Doen of niet doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

IngridB

Doen of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 17:13

Ik weet even niet zo goed wat ik hiermee moet, dus ik wil jullie 'advies'.
UIteindelijk zal ik toch de beslissing zelf moeten maken, maar misschien zijn er mensen die dit ook hebben meegemaakt en kan
ik zo een beetje kijken hoe en wat en wat slim is om te doen.

Het zit zo, ik heb al m'n leven lang 'klachten' aan m'n tanden |( . Verschillende kronen, altijd gaatjes, wortelkanaal behandelingen
zenuwbehandelingen en ga zo maar even door. Heb dus echt een abonnement bij de tandarts :D .

Nou is het zo dat mijn tandarts zei dat ik er eens over na moest denken om al m'n boventanden eruit te laten trekken en een
bovenprothese te nemen :? . Ik schrok me rot, maar in m'n achterhoofd wist ik wel dat dit ooit eens zou komen omdat ik weet
dat ik slechte en zwakke tanden heb. Maar ja ik ben 37 en hier zit ik nu echt niet op te wachten.
Heb nu wéér een ontsteking aan een wortel onder een kroon. En áltijd heb ik iets bij een kroon, niet normaal meer ;( .

Maar ik zen echt zó bang om al m'n boventanden te laten trekken. Het idee alleen al maakt me zo vreselijk bang. Ik durf het gewoon niet.
Ik vind het wel eerlijk dat de tandarts hierover begon, want hij verdient goud geld aan mij :D en hij zou me ook tig keer per jaar kunnen laten komen voor diverse behandelingen. Maar nee, hij vind het zonde van het geld en dit lijkt hem beter voor mij.

Maar ja, wat is nu wijsheid!!! Aan de ene kant denk ik, dan heb ik aan de bovenkant in ieder geval geen klachten meer en zullen ook niet meer
komen, maar aan de andere kant, al m'n tanden worden er ff uitgetrokken en dat durf ik ( nu) gewoon nog niet.
Hij heeft wel gezegt dat eerst de kiezen/hoektanden eruit zullen gaan, dan de prothese op maat wordt gemaakt en dan ál
m'n voortanden in één keer. Doe t al in m'n broek als ik eraan denk :j

Zijn er meer mensen die dit hebben meegemaakt en misschien ook gedaan hebben?
Wat is jullie ervaring hiermee? Is het erg pijnlijk, kun je eraan wennen (de prothese dus)?

Ik zie het al helemaal voor me dat ik aan t eten ben en dat ding blijft in een stuk vlees hangen _O- Maar tegenwoordig zal dat niet snel
meer gebeuren denk ik. Maar toch, het idee :=

groetjes Ingrid

Bellex

Re: Doen of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 17:17

Ik zal je zeggen, het is natuurlijk niet hetzelfde maar toch :) Ik heb implantaten, mijn 3e of 4e gaat erin volgende maand en het scheelt zoveel pijn en gezeur en gedoe! Ik zeg, doen!

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 17:26

Als je zoveel ellende aan je gebit mee maakt is het dus "uitstel van executie" om het nu niet te doen omdat het toch een keertje moet.
Ik weet van heel dichtbij van iemand, die de ziekte wolf in zijn tanden had, al op 16 jarige leeftijd een kunstgebit kreeg. Net als bij jou zou alleen het bovengebit getrokken worden. Maar er bleek zoveel scheefte in zijn kaken te zitten dat het ondergebit ook vervangen moest worden.
Het is het beste wat hem is overkomen zegt ie zelf. Nooit meer echt pijn aan zijn gebit gehad en hij heeft dus nu al tientallen jaren een kunstgebit. Wel, en dat is heel belangrijk zegt hij zelf, doet hij het er s'nachts uit. Dit omdat daarmee het tandvlees op de kaak weer terug kan "veren" naar de oorspronkelijke dikte. En daarmee wordt voorkomen dat het tandvlees slinkt waardoor sommige mensen dus hun kunstgebit vast moeten plakken of nog minder: clickers laten zetten in de kaak waarop het gebit vast geklikt kan worden.
Hij is dus ook iemand die in een appel durft te bijten en het is ook totaal niet zichtbaar dat het een kunstgebit is. Je kunt in overleg met je tandarts voor elk soort gebit kiezen (en dat is wel een voordeel), scheve tanden, gele tanden of juist hele witte, strak in het gelid.
Het wennen aan de prothese is gewoon even een rottijd maar daar krijg je veel voor terug.
Veel sterkte en ik denk, gezien zijn ervaring, dat je er uiteindelijk heel blij mee bent.

