Ervaringen met de thuistest voor baarmoederhalskanker?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28

Ervaringen met de thuistest voor baarmoederhalskanker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 12:11

Ik geef het toe, ik ben een lafaard... Ik weiger om naar de huisarts te gaan om een uitstrijkje te laten maken om te onderzoeken op baarmoederhalskanker. Nou las ik dat er ook thuistesten zijn. Een korte zoektocht op internet leverder mij deze site op:
https://www.humacare.nl
Iemand ervaring hiermee? Om met een andere instatie waar je thuistesten kunt bestellen?

Marchador

Re: Ervaringen met de thuistest voor baarmoederhalskanker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 12:13

Waarom durf je hier niet voor naar de huisarts toe?
Als je klachten hebt waarvan je denkt dat die niet pluis zijn, kan je daarmee gewoon bij de huisarts terecht. Daar is hij of zij toch voor?

Test geen ervaring mee. Twijfel ook eigenlijk aan zo'n test.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 12:32

Geen ervaringen mee, maar ik kan je vertellen dat de angst voor het uitstrijkje ongegrond is. Het stelt echt helemaal niks voor. Potje sex is erger. :+
Ik zag er ook tegenop maar toen ik naar buiten liep dacht ik echt: heb ik me daar zo druk om gemaakt?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 12:33

volgens mijn zus (is ha) zijn deze thuistesten niet betrouwbaar.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 12:47

Lijkt mij niet betrouwbaar. Op de een of andere manier is mijn uitstrijkje ook al een keer mis gegaan doordat ze niet de juiste type cellen konden zien. En dat is nogwel door een gyn gedaan. Als je het zelf doet, dan heb je een nog grotere kans in mijn optiek dat ze niet de juiste cellen kunnen beoordelen.

Angst voor een uitstrijkje is voor mijn gevoel ook ongegrond. Duurt max 1 minuut en is niet pijnlijk.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 12:55

Iris82 schreef:
Angst voor een uitstrijkje is voor mijn gevoel ook ongegrond.
Angs voor spinnen ook, en toch zijn er genoeg mensen die er bang voor zijn..

Ik heb artikelen gevonden waarin staat dat het 100 doden per jaar kan schelen (de thuistesten) voor mensen zoals ik die niet naar de huisarts gaan.. dus misschien minder betrouwbaar, maar het werkt wel.
Hoop dat er een bokker is die er meer van weet (de thuistesten).
Laatst bijgewerkt door Mariska_28 op 22-04-11 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 12:55

jezelf een schop onder de kont geven en over deze onrealistische angst heenstappen!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 12:56

artikelen vAn de fabrikant?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 12:58

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 12:59

Ik ben doodsbang voor spinnen maar als ik door een spin vast te houden zekerheid kon krijgen over een eventueel dodelijke ziekte dan houd ik die spin toch wel vast.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 12:59

één artikel op de duizend die zeggen van niet. In nursing officieel blad was er een artikkel die vertelde dat ze niet betrouwbaar zijn.

Maar dat was niet de test in jou artikel

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 13:01

Maar uitstrijkertje wordt toch met eendenbek genomen, of krijg je er een eendenbek bij? Lijkt me toch moeilijk?
Plus dat je niks ziet, wat ook een deel van het onderzoek is.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 13:13

De test in de link is een test die kijkt voor HPV, niet voor afwijkende cellen. HPV hebben we bijna allemaal weleens opgelopen, maar het gros van de vrouwen krijgt geen klachten. Bij een uitstrijkje wordt er gekeken naar welke cellen er aanwezig zijn en of er mogelijk afwijkende cellen zijn, dat gebeurd bij zo'n thuistest niet! Deze test van de link is alleen bedoeld om te kijken of je voor vaccinatie in aanmerking komt, niet voor het opsporen van baarmoederhals kanker. Ik zou zeggen ga gewoon naar je huisarts en zeg hem dat je het eng vindt, daar heeft hij/zij echt wel begrip voor.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 13:15

