Edelstenen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Tara_

Edelstenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 21:16

Sinds kort weet ik dat ik ontzettend gevoelig ben voor straling voor pc's, tv's enz. Nu is het zo dat ik voor m'n stage en in m'n vrije tijd wel vaak achter een pc zit. Ik wist nog van wat jaren terug, toen is er bij ons thuis eens iemand geweest ook ivm straling, dat zwarte toermalijn daartegen helpt. Op internet wat gaan zoeken en ik vond onder andere dat de combi zwarte toermalijn met rozenkwarts en bergkristal goed zou zijn.
Nu was ik me nog wat aan 't oriënteren naar wat ik precies wilde doen (of alleen zwarte toermalijn of die combinatie enz) maar vandaag was er ineens een pakje van m'n moeder met daarin zwarte toermalijn, rozenkwarts en bergkristal :D Die liggen nu in ieder geval hier thuis bij m'n pc. Voor op stage wil ik nog een stuk zwarte toermalijn en nog een kleiner steentje voor bij m'n gsm. Werkt dat wel zo overigens? Klein apparaat, kleiner steentje?
Wat ik me ook nog afvroeg, op internet lees je een hoop of reinigen, opladen en ontladen en wat tegenstrijdige dingen hierover. Weet iemand hier hoe dat nou precies zit? Reinigen onder stromend water, ontladen in hematiet en opladen in bergkristal en hoe lang dan?
Ik was sowieso van plan binnenkort naar een winkel te gaan hier in de buurt maar 't leek me ook wel fijn om op bokt informatie te vragen en misschien ervaringen uit te wisselen.

Arabesk

Re: Edelstenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 21:21

Kom op zeg, een stuk steen gaat echt geen straling tegenhouden. Merkwaardig genoeg zijn het altijd dure stenen die dat soort krachten hebben en nooit eens de simpele kiezelsteen uit je grindpad :)*

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 21:31

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 21:35

Arabesk, jammer dat je zo reageert. Ik vraag niet wie er wel/niet in gelooft of het onzin vind maar naar ervaringen en kennis. Als ik wil horen dat 't belachelijk is, praat ik wel met huisgenoten ofzo :P

Fenna, dat is dus wel een betrouwbare site?

olivia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 21:41

Ik geloof in hoefijzers ;)

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 21:41

Klopt wel ja. :j heb het nog even nagezocht in een boek.

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 21:47

Wat flauw dat er zo gereageerd wordt zeg....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 21:49

olivia schreef:

:') _O-
*hik*

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 21:50

Fenna, dankjewel :)

Moon, ik vind 't ook jammer. Vond met de zoekfunctie een topic ook over edelstenen waarin wel serieus gereageerd werd maar dat was al vrij oud. Vandaar dat ik een nieuw topic aan heb gemaakt.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 21:53

Ja de zwarte toermalijn helpt daar idd voor :)
Zelf hele goede ervaringen mee!
Ik heb geen ervaring met die kruising van stenen, maar ik heb altijd geleerd dat je het beste 1 steentje tegelijker tijd bij je kunt dragen :)

olivia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 21:54

Arabesk schreef:
olivia schreef:

:') _O-
*hik*

Sarcasme he ;)
Nee hoor was even een droog grapje na een rot dag door :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 21:54

Ik snap gewoon echt niet dat mensen hier in geloven, het is toch anno 2011 en bijgeloof is toch iets middeleeuws :?

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 21:55

Mogen mensen geen bijgeloof hebben dan volgens jou?
Je wil dus alle mensen verbieden om edelstenen te dragen voor een reden het is toch maar onzin ;)
Laatst bijgewerkt door Desty op 29-04-11 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 21:56

Ik geloof er ook niet echt zo erg in maar ik vind wel dat je de mensen die er wel in geloven in hun waarde moet laten. Daarom des te meer jammer dat Arabesk TS belachelijk maakt. TS gelooft hierin dus laat het lekker. Als TS gelooft dat het werkt...

Vind zelf edelstenen gewoon mooi om naar te kijken meer niet.. Maar in interesseer me er wel altijd voor dus ik lees even gezellig mee ;)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 22:02

desty schreef:
Ja de zwarte toermalijn helpt daar idd voor :)
Zelf hele goede ervaringen mee!
Ik heb geen ervaring met die kruising van stenen, maar ik heb altijd geleerd dat je het beste 1 steentje tegelijker tijd bij je kunt dragen :)

Nu draag ik deze niet bij me maar ze liggen tussen mij en m'n pc in. Zal dat anders ook wel even vragen als ik naar die winkel ga. Verschillende webshops die ik tegenkwam, verkopen deze 3 stenen wel echt als combinatie. Vandaar dat ik dacht dat 't goed zou zijn zo.

friendly schreef:
Ik geloof er ook niet echt zo erg in maar ik vind wel dat je de mensen die er wel in geloven in hun waarde moet laten. Daarom des te meer jammer dat Arabesk TS belachelijk maakt. TS gelooft hierin dus laat het lekker. Als TS gelooft dat het werkt...