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 18:38

Ik denk zeker dat ik er uiteindelijk heel blij mee zal zijn, :j maar die stap die gezet moet worden die is voor mij héél groot en
niet zomaar gedaan ;(

Wat houden implantaten precies is? Gaat dan ook de wortel en de zenuw eerst helemaal eruit en wordt er dan iets
in de kaak gezet? Ik heb hier weleens over gedacht, maar weet eigenlijk niet hoe en wat. Is dat net zoiets
als een kroon dan?

Ik snap wel dat het beter is om je prothese (klinkt wat leuker dan kunstgebit :D ) 's nachts uit te doen
maar dát wil ik dus al helemaal niet! Dan voel ik me helemaal zo'n oud wijf := .

Ik ga morgen zoiezo naar de tandarts omdat ik met die ontsteking zit bij een kroon en dan zal ik het er nog weleens
met hem over hebben over de mogelijkheden enzo.

In ieder geval bedankt voor jullie reactie :)

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 18:43

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 18:49

Mijn vader heeft het nu dik een jaar terug laten doen.Die had ook altijd wat.

Hij heeft onder en boven laten doen.
Hij heeft er weinig last van gehad.
Het enige wat mijn vader had was dat het ondergebit klapperde.

Hij heeft nu 2 schroeven in zijn kaak laten plaatsen (een week terug)
Daarop kan hij dan straks het gebit vast klikken.

Hij is blij dat hij dat gedaan heeft.

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 20:25

knabbelgirl schreef:
http://www.tandarts-garderen.nl/implantologie.html
Dat
Het was voor mij ook een grote stap maar het is heerlijk. Geen zenuwen of wortels meer, niks om in of uit te doen, haleluja :+:

Volgens mij heb ik gewoon al een implantaat _O- hahaha en ik maar denken....was da!!!

Ik heb namelijk een 'schroef' en daar zit ( zat) een kroon overheen. Die is er ooit uitgevallen en heb ik...ahum...weggegooid := . NU is daar een
soort van 'grote vulling achtig iets' opgezet.
Maar kan me niet meer herinneren hoe en wat dat allemaal in z'n werk ging.

Maar ja, kan dit ook met al je boventanden!!!! Toch eens aan de tandarts vragen morgen.
Al lijkt me het niet echt heel prettig om dit bij al m'n boventanden te moeten laten doen. Het moet vastgroeien aan het
kaakbot en als eenmaal de verdoving is uitgewerkt, lijkt het me zeer pijnlijk.

Opzich zou ik het allemaal wel willen hoor. Heerlijk om nooit meer pijn en gedoe aan m'n tanden te hebben, maar.....het laten trekken van alles, dát is zo vreselijk vind ik. Maar die stap zal ik toch ooit moeten maken!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 20:34

Ik zou ook voor implantaten gaan. Dan blijven de botten in je kaak ook goed. Als er geen wortels of schroeven meer in de botten zitten, gaan de botten slinken. En krijg je later zo'n mummelmondje.

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 09:05

geen ervaring mee maar zelf zou ik het wel doen
geen gezeur meer etc
mijn vader heeft ook een boven gebitje en heeft nooit last met eten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 09:08

ik zou het doen...ook omdat de kans op mondkanker erg groot is bij een probleem gebit.
Daar zit je ook niet op te wachten lijkt mij.

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 09:21

geerke schreef:
ik zou het doen...ook omdat de kans op mondkanker erg groot is bij een probleem gebit.
Daar zit je ook niet op te wachten lijkt mij.

Is dat zo? Nooit geweten.

