Jessix wel eerlijk gezegd. Als je chronisch een beperking hebt dan gaat dat nooit meer echt helemaal goed en kom je niet van je klachten af. Dat zegt niets over je psychische toestand, dat is gewoon een feit.

Het is inderdaad belangrijk om daar mee om te leren gaan en je leven opnieuw in te richten, maar hopen dat ze snel van haar klachten af is, is zeggen tegen een blinde: ik hoop dat je weer eens wat gaat zien :=

Ik heb dat ook in mijn werk hoor, de mensen die ik begeleidt zullen nooit meer de oude worden. Dus gaat het nooit meer echt helemaal goed met ze... helaas!