Ogen laseren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

noviceh

Ogen laseren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 21:32

Omdat dit topic al verouderd is, open ik een nieuwe.

Ik ben namelijk erg geinteresseerd om mijn ogen te laten laseren. Nadat ik van 3 collega's goede ervaringen heb gehoord, begint het toch wel erg te kriebelen. Nooit meer een bril (nou ja, misschien een leesbril), geen geklooi meer met lenzen, heerlijk! Afgelopen maandag heb ik een voorlichtingsavond bezocht, wat mij erg veel duidelijkheid heeft gegeven. Ik heb een sterkte van -5.00 bdz. Met alle positieve kanten van het oog laseren, maak ik me aan de andere kant toch wel wat zorgen. Als ik zie hoe het allemaal in zn werk ga, krijg ik nu al de zenuwen! Dat het hoornvlies los gemaakt moet worden, brrrrrr.....! En dan natuurlijk de tijd nog dat je ogen open worden gehouden met zo een klem! Ik heb wel besloten om het voort te zetten, want ik wil het toch wel heel graag. Over de financieen hoef ik me geen zorgen te maken, dat verloopt via mijn secundaire arbeidsvoorwaarden. Wel stel ik het zeker nog een jaar uit ivm mogelijk zwangerschap. De arts zei dat dit geen invloed heeft op de ingreep, die kunnen ze ondanks de zwangerschap gewoon doorzetten. Maar, mocht je medicatie nodig hebben, dan is dit natuurlijk weer belastend voor het kindje. Dus ik geef het nog even de tijd.

Zijn er mensen met ervaringen die dit nog niet vermeld hebben in het voorgaande topic? En hoe is het met de mensen afgelopen die toen geinteresseerd waren? Hebben jullie inmiddels al een keuze gemaakt, of de behandeling al ondergaan?

mirror666

Re: Ogen laseren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 21:36

ik zou dit ooit heel graag willen
al is echt laseren voor mij geen optie maar moet ik aan zo'n lensimplantaat oid..
Ik heb sterkte 6,zoveel, en ik zie dichtbij niet (ik vergeet dat steeds.. of dat + of - is :') )

Als ik later veel geld heb..
Ik word 21 dit jaar, en heb vanaf mijn 3 een bril op m'n neus ^) Heb jaren lenzen gehad maar deze weer geruild voor een bril ivm migraine.. (en daar best een beetje spijt van :o )

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 21:39

Oogartsen hier raden laseren met zo'n sterkte af.
Verdiep je ook eens in implantaatlenzen, wat lastiger maar word hier positiever beoordeeld.

leonie1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 21:41

Heb mijn ogen 8 jaar geleden laten laseren en ben er nogsteeds erg blij mee :)
De ingreep is me ook erg meegevallen, die klem die voel je niet, alleen is het irritant dat als je wilt knipperen dat dat niet lukt.

Als je vragen hebt kun je altijd een pb sturen :Y)

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 21:44

@Naaltje: jij hebt + :P Dan laseren ze volgens de arts maar tot een sterkte van 2.00/2.50. Je zit dan inderdaad snel vast aan een lensimplantaat.

@Smurffie: de arts vertelde dat ze laseren tot max -7.00. Verder heb ik geen oogafwijkingen, -ziektes of gekke afwijkende cilinders (voor zover ik weet). Dus ik ga er vooralsnog vanuit dat het gewoon met laseren behandeld kan worden. Maar dat zal het vooronderzoek definitief bepalen.

@Leonie1984: thnx voor je reactie! Klinkt positief! Mag ik vragen welke sterkte jij had?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 21:45

Als je het wel doorzet kan het zijn dat vanuit je aanvullende verzekering een deel van de kosten vergoed wordt bij bepaalde instellingen. Kijk daar tzt je polisvoorwaarden even voor na. Zeker als je het pas volgend jaar wilt laten doen heb je mooi de tijd om dit soort dingen uit te zoeken en zou het zelfs het overwegen waard kunnen zijn om je aanvullende pakket hierop aan te passen per 1 januari of eventueel over te stappen naar een andere zorgverzekeraar die op dit gebied een hele goede dekking biedt.

leonie1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 21:45

-4

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 21:49

@Anne_GTI: Thnx! Dat is inderdaad ook een goeie tip!