Maar ben net terug van de tandarts en heb een heerlijke wortelkanaalbehandeling gehad |( . Zelfs in de wortel heeft hij moeten
verdoven omdat ik het beef voelen brrrrr!!!
De pijn moet binnen een paar dagen wegzijn en anders mag ik weer terug komen.

Inplanten zou in mijn geval niet de beste oplossing zijn ( en ik ben echt een apart geval volgens mij _O- ).
Dat zou wel gaan op sommige plekken als de prothese niet zou blijven zitten.

Ik moet er nog goed over na denken, want vind het een grote stap die ik nu niet durf te zetten.
Heb zoveel meegemaakt met m'n tanden en ook zeer pijnlijke behandelingen (vooral bij mijn oude tandarts) dat ik zó bang
ben voor de pijn die komen gaat door het trekken van al m'n boventanden. Ik durf het gewoon écht niet, maar ik weet dat de
tijd komt dat het zal MOETEN!!!

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:21

Mijn vriend is 23 jaar en heeft geen tanden van zichzelf meer.
Hij had een ziekte en maakte geen kalk meer aan in zijn tanden, waardoor deze gewoon 'wegrotte'.

Hij heeft bovenaan gewoon een gebit, onderaan een gebit met implantaten (zodat het vastklikt) en heeft hier nog geen problemen mee gehad.
Je merkt ook niet dat het een vals gebit is, ziet er veel beter uit dan eerst :-)

Tazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 07:38

En Ingrid? Ben je er al uit?
Ik ben ook 37 jaar en 17 mei gaat bij mij boven er alles uit :D 2 weken later volgt de onderkant.

Ik loop al 14 jaar te tobben met me gebit en heb de stap eindelijk genomen. Dat zorgde al voor een grote opluchting en kan haast niet wachten tot de 17 :)
Ik kan je dus niet vertellen hoe en wat maar wil het daarna wel met je delen hoor :D

Sterkte ermee!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 07:50

Ik ken een meid die ongeveer 10 jaar jonger is dan jij, met hetzelfde probleem.
Ze heeft al zoveel problemen gehad met haar gebit, dat dit nu ook een optie is die haar is voorgehouden en voor zover ik weet wil ze dat ook gaan doen.
Ze wil niet dat iedereen het weet, dus ik ga ook niet haar naam hier noemen, ze zit wel op bokt.
Het is niet iets om aan de grote klok te hangen, maar ik zeg tegen jouw hetzelfde als tegen mijn vriendin.
Als dan de pijn en de problemen ophouden is dat ook veel waard.
Je kunt er niks aan doen en hopelijk ben je daarna van al die klachten af.
Ik wens je veel wijsheid.

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 15:30

Nee, ik ben er nog niet uit wat ik ga doen. Aan de ene kant zeg ik, meteen doen, maar aan de andere kant.....ik durf gwoon niet |( !!

Heb vorige week tóch een wortelkanaalbehandeling gehad, dus heb nu totaal geen pijn meer. Ik wacht zoiezo tot ik weer terug ben geweest. Moet voor deze kroon die nu behandeld is nog een keer terug komen en als ik dan wéér pijn ga krijgen, dan vrees ik dat ik
weinig keus heb en dat ik het dan toch maar laat doen. Nu heb ik helemaal geen pijn meer, dus heb ik zoiets van. ja dag ik laat m'n tanden er nu niet uittrekken.
Zit er wel dagelijks aan te denken hoor :j en ik weet dondersgoed dat ik het eigenlijk gewoon moet doen, maar de stap hé!

@jesito, ik heb van haar een pb gehad!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 15:37

Ja ik had haar een link naar dit toppic gestuurd, is misschien wel fijn een lotgenoot.
Succes trouwens.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 15:43

IngridB schreef:
Nee, ik ben er nog niet uit wat ik ga doen. Aan de ene kant zeg ik, meteen doen, maar aan de andere kant.....ik durf gwoon niet |( !!

