Dagboek van een BED'er

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hhilde

Dagboek van een BED'er

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 22:53

Voor ik begin met schrijven wil ik het volgende even kwijt. Dit is niet verplichte stof om te lezen, als je moeite hebt met het inbeelden in anderen, klik dan alsjeblieft weg. Voor de meesten van jullie is dit een verhaal, geschreven door iemand die jullie niet kennen, voor mij is het realiteit. Besef je dit absoluut goed, ik schrijf hier om dit van me af te schrijven, niet om me lekker aan te stellen. In 'mijn HK's' wil ik er niet te veel over schrijven, bang de HK te verstoren, vandaar dat ik mijn eigen topic open. Jullie hoeven dit niet te lezen. :)

Ik ben Hilde, deze zomer word ik 17 jaar jong en heel lang ben ik een meisje geweest met een beetje een raar eetpatroon, wat probleempjes hier en wat probleempjes daar. Bijna iedere puber heeft daar wel eens last van (gehad) en ik heb me dus nooit anders dan anderen gevoeld in dit soort dingen. Toch ben ik wat anders: ik heb een eetstoornis. Binge Eating Disorder is een nog vrij onbekende eetstoornis, waar mensen boulimia en anorexia vaak in ieder geval van naam kennen, kent bijna niemand BED. Onder mensen die het kennen wordt het vaak 'de minder heftige vorm van boulimia' genoemd. Dit is echter niet zo imo, het is niet minder erg, of minder belangrijk, het is alleen anders. Bij boulimia worden er na de eetbuien vaak calorieën gecompenseerd door overmatig te sporten, laxerende middelen te gebruiken en andere dingen. Bij BED worden de gegeten calorieën niet gecompenseerd. Het gevolg is duidelijk: je komt aan, komt aan, komt aan, komt aan..

Nu het eigenlijk duidelijk is dat ik aan deze eetstoornis lijd, word ik bang. Ik moet gaan erkennen dat ik dit probleem heb, wat ik mede via dit topic doe. Ook moet ik cirkels gaan doorbreken, zo kan ik niet doorgaan, ik voel mij er ongelukkig bij en ik word ongezond dik. Ik heb last van eetbuien waarbij ik in een hele korte tijd een grote hoeveelheid ongezond (calorierijk) voedsel eet. Tijdens zo'n eetbui heb ik geen gevoel van controle meer, ik kan niet stoppen met eten, al voel ik dat ik vol zit. Ik eet dus ook tot ik bijna moet overgeven van de misselijkheid, ik eet te snel terwijl ik wéét dat ik geen honger heb. Jarenlang heb ik deze eetbuien al, maar de laatste tijd werd het erger en vaker. Ik eet in het geheim, ik schaam me voor de hoeveelheid die ik eet en op wat voor manier ik dat eet (snel en veel). Eigenlijk eet ik onder dwang, als ik eenmaal dat gevoel krijg kan ik niet meer stoppen, desnoods fiets ik naar de winkel om meer te halen of (heel erg :o) eet ik droog, oud of bevroren spul. Na de tijd word ik boos op mezelf 'wat heb ik nu weer gedaan?', ik voel me schuldig en ik krijg depressieve gedachten. Depressies kunnen gepaard gaan met BED en bij mij is dit het geval. Ook weet ik dat ik echt moet afvallen, ik ben nu gewoon te dik. Als ik foto's op bokt kijk van rijden ITP kijk ik eigenlijk niet naar de paarden.. Ik kijk naar de dunne middeltjes van alle meisjes en naar de vaak mooie gezichtjes en leuke manieren van schrijven.. En ik wil ook graag worden, op een dag, dun, mooi en zelfverzekerd. Nu zit ik alweer te huilen, de drang om af te vallen is zo groot, ik wil zo graag, maar vaak eindigt dat dieet met een nog grotere eetbui. ;(

