Pols in het gips opnieuw breken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

Pols in het gips opnieuw breken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 19:09

Hey Bokkers,

Is het mogelijk om je pols opnieuw te breken als die ingegipst zit?

Uitleg; :')

7 weken geleden heb ik mijn schippersbotje gebroken. Vanaf dat moment zit ie in het gips. Nou had ik er amper last van, het knapte weer op en dus werkte ik weer (In de zorg) lekker door.
Nou moest ik pas iemand in zijn rolstoel tillen en toen ik diegene optilde voelde ik iets ''verschuiven'' en vanaf dat moment heb ik weer veel pijn...

Vrijdag moet ik naar het ziekenhuis voor foto's en dan krijg ik te horen of het gips eraf mag... nou ben ik bang dat hij opnieuw gebroken is..

Is dat mogelijk als je er gips om hebt?

Edit; oja ik heb niet alleen mijn hand en duim maar gewoon hele onderarm plus duim in het gips->
Afbeelding

Grietzz

Re: Pols in het gips opnieuw breken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 19:18

Begrijp ik het goed dat je met je arm die al in het gips zat iemand hebt opgetild?
Lijkt me niet erg handig. Kan me inderdaad voorstellen dat het dan opnieuw fout kan gaan?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 19:22

Dat begrijp je goed idd :j

Ik weet nu dat het ontzettend stom van me was.. maar ik dacht dat het niet echt kwaad kon als ik het zwaarste met mijn andere hand deed (gisarm om bovenarm en goede arm aan broekrand, dat is het zwaarste.)

Grietzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 19:23

Ja, maar ze zeggen in het ziekenhuis natuurlijk niet voor niks dat je gipsarm in een mitella hoort en je er niks mee mag.. :=

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 19:26

Lijkt me inderdaad niet echt handig. Gips zit er niet voor niks omheen natuurlijk.

Ik zou het wel echt even navragen, zo snel mogelijk. Foto's kunnen ze door gips heen maken. Dan heb je gelijk zekerheid.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 19:34

Ik hoefde hem niet in mitella te houden, mocht gewoon doen wat mogelijk was en als ik stilzit moet ik hem hoog houden :)

Vrijdag moet ik toch naar het ziekenhuis ('s ochtends vroeg, dus duurt niet zolang meer ;) ) en dan maken ze foto's :j

Sanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 19:38

Ik heb dit een soort van iets gehad. Ik had het alleen met mijn bovenarm en ik had geen gips, maar een brace (afneembaar gips). Ik ben in de bus gevallen, nadat ik inmiddels al 12 weken met een gebroken arm rondliep, 4 weken later ben ik alsnog geopereerd.

Ik zou het zo snel mogelijk even laten nakijken in iedergeval! :j

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 22:44

Aj, dat klinkt niet fijn :=
Hopelijk valt het bij mij dan mee, want operatie oid zie ik echt niet zitten.

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 23:47

Tja mensen in de zorg zijn het meeste eigenwijs ofzo toch, die kan je maar beter niet als patiënt hebben. :')
Maar ik zou morgen even bellen, gips kan ook breken dus waarom je arm niet, zeker als het al een zwakke plek is ;)

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 00:05

Ja je kunt iets breken als het in het gips zit. Heeft mijn zwager ook gedaan met zijn been toen hij jong was. Ik hoop voor je dat het meevalt.

fliertje6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 00:10

Jep, je kan het "gewoon" opnieuw breken :(

Ik ging met mn ingegipste pols (hadden ze ook erg enthousiast t/m mn elleboog ingegipst :) ) naar Disney, dus had toen ook maar even nagevraagd of dat kwaad kon. En jawel, een scheurtje in een bot kan je alsnog doorscheuren, en een goede breuk kan nog verschuiven..
Dat geldt overigens niet alleen voor als je van plan bent in een achtbaan te zitten, harde klappen / veel gewicht en stoten kunnen al zorgen voor een verschuiving/ doorscheuring.

Ook gaat je gips minder strak gaat zitten door spierverlies, en hierdoor de arm weer kwetsbaar word. Gips is enkel bedoeld om de breuk te stabiliseren zodat je botten weer netjes aangroeien, hoelanger het gips erom zit en hoe kleiner de breuk hoe makkelijker het heelt.