@Leonie1984: Goh, dat zal voor jou ook een wereld van verschil zijn geweest!

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 21:54

Hoi!

Heb beide ogen ook laten laseren 5 jaar geleden bij visionclinics in Arnhem. Er zijn 2 manieren van laseren: Lasik en Lasek. ik heb de Lasek gehad. Hierbij wordt geen sneetje in t hoornvlies gemaakt. Operatie viel mee, was zo een keer klaar. Zo'n oogsperder is vervelend, maar goed te doen. Alleen wordt je pupil door medicatie verwijdt en verdooft, das op zich niet erg, maar wel heel vervelend als je continue recht in het licht van de laser moet kijken (Moet ja want je kunt je oog niet zelf meer wegdraaien door de verdoving, wat je normaal met fel licht wel doet.)

Na de operatie leggen ze een soort contact lens op je oog (beide kanten) dit is een soort "pleister". Deze mag na 3 dagen eraf (wordt daar gedaan, mag je niet zelf doen) En tjee wat was ik blij dat die dingen eraf mochten! Heb kei veel gedruppeld (Je moet je wel heel netjes aan t druppelschema van de verschillende soorten medicatie houden, dit moet je een aantal weken volhouden), maar toch worden je ogen op een gegeven moment droog, en dan gaat zo'n lens "schuren" als t ware. Als ze er dan af zijn, is dat echt een verademing. Na die 3 dagen eigenlijk nergens meer last van gehad. Alleen is de eerste tijd fel licht niet fijn (zonnebril op dus) en sommige mensen hebben last van Halo's (van die kringen licht rondom een lamp/lichtbron). Hier heb ik ook geen last van gehad.
Ben super blij dat ik t gedaan heb, zo fijn, geen geklooi meer met lenzen en ogen die steeds ontstoken raakte van de lensen of geirriteerd raakten door de lenzenvloeistof *\o/* !!

Ik zou t zo weer doen...hahaha maar gelukkig is dat niet nodig, blijft de rest van je leven goed! Alleen miss als ik wat ouder ben een leesbrilletje (nl. ik zag kortbij prima, maar veraf slecht).

T enige verschil is dat mijn ogen wel wat gevoeliger zijn. Niet voor stof/licht oid, maar ik bedoel eigenlijk als je onbewust in je ogen wrijft (met gesloten oogleden) dan kan dat flink pijn doen. Dit komt omdat t laagje veel dunner is als bij een niet gelaserd oog. Tis allemaal wat teerder. Je oog is sneller pijnlijk als je (indien er bv iets is in gekomen) flink gaat zitten wrijven. Nja das alles. Verder echt heel veel plezier ervan.

Ps Trouwens heel verstandig om te wachten tot na je zwangerschap hoor!

Hier nog een link met nog wat info over Lasik/Lasek: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aan ... illen.html

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 21:54

Ik heb mijn ogen laten laseren in 2002, ik had -4,5 en -4,75. Ja ik vond het een enge procedure, maar het deed geen pijn. En oh wat is het heerlijk als je geen lenzen of bril meer op hoefd. Echt helemaal top.

leonie1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 21:55

Ja was echt heel fijn. 's avonds na de ingreep zat ik op de bank en kon ik gewoon tv kijken en zag alles al scherp!

Heeft wel nog een hele tijd geduurt als ik 's ochtends opstond dat ik opzoek ging naar m'n bril. Of dat ik als ik naar bed ging m'n lenzen uit wou gaan doen in de spiegel keek en dacht, waar zit ie nou? :=

Vind vooral ook erg prettig als ik ging zwemmen dat ik goed kon zien zonder dat ik bang moest zijn een lens te verliezen.

