dilemma zwanger wel of geen bijrijdster??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sundance11

dilemma zwanger wel of geen bijrijdster??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 14:13

Ik ben nu 10 weken zwanger en heel erg moe.
Ik heb een paard en een shetlandpony bij huis staan. Ik heb altijd gezegd als ik zwanger ben wil ik een bijrijdster erbij. Nu is mijn man het daar niet mee eens. Hij heeft het niet zo op al dat paardenvolk op het erf ( we hebben een melkveebedrijf). Ook denkt hij dat ik me dan druk ga maken als iemand anders op mijn paard zit. En dat die mensen dan hun afspraken niet nakomen.

ik rij recreatief met haar. Op dit moment probeer ik nog 1 x per week te rijden. Aan de ene kant heeft hij wel gelijk en vind ik het ook niks dat er iemand anders op mijn paard rij, maar aan de andere kant frustreert het me enorm dat ik nu zo weinig met haar kan doen.
Mijn man heeft wel gezegd als het echt niet meer gaat hij af en toe wel eens wil rijden.
Als ik er dan weer over begin dan zegt hij, dan doe je het maar. Mara dan is hij dus wel heel tijd chagerijnig en dat wil ik ook niet.

Mijn paard is vrij makkelijk met berijden. Afgelopen winter heb ik ook bijna niet kunnen rijden en dat pakt ze goed op.

Heeft iewmand tips?

sharonalover

Re: dilemma zwanger wel of geen bijrijdster??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:16

staat je paardje verder buiten? is het geen optie die ook lekker vakantie te geven en lekker een beetje met dr te wandelen en wat te longeren?

Ik ben er ook niet zo voor om een bijrijder te hebben. Vind het hartstikke leuk als er iemand op mn paardje rijdt, maar wel alleen als ik er bij ben :)

Tis ook net hoe je situatie is, heb je iemand die je goed kent en waarvan je weet dat diegene zn afspraken nakomt en op dezelfde manier met het paard omgaat als jij? dan zou dat best wat kunnen zijn.
Maar iemand via internet ofzo zoeken zou ik huiveriger voor zijn :)

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:17

Waar wil je precies tips voor? Je beschrijft een hoop zaken maar ben iets concreter waar je precies tips over wilt. :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:18

Ik zou absoluut gaan voor een bijrijdster in jou geval.
Wie weet houd je er na die tijd wel een hele fijne backup aan over.

Zelf rijd ik ook een paard bij van iemand die zwanger is momenteel trouwens.

Wardie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:21

Als je paardje gewoon dagelijks buiten loopt dan is er toch niets mis met een beetje vakantie vieren? En een beetje longeren of wandelen moet vast nog wel lukken!
Toen ik in verwachting was heb ik het wel zo gedaan en mijn man die reed 1 keer per week op haar, maar verder heb ik regelmatig gelongeerd. Denk dat het voor een paard niet zo veel uitmaakt zolang die maar met soortgenootjes buiten kan spelen.
Gefeliciteerd trouwens met je zwangerschap! De vermoeidheid is waarschijnlijk ook wel over na een week of 12 en dan zou je als het lukt ook nog wel een poosje zelf door kunnen rijden. Ik heb geloof ik tot 32 weken kunnen rijden, toen vond ik het mooi geweest.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:22

ik heb voor 2 zwangere vrouwen paarden gereden. Ik moet hen bewonderen, want ik zou het niet (meer) kunnen om een bijrijdster te nemen. Misschien dat dit deels komt omdat ik een paard heb dat voor mij door een vuur gaat, maar qua rijden nogal een handleiding heeft naar anderen toe...

Of je kan er goed tegen dat er "vreemden" op je erf komen en met je paard aan de slag gaan of je vind het maar niets en dan moet je er niet aan beginnen. Dan heb je alleen maar veel stress en kopzorgen...

Sunshine80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:22

En wat nou als je iemand kunt vinden die je paard samen met jou doet? Dan loopt diegene ook niet "zomaar" rond op je terrein. Ik heb dat wel eens gedaan, vond het nog hartstikke gezellig ook. Ik hielp die persoon met het verzorgen van 2 paarden en 2 veulens. Af en toe rijden, soms longeren... Maar altijd samen.

Het lijkt me voor je paard wel fijn als alles gewoon doorgaat. Of je moet je paard lekker vakantie geven en zelf dan alleen verzorgen en er niet op gaan zitten...