Wat ik met dit topic wil bereiken weet ik eigenlijk niet precies. Ik denk dat ik wil praten met mensen, hier mijn verhaal kwijt kunnen en eventueel in contact komen met andere BED'ers of mensen met boulimia. Ook wil ik mensen informeren over wat BED is, ik vind dat deze stoornis wat meer aandacht moet krijgen.. Mensen onderschatten het vaak omdat je niet compenseerd. Ik heb tijden gehad dat ik inderdaad niks at om af te vallen, of weinig, dat ik mijn vinger in mijn keel heb gestopt.. Maar dat heb ik te weinig gedaan om het boulimia te mogen noemen, ik verzak meestal in een depressieve bui in plaats van het proberen te compenseren..

Heel erg bedankt voor het lezen, ik beantwoord vragen of zo graag.. En als je BED of boulimia hebt, vind ik het leuk als je me pb't, zodat ik iemand heb waarmee ik er anders over kan praten.. Hoe graag mensen ook willen en hun best doen, mensen die zoiets zelf hebben meegemaakt begrijpen het toch nog het beste..

mika11

Re: Dagboek van een BED'er

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 23:01

Hilde, ik vind het heel knap dat je dit zo opschrijft.
Misschien dat dit je wat kan helpen.
Heb je ook professionele hulp bij je eetstoornis?

Ik had inderdaad ook nooit van BED gehoord maar zoals jij het beschrijft klinkt het helemaal niet minder erg als anorexia of boulimia. Het is misschien iets anders maar niet minder erg.
Alle verschillende eetstoornissen zijn anders maar iedereen die er mee te maken heeft, voelt zich ongelukkig. Welke vorm je ook hebt.

Ik hoop dat je de hulp krijgt en misschien dat dit topic ook wat zal helpen, dat je je beter voelt.
Heb je thuis wel iemand met wie je goed erover kan praten?

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 23:06

ten eerste vind ik het heel knap en een hele grote stap in de juiste richting dat je het hier geplaatst hebt , ervaring heb ik er niet mee, maar ik hoop voor je dat je dmv dit topic contacten kunt leggen en evaringen kan delen.
en vooral hoop ik voor je dat je op een dag in de spiegel kijkt en denk ; wow! die mag er zijn!

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 23:09

Ik ken het niet en heb er ook geen ervaring in.
maar het klinkt heel erg. had er nog nooit overgehoord.
ik wil je veel sterkte wensen.
meschien een idee om te kijken of er een manier is om er vanaf te komen

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 23:12

Indd dapper dat je je topic opent.
Misschien kun je hier ook wat begrip vinden [HK] Eetstoornis #1.
Ikzelf ben ook bezig met een ES en ik herken je buien dat je jezelf niet onder controle hebt. Dat moment dat je zegt, ik mag 1 koekje. Je geniet er niet van. Dan sla je door en neem je nog 1 en nog 1 en nog 1 want als je er 5 eet kotst het makkelijk (kleine volumes willen niet). Gelukkig eet ik niet zoveel, maar hang daarna boven de wasbak. Stoppen is niet zo makkelijk, en ik ben notabene 28.

Heb dus geen tips voor je om de goede kant op te gaan.
Sterkte!

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 23:16

Meid ik kan me er niks bij voorstellen, maar ik vind het iig een hele grote stap dat je het van je afschrijft, en absoluut geen aanstellerij. Misschien is het goed om naar je huisarts te gaan. Dit is niet iets wat je in je eentje kan oplossen. Wil je in ieder geval heel veel sterkte wensen!!
Laatst bijgewerkt door Elma_ op 12-05-11 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 23:18

Wat een moed en zelfinzicht om dit zo op te schrijven.
Ik denk dat je al hele stap hebt gezet, het begin is er.
Hoe ga je verder? Heb of krijg je hulp?
Als je eens wilt praten, mijn pbbox staat open.
Nogmaals; je bent op de goede weg en ik denk dat je met veel steun en lieve mensen om je heen heel ver kan komen.
Onthoudt dat iedere stap, hoe klein ook, een stap is.
Sterkte, en nogmaals; Als je eens wilt praten...

