Knarsetanden in slaap

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Emm_

Knarsetanden in slaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 17:12

Hallo!

Ik heb al een hele geschiedenis wat betreft mijn tanden. Van beugelen, tot gaatjes, tot kiezen trekken, verstandskiezen snijden en wortelkanaalbehandelingen (doordat de tandarts niet eerder plaats had }> ).
Maar al een hele tijd geleden maakte mijn vriend eens de opmerking dat ik snachts lig te knarsetanden. Ik ben mezelf hier niet van bewust en weet ook niet hoe lang ik dit al doe en wanneer het precies begonnen is.
Nu merk ik de laatste tijd dat mn kiezen gevoeliger zijn, ik voel ze als het ware echt zitten in mn mond. Omdat ik als de dood ben om nog meer gaatjes en verdovingen etc te krijgen wil ik er eigg wel graag vanaf :Y)

Iemand met ervaringen of oplossingen?

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:15

Ik herken je verhaal. Ik knars en klem ook. En ik heb ook een redelijk zwak gebit helaas..
Ik heb zo'n plaatje die je 's nachts in moet doen, die dan tussen je kiezen zit. Maar die zit helaas voor geen meter.. Dus ik doen hem 's nachts in mijn slaap uit, heb je er ook niet zoveel aan :')

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:16

Ooh ik heb dit ook! Dan heb ik de volgende dag zo'n last van mijn kiezen/kaak! Ik weet ook niet wat je er aan kunt doen, maar ik merk wel dat ik het vooral heb als ik wat minder lekker in mijn vel zit, veel stress heb of weinig slaap krijg. Ik ben ook wel benieuwd naar een gouden tip :)

Miiejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:16

Ja kan bij je tandarts een knarsplaatje laten maken, die maakt hij dan op maat in de vorm van jou tanden zodat ie goed past!

Flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:17

Ik knars zelf ook, best wel vaak. Heb een splint laten maken bij de tandarts (lijkt wel een soort hockeybitje) en die doe je dan snachts in. Voel je vrij weinig van. Enig nadeel is dat ik nu ga klemmen (kaakspieren heel hard aanspannen) en dat er dus wss iets anders gemaakt moet worden, want daar krijg ik hoofdpijn van =P.
Mijn advies is, ga zo snel mogelijk naar de tandarts! Zeker als je al last van je kiezen hebt, dit kan natuurlijk veel oorzaken hebben, maar het kan zijn dat er door het knarsen veel van je glazuur weg gesleten is waardoor je tanden nu gevoeliger zijn!

Flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:18

renske_13 schreef:
Ooh ik heb dit ook! Dan heb ik de volgende dag zo'n last van mijn kiezen/kaak! Ik weet ook niet wat je er aan kunt doen, maar ik merk wel dat ik het vooral heb als ik wat minder lekker in mijn vel zit, veel stress heb of weinig slaap krijg. Ik ben ook wel benieuwd naar een gouden tip :)

Als ik dit zo lees klem je waarschijnlijk, want van knarsen heb je niet heel veel last tenzij je kiezen echt al heel ver af zijn gesleten. Gouden tip is naar de tandarts gaan ;)

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:20

Flip schreef:
renske_13 schreef:

Als ik dit zo lees klem je waarschijnlijk, want van knarsen heb je niet heel veel last tenzij je kiezen echt al heel ver af zijn gesleten. Gouden tip is naar de tandarts gaan ;)

Aha, bedankt voor de tip!
Ik heb er nu al een tijd (een maand denk ik) geen last meer van gehad, maar als ik er wel weer last van krijg dan ga ik idd maar eens een afspraak maken bij de tandarts :)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:20

Miiejs schreef:
Ja kan bij je tandarts een knarsplaatje laten maken, die maakt hij dan op maat in de vorm van jou tanden zodat ie goed past!

Heb ik laten doen... Kost een bak geld en ik kon er echt niet mee slapen :n Wat een drama was dat.

Lauraennala

Re: Knarsetanden in slaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:23

Er stond vandaag heel toevallig een stukje in het AD over slaaphoudingen, ik weet niet of je altijd in een vaste houding ligt? Ik geloof dat er een bepaalde houding was waarvan je ging knarsentanden, ik dacht wanneer je op je buik lag, maar weet het niet zeker :o

Flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:26

chocobroodje schreef:
Miiejs schreef:

Heb ik laten doen... Kost een bak geld en ik kon er echt niet mee slapen :n Wat een drama was dat.

Echt? Ik slaap er echt beter mee, een stuk minder onrustig (en vriendlief is ook blij want die werd eerst wakker van mijn geknars). En ik heb zelf maar ongeveer 30 euro mee hoeven betalen. Rest was verzekerd.
Mss tip voor de ts om dat eerst even na te kijken. Anders kom je volgensmij rond de 100 euro uit!

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:26

chocobroodje schreef:
Miiejs schreef:

Precies, hier dezelfde ervaring.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:31

Brrr.....ik krijg gelijk kippenvel bij het denken aan een slapende knarsetander! Zelf klem ik ook heel veel. Niet alleen snachts, maar ook overdag. En inderdaad, ook heel gevoelig tanden, voornamelijk mn kiezen. Volgens de tandarts was daar niet zoveel aan te doen en is het ook niet schadelijk. Knarsetanden lijkt me daarentegen wel weer schadelijk op de lange duur.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:32

ik ben ook een flinke knarsetander.. mijn broer ook trouwens.. ik krijg binnen kort een bitje er voor die je dus in doet en daar knars je dan op.. dat is beter voor je tanden .. anders gaan echt je tanden kapot

Miiejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:39

Als je er niet mee kan slapen, moet je hem overdag af en toe in doen om aan te wennen, merk ook wel aan patienten bij mij op de praktijk dat het goed werkt! want in je slaap wen je niet zo snel aan dat soort dingen

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:40

Ik heb ook een gebitje tegen het tandenknarsen en vind het erg fijn. Je moet er even aan wennen maar nu kan ik niet zonder slapen. Als ik het eens vergeet heb ik 's morgens m'n hele kaak vastzitten.