Heb trouwens laten laseren in boxtel

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 22:19

noviceh schreef:
@Anne_GTI: Thnx! Dat is inderdaad ook een goeie tip!

:D Zat het net beroepshalve al voor je te bekijken maar da's echt wel het vergelijken waard. Verschilt per pakket aanvullend van 0 tot 750 euro met daarnaast 10% korting bij Vision Clinics. (anderzorg = 0, Achmea kwam op die hoge vergoeding uit de hoogste aanvullende verzekering)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 22:26

smurffie schreef:
Verdiep je ook eens in implantaatlenzen, wat lastiger maar word hier positiever beoordeeld.

Ik ga ook zeker voor implantlenzen... Kost wat meer, heb je ook wat...

Laseren mij niet gezien... Staat imo nog teveel in de kinderschoenen en zeker bij serieuze sterktes is de kans op een eindsterkte van 0,0 mij te klein... Als ik het laat doen wil ik wel TOTAAL van een bril af, en niet nog met een van -1 rondlopen (heb nu -8). En dat kan sowieso met implantlenzen, en niet gegarandeerd bij laseren.

Plus de napijn die sommigen hebben met laseren lijkt mij ook niets. Dan liever implantlenzen. Ook wel lekker dat dat onder een roesje kan, blehh oogklemmen en dat soort dingen zijn niet aan mij besteed :+

Plus het idee dat ze bij laseren daadwerkelijk iets kapot branden... En kapot is kapot helaas. Implantlenzen kunnen er zo in en uit gehaald worden mocht je er niet blij mee zijn of een andere sterkte nodig hebben.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 23:52

Bij een van de lasermanieren wordt er een flapje flapje losgesneden, maar deze kan niet meer dichtgroeien. Mocht het mislukken dan kan je dus ook geen lenzen meer dragen. Daarnaast moet je oogsterkte ook minimaal 1 jaar stabiel zijn.

Zoals eerder gezegd, je hebt dus twee manieren, maar niet elke manier is voor elk oog geschikt, daar haan ze dus naar kijken tijdens het vooronderzoek.

Ik zou er nog eens goed over nadenken.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 06:45

Tjee, dank voor de reacties! Lasik doen ze tegenwoordig niet meer vertelde de arts, volgens mij omdat de resultaten daarvan tegenvielen. Ik heb sowieso al hele gevoelige ogen voor fel licht, dus nu ga ik er helemaal tegenop zien! :oo

@Anne_GTI: mijn werkgever betaald 10% mee aan de kosten en daarnaast kan ik een renteloze lening afsluiten. Maar wat vergoed kan worden, is altijd meegenomen!

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 06:59

Ik wilde ook mijn ogen laten laseren, maar heb dat niet gedaan omdat ik bang ben om mijn zicht te verliezen. Heb -8.50 aan beide ogen.

Mijn zus heeft het wel laten doen, maar kan nu niet meer zo goed tegen zonlicht. Dus met autorijden, buiten zitten, lopen e.d. in de zon heeft ze altijd een zonnebril op. Hele dure zonnebril, die amper wat doorlaat aan licht, ze krijgt dus ook dat haar gezicht bruin is en rondom de ogen wit.

Kennisje van mijn zus heeft dat ook laten doen, maar die heeft echt een half jaar amper kunnen zien en veel pijn gehad. Hoe het nu is met hem weet ik niet.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:15

Focussed schreef:
smurffie schreef:

Ik ga ook zeker voor implantlenzen... Kost wat meer, heb je ook wat...

Laseren mij niet gezien... Staat imo nog teveel in de kinderschoenen en zeker bij serieuze sterktes is de kans op een eindsterkte van 0,0 mij te klein... Als ik het laat doen wil ik wel TOTAAL van een bril af, en niet nog met een van -1 rondlopen (heb nu -8). En dat kan sowieso met implantlenzen, en niet gegarandeerd bij laseren.