Vind zelf edelstenen gewoon mooi om naar te kijken meer niet.. Maar in interesseer me er wel altijd voor dus ik lees even gezellig mee ;)

Bijkomend voordeel is inderdaad dat ze ook nog eens mooi zijn :D

Ik was eerder ook sceptisch over dit soort dingen. Maar ik merk echt dat er een soort rust over me heen is gevallen sinds die stenen hier liggen.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 22:04

Nou dan werkt het voor jou toch? Als de aanwezigheid van de stenen jou al rust geven dan doet het al iets goeds voor je. Dus ik zeg: als stenen rust brengen...gewoon doen! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 22:08

Een zwart toermalijntje koop je voor een paar centen, dus gewoon kijken of je er baat bij hebt.
Na aankoop even tien minuutjes reinigen onder zacht stromend water en dat elke week even doen. Gewoon proberen, baat het niet, schaadt het niet.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 22:13

M'n moeder heeft 3 best flinke stenen gekocht :P Maar dat reinigen zal ik dan zometeen even doen. Dat las ik wel inderdaad, dat je ze na aankoop al moet reinigen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 22:21

_Tara_ schreef:
Sinds kort weet ik dat ik ontzettend gevoelig ben voor straling voor pc's, tv's enz.

Dat kán helemaal niet.

Straling is energieoverdracht zonder direct contact. Het verzenden van deze energie kan geschieden via deeltjes met massa, zoals alfa- en bètadeeltjes (elektronen) en neutronen, of via deeltjes zonder massa, namelijk lichtdeeltjes of fotonen. In dat laatste geval spreekt men van elektromagnetische straling. De natuurkunde die zulke straling beschrijft (en meer), heet kwantummechanica. Volgens de kwantummechanica kunnen alle (materie)deeltjes zich onder bepaalde omstandigheden als golven gedragen, en omgekeerd kunnen golven zich als een stroom deeltjes gedragen.

Straling wordt vaak onderverdeeld in (1) ioniserende en (2) niet-ioniserende straling. Bij ioniserende straling hebben de deeltjes of fotonen voldoende energie om elektronen uit atomen los te maken. Elektronen zijn negatief geladen, en het overblijvende atoom is dan positief geladen. Als het vrijgemaakte elektron zich aan een ander (neutraal) atoom hecht, wordt dat negatief geladen. Geladen atomen heten ionen. Als er een elektron wordt losgeslagen uit een atoom, kan een molecuul waar dit atoom in zit beschadigd raken.

De energie van het deeltje is cruciaal. Voor ionisatie is een bepaalde hoeveelheid energie nodig, zodat alleen deeltjes met minimaal deze hoeveelheid energie de ionisatie tot stand kunnen brengen. Deeltjes met minder energie zijn machteloos, al zijn ze met nog zo velen. Het doet denken aan een autoruit die breekt als er een steentje tegenaan vliegt, maar waar een langdurige zware stortbui geen enkel effect op heeft. Deze fundamentele ontdekking gaat terug op Einstein, die er in 1905 een artikel over schreef, dat de eerste aanzet was tot de kwantumfysica en waarvoor hij in 1922 de Nobelprijs kreeg.

De energie van een foton is recht evenredig met de frequentie van de straling, het aantal trillingen per seconde. De elektronvolt (eV) is in de fysica een veel gebruikte maat voor energie. Een fotonenergie van 2 eV komt overeen met een frequentie van bijna een half miljard MHz. Dit is de energie van fotonen van oranjerood licht. Daar kun je geen atomen mee ioniseren. Zo moet een foton een minimale energie van 13,6 eV hebben om waterstof te ioniseren. Dat komt overeen met de frequentie van ultraviolet licht (uv-c). Kalium heeft atomen die heel makkelijk ioniseren. Toch is daarvoor nog 4,34 eV (uv-A-straling) nodig. Voorbeelden van ioniserende elektromagnetische straling zijn: ultraviolet, röntgen en gammastraling. Ioniserende straling kan direct of indirect via vrije radicalen leiden tot schade aan macromoleculen zoals DNA, en uiteindelijk aanleiding geven tot het ontstaan van kanker.

Niet-ioniserende straling komt in vele herkenbare vormen voor, zoals warmte, zichtbaar licht, microgolven of radiogolven. Deze straling heeft onvoldoende energie om elektronen uit atomen los te schieten en moleculen te verbrijzelen, hoe hoog de gegeven dosis ook is. De niet-ioniserende straling kan moleculen wel laten trillen en roteren. In sommige materialen (geleiders) zitten elektronen die kunnen worden bewogen onder invloed van zulke straling, zelfs door radiogolven. Dat laatste maakt antennes mogelijk.