Behalve dat je risico loopt met je breuk, en je kans hebt dat het minder snel herstelt is het ook nog eens superslecht voor je revalidatie om nu te gaan tillen e.d. Je spieren staan nu in een andere stand dan zonder gips, en door hem nu te belasten krijg je later weer extra moeite om je "oude" stand weer op te pakken.

Goed laten nakijken en informeren dus :) Succes!!

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 01:11

Auwwwww

Alleen de titel deed m'n maag al kantelen...

Ik zou niet eens tot vrijdag wachten, even naar de SEH!!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 11:03

ja je kunt het makkelijk verschuiven idd. Niet een hele snuggere actie :') Ze doen er niet voor niks gips om toch :D Dat beschermt van buitenaf, maar van binnenaf (de spieren die je botten bewegen) kun je inderdaad wat stuk maken als je zware dingen uitvoert.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 14:24

nou ik heb geen gips meer *\o/*

wel veel pijn, en volgens mij is het nogsteeds niet in orde, maargoed ook al is hij wel nog gebroken, gips kan er voorlopig niet om.
mijn hele hand is kapot, zal geen details neerzetten, maar het is vreselijk goor.

moet dus 2 weken wachten en als het dan nogstteds pijn diet moet ik terugkomen.

hoe moet ik nou werken? :')

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 14:31

Daphne__ schreef:
nou ik heb geen gips meer *\o/*

wel veel pijn, en volgens mij is het nogsteeds niet in orde, maargoed ook al is hij wel nog gebroken, gips kan er voorlopig niet om.
mijn hele hand is kapot, zal geen details neerzetten, maar het is vreselijk goor.

moet dus 2 weken wachten en als het dan nogstteds pijn diet moet ik terugkomen.

hoe moet ik nou werken? :')

foto? :D
Lijkt me niet dat als jij je arm heb gebroken dat ze je zonder gips laten lopen, dat is pas slecht voor je arm!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 14:43

huh hoezo is je hele hand kapot??!?!!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 14:53

de binnenkant van het gips zat dubbel en door het zweten heeft dat nogal geirriteerd, heb nu aan de binnenkant van mijn hand allemaal gele korsten en aan de zijkant heb ik een plek waar m'n huid een beetje gescheurd iis.

er zijn verder ook geen foto's gemmaakt. alleen gips eraf en daarna heeft iemand een beetje gekeken en kon weer gaan. als ik over 2 weke nog last had kreeg ik wel weer gips :7

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 14:55

welk ziekenhuis word jij behandeld????

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 14:59

huh na jouw verhaal dat je iets voelde, dat het misschien weer gebroken hebt en dat je er pijn aan hebt hebben ze je gewoon zonder foto's en zonder gips weggestuurd???

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 14:59

Nou idd, ik zou ook es eff terug gaan, mafkezen.
Mij hadden ze zelfs compleet verkeerd gegipst toen mijn been gebroken was(te laag, niet over 2 gewrichten)Hierdoor voelde ik bij elke beweging mijn botten over elkaar schuiven.
Ziekenhuizen zijn erg makkelijk en laks tegenwoordig,ik zou even terug gaan of naar je HA.

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 15:00

MiniBoots schreef:

of misschien juist niet, maar even een ander ziekenhuis zoeken :Y)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 15:01

sofia ziekenhuis in zwolle :)
normaal een heel goed ziekenhuis...

moet zoiezo zometeen naar de huisarts voor injectie dus dan vraag ik hun meniing ook meteen. moest trouwens wel vit C slikken,maar verder niks mee gfedaan.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 15:01

heb je zelf aangegeven dat je pijn had, het idee had dat er iets (opnieuw) gebroken was?
En heb je zelf niet "geeist" dat je op de foto kwam?

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 15:02

SimoneDV schreef:
MiniBoots schreef:

of misschien juist niet, maar even een ander ziekenhuis zoeken :Y)

Dat kan ook natuurlijk, maar ik hou ervan om ze dan nog eff extra te narren haha! ~~}>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 15:08

Foto's haha