Extreem moe,beroerd en benauwd.Wie herkent dit?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Extreem moe,beroerd en benauwd.Wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 14:10

Ik ben sinds een week of 4 extreem moe,benauwd,soms beroerd en het draait soms in me hoofd.
Ik word niet duizelig maar het draait van binnen,om me heen draait het niet.
Het is niet constant maar gaat steeds met 'aanvallen'.
Het begon op een nacht,ik werd wakker en alles draaide in me hoofd.Ik hoefde maar een stukje te bewegen of het werd erger.Na die nacht is het ook begonnen allemaal.
Ik had voorheen nooit last van moeheid,ik barstte v.d. energie en was niet moe te krijgen.
Maar nu ben ik nog te moe om mijn voeten op te tillen,ik slof ook heel erg nu.
Ook de benauwdheid gaat in 'aanvallen',soms zo erg dat ik alleen nog maar door mijn mond én neus moet ademen.De beroerdheid uit zich in raar gevoel in bovenbuik.
Ik zat te denken aan zo'n ziekte 'chronische moeheid' ik weet niet precies hoe dat heet.

Ik heb al bloed laten prikken en dat is op heel veel dingen na gekeken.
Bloedarmoede,Pfeiffer,BSE is het allemaal niet.Cholesterol en de Trombocyten was ietsje te hoog,maar niet gevaarlijk hoog.
Bloeddruk was ook goed.Volgende week vrijdag moet ik terug komen bij H.A.
Ik heb géén stress.

Herkent iemand dit? wie heeft hetzelfde?
Iemand die hetzelfde heeft kan mij miss. tips geven wat ik moet doen als ik zo'n 'aanval' krijg.

Chantaliiejj

Re: Extreem moe,beroerd en benauwd.Wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:44

ik lees ff mee voel me de laatste 2 maanden ook niet goed moe en nergens de kracht meer voor en nergens zin in heb ook bloed laten prikken maar kwam niks uit

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:46

Klinkt bekend, heb dit ook regelmatig en heeft volgens mij gewoon te maken met je dag-nacht ritme + de weersveranderingen.

Verder had ik ook laten bloedprikken, kwam ook niets uit.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:49

Tip tijdens een aanval: letten op je ademhaling: rustige buikademhaling, in via de neus en rustig uit via de mond.

Waar je je nog op kan laten testen is allergie? Dat kan ook ineens opzetten namelijk :)

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:50

Dat is wel echt vervelend, hoop voor je dat ze iets vinden waar je wat aan kunt doen zodat je weer snel de oude bent!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 17:53

Maar het punt is dat mijn slaap en dag en nacht ritme niets is veranderd.
Het begon zomaar uit het niets.
Had even ge-googled en dacht eerst aan CVS [chronisch vermoeidheid syndroom] maar daar hoort geen benauwdheid/kortademigheid bij.
Als ik de trap op loop en boven ben dan ben ik echt helemaal buiten adem,net of ik een sprint heb getrokken.

Ik hoop echt dat ze iets kunnen vinden,dit is zó irritant dat moe zijn.
Zeker omdat je extreem moe bent zonder iets gedaan te hebben.

Reanlm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:59

ik heb hier ook last van , ik lees ook even mee. :)
ik ben naar de HA gegaan voor die pijn in mn buik,kreeg pillen en het ging weer over maar nubegint het weer....

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:04

Om de diagnose CVS te krijgen moet het sowieso meer dan 6 maanden duren :)
Dat neemt niet weg dat het erg vervelend is natuurlijk. Als je een 'aanval' krijgt in bed, probeer dan op je rug te gaan liggen met je handen op je buik en dan concentreren op je ademhaling, je buik moet daarbij je handen 'wegdrukken'. Dat helpt mij altijd erg om weer rustig te worden :) Die benauwdheid is waarschijnlijk een reactie op die duizelingen, je gaat je dan toch (onbewust) wat druk maken en aanspannen. Daar komt dan ook die druk in je buik vandaan.

Voor de vermoeidheid is het goed om een vast ritme aan te houden. Het is zo verleidelijk om tot laat te blijven liggen omdat je nog zo moe bent. Probeer toch op te staan en weer op tijd naar bed te gaan.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 18:11

Als ik in bed lig heb ik totaal geen last van de vermoeidheid.
Ik ben niet duizelig maar draaierig in me hoofd,vooral als ik naar boven kijken als ik lig of sta en als ik lig en ik kijk naar rechts begint het ook,naar links heb ik geen last.
Loop ook de hele dag te puffen en steeds een diepe zucht,of ik ik weet niet wat gedaan heb.Maar ik doe niets teveel,met moeite doe ik de dingen die moeten gebeuren.

Waar ik ook aan dacht: kán het met de overgang te maken hebben?
Ik ben al aardig op de leeftijd dat de overgang kan beginnen.
Alleen heb ik geen opvliegers,geen écht onregelmatige menstruatie en geen nacht zweten.
Zodra ik wakker ben ga ik ook uit bed,ik blijf niet langer liggen.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:12

hooikoorts?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 18:14

Ik ben niet verkouden,geen loopneus,niet niezen,geen tranende ogen.
Niets wat op hooikoorts lijkt,mijn zoon heeft wel hooikoorts,vandaar dat ik weet wat het is.