Plus de napijn die sommigen hebben met laseren lijkt mij ook niets. Dan liever implantlenzen. Ook wel lekker dat dat onder een roesje kan, blehh oogklemmen en dat soort dingen zijn niet aan mij besteed :+

Plus het idee dat ze bij laseren daadwerkelijk iets kapot branden... En kapot is kapot helaas. Implantlenzen kunnen er zo in en uit gehaald worden mocht je er niet blij mee zijn of een andere sterkte nodig hebben.

Laseren wordt al meer dan 10 jaar gedaan. Er is hier in NL heel veel ervaring mee. Artsen die in hun carriere al meer als 3000 clienten hebben gelaserd zijn echt wel ervaren.

Met je 2e punt ben ik t wel eens. Als je echt een hele zware sterkte hebt, dan is de garantie om op 0,0 te komen er niet, of veel minder. Ik had zelf -2,0 en - 1,75 dus dat viel wel mee en was dus goed te laseren. Vanaf -6 lijkt me dat idd ook moeilijker worden.

Implantlenzen kunnen volgens mij ook niet zo makkelijk meerdere keren erin en uitgehaald worden. Als een lens erin moet zal er toch een sneetje moeten worden gemaakt lijkt mij. En dus kans op littekenvorming. Doe je dit dan nog eens een paar keer over...tja ik weet t ook niet...imo ook niet echt fijn. Maaaaaar als zo'n implantlens wel meteen goed zit/is dan ben je ook meteen klaar en idd dan is er een betere 0,0 garantie.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:38

Bij implant lens hoeft er alleen een snee gemaakt te worden, bij laseren moet er een heel flapje worden gesneden, een soort deurtje dus: Nog meer kans op littekenvorming, zeker als je misschien later nog achteruit gaat en het opnieuw moet laten doen.

Laseren is nu 10 jaar, en dat vind jij lang := Ze weten dus nog niet wat het op lange termijn met je ogen doet... implantlenzen al zeker 30 jaar... Dat is dus wel even een verschil :)

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 18:34

Daar zat ik inderdaad ook al aan te denken Focussed, maar ik dacht dat dat al weer achterhaald was? Laseren nog maar sinds 10 jaar??? :oo

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 21:53

Focussed schreef:
Bij implant lens hoeft er alleen een snee gemaakt te worden, bij laseren moet er een heel flapje worden gesneden, een soort deurtje dus: Nog meer kans op littekenvorming, zeker als je misschien later nog achteruit gaat en het opnieuw moet laten doen.

Laseren is nu 10 jaar, en dat vind jij lang := Ze weten dus nog niet wat het op lange termijn met je ogen doet... implantlenzen al zeker 30 jaar... Dat is dus wel even een verschil :)

Flapje is Lasik. Bij Lasek wordt niet gesneden, dus ook geen flapje.
Heb hier al ergens een link geplaatst. Daar wordt heel duidelijk t verschil tussen Lasik en lasek uitgelegd. Hier komt ie nog een keer: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aan ... illen.html

Ja hoor 10 jaar vind ik best lang. Maar miss is t nog wat langer? Ik weet alleen dat er al zeker 10 jaar gelaserd word. Kan ook al wel 15 jaar of zo zijn.
In vergelijking tot andere medische behandelingen die ook relatief nieuw zijn, kan een arts die lasert veel clienten per jaar behandelen en heeft dus slechts na een paar jaar al heel veel ervaring. Als je dat vergelijkt met bv een harttransplantatie, duurt t veel langer voordat een transplantatie arts heel veel ervaring heeft. Gewoon weg omdat er op jaarbasis veel minder harttransplantaties zijn dan dat er ogen gelaserd worden.

Ben wel met je eens dat t nog niet bekend is hoe t gaat met gelaserde clienten na bv 30 jaar. Maaaar dat geldt voor heel veel medische ingrepen.

Edit:
Heb nog ff gegoogled....laseren bestaat al vanaf de veertiger jaren uit de vorige eeuw.... Zie onderstaande link!
http://www.ooglaserplein.nl/ooglaseren- ... veilig_t38
Laatst bijgewerkt door Famke160301 op 06-05-11 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 22:00

Famke160301 schreef:
Focussed schreef:

Flapje is Lasik. Bij Lasek wordt niet gesneden, dus ook geen flapje.
Heb hier al ergens een link geplaatst. Daar wordt heel duidelijk t verschil tussen Lasik en lasek uitgelegd.