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 06:25

Pff Hilde..
Ik vind het eerlijk gezegd moeilijk om hier een reactie op te geven waar je iets aan hebt. Ik heb immers nooit in zo'n situatie gezeten, dus hoe zou ik kunnen begrijpen hoe het écht voelt? Overigens denk ik totaal niet dat het 'minder erg' is dan boulimia of anorexia, het is enkel, zoals jij ook al zegt, anders.
Je hebt hier wel al professionele hulp bij toch? Dat en erkennen dat je de ziekte hebt is in mijn ogen wel al een grote stap. Zonder erkenning kun je er ook niets aan doen!
Tja, zoals ik al zei kan ik niet echt een inhoudelijke reactie of tips geven waar je echt mee vooruit kan, maar als je een keer je verhaal kwijt wil en dat niet in dit topic of onze HK wil doen mag je altijd een pb sturen!! En dat is geen 'aanbod uit beleefdheid', dat meen ik echt. ;) Sterkte!!! :(:)

_Fleurtjuhh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 06:33

Ik kende deze eetstoornis niet, maar het klinkt echt wel heel zwaar!
Zeker door de depressies!
Ik hoop dat je met goed hulp er van af gaat komen!
Het is al heel goed dat je het nu van je afschrijft, dat is al de eerste stap en je staat dan ook al open voor ervaringen en hulp.
Sterkte ermee meis!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 07:37

Wat ontzettend knap dat je dit hebt geplaatst en dat je je probleem aan jezelf (en anderen) kunt toegeven. Dan heb je echt al een stap in de goede richting gezet. :j Heb je ook al mensen in je omgeving (ouders, vrienden, familie) ingelicht en hoe denk je over professionele hulp?

Als ik je ergens mee kan helpen doe ik dat graag, ik heb zelf boulimia gehad en weet hoe het is, daarnaast woon je zo te zien bij me in de buurt. Je mag me altijd PB-en. :) Heel veel sterkte in ieder geval! :(:)

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 08:19

Jeetje Hilde,
wat ontzettend dapper om dit topic te openen en daarmee te erkennen dat je wel degelijk iets hebt!
Blijf zeker nadenken over professionele hulp, en zoals de rest van de dames uit 'ons' topic al zeggen, mijn inbox staat ook wel degelijk open.. Weet niet in hoeverre je iets aan mij zult hebben qua ervaring, maar mocht je je ei kwijt willen, het moeilijk hebben of weet ik dan wat nog meer, je weet me te vinden!

Je kunt het meis!

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 09:01

Heel goed dat je het neer zet, het is inderdaad erg onbekend en wordt vaak afgeschreven als simpel/lui/etc. Jammer vind ik dat... Dergelijke problemen moeten niet onderschat worden..

Ik wil je één tip geven, je schrijft ''Nu het eigenlijk duidelijk is dat ik aan deze eetstoornis lijd''.
Maar het is iets wat JIJ doet. Door te zeggen dat je ergens aan lijd, of door te zeggen dat je ziek bent schuif je het ergens anders op af. JIJ doet het en JIJ bent verantwoordelijk.

Dit is een heel belangrijk detail in het proces van bewustwording. Want jij schrijft automatisch dat je hieraan lijdt; dat betekent dat het in je hoofd nog steeds zo te boeken staat. Maar jij bent niet ziek, je doet het zelf. En niet expres, het gebeurt gewoon. Maar dat neemt niet weg dat jij degene bent die het doet, en dat jij ook degene bent die daar verandering in kan brengen! :)

En dat klinkt bijna gemeen, maar het is echt heel belangrijk om te beseffen. Want zodra je je daar bewust van bent zullen er deuren open gaan die je door dit proces heen kunnen helpen om van deze nare gewoonte af te komen. Dit is echt stap één die je nodig hebt om de goede richting uit te gaan.