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:16

Een aanval van benauwdheid/draaierigheid bedoelde ik met in bed :)

Ik denk dat de overgang voor iedereen andere klachten kan geven, ik zou even informeren bij je HA.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:16

ik heb dus ook hooikoorts voor het eerst. En begon met extreem benauwd zijn. En verders niks.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:19

gohya schreef:
Maar het punt is dat mijn slaap en dag en nacht ritme niets is veranderd.
Het begon zomaar uit het niets.
Had even ge-googled en dacht eerst aan CVS [chronisch vermoeidheid syndroom] maar daar hoort geen benauwdheid/kortademigheid bij.
Als ik de trap op loop en boven ben dan ben ik echt helemaal buiten adem,net of ik een sprint heb getrokken.

Ik hoop echt dat ze iets kunnen vinden,dit is zó irritant dat moe zijn.
Zeker omdat je extreem moe bent zonder iets gedaan te hebben.

Jawel hoor :o

Heb je al eens getest op je B12, B6 en je Magnesium, lyme?
En heb je de laatste tijd veel last van stress?
Ik weet ook dat benauwdheid en ziekte veel van je moeheid kunnen vergen

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 18:22

@DDW1190
Volgens mij hebben ze niet gekeken naar B12, B6 en Magnesium, lyme.
Wel naar Kalium en Natrium en allemaal andere rare afkortingen,waarvan de meeste met de lever en de nieren te maken hebben.
Lyme? ik heb geen tekenbeet gehad afgelopen tijd,wel een jaar of 10 geleden,maar toen nooit klachten gehad.

Stress heb ik niet,ik ben heel makkelijk en maak me niet echt ergens druk om.
Wat morgen komt zien we dan wel weer,zo leef ik.

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:23

B12 tekort?? Daar word niet standaard op geprikt.
Dit zijn de klachten die bij een B-12 tekort horen:

Vermoeidheid (soms heel erg moe)
Glossitis (pijnlijke tong, z.g. biefstuktong, vooral bij scherp en gekruid eten en zure dranken en bij tandenpoetsen; ontstoken en/of bloedend tandvlees; ijzer-/metaalsmaak)
Aften
Raar gevoel in de voeten (gevoel van op vilt, watten of kussentjes te lopen, het oppervlaktegevoel is verstoord, branderig gevoel op de huid)
Psychische problemen (van prikkelbaarheid/"kort lontje", stemmingswisselingen en onredelijkheid tot ernstige psychische klachten, paniekaanvallen en suïcidaal gedrag)
Concentratie- en geheugenproblemen (niet helder meer kunnen denken, wattenhoofd, sufheid)
Tintelingen (in de voeten en handen en later ook in benen, armen en gezicht "onder stroom staan"; "mieren lopen"; ook doof gevoel in handen en voeten, trillende handen, uitvalsverschijnselen)
Duizeligheid
Slaperigheid (veel slaap nodig hebben, zomaar spontaan in slaap vallen)
Benauwdheid op de borst (angineuze pijnen, hartkloppingen, hartritmestoornissen, versnelde hartslag, kortademigheid)
Het koud hebben (soms ook een branderig gevoel op de huid)
Zwaar en stijf gevoel in de benen (pijn in de heupen)
Spierpijn (spierpijn, is na inspanning erger dan voorheen, soms ook spierkrampen, krachtverlies)
Fasciculaties/myokymieën (spiertrillingen, samentrekking van een klein deel van een spier, onwillekeurige bewegingen, onrustige benen)
Pijn (o.a. in rug, handen, polsen, heupen en knieën)
Ontstekingen in het spijsverteringskanaal (tot aan darmperforatie toe)
Misselijkheid (geen trek, onbestemd gevoel in de maagstreek)
Darmklachten,diarree (met enige regelmaat)
Ataxie, verminderde positiezin (onstabiele gang, dronkemansgang, tot helemaal niet meer kunnen lopen, onverklaarbaar vallen of zomaar iets uit de handen laten vallen)
Gewichtsverlies (verlies van eetlust, verlies van smaak/reuk)
Afasie (problemen met spreken, verkeerde woorden gebruiken, niet op het juiste woord kunnen komen, met "dubbele tong" praten; "toetsenbord-afasie")
Bloedarmoede, soms weinig, vaak niet (flauwvallen, droge huid, jeuk, bleekheid, geelverkleuring huid en oogwit, hyperpigmentatie, spontane blauwe plekken)
Problemen met de ogen (optische neuropathie, wazig zien, gezichtsvelduitval)
Gehoorproblemen (oorsuizingen, vervormd geluid)
Haaruitval,brokkelige nagels
Hypertone blaas (plas niet op kunnen houden)
Hoofdpijn/migraine
Infecties (een verhoogde kans op vaginale- en urineweginfecties)
Menstruatieproblemen (onregelmatig, soms wegblijvend, fout-positieve PAP-uitstrijk)
Onvruchtbaarheid/miskramen, geboorte-afwijkingen.
Dementie (geheugenverlies)

