Edelstenen topic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

vordur

Edelstenen topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 15:39

Ik zou het leuk vinden als er een lang edelstenen topic zou komen met van alles over edelstenen en de ervaringen die jullie hebben met edelstenen.

Ik zelf ben dus helemaal in de edelstenen en ben nu ook een kristaltherapeuten ja wel met diploma en een eigen praktijk.

Wie van jullie gebruikt edelstenen en waar voor
Wat zijn de ervaringen en met welke stenen.
Hoe zijn jullie op het idee gekomen dat edelstenen genezend zouden kunnen werken.

Ik weer dat er een jaar geleden ergens een lang edelstenentopic heeft gelopen en eigenlijk wil ik dus weer zo iets opstarten.
Dus barst los zou ik zegen.

Zelf kan ik veel vragen beandworden .

_Tara_

Re: Edelstenen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 20:17

Ik heb sinds een tijdje een zwarte toermalijn, bergkristal en rozenkwarts bij m'n pc liggen. Ook ligt er een rozenkwarts naast m'n bed (die heb ik al sinds ik een jaar of 10-12 ben gok ik en heb 'm altijd bij m'n bed liggen), een zwarte toermalijn en rozenkwarts aan een hangertje aan m'n gsm en nog een zwarte toermalijn los in m'n tas, die komt naast de pc op m'n stage te liggen.

De zwarte toermalijn heb ik dus omdat ik ontzettend gevoelig blijk te zijn voor straling. De rozenkwarts vind ik om de een of andere reden gewoon een fijne steen. Soms raak ik 'm even aan en dat geeft dan echt een soort rust in m'n lichaam. Naast m'n pc hier thuis heb ik de combinatie van rozenkwarts/bergkristal en zwarte toermalijn liggen omdat dit volgens verschillende internetpagina's een krachtige combinatie zou zijn tegen straling.

Ik zou graag nog eens willen laten "testen" (weet niet hoe dat in z'n werk gaat) welke steen er precies bij mij past en of die mij ook zou helpen bij de hoofdpijn die ik nog wel eens heb. Als ik bv een drukke dag heb of als ik bv een tijdje in de auto zit van de ene winkel naar de andere winkel rijden dan krijg ik hoofdpijn en een algeheel bleh gevoel. Weet niet goed hoe ik 't moet omschrijven :P Maar daar zou ik dus in een winkel wel eens advies over willen hebben. Ook of dat dan niet een te veel aan stenen wordt aangezien ik die rozenkwarts en zwarte toermalijn ook al altijd bij me heb aan m'n gsm.

Dit topic herinnert me er overigens ook aan dat ik m'n stenen snel weer moet reinigen/ontladen en opladen. Mij was aangeraden om ze onder stromend water te reinigen/ontladen en door ze een nacht in de aarde te houden weer op te laden. Hoe denk jij hierover?

Vind het erg fijn dat er weer zo'n topic geopend is overigens! Ik ben hier nu nog heel nieuw in maar op de een of andere manier interesseert het me wel heel erg, edelstenen en hun werking.

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 09:43

RHODOCHROSITE is een hele mooie daar voor of natuurlijk de AMETHYST is super tegen lichte hoofdpijn.
Of ik heb BV een armband van HEMATIET om altijd jaa niet s nachts maar dan licht die naast mijn bed is er ook een die geweldig tegen hooft pijn is.

ik ben dus ook een hooftpijn klantje en ik moet zegen dat de edelstenen daar beter tegen werken dan een pilletje.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 09:46

Ik heb een hele tijd een bergkristal bij me gedragen. Degene die mij de steen heeft gegeven zei dat de steen vanzelf zou verdwijnen als ik hem niet meer nodig zou hebben. En idd, zo is het ook gegaan. 's Avonds stopte ik hem altijd in m'n kussensloop en op een ochtend kon ik hem nergens meer vinden. Hele bed omgekieperd en alles nagezocht, maar geen steentje meer te vinden..

