Meisjes en paarden: eens besmet blijft besmet????

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Meisjes en paarden: eens besmet blijft besmet????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 13:10

Als het hier niet goed staat, sorry. Graag even verplaatsen....

Wat mij al jaren opvalt is dat het vooral meisjes, meiden en vrouwen zijn die met paarden bezig zijn. Nu is Bokt dan toevallig opgericht door een man (of is dat toch niet zo toevallig > Techniek??) maar het gros van de Bokkers is vrouwelijk. Kijk je naar de prof-sport dan zie je veel mannen (waar zijn dan nu al die toekomstige mannelijke ruiters??? Ook zo'n vraag) maar op de meeste stallen en maneges is het 90 tot 99% vrouw wat er rondloopt.

Ga je in een gemiddelde lagere schoolklas kijken dan zul je merken dat de meeste meisjes in meer of mindere mate een zwak voor paarden hebben (en jongens voor auto's of Pokemon bijv). En als je als meisje ooit met paarden in aanraking bent geweest (vooral in de vorm van les of dat nou op eigen pown of in de manege is geweest) blijf je volgens mij je gehele leven besmet met het paardenvirus. IK ben nog nooit een vrouw tegen gekomen die vroeger vervent paardrijdster was als kind en er op volwassen leeftijd echt helemaal niks meer van wilde weten. Niet in de zin van dat je je eigen paard moet hebben, maar de meeste pony-meisjes blijven volgens mij als ze volwassen zijn GEK op paarden en hun dochters gaan vaak OOK.... naar de paarden. Vaak vervaagt het gevoel in de puberteit (JONGENS!!!!) om dan op latere leeftijd toch weer terug te komen. Niet al te weinig gevolgd door zoeken naar verzorgpaarden of de aanschaf van een eigen paard.

Hoe denken jullie hierover?

En mijn grote vraag is: WAT is nou toch die magische aantrekkingskracht van paarden op meisjes/ vrouwen? En zijn we idd eens besmet ALTIJD besmet met het paardenvirus en hoe komt dat dan?

Ania

Re: Meisjes en paarden: eens besmet blijft besmet????

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 13:15

ik ken anders genoeg meiden die ik les heb gegeven (ook met een eigen paard) en die zodra ze een vriendje kregen niks meer met paarden te maken wouden hebben.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 13:17

Hmm best een goede vraag! Bij ons is het trouwens net andersom, ik was vanaf heeel klein al gék op paarden, en heb mijn moeder aangestoken, haha. Maar ik heb me ook wel eens afgevraagd waarom er dan toch zo veel mannen in de hoge topsport rijden, en waarom je bijna nooit mannen in het wild ziet op een paard. :P

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 13:19

Ik denk dat het bij meisjes toch de drang is om ergens voor te zorgen, en een pony met een lekker groot warm lijf is daar nu eenmaal het ideale slachtoffer voor.
Als er interesse voor jongens komt, is de paardeliefde bij velen passé, en komt ook niet meer terug.
Dus nee, niet mee eens: in je jeugd een voorliefde in de paarden, is niet levenslang.
De echte paardenliefhebbers blijven hun leven lang besmet, maar er zijn genoeg meelopers, kinderen in lagere schoolklassen die worden besmet door klasgenootjes. Maar waar de liefde voor paarden beslist niet authentiek is.
En de commercie draagt zijn steentje er ook aan bij. Je kunt geen tijdschriftenzaak of boekhandel inlopen of de Penny ligt er, zijn er schriften en multimappen te krijgen met paardenmotieven erop....

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 13:20

dit is wel een intressant topic dit blijf ik even volgen.

de magische aantrekkingskracht is denk ik toch wel: groot harig lief en sterk.
een soort van droom vriend/man maar dan met 4 benen :D
en het blijft je altijd trouw <3

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 13:21

Ania schreef:
ik ken anders genoeg meiden die ik les heb gegeven (ook met een eigen paard) en die zodra ze een vriendje kregen niks meer met paarden te maken wouden hebben.

