Rugpijn; tips gevraagd!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

x_Rebecca

Rugpijn; tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 14:45

Tja, nadat ik vrijdagavond/nacht ruim een uur opgevouwen heb gezeten op de achterbank in de hobbelende opel Tigra van een kennis en de wegen hier zo ontzettend goed zijn (voor het beeld: zand - hobbelhobbelhobbel - gat in de weg - BWAM), een paar keer van de bank afgevlogen ben en mijn hoofd tegen het dakraampje gestoten heb, heb ik een 'klein' rugprobleempje ontwikkeld.

Op het moment kan ik namelijk niet opstaan zonder tranen over mijn wangen te hebben lopen, ik kan niet gaan zitten, ik kan niet liggen en ik kan niet staan. Ik kan niks oppakken vanaf de bank en de grond kom ik al helemaal niet bij. Ik krijg mijn schoenen niet aan, kan geen sokken aantrekken, met andere woorden: ik kan niet bukken, zelfs mijn haar voorover gooien lukt niet (heel fijn met haren afdrogen :)) ). Mijn hele onderrug zit vast, de pijn straalt helemaal door naar mijn linkerbeen en aangezien ik nog eventjes in Letland zit, moet ik het zelf zien op te lossen.

Ik heb nooit eerder last van mijn rug gehad, of in elk geval niet in deze mate. Heeft iemand tips om het op te lossen/minder te maken? Ik moet morgen namelijk weer 10 kilometer fietsen over dezelfde geweldige wegen om vervolgens de hele dag op stenen en op de grond te gaan zitten en daarna weer terug te fietsen :')....

Oh, normaal kan ik trouwens zelf mijn rug kraken als het vast zit, maar dat lukt helemaal niet nu, dus dat is helaas geen optie. Het is ook al gemasseerd, maar dat deed zo'n ontzettende pijn dat ik dat niet nog een keer laat doen. :') Dus, tips? Oplossingen? Help? :')

_WenDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 16:28

Laatst bijgewerkt door _WenDy op 15-05-11 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 16:32

Kun je daar aan pilletjes Voltaren K komen? Dat is een lichte spierverslapper. In NL is het gewoon verkrijgbaar bij de drogist. Ik heb dit een keer geprobeerd op aanraden van de huisarts bij rugpijn en dit werkte erg goed.
Vaak is het namelijk zo dat je de pijn in stand houdt omdat je blijft verkrampen juist omdat het pijn doet. Een pijnstiller of spierverslapper kan daarbij erg goed helpen.
Veel beterschap en sterkte met je rug!

x_Rebecca

Re: Rugpijn; tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 16:50

In het dorp waar ik zit is geen arts in de buurt. Dichtsbijzijnde 'iets' is het ziekenhuis ruim 40 kilometer verderop. Niet heel erg een optie dus. Opzich probeer ik mn rug gewoon te gebruiken zoals altijd, omdat ik toch bij alles wat ik doe er last van heb :'). Heb ook nog nooit eerder echt last van mijn rug gehad, behalve als ik de hele zomer aan het werk was bij de boer op het land.

Ik heb geen idee of ze hier Voltaren K hebben, er zit wel een apotheek, dus misschien kunnen zij iets voor me betekenen, de buurtwinkel heeft het sowieso niet. Zal eens kijken of ik daar langs kan gaan als het niet minder wordt. Ik probeer ook zeker niet te verkrampen en als ik een tijdje heb gelopen dan gaat het ook beter (zolang ik niet probeer te bukken oid).

Bedankt in elk geval al voor jullie antwoorden! Die oefeningen zal ik eens proberen, ik weet al wel dat niet alles gaat lukken, mijn benen optrekken ofzo is echt geen doen, dat zei mijn gevoel namelijk ook om te doen, maar dat werkte niet :+. Pijn straalt trouwens door tot ongeveer een centimeter of 10 boven mijn knie.

S_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 16:54

warmte !
kruik zo warm mogelijk als goed te verdragen is op je rug leggen en constant warm houden dus ook geen enkel moment met een ontbloot onderrug rondlopen maar hou het altijd bedekt ! hier in de drogist heb je van die warmtepleisters zijn ook erg fijn die kan je omwikkelen als t ware en die worden dn warm en blijven 8uur lang warm

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 18:21

Ik heb geen kruik, maar ik had een soort van het beste idee van Letland; gekookt water in een plastic flesje. Oke, van het flesje is niet veel meer over maar het werkt inderdaad wel eventjes :j Ik zal straks eens kijken of ik ergens een glazen fles vandaan kan toveren. Bedankt voor de tip! :)

S_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 19:07

glazen fles moet je niet doen! het glas wordt bnloedheet en dat is bijna niet te doen kan je beter idd een plastic flesje doen ! een kruik kopen zou ik dan wel doen als ik jou was. helpt my me slechte dagedn door

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 19:08

Oh, maar ik wikkel er een stel handdoeken omheen _O- Ik ga het niet zo op mijn rug leggen hoor. Kruiken hebben ze denk ik alleen in de stad, daar ga ik niet meer heen voor ik terug ga naar Nederland, helaas!

S_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 09:09

ja maar hoe meer handdoekene hoe minder de warmte erdoor komt.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 13:50

Heb je wel paracetamol?
Slik pijnstillers en blijf niet te lang stilzitten, daar wordt het alleen maar erger van. Probeer regelmatig een stukje te lopen en slik voldoende pijnstillers. Je kan ook niet in bad, anders een warme douche?