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:45

Ik ben ervoor naar een gnatoloog geweest, ze doen nu even niks, maar als mijn kiezen verder afslijten, gaan ze er stukjes 'op bouwen'. En anders kan zo'n plaatje helpen...

Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 18:12

Dankjullie voor de reacties! :)
Ik heb echt een fobie opgebouwd voor de tandarts dus tegen de tijd dat ik weer genoeg moed heb zla ik eens informeren naar zon bitje.
Is dat net zoiets als een beugel?

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 18:21

Mijn vriend knarsetand ook ontzettend in zijn slaap.
De tandarts heeft het hem jarenlang gevraagd of hij knarsetand in zijn slaap aangezien de tandarts dit kon zien aan zijn (afgesleten) tanden/gebit.
Mijn vriend wist dit niet dus heeft stug jarenlang nee gezegd tot ik hem erop wees.
We zijn pas geweest om zo'n gebitje aan te meten. Het kost totaal €140 ofz geloof ik, maar ja een nieuw gebit kost veel meer.

Hoe het gebitje zit enzo kan ik je dus nog niks over zeggen :)

_Anouck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 18:40

Ik doe het ook..
En zo'n bitje.. VRE-SE-LIJK!!
Als ik hem in doe ga ik over m'n nek, heb ik hem uiteindelijk in weten te houden zonder te kotsen dan kan ik er absoluut niet mee slapen :) En krijg ik na een kwartier al last van m'n tanden. En nee hij is niet te groot of te klein.

Als iemand de gouden tip heeft, om zonder bitje niet te knarsetanden hoor ik die graag :)

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 18:43

Ik knars en klem ook. De tandarts moet ook bijna ieder half jaar van dat spul achter m'n voortanden plakken, omdat ik er gewoon 'gleufjes' in knars in mijn slaap. Ook als ik boos ben overigens, dan ga ik ook knarsen _O- Als ik half wakker ben, betrap ik mezelf er ook regelmatig op dat ik gigantisch aan het klemmen ben, gewoon tot het zeer doet, en kan mijn kaken dan bijna niet ontspannen krijgen. Morgen moet ik weer heen, dus ben benieuwd wat er nu moet worden bijgeplakt :=

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:06

Zelf heb ik ook jarenlang geknarst tijdens mijn slaap, waardoor de nodige slijtage is ontstaan aan - met name - 1 zijde van mijn kiezen. De TA heeft al vaker een bitje op maat laten maken, maar dat mocht niet baten. Die knarste ik zelfs stuk... :o De oplossing bleek heel simpel, maar ook wat duurder: een ander matras. Sinds we deze hebben (inmiddels bijna 1,5 jaar), heb ik geen enkele nacht meer liggen knarsen! ;)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:12

Ik knars ook. Ik heb ook bij mijn tandarts gevraagd wat zo'n plaatje moest kosten, maar hij kwam met 600 euro :oo Ik heb nu een simpel bitje uit de vechtsportwinkel en die bevalt mij prima! Ik slaap rustiger en word niet meer wakker 's nachts van mijn eigen geknars. Ik klem ook niet ermee trouwens.

Er is nu ook een speciaal bitje hiervoor:
Afbeelding

Andere oplossing is je partner instrueren je een tik te verkopen, dat werkt bij mij wel := Soms wordt mijn vriend er zo gek van dat ie me een duw geeft en daarna schijn ik stil te zijn _O-

En anders toch maar een bitje aanschaffen... :P

_Anouck

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 17:05

Rijerijerije schreef:
Andere oplossing is je partner instrueren je een tik te verkopen, dat werkt bij mij wel := Soms wordt mijn vriend er zo gek van dat ie me een duw geeft en daarna schijn ik stil te zijn _O-

Die werkt bij mij tot nu toe wel inderdaad :P
Heb ik hem overigens niet over hoeven instrueren, dat deed hij uit zichzelf :D

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 19:35

Mijn vriend wees mij er ook op dat hij niet kon slapen door mijn geknarsetand, ik had al eerder last van schuine ondertanden en bij een een stukje eruit, toen ik hierachter kwam dat ik dit deed ben ik gaan kijken en inderdaad, het past precies op mijn boventanden. Wanneer je weet dat je dit doet zou ik echt een bitje gebruiken anders slijt je je tanden nog meer af en kun je kaakklachten krijgen (is geen pretje, heb ik daarvoor al gehad en ik kon een maand lang niet eens een banaan tussen mijn tanden krijgen). Ik heb nu een knarsplaatje van de tandarts, werkt prima, slaapt niet latijd even lekker maar ik kan nu wel fijn doorslapen en geen last meer van mijn kaakproblemen. Bij mij werd alles verzekerd!

Oja een tip, als je er achter komt terwijl je nog onder de 18 bent zou ik wel naar de tandarts gaan, want als het goed is wordt hij dan gewoon verzekerd :).

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 19:47

Oh.. ik ben niet de enige die dit doet :D Ik doe het ook heel erg, mijn tanden zijn al zo ver afgesleten dat het gevoelig begon te worden.. Tandarts heeft hier een laagje overheen gemaakt en heb nu een knarsplaatje :) Ik moest er even aan wennen, maar ben er nu heel blij mee! Enige wat ik nog wel doe, is klemmen.. Weet iemand of je daar ook iets aan kunt doen?