Dat zei ik ook: In de puberteit haken veel meiden af. Maar vaak als die een jaar of 30 zijn komen ze terug :D Huisje Boompje Beestje... en tijd voor paardensport. :)

Sodeletuut: Ik vind dat zelf oom zo frapant. Al die topruiters moeten toch ergens begonnen zijn? Of zou het zo zijn omdat ze als enige jongen op de manege redenz e zoveel aandacht kregen van de meiden dat paardrijden een fijn gevoel geeft omdat ze daar aandacht mee scoorden :+ (Sorry, ik ben erg gek op psychologische nadenkers...)

En WAAROM hebben paarden voor zovele meiden en meisjes zo'n enorme aantrekkingskracht. WAT is het dat een paard ons zo aanspreekt??

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 13:22

Misschien ons aangeboren instinct om de macht te willen hebben over knappe sterke grote wezens. :')

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 13:23

Bij mij in de omgeving zie je het idd ook hoor. op stal is er in totaal 1 jongen en 1 man. De rest van de ongeveer 60 pensionklanten zijn vrouw/meisje. En mijn moeder reed vroeger ook paard, en is voordat ze zwanger werd van mij gestopt na een harde val en het is er toen nooit meer van gekomen, en toen raakte ik 'besmet' en nu hebben we een eigen paard en rijd ze ook weer fanatiek. Wel is ze heel bang geweest.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 13:23

ik denk dat paarden sowieso iets is waar je eenmaal mee aan de gang, ook mee aan de gang blijft. Maar in de lagere school wist ik paardrijden, pokemon en voetbal perfect te combineren. _O- ik vond de meiden spelletjes maar niks, ik klom liever in bomen en speelde mee met de jongens _O-

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 13:25

Mijn buurvrouw had vroeger pony's aan huis (van haar ouders) maar heeft er nooit wat mee gehad.. Nu snapt ze het nog niet dat je zoveel plezier met die beestjes kan hebben..

Vind het wel een interessant topic, maar het staat niet helemaal goed denk ik.
Paardenvirus is natuurlijk niet een echt virus. :D

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 13:25

Bij ons op stal zijn er 3 mannen die in het wild te paard gaan *D
Opvallend daarin is wel dat mannen vaak minder geduldig zijn dan de dames ;)
Zij irriteren zich eerder waardoor het al snel minder leuk voor ze word??
Maar ook zie ik steeds meer mannen die les komen nemen :D (ziet er zooooo leuk uit)

Vrouwen bouwen graag een hechte band op, en dat kan met een paard.
Je kan er ook je prestatie gevoel in kwijt en dat is op het werk voor vrouwen vaak wat minder makkelijk (in sommige banen)
En paarden zijn trouw.....besodemieteren je niet en zijn eerlijk ;)

nou ja.....ik zeg ook maar wat :+
kan best zijn dat het heel anders zit, maar dit is het idee wat ik er bij krijg.

Hoe kom je eigenlijk op deze vraag??

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 13:26

Ik vraag me wel altijd af wat jij je ook afvraagt waar zijn al die paardrijdende mannen!
Springen zie ik nog al regelmatig een man/jongen maar in de amateur sport vrij weinig. Top sport is inmiddels wel wat meer verdeeld maar daar zijn ze in grote getallen aanwezig.
Ik ben vanaf mn geboorte al paarden gek maar dat zit in de familie :P opa heeft eigen politie paard gehad, mn vader tante en oom hebben ook paard gereden. Mn nicht werkt ik de paarden dus ja :P

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 13:27

Ayasha schreef:
ik denk dat paarden sowieso iets is waar je eenmaal mee aan de gang, ook mee aan de gang blijft. Maar in de lagere school wist ik paardrijden, pokemon en voetbal perfect te combineren. _O- ik vond de meiden spelletjes maar niks, ik klom liever in bomen en speelde mee met de jongens _O-

amen :') hier nog zo 1

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 13:27

Interesante opties zie ik langs komen:

1: het willen verzorgen en een pony leent zich daar goed voor
2: liefde willen geven aan iets groots harigs sterks en knaps als voorloper op een man ;)
3: het blijft je trouw dus een onvoorwaardelijke vriendschap
4: macht willen ervaren over grotere sterke wezens (lees mannen.... :+ )