Sterkte :(:)

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 15:48

Douche blijft niet zo lang warm ( :') eigenlijk is het ook een tof land _O- ) maar ik red het tot nu toe inderdaad aardig op paracetamol. De pijn is gelukkig al minder dan gisteren en eergisteren, dus ik denk dat het wel weer goed zal komen. Vannacht was het wel echt een hel :') maar op het moment kan ik zelfs al weer een eindje bukken, dus dat komt hopelijk wel weer goed!

Alleen als ik te lang in dezelfde houding zit/sta/loop voel ik het weer zo erg als gisteren, dus ik wissel gewoon veel af :j Bedankt!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:50

ik vermoed dat je spit in je rug hebt. Heel vervelend, niet ernstig. Wel fijn dat het al ietsie beter gaat!

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:51

oho ik lees mee :') al 1 jaar iedere dag last van mijn rug.
vandaag zo erg dat ik al 7 paracetamol's heb geslikt.
veel rusten werkt het beste en een goede houding aanleren * altijd handig *

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:52

Wat bij mij altijd goed helpt bij pijn in mijn onderrug is een bepaalde oefening.
Ik ga dan op een stoel zitten, of op de grond in kleermaker zit en draai als het ware rondjes met mijn rug.
Bij het naar voren gaan is je rug dan hol en bij het naar achtergaan maak je je rug bol.
Ik heb deze oefening van mijn manueel therapeute en bij mij werkt het erg goed om mijn rug wat losser te maken. Wie weet heb je er wat aan :)

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:53

iemand ove je rug laten lopen

S_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 16:29

speed101 schreef:
oho ik lees mee :') al 1 jaar iedere dag last van mijn rug.
vandaag zo erg dat ik al 7 paracetamol's heb geslikt.
veel rusten werkt het beste en een goede houding aanleren * altijd handig *

juist niet rusten ! ik heb sinds mijn 16e rugpijn en dit zal nooit weggaan de pijn is te vergelijken als men die heeft bij een hernia met de uitstraling en de uitval in de benen. maar je moet juist in beweging blijven dat is t allerbelangrijkste veel lopen is heel goed voor je rug ! als je aan een hernia geoprereerd bent moet je eigenlijk ook direct alweer lopen dus veel in beweging blijven !

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:02

aaah toch handig dat ik na die val gelijk 2 uur terug mocht lopen :')
maar niets zwaars gaan tillen bedoel ik ermee.
zelf heb ik sinds mijn 12e last en zal ook nooit meer weggaan

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 19:04

Ik rust ook niet :n daar heb ik geen tijd voor :') Maar ik denk dat ik toch een verkeerde beweging weer heb gemaakt met pingpongen, want het is weer net zo erg als gisteren, misschien nog wel erger. Ik kan nu niet eens pijnloos zitten en de uitstraling zit tot zo ongeveer mijn enkel. Beetje jammer, maar dat komt vast weer goed.

Verder allemaal bedankt voor de reacties! Zodra ik weer wat minder pijn heb zal ik ze gaan proberen :j (alleen het laten lopen doe ik maar niet, ik kan er niet eens aan zitten op het moment _O- )

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:09

Pingpongen en rugpijn is ook niet zo'n goede combi :+
Neem voldoende pijnstillers, dat is prettig voor jou, maar het zorgt er vaak ook voor dat de rugpijn eerder weg is omdat je wat makkelijker beweegt en minder verkrampt. Veel beterschap nogmaals!

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:13

toch voorzichtig doen * denk niet dat je iets van een 13 jarige kan aannemen maar dit wel :') *
lopen doet idd heel erg veel pijn * zet zoals paardrijden ja ik ben blond niet slim om de dag erna op een paard te klimmen *
maar rustig doen niet teveel bukken enzo

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:14

Rustig aan doen, maar wel in beweging blijven. Geen gekke dingen dus. Warm aankleden, dus een hemd en een shirt aan. En inderdaad zoveel mogelijk iets warms op je rug doen. Fles met heet water is een super idee. Als je pijnstillers hebt, prima, maar wordt dan niet overmoedig omdat het minder pijn doet.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:25

Pas op met pijnstillers: die pijn geeft je wel een signaal. ;)

Als je uitstraling hebt in je hele been zou ik wel echt een stapje terug doen.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:30

pijnstillers zijn ook niet echt goed * spreek uit ervaring heb alles al geslikt *
maar je weet dat de pijn er is en je blijft hem * oké ik dan * ook vaak nog voelen dus rustig aan doen en wat rugoefeningen doen

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 07:45

Ik hou niet heel erg van pijnstillers, dus als ik het echt niet meer verdraag neem ik een paracetamolletje :j Ik denk inderdaad dat ik rustig aan ga doen, want gisteravond sloot ik de computer af, liep ik terug naar mijn kamer en vanaf dat moment kon ik niet meer lopen. Mijn linkerbeen klapte steeds weg en ik ben bijna 20 minuten bezig geweest om uberhaupt bij mijn bed te komen (en dat is nog geen meter bij de deur vandaan :+ ).

Vanochtend kon ik ook mijn bed niet úit, dus op het moment probeer ik heel rustig aan te doen, ben dus ook niet naar mijn stage gegaan en probeer ik zo af en toe een stuk te lopen zodra het lukt om op te staan.

Warm aankleden doe ik trouwens altijd, ik draag altijd een hemd en een trui (liefst twee truien _O- ) ben een beetje een koukleum!

Nogmaals allemaal bedankt voor de tips! :D

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 09:34

ik moet het zelf ook niet op pijnstillers hebben * tja ze werken bij mij niet eens meer *
lekker beetje lopen en laat anders iemand over je rug lopen * klinkt heel raar maar werkt echt je zult even vergaan van de pijn maar daarna....