Wel apart eigenlijk..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 09:46

Ik geloof er persoonlijk niet zo in. Ik denk dat het het placebo effect is: je wilt graag dat iets werkt, en daarom werkt het. Ik geloof dat een lichaam een sterk zelf-helend vermogen heeft wat aangestuurd wordt door je geest. Als edelstenen helpen om dat te activeren dan is dat mooi, maar ik denk niet dat wat stenen iets kunnen genezen.

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 10:54

Vjestagirl schreef:
Ik geloof er persoonlijk niet zo in. Ik denk dat het het placebo effect is: je wilt graag dat iets werkt, en daarom werkt het. Ik geloof dat een lichaam een sterk zelf-helend vermogen heeft wat aangestuurd wordt door je geest. Als edelstenen helpen om dat te activeren dan is dat mooi, maar ik denk niet dat wat stenen iets kunnen genezen.

Nee dat kan je niet zo zegen.
mijn man geloofde er echt niet in en het werkt wel bij hem zeker als ik de kristaltherapie bij hem doe.

ik zet hier ff een heel erg leuk stukje neer moeten jullie echt ff lezen.

Hoe stenen helen

07-08-2010 | 08:22: Mijn allereerste blog op GW was een bespreking van Robert Boyles boek over de oorsprong en geneeskracht van edelstenen. Voor de meeste mensen is het idee dat een steen geneeskrachtig kan zijn totale waanzin. Vallend in dezelfde categorie als gnomen, boskabouters en elfjes. Nu is het inderdaad zo dat veel edelsteentherapeuten menen contact met engelen te hebben of toegang tot de "Akasha Kronieken" verkrijgen. Zaken die een rechtgeaarde grenswetenschapper niet meteen naar de prullenbak kan verwijzen, maar toch ook niet meteen als heilige waarheid zal omhelzen.
Boyle attendeerde ons op de mineralen waaraan volgens hem edelstenen hun geneeskracht te danken hebben. En dat is niet gek gedacht.

Calcium, Zink, Natrium, IJzer, Magnesium, maar ook, Goud, Zilver, Aluminium, Magnesium, Silicium, het blijft slechts een kleine opsomming van de aanwezige ijzers en mineralen die je in een edelsteen kan tegenkomen. Okee, er zitten mineralensporen in een edelsteen. En dan? Hoe komt het eruit? Bij een nikkelallergie zien we hoe het dragen van sieraden of kledingstukken (ritssluitingen) met nikkel een behoorlijke heftige uitslag kan veroorzaken. Waarom zou de huid dan niet ook de mineraal-elementen die zich in edelstenen verschuilen kunnen opnemen?
De aanwezige mineralen is een van de pijlers waarop de theorie van de edelsteentherapie gestoeld is, maar er zijn er meer.

Een ander, meer in het oog springend aspect van een mooie steen is de kleur. Dat de kleur van een ruimte mensen hun gemoedstoestand beïnvloedt is bekend, maar voert het niet wat ver dat de kleur van een steentje heilzaam kan zijn? Kan je dan niet beter gewoon een mooi stukje glas kopen of een andere kleur peertje indraaien? Wanneer je echter je ogen trakteert op een mooi gekleurde steen merk je wel verschil. Bekijk een keer aandachtig een mooi stuk bergkristal waarin diafragma`s versmolten zitten en geniet hoe het licht regenboogjes uit de steen weerkaatst. Je zal zien dat een stukje glas of een beschilderde muur al snel verbleekt.

Kristallen worden veel gebruikt voor industriële toepassingen. Een van de bijzondere eigenschappen van kristallijn gesteente is het piezo-elektrisch effect. Stenen kunnen dus elektriciteit genereren. Dit aspect werd al door Boyle gesignaleerd, maar niet verder uitgediept. Dit brengt ons op het derde verschijnsel waar de edelsteentherapie zich op baseert: de zeer zuivere trillingsfrequentie van edelstenen. Dat elk object bestaat uit trillende atomen is algemeen bekend. Bij stenen (uitgezonderd de amorfe steensoorten) zijn die atomen in een zeer regelmatig kristalrooster gevangen. Volgens de edelsteentherapie werkt de zuivere trilling van een steen door op de drager ervan.