Als je wil mag je me PBen, ik heb zelf ruime ervaring met een stoornis en ben al ontzettend ver in het proces om van deze gewoonte af te komen. Misschien kan ik je een handje helpen/steun bieden. Aangezien ik net zo goed weet als jij hoe eenzaam het is.

Sterkte meid, je komt er wel! :(:)

doriss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 09:09

Wat knap dat je dit hier kan opschrijven!
Ook ik ken deze eetstoornis niet, maar heb wel verschillende andere eetstoornissen van dichtbij meegemaakt. Het enige wat ik je kan adviseren, is zoek professionele hulp. Deze mensen hebben een opleiding gehad om jou te kunnen helpen, kunnen heel veel dingen net wat beter 'handelen'.
Ik vind het heel knap dat je hier dit hele verhaal durft te vertellen, en ik hoop heel erg dat dit je kan helpen in het proces naar de gezonde Hilde!
Heel veel sterkte, blijf in jezelf geloven! :(:)

ikkelies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 09:12

Echt heel knap en dapper dat je het zo goed kan opschrijven.
Ik hoop voor je dat je de eetstoornis snel over wind. Ik kan je helaas ook geen tips geven had er ook nog nooit van gehoord. Ik hoop dat je professionele begeleiding kan vinden en mensen die de
stoornis wel hebben overwonnen. Dit geeft vaak wel een prettig gevoel.
Nogmaals heel veel sterkte :(:)

Metellica

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 09:14

Heey meis,

Herkenbaar wat je opschrijft, bij mij is de diagnose eergisteren vast gesteld. Ik weet precies hoe je je voelt.

Heel veel sterkte. Ik weet hoe zwaar het is :(:)

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 09:23

Hilde,
het is echt dapper hoe je het omschrijft,
je hebt nog een lange weg te gaan, maar je komt er wel!
heel veel sterkte, en het komt allemaal goed :(:)

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:11

LZP --> MW

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:23

Ik had nog nooit van deze eetstoornis gehoord. Wel apart, omdat het lijkt alsof eetstoornissen zoals anorexia en boulimia te maken hebben met het zelfbeeld (ik moet dunner, nog dunner, nog dunner, etc.) en dat BED meer te maken heeft met het eten op zich. Tenminste, ik begrijp uit je verhaal dat je niet eet omdat je dikker wil worden, maar dat je puur eet om het eten.

Dat heb ik ook wel een beetje, al is het totaal geen vergelijking met jouw verhaal. Ik kan soms echt de hele dag door zitten vreten, alleen het is bij mij niet dwangmatig. Ik hou gewoon ontzettend veel van eten. Ik heb er dan de mazzel bij dat ik niet of amper aan kom, want ik ben dun om te zien. Het lijkt me wel heel moeilijk als zoiets wel dwangmatig is, dat je moet blijven eten terwijl je voelt dat je vol zit en overal gaat zoeken naar eten als het op is. Normaliter stop je als je vol zit, of hou je de gebruikelijke "ruimte voor het toetje" over.

Ik heb verder geen kaas gegeten van therapieën op het gebied van dit soort stoornissen, maar zou het je niet helpen om je leven wat aan te passen op veel eten? Bijvoorbeeld door lekker te gaan sporten (hardlopen bijvoorbeeld. Je begint met kleine stukjes, en naarmate je verder kan ga je verder en langer door. In het begin is het een kwestie van doorbijten, als je eenmaal conditie op gaat bouwen dan wordt het leuker). Dat lost natuurlijk niet alles op, maar op die manier kan je wel wat doen met de overmaat aan voedsel die je binnen krijgt, en het is een manier om je gedachten te verzetten. Daarnaast heb je gewoon professionele hulp nodig. Dat is helemaal geen teken van zwakte. Het zou onzinnig zijn om zelf jarenlang te gaan zitten tobben met een probleem waar je zelf niet uit komt, terwijl er mensen rondlopen die hier ervaring mee hebben en die hiervoor gestudeerd hebben. Die weten wel hoe ze je kunnen helpen.