Heb vorige week tóch een wortelkanaalbehandeling gehad, dus heb nu totaal geen pijn meer. Ik wacht zoiezo tot ik weer terug ben geweest. Moet voor deze kroon die nu behandeld is nog een keer terug komen en als ik dan wéér pijn ga krijgen, dan vrees ik dat ik
weinig keus heb en dat ik het dan toch maar laat doen. Nu heb ik helemaal geen pijn meer, dus heb ik zoiets van. ja dag ik laat m'n tanden er nu niet uittrekken.
Zit er wel dagelijks aan te denken hoor :j en ik weet dondersgoed dat ik het eigenlijk gewoon moet doen, maar de stap hé!

@jesito, ik heb van haar een pb gehad!

Nu heb je, wat? 10x een week lang pijn in je kanes van die behandelingen? Kan je dan niet beter in 1 keer klaar zijn :j
Mijn vader heeft ook een gebitje boven, heeft ie al héél lang omdat vroeger zijn tanden gewoon eruit vielen door een ziekte. 's nachts haalt ie het uit en verder nooit problemen!

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 17:50

jesito schreef:
Ja ik had haar een link naar dit toppic gestuurd, is misschien wel fijn een lotgenoot.
Succes trouwens.

Bedankt, inderdaad wel fijn om iemand te hebben die ook met het 'probleem' zit en er zo over te kunnen praten.
Ën elkaar zover te krijgen om het te laten doen :=

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 17:51

Tazz schreef:
Ik ben ook 37 jaar en 17 mei gaat bij mij boven er alles uit :D 2 weken later volgt de onderkant.

Ik loop al 14 jaar te tobben met me gebit en heb de stap eindelijk genomen. Dat zorgde al voor een grote opluchting en kan haast niet wachten tot de 17 :)
Ik kan je dus niet vertellen hoe en wat maar wil het daarna wel met je delen hoor :D

Sterkte ermee!

Je mag me alles vertellen, misschien is de stap dan minder groot ( of durf ik helemaal niet meer _O- )

Tazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 06:47

IngridB schreef:
Tazz schreef:

Sterkte ermee!

Je mag me alles vertellen, misschien is de stap dan minder groot ( of durf ik helemaal niet meer _O- )

:D :D :D Ik hoop dat dit m'n nieuwe smile wordt

Ik hou je op de hoogte :) Nog 11 nachtjes slapen.....

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 07:05

ik zeg doen!
dankzij een vorige tandarts heb ik geregeld pijn in mn bek. Een behandelingetje Endodontoloog, gevolgd door 2 kaak operaties bij de kaakchirurg (apex resectie) hebben ervoor gezorgd dat ik zo'n 2 weken per keer (dus zo'n 6 weken) met behoorlijke pijn heb gelopen.
Om de pijn tussen door wanneer het weer was ontstoken maar even te vergeten....

Mocht de 2e operatie niet gewerkt hebben (wat het volgens mij niet heeft, aangezien ik het nog steeds voel ;) ) moet de kies er zoiezo uit. Implantaat kan zeer ws niet meer omdat er door de ontsteking een gat in mn kaak zit, van de 1e operatie een gat en van de tweede operatie 2 gaten. 4 gaten dus... en hierdoor ws te weinig bot om nog een implantaat te kunnen doen.
Ik zal voor een brug moeten gaan....

In september moet ik terug (dan is de laatste operatie een half jaar geleden) en moet er gekeken worden wat er nog gedaan kan worden...
Tot ik mijn huidige TA kreeg heb ik altijd geroepen: trek alles er maar uit en doe me maar een klapper bekkie.
Al met al heb ik nu zo;n 14 of 15 wortelkanaal behandelingen gehad. waarvan 6 (+ een endodontologische behandeling, maar das eigenlijk een zeer uitgebreide kanaal behandeling) in 1 kies!!

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 08:07

ma_rie_tje schreef:
ik zeg doen!
dankzij een vorige tandarts heb ik geregeld pijn in mn bek. Een behandelingetje Endodontoloog, gevolgd door 2 kaak operaties bij de kaakchirurg (apex resectie) hebben ervoor gezorgd dat ik zo'n 2 weken per keer (dus zo'n 6 weken) met behoorlijke pijn heb gelopen.
Om de pijn tussen door wanneer het weer was ontstoken maar even te vergeten....