Samengevat: wanneer materie aan (hoge) doses niet-ioniserende straling wordt blootgesteld, zal dit resulteren in het energieker draaien en trillen van atomen en moleculen; de materie wordt warmer. Maar volgens de kwantummechanica kunnen radiogolven, waartoe ook de GSM-straling behoort, nooit tot ionisatie van atomen leiden en dus nooit schade aanrichten. Het is de regenbui op de voorruit en niet de steen die de ruit doet breken.

De vermeende overgevoeligheid voor elektromagnetische velden is goed bestudeerd. Er zijn al twee meta-analyses verschenen waarin de meest betrouwbare onderzoeksresultaten op een rijtje worden gezet (7, 8). In deze studies werden vrijwilligers al of niet gedurende korte of langere tijd aan gsm-velden blootgesteld. Een deel van hen beschouwde zichzelf als overgevoelig. Bij sommige experimenten moesten de deelnemers raden of de zender aan of uit stond. In andere studies moesten ze bovendien aangeven welke klachten ze kregen. Er werd een breed scala aan symptomen gerapporteerd, maar die traden in dezelfde mate op zonder gsm-veld. Wanneer overgevoelige deelnemers al van tevoren hoorden dat de stralingsbron aanstond, rapporteerden ze vrijwel meteen diverse klachten (een nocebo-effect). Maar er zijn nog geen mensen gevonden die betrouwbaar kunnen voelen of er een zender in de buurt is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 22:24

Gevoel is geen wetenschap. Er zijn duizenden mensen die baat hebben bij het gebruik van edlstnen. Mooi toch?

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 22:31

Wie zegt dat er geen trilling in een steen zit?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 22:37

Ik heb zelf biomedische wetenschappen gestudeerd, heb hoorcolleges gehad over straling en alles eromheen, dus ik weet dat er onderzoeken zijn die inderdaad aantonen dat mensen er geen last van kunnen hebben maar dat er ook onderzoeken zijn die aantonen dat er mensen zijn die er wel last van hebben.
Feit is dat ik al een tijd (een jaar of 3) last heb van hoofdpijn die onregelmatig op komt zetten, periodes waarin ik ontzettend misselijk ben enz. Artsen zeggen: neem rust of ze schrijven iets voor wat "misschien wel eens kan helpen". Daar kan ik niks mee, voel ik me niet goed bij. Nu ben ik bij een natuurarts geweest die er dus onder andere achter kwam dat ik gevoelig ben voor straling. Ze schrok er zelfs van, van de mate van gevoeligheid. Daarom heb ik nu die edelstenen hier liggen, hier voel ik me wel goed bij. Ondanks m'n studie die ik gedaan heb waarin acupunctuur al weggewuifd werd als onzin. Ik ben me er dus heus wel bewust van dat dit wetenschappelijk allemaal "onzin" is, niet aan te tonen enz. Dus? Hier kan ik in ieder geval iets mee en hier voel ik me goed bij. Dus wat onderzoeken ook zeggen, ik ga hiermee door en ik geloof hierin.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 22:43

desty schreef:
Mogen mensen geen bijgeloof hebben dan volgens jou?
Je wil dus alle mensen verbieden om edelstenen te dragen voor een reden het is toch maar onzin ;)

iedereen mag net zo veel bijgeloof hebben als dat ie wil....het wordt alleen toch wel een probleem als mensen stenen gaan inzetten voor hun gezondheid ipv passende medische behandeling.
Dat lijkt me bij TS niet van toepassing in haar geval...maar die dingen gebeuren.

TS wie heeft die overgevoeligheid bij jou vast gesteld en wat zij die persoon.

Ik snap overigens ook niet dat mensen hierin geloven. hoe doet die steen dat dan en waarom? Hoe is dat aangetoond?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 22:49

Natasja, dat ben ik helemaal met je eens :j Met ernstige medische klachten kunnen dit soort dingen wel als ondersteuning werken maar naar mijn mening moet je dan alsnog naar een arts toe.
De moeder van een vriendin die ik al een jaar of 10 ken, heeft dit bij mij vastgesteld.

Hoe het precies werkt, weet ik niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 22:53

"Meten is weten"...wat niet gemeten kan worden, bestaat in ogen van wetenschappers niet.

Maar omdat iets met onze huidige manieren om te meten niet gemeten kan worden, betekend dat nog niet dat het niet bestaat.
Er is meer tussen hemel en aarde dan met huidige wetenschappelijke methodes aangetoond kan worden. En vlak het Placebo effect niet uit...

Een edelsteen hoeft echt niet duur te zijn. Je hebt geen super zuivere edelsteen nodig om de krachten erin te voelen...