af en toe weer scheelzien? (na twee operaties)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

996981

af en toe weer scheelzien? (na twee operaties)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 21:47

een beetje een rare titel maargoed.
als kind ben ik scheelziend geboren. (keek met linker oog in rechterbroekzak :') )
op m'n vierde ben ik hier 2 keer aan geopereerd. tot op heden was er niets meer van te zien. (bij uitzondering van moe en ziek zijn. dan wou het nog wel eens terug vallen) tot een maand of twee geleden. toen ik wakker werd zag ik tot mijn grote verbazing dat mijn linkeroog naar buiten stond. ik zit al langere tijd door onverklaarbare reden niet 100% in mijn vel. ben afwisselend erg moe en duizelig. ik vind het erg vervelend dat af en toe het scheelzien terug komt. de ene dag wel en de andere dag niet. welliswaar minder erg dan vroeger maar ik baal er behoorlijk van en word er een beetje onzeker van. ik ben bang dat mensen het opvalt. heeft iemand hier mischien een verklaarbare reden voor? :) ik vind het echt heel vervelend...

Meliaforever

Re: af en toe weer scheelzien? (na twee operaties)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 21:50

Ik ben ook scheel geboren en ben er 3 keer aan geopereerd. Nu zie je het alleen nog net zoals bij jou als ik moe ben of als ik om een andere reden geen controle meer heb over mijn ogen. Ik snap dat je er onzeker van wordt, want dat wordt ik ook hoor. Verder zou ik niet weten waarom je het nu opeens heel erg hebt, misschien zoals je zelf al zegt, omdat je niet 100% in je vel zit. Anders een bezoekje brengen aan de huisarts kan nooit kwaad. :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 21:52

fijn dat er iemand is die in het zelfde schuitje zit.
laatst ging het in de klas over een jongen die heel erg scheel was. toen hoorde ik dat er een ander meisje uitflapte ''net als natasja'' kon ze verder niets aan doen en ik neem het haar absoluut niet kwalijk want het is een hartstikke lief meisje. maar erg blij word ik er niet van :o bezoek aan de huisarts hebben we al gedaan er is ook al bloed genomen maar niets gevonden... huisarts vermoede hormonen.

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 22:09

Ja ik vind het ook vreselijk als mensen gaan vragen of ik nou scheel kijk. Of ze vragen of ik het tegen hun heb en dan kijken ze naast zich ofzo... en dan heb je nog mensen die je erom gaan uitlachen omdat ze je verder voor niks kunnen uitlachen. :\

996981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 22:16

Idd vooral de "heb je het tegen mij" vind ik erg vervelend. En ook op Fotos :\

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 22:19

Ik heb het ook, heb ondertussen al 5 operaties gehad, denk dat het altijd wel kan blijven zien hoor, alleen maar verbeteren

996981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 22:23

Heb jij ook op latere leeftijd nog operatie's gehad? :) (ik ben nu 14)

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 22:25

Ja ik was 23 toen ik mijn laatste operatie heb gekregen.
deze operatie is gedaan in 2 ogen. Mijn linkeroog staat naar binnen, dus die hebben ze iets naar buiten gezet, en mijn rechteroog iets naar binnen om het zo even te maken. Echter heb ik vaak druk op mijn ogen en voel ik het ook dat ik "scheel" kijk. vaak met gedimt licht en dergelijke. Het is wel iets verbeterd, maar ik denk dat een operatie nooit helemaal volledig het scheel kijken hersteld.

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 22:28

Ik heb het zelf niet door dat ik scheel kijk.. :\
Heb een operatie gehad toen ik een jaar of 2/4/6 was ongeveer.
Op de een of andere manier kan ik ook niet recht in de camera kijken, ookal concentreer ik me erop echt een ramp haha. :P

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 22:31

Ik voel het wel omdat mijn oogspiertjes zo op spanning staan en het allemaal best nieuw is natuurlijk, want het is nu iets langer dan 2 jaar geleden het duurd superlang voordat je ogen aan de nieuwe stand wennen. Bij mij vaak als ik recht kijk, dan paar seconden later draaid me ook naar binnen :p

996981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 22:33

Oké :) ik wil mischien ook nog eens geopereerd worden maar ik vind het nogal eng... ik voel het inderdaad soms ook als ik scheelkijk. Of ik merk het als ik met mensen praat en zei mij recht in de ogen kijken. Dan zie uk het en dat vind ik enorm vervelend... en idd op Fotos zie je het áltijd

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 22:33

Dat het op latere leeftijd terugkomt, is opzich niet heel gek. Dat kan. Ik ben zelf op m'n 4e, 16e en 19e (als ik het goed heb) eraan geopereerd.