De Duitse natuuronderzoeker Michael Gienger is de belangrijkste auteur op het gebied van edelsteentherapie. Hij heeft zeer uitgebreid onderzoek gedaan naar de fysieke, mentale, psychische en spirituele effecten die edelstenen op mensen hebben. Ondanks dat hij het spirituele dus erkent houdt hij zich verre van de hocus pocus waar veel andere auteurs op dit gebied zich in verliezen. Zijn Handboek geneeskrachtige stenen is verplichte kost voor iedereen die zich in dit onderwerp wil verdiepen.

© Otto Vervloed

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 11:06

De hoeveelheden mineralen die gevangen zijn in edelstenen zijn zo gigantisch minimaal, en zitten daarbij nog IN de steen, dat de hoeveelheden die je daarvan opneemt echt niet voldoende zijn om je je beter te laten voelen. Volgens die theorie zouden mensen met een gouden of zilveren ring zich al beter voelen dan mensen zonder. Calcium zit in melkproducten, magnesium krijg je al in veel hogere doseringen binnen als je een banaan eet (en wordt twee keer genoemd). Natrium gooi je over je aardappelen. De mineralen die genoemd worden zijn dood normaal en zitten in iedere multivitamine. Dat zou betekenen dat het dagelijks slikken van een multivitamine beter werkt dan edelsteentherapie. Wat ik dan weer geen slechte conclusie vind.

De volgende allinea gaat erover dat de kleur meespeelt, en zegt dat een muur beschilderen daarbij verbleekt. Kortom: mensen voelen zich beter als ze mooie dingen zien dan als ze minder mooiere dingen zien... Ja, daar heb je geen edelsteen voor nodig, het feit dat de mens al eeuwen lang kunst maakt, zijn gebruiksvoorwerpen versiert en dat je van een simpele vork al duizenden verschillende modellen hebt lijkt me voor die theorie spreken. Again, daarin zie ik niet de toegevoegde waarde van een edelsteen.

Over die atoomtrillingen weet ik niet voldoende, maar ik denk wel dat als de trillingen van alles om ons heen, al die minieme trillingen van alles om ons heen zo veel invloed op ons zou hebben dat we er helemaal gek van zouden worden. Maar nogmaals, daar weet ik niet voldoende van.

Ik wil best geloven dat dit werkt voor sommige mensen, maar ik ben ervan overtuigt dat het placebo effect is.

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 13:30

Als je er dan niet in wil geloven wat doe je dan op dit topic.
Laat anderen leuk over stenen praten.
Het is aan ieder wat hij zij wel of niet wil geloven.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 19:35

Ik ben altijd een beetje huiverig als ik mensen hoor beweren dat ze anderen kunnen genezen en helemaal als dat dmv stenen/pendelen/hand opleggen of wat dan ook is. Je stuurt mensen toch zeker wel door naar reguliere artsen als je ook maar het geringste vermoeden hebt dat ze echt iets mankeren?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 21:22

Imo is het ook meer psychische ondersteuning hor. Tenminste, dat ik waar ik het destijds voor gebruikt heb. Net even wat meer 'rust' in m'n lichaam krijgen en wat evenwichtiger worden. Voor lichamelijke klachten zou ik zeker naar een HA gaan.

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 21:51

Jibbel schreef:
Ik heb een hele tijd een bergkristal bij me gedragen. Degene die mij de steen heeft gegeven zei dat de steen vanzelf zou verdwijnen als ik hem niet meer nodig zou hebben. En idd, zo is het ook gegaan. 's Avonds stopte ik hem altijd in m'n kussensloop en op een ochtend kon ik hem nergens meer vinden. Hele bed omgekieperd en alles nagezocht, maar geen steentje meer te vinden..

Wel apart eigenlijk..