Of bekijk deze site even:
http://home.kpn.nl/hindrikdejong/symptoom.htm

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 18:34

Er zitten wel enkele dingen bij,maar die zitten ook weer bij andere aandoeningen.
Maar ik zal wel vragen of ze ook gekeken hebben naar mijn B12.
Het meeste waar ik last van heb is die vermoeidheid en die benauwdheid/kortademigheid.
Met de rest valt het op zich wel mee.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:42

okee, ja je kunt het altijd proberen, vermoeidheid is niet leuk zeker niet met kortademigheid!
Je kan het namelijk van de een op andere dag krijgen!
Als je meer weet kun je altijd Pben! er loopt ook een topic over b12 tekort!

Neem aan dat je dagelijkse ritme wel beter is? heb je ook last van zweetaanvallen?
last van nek? hoofdpijn?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 18:47

Heel soms heb ik s'nachts dat ik het opeens heel erg warm krijg,gooi het dekbed van me af om af te koelen.Daarna krijg ik het vanzelf weer koud en is het weer over,maar dat is nu maar 2 of 3 keer gebeurt.
Zweten doe ik daar niet bij.Last van nek heb ik al jaren maar dat komt door de hernia die er zit en de artritus.Hoofdpijn ook soms,en dan alleen aan de rechter zijkant,maar dat is niet extreem.Ik neem dan een advil en het verdwijnt weer.
Ik baal ervan dat ik zo moe ben,ik ben geen stilzitter,moet altijd iets te doen hebben.
Uiteraard is mijn dag ritme nu wel anders,ik doe veel minder dan anders.Maar ritme eten,slapen is hetzelfde.
Zal eens zoeken waar dat topic zit over de B12 tekort.Miss. herken ik er iets in.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:50

okee, ja misschien stroomt de verkramping van je nek naar de longen toe? ik neem aan dat je niet heel erg rechtop loopt als je dan nekklachten hebt? ik weet wel dat je heel moe van pijn en kortademigheid kunt zijn? Dat stilzitten kan ik ook niet hoor, heb namelijk zelf de zelfde klachten! heel naar kan het me helemaal voor stellen! :(:)

Moeheid is wel heel moeilijk uit te zoeken, dus hoop voor jou dat het dat is :)

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:53

weet niet hoe oud je bent,maar omdat je het ook hebt over de overgang.
Heb je er al een aan gedacht om je hart e.d te laten checken.
Ik ben vorig jaar heel onverwachts mijn tante van 42 verloren aan hartfalen,waarna we er later achter kwamen dat ze al een poosje dezelfde klachten had als die jij beschrijfd.
Niet om je bang te maken,maar je weet maar nooit.ze was ook bij de huisarts geweest,maar die kon ook weinig vinden.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 18:56

Zelf heb ik het idee dat het vanuit mijn hoofd komt,waarom?ik weet het eigenlijk niet echt.
Maar doordat ik zo draaierig ben als ik 2 bepaalde kanten opkijk,denk ik dat het uit mijn hoofd moet komen.
Slecht zien doe ik ook al heel lang [heb al een poosje lenzen],mijn zicht voor veraf is 30%,ik krijg wel het idee dat me ogen nog slechter worden.
Het zou me niets uitmaken wat voor ziekte of aandoening het is,[ik bedoel ik ben er niet bang voor],als het maar te verhelpen is.

Ik begrijp nu pas hoe de mensen zich voelen die CVS hebben.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:57

Combinatie van hyperventilatie en overbelast zijn denk ik :j

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 19:00

@realmagic

Ik word over 2 mnd. [al] 50 jaar,maar voel en gedraag me nog als een jongere.
Weet je,je maakt me zeker niet bang hoor,maar het hart zat ik ook aan te denken,maar vervalt weer omdat ik geen pijn op de borst heb en geen pijn in [beide] mijn arm heb.
Wél had ik een paar keer een druk op de borst en hartkloppingen heb ik al heel lang.
Ik zal dit ook zeker tegen ijn H.A. zeggen.
Ik heb 8 juni een laatste voetbal wedstrijd maar ik durf eigenlijk niet.Maar wil wel heel graag!

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:26

Een (lichte) vorm van mirgaine?
Als je echt bezorgd bent over je hoofd en de draaiierigheid kan je altijd een mri-scan laten uitvoeren
Drink je voldoende water? Rook je? Drink je veel koffie of redbull?
Hyperventilatie beantwoordt ook aan je klachten. Ik zou iig verder onderzoek laten uitvoeren
Ik heb voor het moment een beetje dezelfde klachten als jou, maar dan in mindere mate.
Vorige week had ik een hele week hoofdpijn aan één zijde, en nu ben ik (licht) aan het draaien als ik stap. Heb ook last van hartkloppingen en warmte-aanvallen tijdens de nacht. Maar weet zelf ook niet hoe en wat.