Cassidy: Jij ziet dus wel meisjes later terug die niet meer voor de paarden gaan. Maar zijn die dan echt helemaal paard-af? En dan bedoel ik niet dat ze geen eigen paard hebben. Maar de meeste volwassen vrouwen die ik ken en die vroeger gereden hebben en in de puberteit gestopt zijn houden toch een soort voorliefde over. Mijn zus bijv heeft geen paard, rijdt ook niet, maar is er nog steeds gek op. En als ze er eentje ziet MOET ze die aaien :D Dat is eigenlijk wat ik bedoel. Vaak blijft er toch ook bij die mensen een soort nostalgie hangen om paarden heen. Zie jij dat anders bij mensen die jij kent?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 13:29

Zilfstar schreef:
Interesante opties zie ik langs komen:

1: het willen verzorgen en een pony leent zich daar goed voor
2: liefde willen geven aan iets groots harigs sterks en knaps als voorloper op een man ;)
3: het blijft je trouw dus een onvoorwaardelijke vriendschap
4: macht willen ervaren over grotere sterke wezens (lees mannen.... :+ )

Cassidy: Jij ziet dus wel meisjes later terug die niet meer voor de paarden gaan. Maar zijn die dan echt helemaal paard-af? En dan bedoel ik niet dat ze geen eigen paard hebben. Maar de meeste volwassen vrouwen die ik ken en die vroeger gereden hebben en in de puberteit gestopt zijn houden toch een soort voorliefde over. Mijn zus bijv heeft geen paard, rijdt ook niet, maar is er nog steeds gek op. En als ze er eentje ziet MOET ze die aaien :D Dat is eigenlijk wat ik bedoel. Vaak blijft er toch ook bij die mensen een soort nostalgie hangen om paarden heen. Zie jij dat anders bij mensen die jij kent?

ik ken wel vrouwen die er echt helemaal af zijn. Mooie herinneringen maar meer ook niet... :)

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 13:31

Ik denk ook dat het meisjes vooral op vroegere leeftijd aantrekt omdat er toch veel roze kleurtjes, schattige dingetjes etc op logo's, stickervellen, boekjes etc bij komen kijken.
Dat trekt jongens niet echt aan..
Maar ik zie vaak dat als een jongen eenmaal bezig is geweest met paarden (poetsen etc) dat ze toch wel overstag gaan.
Het beeld is op het begin niet echt aantrekkelijk voor ze maar in de praktijk dus wel.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 13:33

_Jessie schreef:
Ayasha schreef:

amen :') hier nog zo 1

Ik ook!! Kan ook een leuk topic zijn: wat voor meisje was je vroeger?

Iemand vroeg waarom ik op deze vraag kwam... Dat is de psycholoog in mij :D Ik ben eigenlijk therapeut van beroep en ben altijd geinteresseerd in psychologie en in drijfveren ve mens etc. En nu ik zie dat mijn beide kinderen (jongen en meisje) gek zijn op paarden (nu 9 en 6) vraag ik me soms af hoe lang dat zal blijven. Juist omdat mijn zoon 1 van de weinige jongens is die bezig is met paarden (en hierdoor een streepje voorheeft bij veel meiden in zijn klas... want hij heeft een eigen paard :P ) en van mijn dochter ben ik erg benieuwd hoe die zich daarin gaat ontwikkelen. Of dat wij straks als ze 14 is ook haar pown (die er nu nog niet is) te koop moeten zetten omdat madam en vriendje heeft...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 13:33

Sorry voor de warrige opbouw, maar typ gewoon neer wat er in mij opkomt...

Onze pony club telde destijds 4-jongens, 3 daarvan zijn overgegaan naar de paarden en slechts 1tje rijdt nog semi-professioneel (10 jaar later).

Ik denk ook dat je als vrouw nog steeds moet opboksen tegen het ideaal beeld, dat je in de eerste plaats moeder bent/wordt en daarna jezelf en eventueel de paarden. Mannen hebben hier een "voordeel" (om het zo even te noemen). Die enkelen die gaan rijden als kind en de "pesterijen" overleven, een beetje aanleg hebben,... schoppen het vaak tot het "professionele" circuit. Zij liggen er nooit maanden uit omwille van een zwangerschap en in het geval van paarden beleren lijkt het nog steeds "normaler" dat een man meer risico's neemt dan een vrouw...
Volgens mij is het in de dressuursport vrij evenwichtig qua man-vrouw verhouding tov jumping en eventing.
De beleving is denk ik ook anders. Voor veel vrouwen is het echt een passie: het welzijn van en de band met het paard staan voorop, terwijl het bij mannen meer prestatie gericht is

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 13:35

Macs schreef:
Ik denk ook dat het meisjes vooral op vroegere leeftijd aantrekt omdat er toch veel roze kleurtjes, schattige dingetjes etc op logo's, stickervellen, boekjes etc bij komen kijken.