Mss maar weer eens een bezoekje brengen aan de orthoptist themuisje?

Paar jaar terug was er overigens een goed lopend topic over luie ogen en scheelzien. Staat wel veel info in volgens mij. [MW] 'lui'oog, hoe en wat?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 09:16

bedankt voor dat topic knoffer! ik ga er eens in kijken :j
ja, dat is mischien wel een verstandig idee. alleen lijkt het me zo raar om daar te komen en ik precies die dag wel recht kijk :+ haha

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 11:09

ik ben op mijn 1e geopereerd, op mijn 12e en op mijn 19e. inmiddels heb ik geen wegtrekkend linkeroog meer, maar als ik moe ben voel ik dat wel (en mensen die me kennen zien het dan ook).
vond de laatste 2 operaties erg meevallen. weinig pijn gehad, alleen een week dichtgeplakte ogen als ik 's ochtends wakker werd.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 11:13

oke, mooi dat het bij jouw helemaal weg is! ik wil denk ik nog een 3e keer geopereerd :j maar is er dan ook kans dat het weer erger word? dat wil ik namelijk absoluut niet. in het topic van knoffer word trouwens ook gesproken over luie ogen en geen diepte zien. hier heb ik gelukkig geen last van :n wel dat als ik mijn hand voor mijn goede oog doe dat ik af en toe alleen een wazige vlek en soms gewoon alles zie (ligt eraan welk tijdstip en lichtval etc) ook het omschakelen duurt dan erg lang. soms heb ik heel erg klagende hoofdpijn omdat mijn rechteroog het meeste werk doet. maar helaas went dit...

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 11:19

erger kan eigenlijk niet heb ik begrepen toendertijd. heb mijn operatie in woerden laten doen. eerder 2x in leiden, maar dat was dus eigenlijk niet voldoende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 11:28

Ik heb ook een lui oog en ben hier op mijn 16de in Leiden aan geopereerd. De mijne schijnt nogal complex te zijn en het scheelzien is dan ook niet helemaal verholpen. Vooral als ik moe ben of een flinke tijd met mijn luie oog gekeken heb (bijv. lezen, microscoop) kijk ik knetterscheel, genant gewoon. Ook na 2 wijntjes leidt mijn luie oog een geheel eigen leven. :+

Wel merk ik dat het scheelzien bij mij de laatste tijd erger wordt nu ik al een tijdje geen bril of lenzen meer heb gedragen omdat de sterkte van mijn ogen is veranderd. Misschien is dat bij jou ook het probleem? Dat je ogen teveel inspanning moeten doen om scherp te kunnen zien? Dat kan erg vermoeiend zijn. Misschien moet je even laten checken of je sterkte van lenzen/bril niet veranderd is :) . Mijn linkeroog is altijd +1,25 geweest, mijn andere oog zat flink in de - . Twee weken terug heb ik een nieuwe oogmeting laten doen bij de opticiën en binnen een jaar tijd is mijn "plus-oog" opeens naar -0,75 gegaan. Ze hebben het 3x opnieuw gemeten en geloven het nog steeds niet; binnenkort moet ik even naar het ziekenhuis om het daar te laten checken. Misschien heb jij ook zoiets?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 11:31

ik draag geen bril of lenzen omdat mijn ogen qua sterkte verder prima zijn :j (teminste ik kan geloof ik tot de een na laatste rij met rondjes zien aan welke kant het gaatje zit) ze zijn ook ooit opgemeten maar ik weet daar de uitslag niet meer van.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 11:32

Het kan wel erger worden; als er over-gecorrigeerd wordt. Echter zijn ze daar extreem voorzichtig mee en zullen ze eerder iets te weinig corrigeren (waardoor de oude klachten terug kunnen komen) dan dat ze over-corrigeren. Dat is mijn ervaring iig bij de orthoptisten/chirurgen waar ik ben geweest.

themuisje scheelzien gaat overigens over het algemeen wel samen met minder diepte zien. Het kan zijn dat het bij jou toendertijd hersteld is, maar heb je dan nu, nu je weer af en toe scheel kijkt, niet dat je af en toe dubbelziet? Dat zou namelijk het effect moeten zijn bij scheelzien + met twee ogen kijken (daarmee bedoel ik dat de hersenen de twee beelden van je ogen combineren, waardoor je dus beter diepte ziet).

En de orthoptist heeft goede testjes om te zien hoe je ogen ervoor staan. Maakt niet uit dat je op dat moment mss niet scheel kijkt. Dat is ook prima uit te lokken.