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:23

Wil je tips of je wel of niet een bijrijdster moet nemen of wil je vooral tips over hoe je je man gaat uitleggen dat je het wel doet?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:26

je zit in je eerste trimester.. dat is heel vermoeiend, maar grote kans dat je je over een paar weken weer veel beter voelt (tenminste zo was dat bij mij)... ik heb toen nog tot week 32 doorgereden. Daarna heb ik het ook zelf geregeld, longeren tot de laatste dag..
maar elke zwangerschap is natuurlijk anders.

mijn tweede zwangerschap had ik wel een bijrijdster, maar dat was vooral omdat ik toen minder tijd had omdat ik een kleine thuis had, en niet perse door de zwangerschap.

succes met beslissen. en geniet van je zwangerschap verder, gefeliciteerd!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:26

Ik ben zelf ook zwanger en wil niet meer rijden. Mijn paard staat geweldig verzorgd in een grote kudde, dus ze vermaakt zich prima! Ik volg wel wekelijks grondwerklessen, om gewoon lekker samen aan de slag te blijven.

Toch merkte ik dat mijn paard, waarmee ik voorheen redelijk fanatiek buitenritten reed, die uitstapjes miste. Daarom ben ik op zoek gegaan naar een bijrijdster, specifiek om buitenritten te maken. Mijn zusje had interesse en volgt nu les in buitenrijden, want daar had ze ondanks jaren rij-ervaring, geen ervaring mee. Onder begeleiding leren ze elkaar nu beter kennen en na deze lessen kunnen ze veilig en vertrouwd samen op pad. Mijn paard geniet en mijn zusje ook! Ik vertrouw hen elkaar toe en dat is wel een vereiste, ik wil me geen zorgen maken om één van hen.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:27

Hmm...

Ik ben het eerlijk gezegt met beiden eens.

Ene kant is de vakantie ook wel goed, en als je het paard enkele keren longeerd. (zolang het paard wel voldoende weide gang heeft etc..) Maar aan de andere kant is een bijrijder soms wel prettig. Maar dat moet je wel een goede bijrijder vinden. Dus een ruiter die het paard in zijn waarden laat en met respect behandeld en hem ook nog gymnastiseerd. En het moet ook nog iemand zijn die je kan vertrouwen. :)

Ik zou kiezen voor geen bijrijder, puur omdat het paard niet (hoog) in de sport loopt, dus dan is de terugval naar stil staan minder groot. (Anders moest je nu gaan afbouwen etc.. en daar zit ook tijd in ;) ) Zo kan het paard ook lekker rusten, en is de stress voor jullie beiden niet zo groot wat betreft de bijrijder.

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:35

met tien weken zou het opzich ( mits braaf paard en geen complicaties) niet zo'n probleem moeten zijn om te rijden?
ik reed toen nog redelijk fanatiek mn lessen en gewoon voor mezelf. ( dit is uiteraard een keuze die iedereen voor zichzelf maakt, snap het ook als je het niet meer zou willen )
met mn komende 'pauze'in het achterhoofd en omdat je lichamelijk gewoon wat minder kan rustig gaan afbouwen. mijn verzorgster is gaan rijden bij mijn instructrice.
helaas door een blessure nu 3 weken niet kunnen rijden en afgelopen week voor het eerst weereens erop.
omdat hij beetje aan het uitproberen en puberen is zelf erop gegaan i.p.v. mijn verzorgster.
even twintig minuutjes wat loswerken , stappen, draven voltes enz. en weer klaar.
ben nu 29 weken zwanger en ja het gaat allemaal wat minder makkelijk :+ overgangen lijken nergens naar ( kan niet goed zitten) terugrijden is wat moeilijker , maargoed even stappen en weer door :)

ik weet niet hoe oud je paard is en of hij/zij lichamelijk in staat is om even een pauze in te lassen.
je zou er ook voor kunnen kiezen om bijvoorbeeld iemand in te huren die je paard rijd waar jij bij bent , of even longeren tot het zover is.

bij die van mij is het de bedoeling gewoon even lekker te hobbelen( met mijn verzorgster en heel af en toe ik zelf) aankomende tijd en van het landseizoen te genieten. tegen de tijd dat ze weer op stal gaan hoop ik zelf weer lekker aan de slag te kunnen :D

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 15:07

Bedankt voor jullie reacties. Mijn paard staat samen met de shet van 7.30 tot 20.00 op de wei. Dus ze vermaken zich daar prima.
Op zich kan ik het rijden lichamelijk nog wel aan, maar doordat ik zo moe ben heb ik er bijna geen energie voor.
Mijn man zei ook al wacht nou maar even af totdat je een week of 12/13 ben.
Het is ook nog eens zo mijn schoonouders wonen hier ook, en ik weet dat hun er ook niet zo van gediend zijn als er vreemd volk op hun erf komt.