Dat kan je ook andersom zien. Juist omdat paarden zoveel meisjes trekt ben je als producent van paardenspullen gek als je qua kleur en spulletjes neit meegaat daarin om meisjes te bewegen iets te kopen. Dus ik zie dit juist als een handige zet van de fabrikanten (en Studio 100 met Amika bijv) om in te springen op de jonge groep meisjes die gek op paarden is. Daardoor is het voor andere meisjes dan ook weer aantrekkelijk.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 13:37

Volgens mij zijn jongens wat banger aangelegd en heeft het daarmee te maken.
Ze doen wel stoer over de pony's/paarden maar wel van een afstandje.
Als kind ging mijn broertje ook rijden met mijn pony maar hij vond het eigenlijk best eng.
Daarom is ie er ook weer mee gestopt.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 13:37

oh aanvulling ik ben ook alleen maar met barbie gaan spelen omwille van de paarden en die auto met trailer :+

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 13:40

Ik heb geen idee waarom ik gek ben van paarden en eigelijk dieren in het algemeen.
Ik heb een hekel aan kinderen en wil absoluut nergens voor 'zorgen', blijf ver weg bij mannen en ben dolblij dat ik straks naar m'n eenzame terp verhuis :')

Toch heb ik altijd dieren gehad, wat ik er nou zo fijn aan vind??
ik zou zeker niet meer zonder kunnen :P

*niets persoonlijks hoor mensen, ik ben gewoon een geboren eenling ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 13:44

Zilfstar schreef:

Ik ben inmiddels verhuisd dus ik heb niet meer zoveel contact met vroegere leeftijd/stalgenootjes om echt te kunnen zeggen dat hun liefde voor paarden er nog steeds is. Maar als je echt een voorliefde hebt voor paarden, en je er weer mee in contact komt, blijft het in mijn ogen niet alleen bij aaien, dan gaan ze weer rijden.
Mijn zus was een meeloper, reed omdat ik reed, heeft nu een zoon die rijdt, heeft zelf een of twee keer op mijn paard gezeten maar meer initiatief komt er niet. Het argument nu om niet te gaan rijden is dat ze geen cap kan vinden in haar maat (ze heeft capmaat 60) en dan is mijn antwoord dat ze gewoon niet goed heeft gezocht.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 13:48

Cassidy schreef:
Zilfstar schreef:

Ik ben inmiddels verhuisd dus ik heb niet meer zoveel contact met vroegere leeftijd/stalgenootjes om echt te kunnen zeggen dat hun liefde voor paarden er nog steeds is. Maar als je echt een voorliefde hebt voor paarden, en je er weer mee in contact komt, blijft het in mijn ogen niet alleen bij aaien, dan gaan ze weer rijden.
Mijn zus was een meeloper, reed omdat ik reed, heeft nu een zoon die rijdt, heeft zelf een of twee keer op mijn paard gezeten maar meer initiatief komt er niet. Het argument nu om niet te gaan rijden is dat ze geen cap kan vinden in haar maat (ze heeft capmaat 60) en dan is mijn antwoord dat ze gewoon niet goed heeft gezocht.

Naja... voor mijn zus is het ook beter dat ze niet gaat rijden.... ze weegt ong 130 kilo of meer schat ik := en dat meen ik

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 14:07

Geen idee eigenlijk waarom vrouwen paarden overal het algemeen zo leuk vinden.
Ik was vanaf mijn geboorte al gek van paarden terwijl mijn ouders en familie er niks mee hebben, nu nog steeds niet. Mijn moeder is zelfs bang voor paarden, die vind het helemaal niks.

Nu door de ervaring is de motivatie wel minder geworden, maar dat is de motivatie om te rijden, niet om paarden te houden. Ik ben nog steeds even gek met paarden als vroeger. Ik rijd alleen niet meer, kostte zoveel tijd en geld en ik heb zoveel pech en ellende meegemaakt dat de lol er een beetje af is. Maar ik heb nog steeds een paard en 2 mini's. Gewoon omdat ik ze zo lief vind.