Nee hoor, niet zo apart vind ik. Je kan het geloven of niet.. Maar ik geloof dat dat een 'teken' of hoe je het wilt noemen, dat je de steen niet meer nodig had op dat moment.
Dus precies als je een steen kwijt bent, en na lang zoeken nog steeds niet hebt gevonden, is dat gewoon het seintje wat betekent dat je die steen niet meer nodig hebt.
In ieder geval, stom toeval is het zeker niet, want toeval bestaat niet :)

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 14:45

Interessant topic :) waar bestaan jouw werkzaamheden zoal uit vordur?
Toevallig wilde ik vanmorgen weer een edelsteentje laten uitpendelen (vind ik gewoon leuk om van tijd tot tijd te doen) maar stond zoals zovaak weer eens voor een dichte deur :P
Als ik zelf een edelsteen uitkies kom ik toch vaak uit op Hematiet. Ik vind de kleur prachtig (ja hoe kan je het mooi vinden, zo'n metaalkleur) :P Nu draag ik al een jaar een ketting met allemaal kleine Hematiet-buisjes. Ik heb er ook nog een ring van en nog een grovere ketting en armbanden, dus denk eigenlijk wel dat ik m'n persoonlijke steen gevonden heb :P
In huis heb ik een hele mooie Seleniet-lamp staan, ziet eruit als een ijsrots, ben er heel blij mee.

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 19:20

Betteke schreef:
Ik ben altijd een beetje huiverig als ik mensen hoor beweren dat ze anderen kunnen genezen en helemaal als dat dmv stenen/pendelen/hand opleggen of wat dan ook is. Je stuurt mensen toch zeker wel door naar reguliere artsen als je ook maar het geringste vermoeden hebt dat ze echt iets mankeren?

hoi
Ik heb ook op mijn website staan dit (Ik raad dan ook altijd aan om bij ernstige problemen ook altijd de huisarts te bezoeken!)

Ik heb een webwinkeltje waar ik dus druppels verkoop die ik van edelstenen maak.
en natuurlijk verkoop ik daar nog andere dingen kijk maar bij mijn onderschrift.

Wat ik is de praktijk doe is meer met kristallen dis ik op de chakra's van de cliënte leg en dan met een andere kristal de chakra's veer bij vul.
Waar door het lichaam weer in evenwicht kan komen en zijn zelfgenezende kracht kan gaan gebruiken.
het is best moeilijk om zo ff uitleggen maar kijk ook maar een op mijn web site van de chakra kristaltherapie dat staat ook bij mijn onderschrift.

steneen uitpendelenen dat doe ik niet ik vind dus dat iemand die ene steen wil hebben gewoon moet kijken naar welke steen hem of haar het meest aanspreekt en die moet je nemen dat is meestal voor dat momend de goede steen.
Het kan best zijn dat je na een half jaar of zo de steen ineens niet meer mooi vind dat is goed dan heeft de steen zijn werk gedaan.

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:41

Ik vind het reuze interessant..toevallig dat ik nu dit topic ook lees. Of ik in geloof...ja dat weet ik niet eigenlijk, sta er open voor ;) .

Ik heb 2 stenen..een Aventurijn en een (even googlen...)citrien aan een ketting hangen.
Ik dacht enkele weken terug..ik kan ze ja niet verliezen als ik ze niet meer nodig heb, ze hangen tenslotte aan mijn ketting..en vanmorgen tijdens het afdrogen na het douchen viel er 1 ( deAventurijn ) op de grond.
Dat vond ik aan de ene kant heel bijzonder en aan de andere kant dacht ik..kan ook zo zijn dat het toeval is..dat ie los zat.. weet het niet.
Ik heb hem op de vensterbank gelegt en laat hem voorlopig even af..we zien wel.

Ik blijf in iedergeval meelezen !!

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 10:11

Jammer dat er nu niets meer word gedaan met dit topic.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 16:39

Vjestagirl schreef:
De hoeveelheden mineralen die gevangen zijn in edelstenen zijn zo gigantisch minimaal, en zitten daarbij nog IN de steen, dat de hoeveelheden die je daarvan opneemt echt niet voldoende zijn om je je beter te laten voelen. Volgens die theorie zouden mensen met een gouden of zilveren ring zich al beter voelen dan mensen zonder. Calcium zit in melkproducten, magnesium krijg je al in veel hogere doseringen binnen als je een banaan eet (en wordt twee keer genoemd). Natrium gooi je over je aardappelen. De mineralen die genoemd worden zijn dood normaal en zitten in iedere multivitamine. Dat zou betekenen dat het dagelijks slikken van een multivitamine beter werkt dan edelsteentherapie. Wat ik dan weer geen slechte conclusie vind.