Heel veel sterkte! Ik hoop dat je iets gaat vinden waardoor je je eetstoornis kan overwinnen!

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:27

Ik heb er wel van gehoord, maar verder weinig ervaring mee.
Als ik je een tip mag geven, ga je aanmelden bij PsyQ.
Ze hebben ook een vestiging in Apeldoorn en naar het schijnt een erg goede instantie te zijn.
http://www.psyq.nl/Service/Contact/Alle-vestigingen

Succes ermee!
De moeilijkste stap heb je al gehad, het toegeven van een eetstoornis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 11:02

Snadrem schreef:
Ik had nog nooit van deze eetstoornis gehoord. Wel apart, omdat het lijkt alsof eetstoornissen zoals anorexia en boulimia te maken hebben met het zelfbeeld (ik moet dunner, nog dunner, nog dunner, etc.) en dat BED meer te maken heeft met het eten op zich. Tenminste, ik begrijp uit je verhaal dat je niet eet omdat je dikker wil worden, maar dat je puur eet om het eten.

Dat heb ik ook wel een beetje, al is het totaal geen vergelijking met jouw verhaal. Ik kan soms echt de hele dag door zitten vreten, alleen het is bij mij niet dwangmatig. Ik hou gewoon ontzettend veel van eten. Ik heb er dan de mazzel bij dat ik niet of amper aan kom, want ik ben dun om te zien. Het lijkt me wel heel moeilijk als zoiets wel dwangmatig is, dat je moet blijven eten terwijl je voelt dat je vol zit en overal gaat zoeken naar eten als het op is. Normaliter stop je als je vol zit, of hou je de gebruikelijke "ruimte voor het toetje" over.

Ik heb verder geen kaas gegeten van therapieën op het gebied van dit soort stoornissen, maar zou het je niet helpen om je leven wat aan te passen op veel eten? Bijvoorbeeld door lekker te gaan sporten (hardlopen bijvoorbeeld. Je begint met kleine stukjes, en naarmate je verder kan ga je verder en langer door. In het begin is het een kwestie van doorbijten, als je eenmaal conditie op gaat bouwen dan wordt het leuker). Dat lost natuurlijk niet alles op, maar op die manier kan je wel wat doen met de overmaat aan voedsel die je binnen krijgt, en het is een manier om je gedachten te verzetten. Daarnaast heb je gewoon professionele hulp nodig. Dat is helemaal geen teken van zwakte. Het zou onzinnig zijn om zelf jarenlang te gaan zitten tobben met een probleem waar je zelf niet uit komt, terwijl er mensen rondlopen die hier ervaring mee hebben en die hiervoor gestudeerd hebben. Die weten wel hoe ze je kunnen helpen.

Heel veel sterkte! Ik hoop dat je iets gaat vinden waardoor je je eetstoornis kan overwinnen!

Aan alle eetstoornissen ligt eigenlijk hetzelfde ten grondslag, zoals eigenlijk met alle verslavingen (want dat is het): Het is het gevolg van dieper liggen problematiek. Bij anorexia gaat het ook niet om dun, dunner, dunst, zo 'oppervlakkig' is het niet. :)

Sporten vind ik -sorry- een heel slecht advies. Dat is alsnog compensatie, wat het probleem alleen maar gaat verleggen van BED naar boulimia. Het gaat hier niet om het (niet) eten of (niet) compenseren, maar om iets anders en daar moet aan gewerkt worden.

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:25

Ik heb er nog niet eerder over gehoord, maar je schrijft het duidelijk op.

Ik denk dat RP gelijk heeft:
Citaat:
Aan alle eetstoornissen ligt eigenlijk hetzelfde ten grondslag, zoals eigenlijk met alle verslavingen (want dat is het): Het is het gevolg van dieper liggen problematiek. Bij anorexia gaat het ook niet om dun, dunner, dunst, zo 'oppervlakkig' is het niet.