Verder zijn de rijmogelijkheden niet optimaal. Ik heb geen rijbak ( buren wel daar rijd ik in de winter). Ik kan in de wei rijden. Maar er zijn momenten dat het gras te lang is of de wei te nat en dan lukt het dus niet. Om een bijrijder met mijn paard de straat op te sturen of naar de buren vind ik ook niet echt een optie.
Paard kan op vreemden ook wat moeilijk reageren. Bij mij doet ze alles, maar bij een ander gaat ze uitproberen.

Mijn man overtuigen gaat niet lukken, ik heb al vanalles geprobeerd, maar zijn standpunt staat vast. En ik ben wel van mening dat je binnen een relatie geen dingen moet doen waar één van beide niet achter staat.

Dus waarschijnlijk zal het wel geen bijrijder worden. Alleen hoe kom ik dan van het schuldgevoel tov mijn paard af? Ik ben dan zo bang dat ik haar tekort doe.
Ik poets haar wel af en toe en knuffelen etc. Dus aandacht krijgt ze wel...

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:12

Ik heb een poging gewaagt voor een bijrijder vinden die met mijn paard door de deur kon en met mijn hormonen. Helaas...niet gevonden en mijn paard werdt er niet beter van met al dat gewissel. Dus heb ik op het laatste moment besloten hem stil te laten staan wat hij tot nu toe ook gedaan heeft. Ik ben al bevallen en heb een zoontje nu van 4 maanden en heb hem nu 6 maanden stil staan;) Ik heb heel lang omdat het met mezelf heel goed ging doorgereden tot 5 maanden in zwangerschap (Wel veel stappen) en verder gelongeerd los gegooit wandelen enz. Toen ik bevallen was heeft er iemand van de stal afentoe een borstel over gehaald en verder niets. HIj kwam binnen en buiten in de weide en klaar. '

Mijn paard is er niet slechter van geworden net weer een beetje begonnen met rijden en die vakantie heeft hem eigenlijk wel goed gedaan. HIj is nu 6 jaar en beseft nu dat werken voor baas heel leuk is en is super klef. Ook heeft hij begrepen dat die kleine in de buik er was en nu de kleine in mijn armen is en is normaal lomp maar nu voorzichtig.

Zou zeggen stil laten staan en geen zorgen maken dat het lang is. Dat schuld gevoel herken ik had ik ook van nu heeft hij geen aandacht. Zeker toen ik in het ziekenhuis lag. Maar mijn paard...miste me wel..maar heeft het toch ook overleefd.
Laatst bijgewerkt door Almighty op 18-05-11 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:16

misschien gewoon je man wat achter z'n veren zitten zodat hij je paard af en toe een keertje extra rijdt...

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:21

Ook hier een zwangere met dat dillemma.

Ik heb zelf 2 paarden staan waarvan 1 een beetje dik werd van het gras...
Ik heb zelf door kunnen rijden tot 36 weken. Toen kwam ik op het heldere idee om een bijrijder voor de 1 te zoeken.
Dat is niet gelukt. Wel iemand die wou maar ik vond de klik niet helemaal goed. Dus afgezegt.
Uiteindelijk niemand voor de paarden. Ze staan nu gewoon volledig op rust in het land. Ze vinden het wel fijn.

Als je een bijrijder wilt dan is mijn tip doe t op tijd zodat je zelf nog voldoende aandacht en tijd aan je bijrijder kunt geven. Want dat was mijn grootste probleem. Ik vertrouwde t niet en dan lig je niet rustig te slapen/rusten of wat dan ook als er iemand met je paard bezig is!

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:27

Zo te horen is een bijrijder geen optie voor jou? De negatieve kanten hoor ik zwaarder wegen dan de positieve. Mijn paardje heeft tijdens mijn zwangerschap (heb wel tot 7 maanden doorgereden) en de toevalligheid van sneeuwval ook heeeeeel lang vakantie gehad. Nu vind ik dat ik mijn paard tekort schiet in aandacht en beweging. Ik ben op zoek naar een bijrijder, maar daar wordt je ook niet vrolijk van. Man, wat is dat moeilijk! Maar nu is mijn paard ook niet de makkelijkste. Als ik in jouw schoenen had gestaan had ik mijn paardje lekker vakantie gegeven en de mogelijkheid voor een eventuele bijrijder wel open laten staan.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:13

sundance11 schreef:
Alleen hoe kom ik dan van het schuldgevoel tov mijn paard af? Ik ben dan zo bang dat ik haar tekort doe.