De volgende allinea gaat erover dat de kleur meespeelt, en zegt dat een muur beschilderen daarbij verbleekt. Kortom: mensen voelen zich beter als ze mooie dingen zien dan als ze minder mooiere dingen zien... Ja, daar heb je geen edelsteen voor nodig, het feit dat de mens al eeuwen lang kunst maakt, zijn gebruiksvoorwerpen versiert en dat je van een simpele vork al duizenden verschillende modellen hebt lijkt me voor die theorie spreken. Again, daarin zie ik niet de toegevoegde waarde van een edelsteen.

Over die atoomtrillingen weet ik niet voldoende, maar ik denk wel dat als de trillingen van alles om ons heen, al die minieme trillingen van alles om ons heen zo veel invloed op ons zou hebben dat we er helemaal gek van zouden worden. Maar nogmaals, daar weet ik niet voldoende van.

Ik wil best geloven dat dit werkt voor sommige mensen, maar ik ben ervan overtuigt dat het placebo effect is.

Ik ben ook iemand die ervan overtuigd is dat het een placebo effect is en wil nog even een aanvulling geven op jouw post. Over de trillingen die stenen voort zouden kunnen brengen. Dat kunnen ze dus niet, juist doordat de atomen gevangen zitten in een regelmatig rooster kunnen ze niet meer bewegen en dus ook niet trillen. Dat ze ene zuivere trillingsfrequentie zouden hebben is dus volkomen onzin. Energie is niets meer dan bewegende atomen, in een steen (kristal) kunnen de atomen niet bewegen, dus ook geen energie voortbrengen ergo, kristallen brengen dus geen energie en al helemaal geen genezende energie voort.

Als je naar onderzoeken kijkt waarin op een wetenschappelijke manier is gekeken naar of en hoe al die natuur dingen als edelstenen etc. werken dan is daar nog nooit een positief onderzoek over geweest. Ja het internet staat barstenvol met verklaringen van pseudowetenschappers en leken, maar geen enkel zuiver wetenschappelijk onderzoek heeft bewezen dat stenen beter werken dan een placebo. Ze geven precies dezelfde effecten als bij een placebotherapie. Onze geest is een meester in misleiding. We kunnen onszelf letterlijk ziek of gezond denken. Ook de mensen zoals de man van de TS die er helemaal niets mee hebben worden op deze manier genezen. Er wordt verteld wat de steen teweeg brengt en zelfs als je sceptisch erover bent gaat je onderbewuste daar toch mee bezig en daardoor wordt je beter. Je kan iemand dus net zo goed een stukje hout, papiertje, flesje water, etc. geven en zeggen dat het een bepaalde klacht verhelpt en dan werkt het omdat mensen er in willen geloven. Er is pas geleden onderzoek gedaan naar de werking van edelstenen bij bepaalde klachten. Er waren drie groepen proefpersonen en een controle groep. De ene groep kreeg te horen dat een bepaald soort edelsteen tegen hoofdpijn zou werken. Die steen kregen ze mee en moesten ze bij zich dragen. De andere groep kreeg dezelfde soort steen en er niets bij te horen. De derde groep kreeg een placebo tegen de hoofdpijn en de controle groep kreeg niets. De mensen die een kristal kregen en niet wisten wat het deed hadden net zoveel hoofdpijn als voor het onderzoek, dus kristal heeft niet gewerkt. Echter de groep die wist dat het kristal tegen hoofdpijn werkte gaf aan inderdaad minder hoofdpijn te hebben, precies hetzelfde resultaat als de placebogroep die dacht dat ze pijnstillers kregen.