Ja hoor 10 jaar vind ik best lang. Maar miss is t nog wat langer? Ik weet alleen dat er al zeker 10 jaar gelaserd word. Kan ook al wel 15 jaar of zo zijn.
In vergelijking tot andere medische behandelingen die ook relatief nieuw zijn, kan een arts die lasert veel clienten per jaar behandelen en heeft dus slechts na een paar jaar al heel veel ervaring. Als je dat vergelijkt met bv een harttransplantatie, duurt t veel langer voordat een transplantatie arts heel veel ervaring heeft. Gewoon weg omdat er op jaarbasis veel minder harttransplantaties zijn dan dat er ogen gelaserd worden.

Ben wel met je eens dat t nog niet bekend is hoe t gaat met gelaserde clienten na bv 30 jaar. Maaaar dat geldt voor heel veel medische ingrepen.

Het gaat mij niet om de ervaring van de arts, maar van het laseren op zich. Het zijn mn ogen, ik wil niet bij wijze van over 10 jaar erachter komen dat laseren leidt tot blindheid en ik dus blind ben, terwijl ik destijds ook de keus had om een lensimplant te nemen waar al 30 (dan alwel niet langer) jaar onderzoek en ervaring mee is. Dat is gewoon eigen gevoel zeg maar :)
Laseren is in mijn ogen te veel een trend. Het kwam opeens opzetten en iedereen deed het , ook omdat het relatief gezien goedkoop is in vergelijking met andere ingrepen. Plus dat je daadwerkelijk iets veranderd aan je oog dmv wegbranden, terwijl implant alleen wat toevoegt en dus ook weer zo weggehaald kan worden. De behandeling is omkeerbaar zeg maar :) Dat vind ik persoonlijk een fijn idee.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 22:04

Heb je de links ook gelezen? (had mijn post nog aangepast dus miss heb je t niet gezien?) Daar staat alles in.

Maar ben wel met je eens, je moet doen waar je zelf je t beste bij voelt.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 22:07

Nee zie je edit nu pas.
Ik wil best geloven dat de technieken al oud zijn , maar nog steeds vind ik het geen fijn idee. Lensimplant is altijd nog meer onderzocht en langer in gebruik. Het is alleen duurder en ik denk dat daardoor laseren meer "in de mode" is geraakt waardoor mensen dat eerder doen.
Plus het idee dat de behandeling omkeerbaar is, vind ik ook fijn. En die twee dingen wegen genoeg op imo tegen de hogere prijs van de behandeling. Dat zijn mijn redenen om voor lensimplant te gaan en niet te laseren, maar die keus is ieder voor zich. :)

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 08:25

Bij mij is het nu 7 jaar geleden dat ik me via de LASEK behandeling heb laten laseren .
Ben van -8.25 naar 110% zicht gegaan , en kon eindelijk na 30 jaar afscheid nemen van mijn bril/contactlenzen .
Ik moet zeggen dat ik ooit eens zo,n OP op tv heb gezien , en ik echt dacht no way , aan mijn ogen nooit .
Terwijl als je die behandeling ondergaat , het helemaal niet eng is , het is ff naar als je de oogklem
erop krijgt , verder merk en zie je niets van de behandeling , want je oog is goed verdooft .
En het resultaat na een half uur *\o/* , wauw ....ik zou het zo weer doen .

Door de behandeling ben ik ook niet overgevoelig voor zonlicht geworden , heb gewoon bij zon tijdens het auto rijden een
zonnebril op ,maar dat had ik met lenzen in ook al .

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 14:04

@Focussed: jij wilt dus nog wel lensimplant ondergaan? Ik moet zeggen dat de arts die de lezing hield, ook erg tevreden over kwam over deze behandeling.