Wat loveshadow zegt kan trouwens idd ook. Als je luie oog weer achteruit gaat, dan is het gemakkelijker voor je hersenen om die gewoon minder aandacht te geven en te focussen op het betere oog. Het is dan ook een wisselwerking.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 11:43

oke, dat is wel fijn om te horen :)

ik weet natuurlijk niet hoe het is met 'normale' ogen maar volgens mij zie ik gewoon diepte :j bal gooien is soms wel lastig, omdat als ik met rechts kijk hij uitwijkt naar rechts en andersom ook. maar dat zijn dingen die wel wennen :) verder geen last van naast dingen grijpen enz. wel lees ik verkeers borden aanzienlijk minder snel dan vriendinnen en zie ik niet goed of iemand mij tegenmoet of van me af rijd. ik kan wel 'switchen' van beeld. vooral als ik op bed lig en me er heel erg op concentreer. ook kan ik heel leuk met scherpte spelen :j dus een onderwerp heel scherp naar me toe halen en onscherp weg laten dwalen. maar volgens mij kan iedereen dat.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 11:58

Dat met scherpte spelen heeft idd niets te maken met scheelheid of een lui oog, dat kunnen veel mensen idd.

Het van oog wisselen, dat is iets wat wij schelen meestal alleen kunnen :P En jij ziet dus ook wel degelijk minder diepte dan een gewoon persoon. Het is ook niet dat je helemaal geen diepte ziet; je ziet uiteraard gewoon perspectief enzo. De truuk is dat je hersenen niet de beelden van beide ogen over elkaar heen leggen, waardoor je dus beter diepte kunt inschatten. (Dieren zoals paarden doen dat ook niet, omdat de ogen aan de zijkanten zitten en de beelden dus niet gelijk zijn.)

Hoe erg je er last van hebt, kan per persoon verschillen. Ik heb ook moeite met kleine objecten vangen, het inschatten van afstanden en heb meer moeite met 3D films. Maar sommige zien bijv. het 3D effect uberhaupt niet; ik zie het wel. En ik heb natuurlijk ook geen idee in hoevere een 'normaal' persoon het nog veel beter ziet.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 12:23

kleine dingen vangen is idd ook lastig :j bijvoorbeeld een gum of typex lukt haast nooit. 3D zie ik idd niet. maar nooit achter mijn scheelheid gezocht :n altijd de film verwijten haha. ik zie uiteraard wel als ik de bril af doe een heel raar beeld. maar met bril zie ik normaal beeld. zonder dingen die op me af komen ed. heel vaak als ik bijv. in een tunnel fiets vraag ik me ook af of die persoon nu op me af of van me weg fietst. op een meter of 9 afstand zie ik het een beetje. je kan mij ook beter niet als navigatie gebruiken :') de borden blijven te lang wazig haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 12:53

Hihi, zo herkenbaar allemaal. In het topic dat Knoffer al noemde worden ook dergelijke ervaringen uitgewisseld, maar dat ligt al een tijdje stil.
Dat je verkeersborden minder snel kan lezen dan je vrienden ligt denk ik niet aan je scheelzien, maar toch aan de sterkte van je ogen. Misschien toch een (gratis) oogmeting overwegen? Het kan in ieder geval geen kwaad :j

Ik zie geen 3D en kleine dingen vangen is voor mij ook onmogelijk, haha. Volgens mij is er niemand zo slecht in tafeltennis als ik :o . Wel heb ik een flinke tijd toch een aardig potje volleybal kunnen spelen.
Ook van die zwarte lijnen bij de ingang van winkels vind ik verschrikkelijk. Ik denk dan altijd dat er een enorme drempel is en neem dan een belachelijk grote stap terwijl het gewoon plat is, mhihi. :+

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 20:40

Hier nog iemand!

Keek vanaf mijn geboorte al scheel (rechteroog in linkerbroekzak).
Toen ik 1 jaar oud was aan geopereerd, en toen ik 3 was nog een keer.

Een heleboel jaren was er niks meer van te zien, toen ik 12 was kwam het langzaam terug -O- Alleen draaide dan mijn rechteroog naar buiten ipv naar binnen. Krijg er gelukkig weinig opmerkingen over, iedereen in mijn omgeving is er al zo aan gewent dat het ze niet eens meer opvalt. Maar net als met uitgaan enzo, dan lijd mijn oog soms gewoon een eigen leven als ik wat op heb :'). En dan zie ik mensen wel eens kijken.

Twijfel ook heel erg of ik er nog een keer wat aan ga laten doen.

Ik lees even mee!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 20:49

vervelend dat het bij zo veel mensen terug komt. mijn omegving is het ook gewend inmiddels. maar ik blijf het zelf enorm vervelden vinden...