Wellicht is er een ander probleem dat je eerst moet aanpakken?

Sterkte meis! :(:)

Metellica

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:40

NoaC schreef:
Ik heb er nog niet eerder over gehoord, maar je schrijft het duidelijk op.

Ik denk dat RP gelijk heeft:
Citaat:
Aan alle eetstoornissen ligt eigenlijk hetzelfde ten grondslag, zoals eigenlijk met alle verslavingen (want dat is het): Het is het gevolg van dieper liggen problematiek. Bij anorexia gaat het ook niet om dun, dunner, dunst, zo 'oppervlakkig' is het niet.

Wellicht is er een ander probleem dat je eerst moet aanpakken?

Sterkte meis! :(:)

Hiermee slaan jullie de spijker op zijn kop. Mijn eetstoornis is ontstaan in mijn jeugd ( rond mijn twaalfde ) daar ben ik inmiddels zelf achter gekomen. Mijn dok heeft me nu ook doorverwezen naar de afdeling psychiatrie. Omdat het een psychisch probleem en ik eet niet om het eten ( net zoals bij Anorexia het niet om dun dunner dunst gaat ) :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:02

Knap van je dat je hier over schrijft :j Ik heb in een kliniek gezeten voor kinderen met ernstig overgewicht, en daar hadden meerdere ook dit probleem. Ik ook wel.
Het is echt niet niets. Boulimia en anorexia schijnen fysiek 'ernstiger' (gevaarlijker) te zijn, en worden daarom als ernstiger beschouwd. Maar ik denk dat BED geestelijk een héél zwaar iets is, en ook het fysieke gevolg ( (ernstig) overgewicht) lijkt me niet iets wat te onderschatten is. Als je compenseert lucht dat toch wel ietsje op, maar dat stukje mis je bij BED. En daarnaast wordt BED veel meer als ' zwakte' gezien ipv als stoornis/ziekte. Niet dat mensen nu overlopen van het begrip als het gaat om andere eetstoornissen overigens. Maargoed. BED bestaat gewoon helemaal in de meeste mensen hun woordenboek. Ik wil nu niet zeggen dat het ene ernstiger dan het andere is oid, maar wel dat het allemaal ' ernstig ' op z'n eigen manier is .

En idd bij BED gaat het niet ook niet om het eten opzich, maar het is een 'verstoorde' uiting van bepaalde emotie, net als bij anorexia en boulimia. Het uit zich anders, maar mijn ervaring is dat het héél erg dicht bij elkaar ligt. Als ik naar mezelf kijk heb ik ook periodes die heel erg dicht tegen anorexia aanliggen, en boulimia... En al het niet-normale gedrag is allemaal maar terug te voeren naar dezelfde oorzaken :)

estell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 18:25

heel erg knap en dapper wat je hier neerzet Hilde. Ik vind het moeilijk om te reageren. Ik herken wel wat je zegt alleen dan de andere kant op. Ik vind het knap dat je het erkent op deze manier en ik zou zeker goede hulp zoeken. Als je een keer afleiding zoekt, we wonen vlakbij mekaar. Je mag me best eens op komen zoeken!
Ook mag je wat mij betreft "zeuren" wat je wil in ons HK, het geeft allemaal niks! Ook mag je me ècht pb'en als je dat wil!

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 19:22

Ik kan niet op iedereen reageren, omdat ik soms gewoon niet goed weet wat ik moet zeggen. De vraag die veel word gesteld en het advies dat veel wordt gegeven, is professionele hulp. Dat heb ik! Ik loop bij een psycholoog en we hebben een gezinshulp, met beiden ga ik het er over hebben en bekijken wat zij er van denken. Ik denk heel vaak (onterecht :o) dat ik het alleen wel kan, maar dat is niet zo, zeker in deze ben ik me er van bewust dat ik hier hulp bij nodig heb.