Mocht de 2e operatie niet gewerkt hebben (wat het volgens mij niet heeft, aangezien ik het nog steeds voel ;) ) moet de kies er zoiezo uit. Implantaat kan zeer ws niet meer omdat er door de ontsteking een gat in mn kaak zit, van de 1e operatie een gat en van de tweede operatie 2 gaten. 4 gaten dus... en hierdoor ws te weinig bot om nog een implantaat te kunnen doen.
Ik zal voor een brug moeten gaan....

In september moet ik terug (dan is de laatste operatie een half jaar geleden) en moet er gekeken worden wat er nog gedaan kan worden...
Tot ik mijn huidige TA kreeg heb ik altijd geroepen: trek alles er maar uit en doe me maar een klapper bekkie.
Al met al heb ik nu zo;n 14 of 15 wortelkanaal behandelingen gehad. waarvan 6 (+ een endodontologische behandeling, maar das eigenlijk een zeer uitgebreide kanaal behandeling) in 1 kies!!

Woh dat is ook heftig zeg!
Ik heb ook al tig wortelkanaalbehandelingen gehad, heb gewoon erg slechte tanden. Vroeger ook een operatie gehad
aan m'n tandvlees en je wordt van al dat gedoe en behandelingen niet vrolijk |( .
De 'knop' wil niet om bij mij om de stap daadwerkelijk te nemen, ben er wel dagelijks mee bezig en over aan het nadenken. Hopelijk
dat ik snel zeg van, en nu doe ik het!

Tazz, veel succes en sterkte :(:)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 08:11

een uitgebreide apex is ook dat het gehemelte wordt open gesneden, kraakbeen opzij geklapt, gaatje boren in de kaak, wortelpunten verwijderen en alles zo goed en kwaad als het kan terug klappen. Helaas kan dat niet echt met kraakbeen en heb ik dus een bult en een kuil in mn gehemelte. En dan dichtnaaien ;)

En zelfde verhaal aan de buitenkant van de kaak (dus boven de tand/kies ervoor open snijden, open klappen, boren, punt verwijderen, terug klappen en dicht naaien).
Ik had het geluk (NOT!) dat de hechtingen niet oplossen bij mij. Wat (vooral in gehemelte!) verschrikkelijk was.
Alles waarbij je tong beweegt of tegen je gehemelte komt (dus tegen de draadjes die iets uitsteken) was heel erg pijnlijk. Eten, drinken, slikken, praten, ALLES deed zeer.
Die operatie zou ik dan ook absoluut niet nog een keer laten doen :n dan maar kies eruit :)

Tazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 07:47

OK het is officieel...ik ben zenuwachtig :D
Nog 9 nachtjes te gaan.

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 09:16

ma_rie_tje schreef:
een uitgebreide apex is ook dat het gehemelte wordt open gesneden, kraakbeen opzij geklapt, gaatje boren in de kaak, wortelpunten verwijderen en alles zo goed en kwaad als het kan terug klappen. Helaas kan dat niet echt met kraakbeen en heb ik dus een bult en een kuil in mn gehemelte. En dan dichtnaaien ;)

En zelfde verhaal aan de buitenkant van de kaak (dus boven de tand/kies ervoor open snijden, open klappen, boren, punt verwijderen, terug klappen en dicht naaien).
Ik had het geluk (NOT!) dat de hechtingen niet oplossen bij mij. Wat (vooral in gehemelte!) verschrikkelijk was.
Alles waarbij je tong beweegt of tegen je gehemelte komt (dus tegen de draadjes die iets uitsteken) was heel erg pijnlijk. Eten, drinken, slikken, praten, ALLES deed zeer.
Die operatie zou ik dan ook absoluut niet nog een keer laten doen :n dan maar kies eruit :)

Nee dat kan ik me heeeeel goed voorstellen. Krijg de rillingen als ik je verhaal zo lees!!
En niets is zo erg dan pijn in je mond |( . Echt het ergste wat er is.