Een gemiddeld paard haalt de voldoening van het leven niet uit het rijden hoor, een paard is ook een paard wanneer er niet op gereden wordt ;) En je kunt toch op andere manieren ook leuk bezig zijn met elkaar!

Hou er gerust rekening mee dat ook je leven na je zwangerschap misschien dermate veranderd dat je niet meer zoveel tijd en puf hebt om te rijden. Het gaat niet alleen om nu, maar denk op langere termijn!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:38

ik ben ook gaan denken op langere termijn en heb ook sinds een maand een verzorgster nu
ik zeg dan ook verzorgster in plaats van bijrijder omdat mijn paard nog niet beleerd is
na de zwangerschap gaat dat wel gebeuren

maar ik wil ook genoeg tijd aan mijn kind, huis en man steken dus vind het wel fijn dat ze hem in de toekomst gewoon 2 dagen per week blijft doen, dan kan ik even "adem halen"

in jouw geval is het nu makkelijker om te zeggen van ach laat maar staan en je doet je paard (vind ik) daar echt niet te kort aan
maar denk wel aan de toekomst, hoe je dat straks met je kindje gaat doen enzo.....en overleg dat ook eens met je man, hoe hij daar dan tegenover staat

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:48

Ik ben nu 15 weken zwanger. Ik neem geen bijrijder. Ik wil zelf zo lang mogelijk blijven door rijden en als het echt niet meer gaat, gaat een vriendin van mij het doen. Je moet doen wat voor jou zelf het prettigst voelt.

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 19:16

Ik heb ook al wel veel nagedacht voor op de langere termijn. Het voordeel hier is wel dat mijn schoonouders er wonen, dus ik kan zo de babyfoon even daar neer zetten om zelf even te rijden. Maar dat is gewoon even afwachten hoe dat gaat lopen.
De planning is wel om hier een keer een bak te maken, dan is een bijrijdster nemen al wat makkelijker.

Diegene die zwanger zijn en paardrijden hebben jullie ook een bepaalde druk rommelend gevoel als je aan het rijden bent? Misschien dat het ook allemaal extra spannend is omdat het ons eerste kindje is.

Britt20099

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:40

Duidelijke afspraken maken met je man. Jij doet t paard 1x per week rijden danwel longeren. en hij 1x per week.

Besef ook wel dat dat 'vreemde volk' alleen de eerste week vreemd is en dan kennen jullie elkaar. Ken je niemand in de buurt die je kan helpen met het paard|? Een vriendin ofzo? Dan is het voor je man en schoonouders ook al minder onbekend.

Als je geen bekende hebt die je kan helpen zou ik het oplossen met zelf 1x per week doen minimaal en je man 1x per week. De rest heeft het paard lekker vrij.
Zeker als je moeheid over paar weekjes over is zal 1 of 2x per week tot de 25/30e week best moeten lukken als alles goed gaat.

Succes

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:56

Ik zou hem een lekkere vakantie geven! Je hebt je paard aan huis staan zeg je, dus het is imo niet zo dat je haar in de steek laat oid op een pensionstalling.

En je man geeft al aan dat hij het af en toe eens wil doen? :)

Beter dan dat je een bijrijder neemt die je uiteindelijk alsnog weg moet sturen omdat het je niet lekker zit. Is voor beide partijen niet leuk lijkt me..

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 14:13

Ik ben 16 weken. De vermoeidheid gaat echt over op den duur ;)

Alleen zou ik zelf niet meer gaan rijden vanaf het moment dat ik zwanger zou zijn. Een ongeluk zit in een klein hoekje, en wil 't niet op m'n geweten hebben dat het na een val fout zou gaan.

In jouw geval zou ik gaan voor een bijrijder, zelf lekker met twee benen op de grond blijven staan. Zelfs al komt iemand voor eens of twee keer per week lekker recreatief een rondje tuffen.

Futurefox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 14:17

Ben ook net zwanger verklaard. Ik denk dat ik wel een bijrijder zou willen. Maar ja vind die maar is.....