Conclusie, edelstenen werken niet als men zich er niet bij in kan beelden wat de eventuele werking zou zijn. Dus de werking van edelstenen, kristallen etc. berust volledig op het placebo effect. Het is daardoor niet minder nuttig, maar gewoon één van de vele methoden om onze geest op ingenieuze manieren te sturen.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 17:06

ik ben extreem gevoelig voor edelstenen. Heb een turquoise met lapiz lazuli ketting die ik niet langer dan een paar uur kan dragen. Heb een hele mooie spectroliet hanger, mijn absolute trots(zelf smeden tot ketting) maar daar hetzelfde mee, als ik die te lang draag worden mijn emoties extreem beïnvloed. Heb onlangs een stukje aqua aura gekocht en daar voel ik me super happy bij, ga ik zodra ik weereens geld heb laten smeden tot ketting.

Ik heb me er eigenlijk nooit mee bezig gehouden en geloofde eigenlijk de 'kracht' van de stenen nooit zo zeer, tot ik dus erachter kwam dat ik door m'n Turquoise-Lapiz ketting zo sloom en beroerd werd. Een aantal seconden na het afdoen voelde ik me al opknappen. Dan kan je er ook niet echt omheen...

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 18:16

Ineke, je hebt natuurlijk energie en energie. De energie die jij benoemt is duidelijk meetbare energie, verklaarbaar. De energie waarvan ik denk dat edelstenen daar iets mee "doen" is dezelfde energie die jij doorgeeft als je iets rots of iets liefs zegt. Een heel mooi voorbeeld daarvan is het rice experiment van Masaru Emeto. Al door een heleboel mensen op youtube nagedaan, kun je heel makkelijk vinden. Zijn onderzoek naar ijskristallen is misschien wat te vaag. Maar dat van die rijst daar kun je naar mijn mening gewoon niet omheen.

Woogy, apart is dat he! Voor mij ook wel een bewijs weer dat edelstenen dus echt geen placebo werking hebben.

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 18:23

Ik heb een hele zak vol met edelstenen. Ik ben er in het verleden wel eens mee bezig geweest maar nu eigenlijk niet meer zo.
Ik heb zel een poosje bergkristal en amathist bij me gedragen. Als kind heb ik een kettinkje met een hangertje van citrien? gehad omdat ik toen last van astma had (nu niet meer). Zelf heb ik een hele mooie engelensteen op mijn dressoir boven staan.

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 18:24

Dat met het rijst heb ik ook gedaan.
2 bakjes met rijst en een beetje water erin. Precies dezelfde hoeveelheden.
Elke dag zei ik dankjewel tegen het ene bakje en iets rots tegen het andere bakje.
In het begin was er nog geen verschil, maar na een paar weken begon het negatieve bakje enorm te stinken en er zat schimmel boven op de rijst.
Met het positieve bakje, helemaal niets mee aan de hand..
Zo raar, maar dit is echt het bewijs voor mij dat je met gedachtes, woorden iets er zelf naar maakt.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 12:11

_Tara_ schreef:
Ineke, je hebt natuurlijk energie en energie. De energie die jij benoemt is duidelijk meetbare energie, verklaarbaar. De energie waarvan ik denk dat edelstenen daar iets mee "doen" is dezelfde energie die jij doorgeeft als je iets rots of iets liefs zegt. Een heel mooi voorbeeld daarvan is het rice experiment van Masaru Emeto. Al door een heleboel mensen op youtube nagedaan, kun je heel makkelijk vinden. Zijn onderzoek naar ijskristallen is misschien wat te vaag. Maar dat van die rijst daar kun je naar mijn mening gewoon niet omheen.

Woogy, apart is dat he! Voor mij ook wel een bewijs weer dat edelstenen dus echt geen placebo werking hebben.

Ok je zegt dus dat het gaat om niet meetbare energie, hoe in vredesnaam weet je dan dat het een zuivere trillingsfrequentie is? Bovendien vind ik dat als je het gaat hebben over niet meetbare energie wel extreem vaag worden, hoe weet je dat het er is? En nee met een pendel, wichelroede etc. bewijzen daar geloof ik al helemaal niet in. Laat mij maar eens duidelijk wetenschappelijk bewijs zien over de zogenaamde niet meetbare energie in stenen die een helende werking zou hebben.

