Mijn man is een alcoholist.....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

gasfornuis

Mijn man is een alcoholist.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 20:38

Dit is een goedgekeurde SA...

Ik heb sinds ruim 6 jaar een relatie maar het gaat niet goed. Mijn man is namelijk een alcoholist. Elke dag drinkt hij meer dan 8 flesjes bier maar vaak meer. Er zijn tegenwoordig geen dagen meer dat hij niet drinkt. In het begin van onze relatie was het een stevige drinker maar niet verslaafd, sinds we verhuisd zijn en hij een andere baan kreeg ging het mis. Ik wil wel duidelijk erbij vermelden dat hij mij niet mishandeld, dan was de keuze ook niet zo moeilijk om gewoon weg te gaan.

Het is een complexe vent van bijna 36, ik ben 28 en wil dolgraag kinderen maar niet zo..... Ik loop sinds een aantal maanden steeds meer tegen een muur op. Ik wil dit niet meer, ik ben het gezuip zo vreselijk zat. Maar ik dring totaal niet tot hem door wat dit betreft. Het enigste probleem in zijn ogen is als ik erover begin. Een tijdje terug ben ik 2 dagen weg geweest, ik had een briefje achter gelaten dat hij maar eens goed moest nadenken over wat hij wou en dat ik vond dat hij echt hulp nodig had. In eerste instantie leek ik te zijn door gedrongen, ja hij dronk wel erg veel en zou er wat op gaan letten (ik vroeg hem volledig te stoppen) Een week of 2/3 later kwam hij erop terug en zei dat hij nog eens had nagedacht en dat hij vond dat ik me aanstelde..... Zoveel dronk hij immers niet. Tegenwoordig verzwijg ik het ook maar en ga dus stilzwijgend accoord....

Ik ben inmiddels op, ik trek dit zo niet meer. Ik doe alles alleen, het huishouden, financiën, de dieren, de boodschappen alles. Meneer heeft een fulltime baan en ik ben maar afgekeurd dus dan kan ik best..... Paar weken geleden moest onze (mijn :o) pup naar de DA, hij had vrij maar weer eens geen zin om mee te gaan. Daar zijn nog 1000-en voorbeelden van dat hij liever thuis blijft. Vaak ligt hij tot laat in z'n bed omdat hij heel laat naar bed gaat. En ik trek me er steeds minder van aan, het heeft toch geen zin.

De laatste tijd ga ik steeds vaker iets leuks voor mezelf doen. En tijdens die uitjes heb ik een hele lieve man leren kennen.
Hij heeft me in eerste instantie advies gegeven en veel met me gechat om mij er doorheen te helpen. Maar inmiddels ben ik zwaar verliefd geworden op hem. Ik weet niet of hij dat weet, ik heb het hem (nog?) niet verteld maar we zoeken elkaar wel steeds vaker op. Ik heb de laatste 8 weken meer leuke dingen met hem gedaan dan in 2 jaar met mijn man..... Niet netjes dat klopt maar er is ook nooit iets gebeurd tussen ons dus ik kan me er ook niet heel schuldig over voelen......

Ik kom op het punt aan dat ik moet gaan kiezen. Stop ik met mijn relatie of vecht ik verder. En als ik verder wil vechten hoe dan? Hoe help je iemand die "geen probleem" heeft. Dit is zo'n waardeloze situatie, ik loop op het einde van mijn zenuwen en weet echt niet meer wat nou de beste optie is. Als ik mijn gevoel volg dan stop ik deze relatie en ga ik achter mijn liefde aan. Maar kan ik dat en durf ik dat, ik ben zo bang dat ik de verkeerde keus maak.....

Elma_

Re: Mijn man is een alcoholist.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 20:40

Wat wil je horen?
Ik kan maar een ding zeggen. Weg weg weg bij die vent!! Een relatie op basis van medelijden en zo graag iemand willen helpen werkt sowieso al niet, en bovendien kan iemand die niet geholpen wil worden, niet geholpen worden, zeker niet als het op verslavingen aankomt..
Sterkte!

LouLouB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 20:42

Wat een lastige situatie zeg.
Als ik je verhaal lees geef je mij het gevoel dat je ongelukkig bent bij je man..
Je hebt twee keuzes: Of weggaan en kiezen voor je eigen geluk
Of ervoor vechten, maar er dan ook echt voor vechten. Het hem heel duidelijk maken, blijkbaar waren 2 dagen weggaan niet genoeg. dus dan maar 2 weken? Laat het tot hem doordringen, zoek professionele hulp en als dat niet lukt zou ik als ik jou was kiezen voor eigen geluk..

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 20:43

Hoop dat je tot hem door kan dringen om te stoppen. Mijn oma is/was alcholist. Is gisteren overleden.. Nieren hadden het begeven.. En aantal dingen gescheurd, liep vol met vocht...
Ze zijn nog aan het testen maar de dokters denken dat het door het alchohol gebruikt komt...

Sterkte!

