Gips schoonmaken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

Gips schoonmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 18:03

Hoihoi,

Gisteren stond ik een paard te aaien, en die schok ergens van en toen hij achteruitdeinste kwam mijn hand tussen zijn kaak en een ijzeren buis van de stal... 's avonds foto's laten maken, en daaruit kwam dat ik mijn schippersbotje (botje in je hand onder je duim) gebroken heb.

Heb dus van dat zware gips gekregen voor 10 dagen en mischien daarna een paar weekjes lichter gips.
Van m'n elleboog tot m'n vingers, en m'n duim ook in het gips.

Maar vandaag heb ik gewerkt, en daarbij is mijn gips heel vies geworden... heb al geprobeerd met babydoekjes een beetje te poetsen, maar dat werkt niet echt.

Is er iets waarmee ik het wel schoon kan/mag maken en wat ook helpt?

Suzan_v_h

Re: Gips schoonmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 18:08

Toen ik gips had, paar jaartjes terug, werd me vertelt dat ik het absoluut niet nat mocht maken. Maar mij lijkt het dat het dan zacht word als het nat word. Je hebt zeker nu van dat witte gips? Kan je geen sok open knippen en die er over heen doen ?

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 18:08

gips is om je tot rust te dwingen zodat iets rust krijgt om te genezen.

als je gips tijdens t werken vies is geworden heb je je arm geen rust gegeven.....

ik weet van een collega die ook geen rust hield daar nare gevolgen van waren wat betreft de fuctie van haar hand/vingers.
het is nooit 100% goed gekomen en is nu arbeids ongeschikt voor t werk wat ze deed.....

dus armpje in een mitella en niets mee doen!

om t schoon te krijgen?
misschien met een licht vochtig doekje maar zeker niet nat maken of met oplosmiddel aan de slag daar kan t niet tegen!

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 18:10

Denk ook niet dat je dat schoon krijgt. Volgende keer iets om je arm doen, waardoor het niet vies wordt.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 18:23

Het is idd van dat lelijke witte gips :j

En ik heb opzich weinig gedaan met mijn hand hoor, heb alles met de andere gedaan, maar toch is hij zo vies :( (zand en hout werkte ik mee)

Ik houd hem zo veel mogelijk in een mitella, en dit was mijn laatste dag op dat werk dus mijn arm krijgt vakantie ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 18:36

Laagje verf erover? :D

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 18:40

Niks mee doen? gaat er toch zo weer af :) Als je daarna mag kiezen zou ik voor een donkere kleur gaan ;)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 18:47

Haha denk niet dat verfen mag :')

En opzich zou ik het zo kunnen laten, maar het ziet er zo vies uit :o

Maargoed mijn moeder heeft het ziekenhuis gebeld om te vragen wat we konden doen, en ze zeiden daar dat ik er verband omheen mag doen (niet te strak en teveel natuurlijk).
Dus ik ga dinsdag bij de action van dat blauwe en rode verband halen en daarmee pimpen :Y)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 18:50

Oja, mag je alcohol nemen als je een breuk hebt? :+

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 18:51

Nee dat mag niet, want stel dat je valt. :j

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 18:55

Zolang je niet aan de medicijnen zit...... hou er wel rekening mee dat je lichaam hard bezig is met breuk te helen en nu dus alcohol moet afbreken (t kan geen 10 dingen tegelijk ;)) enne als je valt heb je een probleem ;)

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 20:20

Als je niet aan de medicijnen zit kan het makkelijk, maar je kan natuurlijk beter geen liters naar binnen werken. :)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 20:37

Haha dat was ik zoiezo niet van plan, maar gistermiddag (toen ik nog niks gebroken had ;) ) had ik 2 flesjes vodka lemon ice gekocht... met het idee er gisteravond en vandaag eens lekker voor te gaan zitten, glaasje vodka, filmpje kijken enzo :+

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 20:48

Alcohol mag gewoon hoor! Ik zit met me hele been in het gips. Maar de bier vloeit toch rijkelijk. Ik heb wel medicatie maar op de gebruiksaanwijzing staat niks over drank. Ja en het schoon houden, heb je geen leuke stift liggen, zodat je er over heen kan tekenen? ;)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 13:51

Helaas geen stift oid :(
Moet die dinsdag eerst kopen, ben dus verplicht tot die tijd zo te blijfen rondlopen :+

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 21:28

Als het goed is heb je nu een spalk gekregen.
Ik ging vorig jaar in de sneeuw op m'n bek en werd ook in het gips gezet op verdenking van zo'n breuk (gelukkig wees een mri na 4 weken uit dat het niet zo was)
Bij mij zat die spalk alleen over de bovenkant van m'n arm/hand en geheel om mijn duim. Weet niet hoe die spalk bij jou is aangelegt?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 11:00

Klopt, het is een gipsspalk voor 10 dagen :j

De onderkant is gips, en m'n duim ook.

Maandag worden er meerdere foto's gemaakt en als ze het goed gezien hebben (breuk) dan krijg ik een apparaat op m'n gips wat iets zou stimlueren om sneller ye genezen ofzo :Y) Was een onderzoek en ze vroegen of ik mee wou doen.. achja waarom niet :)

Afbeelding
Afbeelding
Zo dus :Y)

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 11:42

Ik had het gips toen alleen an de bovenkant zitten :)

Schoonmaken zal denk ik niet lukken, maar als het erg vies is gewoon een zwachteltje erom draaien ofzo.Bij zag dat gips er na 14 dagen ook uit als een beest, en ik had er helemaal niks mee gedaan :=

Ik wens je in elk geval een voorspoedige genezig!

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 11:48

Mocht je geen kleur kiezen?
Ik zit momenteel ook met gips om m'n duim, nu nieuw gips.
Maar vorige week ook zo'n gipsspalk gehad en ik kon de kleur van dat verband erom kiezen: blauw, rood of wit. Uiteraard blauw genomen, daar zie je weinig op :D

Nu sinds een kleine week nieuw gips, helemaal rondom. Gelukkig nu alleen nog maar m'n hand, ipv hele hand + onder arm.
Hoop voor je dat je over 10 dagen ook alleen je hand in gips krijgt ;)

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 11:50

Dat is een apparaat die de botgroei stimuleert en werkt erg goed. Heeft een patient van mij ook gehad voor een breuk in haar voet.

NewYork

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 11:51

Je hebt ook speciale hoezen voor over je gips. In leuke prints enzo ;) als je iets gaat doen waarbij het vies kan worden kan je dan zo'n hoes erom doen. Die kan gewoon in de was ;) ook handig als je langer gips moet.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 11:59

Op de SEH hadden ze geen kleurtjes helaas :(
Maandag moet ik terugkomen, maar dan gewoon naar de gipskamer, daar hebben ze wel kleur :j

Voor zo'n hoes ga ik dan maar eens kijken! Vooral bij het andere gips zou dat wel handig zijn, houd het echt niet tot het eind schoon :')

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 12:04

Dat andere gips blijft wel schoner! Dat is geen stof, maar een soort plastic (behalve de randjes), dus daar hecht bijna niks aan :D

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 18:57

Oh dat scheelt dan wel weer :)

Ik heb vandaag maar eens mijn hele gips blauw gemaakt met een soort krijt en nog wat vissen erop getekend :')

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 19:35

haha foto! :j