Over energie naar elkaar door kunnen geven en het verbonden zijn van mensen en dieren met elkaar stond in een boek van Dick Swaab een hele interesante opmerking. Volgens een amerikaans onderzoek kost het kosmisch verbinden van de energien van twee individuen (op electronen niveau) evenveel energie als dat 10 kerncentrales op volle kracht voort zouden kunnen brengen. Dat is dus onmogelijk, zoveel vrije energie is er niet eens om ons heen. En als het wel zo was dan gaat het volledig tegen de wetten van thermodynamica in om zoveel energie op te nemen zonder er een duidelijk resultaat van te geven. Bovendien zou er dan 10.000 keer meer energie uit onszelf vrij moeten komen dan alle moleculen in ons lichaam bij elkaar hebben. Resultaat zou dan zijn dat we niet eens kunnen bestaan, dus de hele theorie van energie overdracht en verbondenheid tussen organismen rammelt aan alle kanten.

Ja we beinvloeden elkaars energie patronen inderdaad, maar een hoop daarvan is op moleculair niveau heel simpel te verklaren. Op het moment doe ik onderzoek naar de samenhang in beweging tussen organismen. Waarom lopen mensen als ze naast elkaar lopen in hetzelfde tempo en ritme, niet alleen bij mensen onderling, maar ook bij verschillende diersoorten is dit zo. Ook tussen soorten onderling is dit te zien. Een deel is te verklaren door spiegelneuronen een ander deel door regulatie op moleculair niveau. Naar die precieze regulatie ben ik nu op zoek, welke eiwitten en signaleringspathways zijn hiervoor verantwoordelijk, dat wil ik weten.
Eerder experimenten waarbij gekeken werd naar de eventuele mogelijkheid van het overdragen van energie draaiden erop uit dat dat in ieder geval niet de oorzaak is.

Dat rijst experiment is net zoveel onzin als het andere experiment. Ik heb dat voor de lol ooit een keer in het lab gedaan, maar dan een goed opgezet experiment. Dat betekende dat we rijst van steriel opgekweekte rijstplanten hadden, steriel water en een steriele omgeving. Het praten deden we met mondkapjes voor zodat we de bakken niet met onze adem konden besmetten. We hadden 30 bakken met "lieve" rijst, 30 bakken "boze" rijst en 30 controle bakken. En zoals we al van tevoren voorspeld hadden was er in dit gecontroleerde experiment geen enkel verschil te zien tussen de groepen. Conclusie lieve of boze dingen zeggen tegen korrels rijst in een bak water heeft totaal geen invloed. We vermoeden dat het bij de niet zulke goede opgezette experimentjes die mensen thuis doen er toch besmetting is geweest van de bakken. Op het moment dat je negatieve worden zegt spreek je namelijk duidelijk, feller en gearticuleerder. Dan komt er meer speeksel uit je mond (zulke kleine druppels dat je ze niet kan zien, te vergelijken met aerosolen die vrijkomen bij allerlei vloeistoffen). Omdat er meer speeksel in de bakken met negatieve woorden komt is er meer besmetting en dus veel meer kans op een besmetting met bacterien waardoor de bakken vervolgens een goede voedingsbron worden voor schimmels die overal rondzweven.
We hebben hetzelfde experiment ook een keer herhaald in een minder steriele omgeving en dan ook tegen de bakken praten, alleen de boze woorden moesten we met dezelfde intonatie zeggen als de lieve woorden zodat kruisbesmetting door speeksel even veel was als bij de bakken met lieve woorden. Wonder boven wonder kregen we precies hetzelfde resultaat als in het eerste experiment, geen extra besmetting in de negatieve bakken. Dus de besmetting komt inderdaad hoogst waarschijnlijk door het extra speeksel dat in de bakken komt.

Een zelfde experiment waarbij je met behulp van gedachtenkracht en praten de groei van planten negatief of positief kon beinvloeden hebben we ook uitgevoerd, conclusie wederom maakt negatief of positief denken of praten helemaal niets uit. De enige verschillen die er wel waren in minder gecontroleerde experimenten was dat de verzorgers van de planten de planten waartegen ze lief moesten denken of praten beter verzorgden dan de boze woorden/gedachten planten. Daardoor groeiden deze beter, maar dit was dus enkel door een betere verzorging. Toen alle planten precies dezelfde verzorging kregen verdwenen deze verschillen.