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 20:43

Hij ontkent het probleem, omdat hij alcoholist is (en dus dingen rationaliseert). En hij is nog jong, de weg omlaag nog diep en deze gaat dieper worden. Ik ben opgegroeid met een alcoholist....hij heeft het trouwens niet overleefd.
1 ding: een alcoholist is niet te helpen, maar kan alleen zichzelf helpen. En eens een alcoholist altijd een alcoholist. Mijn pa heeft ook wel eens 5 jaar droog gestaan. (ik neem nog ff een wijntje :P)
Laatst bijgewerkt door Prima op 07-06-11 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Tuedelue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 20:44

Elma_ schreef:
Wat wil je horen?
Ik kan maar een ding zeggen. Weg weg weg bij die vent!! Een relatie op basis van medelijden en zo graag iemand willen helpen werkt sowieso al niet, en bovendien kan iemand die niet geholpen wil worden, niet geholpen worden, zeker niet als het op verslavingen aankomt..
Sterkte!

Amen! :j
Zolang hij niet geholpen wil worden ( ziet het probleem niet) zal er geen verandering in komen.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 20:44

Je kan iemand niet helpen als ze zelf hun probleem niet inzien. Je hoeft je hier niet schuldig of wat dan ook om te voelen, je kan je vriend nu niet helpen zolang het zo doorgaat. Hij luistert niet naar je, en vind dat je je aanstelt.. Zegt dat niet genoeg? Het probleem ligt bij hem, en dat kan jij dus niet oplossen. Verzamel de moed en wees verstandig, ga bij deze man weg! Anders krijgt zijn probleem nog véél meer nare gevolgen voor jou, laat dit niet gebeuren. Ga lekker op je gevoel af! Sterkte!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 20:45

Iemand met zo'n verslaving maakt je leven kapot. Ik zou een plekje voor mezelf zoeken.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 20:45

tjah , als je er voor wilt vechten zou ik hem vertellen hoe het er voor staat met die andere man , en dat dit mede gekomen is door het gedrag van jou man , en dat je veel te veel mist .
dan zet je hem voor de keus om hij zoekt hulp en houd dit vol , wil hij dat niet valt er voor jou ook nergens voor te vechten , je kunt immers nooit alleen vechten voor een relatie ,

heb je eigelijk al wel een keuze gemaakt en heb je het idee klaar te zijn om dit thuis nog op te willen lossen zou ik dit vertellen en kijken of het ooit iets zou kunnen worden met die andere man die je ontmoet hebt.

zware keus voor je hoor ;) maar hulp heeft je man sowieso nodig , anders ga je er helaas niet komen , al wil je nog zo graag , mede omdat hij zelf het probleem niet zo inziet (ontkenning , angst om er iets aan te moeten doen)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 20:47

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 20:48

Mag ik je verwijzen naar Alanon? Dat is een soort sidekick van de AA. Speciaal voor mensen die dicht bij iemand staan met een alcoholprobleem en ook met dit soort problemen worstelen.
Laatst bijgewerkt door wizewo op 07-06-11 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 20:48

Lees je eigen bericht eens door alsof iemand anders het heeft geschreven.
En bedenk dan eens wat je diegene zal adviseren. Want ik heb een beetje het idee dat je eigenlijk al weet wat je wilt.
Een verslaving is ontzettend moeilijk om vanaf te komen en als je man nu al aangeeft dat hij vindt dat jij je aanstelt, dan gaat dit niet lukken. Hij moet het zelf willen en de volle 200% geven om er van af te komen.
Denk aan je eigen toekomst en beslis wat voor jouzelf het beste is.

Heel veel sterkte.

michellee73

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 20:50

Hoe ik het lees, heb jij inderdaad al je keuze eigenlijk gemaakt. Ga ervoor, je bent nog een jonge vrouw met dromen. Volg die en ga weg bij die man :j
Hij red het ook echt wel zonder jou

Frie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 20:50

ik heb in een redelijk vergelijkbare gezeten, ik ben nu sinds eind 2009 bij hem weg en ik voel me zoveel beter. Voorbeeld: ik heb chronische vermoeidheid en toen ik nog bij hem woonde kon ik alleen nog maar slapen en niets meer aan huishouden, sociaal leven etc. Nu kan ik een "normaal" dagelijks leven leiden, ik kan de dingen doen die ik moet doen en zorgen dat ik ontspan (ben afgekeurd). zo'n groot verschil, positief, daar moet je niet te lang op hoeven wachten!!! Jij bent ook belangrijk, dus denk maar aan jezelf. Hij is degenen die de fles heeft gepakt, jij hebt dr niet om gevraagd.

babet1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 20:52

Denk niet dat je het zo gaat redden,
Je maakt jezelf er alleen maar mee stuk,

zolang hij het niet wil zien/toegeven +veranderen

heeft het weinig zin,

Ik hoop voor je dat hij zich alsnog bedenkt,en zijn probleem erkent!