Zal ook wel heel vervelend zijn in het lab als ik door te schelden tegen mijn universals met plantjes of bacterien de resultaten van mijn onderzoek verknal. Ik scheld regelmatig als iets mis gaat, maar heb daar nog nooit een verschil door bemerkt in mijn resultaten.

edit: stukje toegevoegd. Excuses voor het ontbreken van de " bij sommige woorden. Ik zit nu achter een apple toetsenbord en die wil dat niet op de letters zetten :(

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 13:21

Hier komen we nooit uit. Jij gelooft alleen in dingen die wetenschappelijk bewezen kunnen worden, ik geloof dat er meer is tussen hemel en aarde dan alleen wat bewezen kan worden.

Dat van die rijst, wel erg toevallig dat er op youtube ontzettend veel filmpjes staan van mensen met dichte! potjes rijst waarbij het wel lukt.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 13:35

En in hoeverre zijn die dichte potjes steriel? Ik heb zuiver wetenschappelijk bewijs dat het onzin is, geloof dus niet in de huis tuin en keuken wetenschap die mensen op youtube zetten.

Ik geloof best dat er meer tussen hemel en aarde is, maar ik wil dat kunnen bewijzen. Dat is waar ik dus ook onderzoek naar doe. Tot nu toe heb ik (en met mij tientallen andere onderzoekers) nog geen bewijs kunnen vinden dat het echt zo, maar dat wil niet zeggen dat het er niet is. Iedereen heeft wel eens ervaringen die niet meer toevallig kunnen zijn (heb ik zelf ook gehad), maar een verklaring ervoor heb ik (nog) niet. Ik hoop dat we binnenkort zover zijn in de wetenschap dat we met de eerste keiharde bewijzen kunnen komen, tot die tijd blijf ik wantrouwig op dingen als genezen door edelstenen, homeopathische geneesmiddelen etc. Dingen als bachbloesem wil ik dan weer wel geloven, maar dit omdat er duidelijk meetbare concentraties van de werkzame stof aanwezig zijn en dezelfde componenten door farmaceuten gebruikt worden. Kruidentherapie is ook nuttig om dezelfde reden.
Maar tegen homeopathische geneesmiddelen ben ik zeer wantrouwig, ik neem aan dat de meesten dit argument al wel eerder gehoord hebben. Als watermoleculen kunnen herinneren waarmee ze ooit in contact zijn geweest dan herinneren ze zich ook de stront in het riool nadat ze gezuiverd zijn. Nee dank je, daar geloof ik echt niet in.
Edelstenen vallen in dezelfde categorie, er worden effecten aan toegekend die nog nooit bewezen zijn en de argumenten voor de werking klinken in eerste instantie heel logisch totdat je na gaat denken en dan blijkt het toch echt onzin te zijn. Argumenten als hoeveelheid van ruw mineraal dat je binnenkrijgt met voeding en de minime hoeveelheden via de edelstenen en de al eerder genoemde onmeetbare zuivere trillingsfrequentie zijn onderdeel van mijn mening daar over.
Als je er in wil geloven vind ik dat prima, het werkt namelijk ook echt. Maar als je tientallen euro's uit gaat geven aan een zogenaamde edelstenen therapeut die je beweert van je klachten te kunnen genezen dan raad ik je toch aan om eens beter na te denken. Placebo's werken even goed en zijn vele malen goedkoper. Blijf sceptisch en blijf vragen stellen. Denk na en laat je niet leiden door prachtige verhalen. Niet voor niets zegt discovery: In the name of science, keep questioning!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 13:44

Ik geloof er eigenlijk niet in, ik geloof wel dat de kracht van geloven veel kan doen. Ik draag zelf gele saffier die zou ook veel krachten hebben, maar nog geen extra wijsheid gevoeld.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 13:48

@ InekeH: Ik heb dan meer vertrouwen in een hele grote groep mensen die dat experiment doen dan slechts 1 onderzoek.

En hoe verklaar je de post van Woogy dan? Zonder het precieze effect van de steen te weten, is ze er toch gevoelig voor.