Hier word niemand gelukkig van,
ik heb iets soorts gelijks meegemaakt, alleen dan niet op alcohol gebied,maar het inelkaar slaan,

Hij herkende eerst het ;PROBLEEM; hij zal hulp zoeken,en we zouden het samen redden,
Helaas bleek ook al snel het tegen deel, en is hier nooit wat van gekomen en ging het van kwaad tot erger,
ik vrees ook dat dit in jou geval zo zou gaan,dan niet in kwestie van slaan.maar de fles!

Heel veel sterkte met dit besluit,
Het is absoluut niet makkelijk.
Maar denk aan jezelf!!!!

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 20:57

ik denk dat je de beste adviezen al gehad hebt het enige wat ik eraan ga toevoegen is dat JIJ niet moet wachten totdat hij het probleem heeft erkend je leeft maar een keer dus ga ervoor!

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:04

Ik heb het huwelijk van mijn ouders kapot zien gaan door de drank van mijn vader. Mijn moeder heeft mij en mijn broertje opgepakt en is bij hem weggegaan. We hebben wel altijd contact gehad in die tijd, sliepen de halve week bij mijn vader. Het heeft geen 2 dagen of 2 weken geduurd, maar 3.5 JAAR.

En dan heb je het over een heel gezin. Ze zijn nu weer gelukkig bij elkaar en mijn vader drinkt geen druppel meer. Maar o wat heeft dat veel pijn en moeite gekost.

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:22

Klinkt als mijn vader..
Drinkt rustig een kratje bier op een dag leeg (en dat elke dag in de week, moet je nagaan hoeveel geld we daaraan alleen al kwijt zijn! )
Ik kan doen wat ik wil, janken, schreeuwen, negeren, weglopen.. Het heeft allemaal geen zin, hij wil het immers niet toegeven dat hij een drankprobleem heeft.
Hij wordt niet agressief ofzo, maar niet meer voor reden vatbaar (ook is hij in een depressie geraakt, maar dat heeft ook andere redenen).
Mijn moeder en ik hadden laatst een heel erg heftig en ingrijpend gesprek met hem, wat minstens een week effect heeft gehad (lees: 3 biertjes minder op een avond), maar waar je nu al niets meer van merkt.
Heb nu tegen mijn pa gezegd dat ik geen contact meer met hem wel zodra ik het huis uit ben.

Maar goed.. Jij hebt hier verder niet zoveel aan.
Alleen, als je in dezelfde situatie zit als dat ons gezin zit, zit er niets anders op dan echt de knoop doorhakken. Mijn moeder staat ook voor het dilemma om er een punt achter te zetten of niet, want ze houd nog echt van die man, maar het gaat zo gewoon niet meer.
Hij moet als eerst zelf het probleem inzien, hij is een volwassen vent (ook al lijkt het er anders niet op) en moet er zelf iets aan doen. Je kan niks dwingen.

Ik zou er, als ik jou was, een einde aan vast knopen. Zeker als jezelf nog kinderen wilt, dit is absoluut geen fijne situatie om in op te groeien!
Je hebt inderdaad nog veel kansen en veel mogelijkheden, ook al is het makkelijker gezegd dan gedaan, probeer toch iets anders te beginnen!

Heel veel succes en sterkte ermee! :)

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:27

meteen mee stoppen
heb het zelf meegemaakt
komt nooit meer goed als hij niet wil
sorry als ik kort door de bocht ben

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:00

mylene32 schreef:
meteen mee stoppen
heb het zelf meegemaakt
komt nooit meer goed als hij niet wil
sorry als ik kort door de bocht ben

Het is misschien kort door de bocht maar wel de waarheid. Mijn vader is gestopt met drinken omdat hij dat zelf wou, anders was het hem ook nooit gelukt.
Daarbij kan iemand die verslaafd is niet een beetje drinken. Een wijntje/biertje leidt direct tot meerdere.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:04

KAPPEN met die handel. Van alle alcoholisten geneest maar 1%, de rest is gewoon kansloos. Doe jezelf een plezier.

Kinderen kun je desnoods krijgen zonder vent, via donor etc. En ik denk dat je dan beter af bent, omdat je dan niet hem als kind erbij hebt. Hij slurpt al je energie op die je hard nodig hebt voor jezelf en eventuele kinderen.

Bovendien als je kids neemt met die lamstraal zit je je levenlang aan zo'n flapdrol vast, ook al zou je scheiden. Je wil toch niet dat zo'n iemand de vader wordt van je kinderen?
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 07-06-11 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:04

Maar 1%? Ik had niet verwacht dat dat zo laag zou zijn :oo

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:05

even 1 "simpel" vraagje...hou je nog van hem?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:06

_Tara_ schreef:
Maar 1%? Ik had niet verwacht dat dat zo laag zou zijn :oo

Ja, een kennis van me is arts bij een afkickkliniek en alcoholisten zijn eigenlijk gewoon zo goed als hopeloos en vallen gewoon weer terug.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:08

stop met de relatie. Niet omdat je die andere man leuk vind,maar voor jezelf.