InekeH87 schreef:
De test in de link is een test die kijkt voor HPV, niet voor afwijkende cellen. HPV hebben we bijna allemaal weleens opgelopen, maar het gros van de vrouwen krijgt geen klachten. Bij een uitstrijkje wordt er gekeken naar welke cellen er aanwezig zijn en of er mogelijk afwijkende cellen zijn, dat gebeurd bij zo'n thuistest niet! Deze test van de link is alleen bedoeld om te kijken of je voor vaccinatie in aanmerking komt, niet voor het opsporen van baarmoederhals kanker. Ik zou zeggen ga gewoon naar je huisarts en zeg hem dat je het eng vindt, daar heeft hij/zij echt wel begrip voor.

Idd, da's echt een wezenlijk verschil

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 13:18

Jup, als ik een oproep krijg (die ik gelukkig pas over 6 jaar krijg, want ik ben nog maar 24) dan zal ik ook gewoon gaan. Ik heb me wel laten inenten tegen HPV, dit omdat mijn vader het adviseerde. Die is zelf huisarts en hij heeft al zijn dochters laten vaccineren toen het vaccin beschikbaar werd. Mijn zus en ik werden eerst getest of we al actief HPV hadden (allebei gelukkig niet) en toen mochten we de vaccinatie. Mijn jongste zusjes waren nog geen 16 en gingen dus mee in het landelijk vaccinatieprogramma.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 13:21

volgens mij is dit (een test op het virus) ook nog anders dan een echt uitstrijkje, waar ze echt naar de celletjes van de baarmoederhals kijken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 13:24

Dames.... vergeet even niet dat er genoeg vrouwen zijn die niet bang zijn voor het uitstrijkje an sich, die niet bang zijn voor eventuele pijn, die niet preuts zijn, maar waarbij in het verleden dingen gebeurt zijn die niet vrijwillig waren. Dan kan je allemaal wel heel makkelijk roepen dat men maar over een drempel heen moet stappen, maar zo'n drempel kan ontzettend hoog zijn

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 13:26

Als dat het geval is je ha of gynea inlichten en dan kan hij of zij er op een gepaste wijze mee omgaan

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 13:28

dat verlaagt de drempel niet lesilla :n Dat is iets wat we allemaal begrijpen, maar het verandert niks aan de psygische drempel

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 13:29

stef schreef:
dat verlaagt de drempel niet lesilla :n Dat is iets wat we allemaal begrijpen, maar het verandert niks aan de psygische drempel

Weet ik maar dat maakt het wel doenbaarder.
Uiteindelijk moeten we onze demonen zelf bestrijden

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 13:31

tja als je zwanger raakt zul je je toch ook moeten laten onderzoeken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 13:31

Zorgen dan je niet zwanger wordt.....
Nogmaals, niet zo makkelijk denken, het is niet voor iedereen zo makkelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 13:32

Als ik jou was zou ik toch wel naar de huisarts gaan. En als je de huisarts liever niet aan je hebt zitten dan kan je een verwijsbrief vragen voor de gyneacoloog (en dan bijv een vrouwelijke nemen).
Toen ik op mijn 35ste mijn 1ste uitstrijkje moest laten maken (op mijn 30ste waren ze me vergeten op te roepen) was het gelijk raak. Ik ben in amsterdam heel behoudend geopereerd en moet technisch gezien nog kinderen kunnen krijgen, maar ik ben maar wat blij dat ik destijds wel gegaan ben.... anders had ik waarschijnlijk niet meer lang te leven gehad.

Ik wil je niet bang maken maar ook op onze leeftijd kan het dus al mis gaan. Zo'n zelftest haalt het echt niet bij een gedegen onderzoek. Wij hebben voor meerdere andere ziektes wel eens zelftesten (prostaatkanker/pfeiffer e.d.) in huis gehaald maar zijn ermee gestopt omdat de uitkomsten altijd goed waren terwijl er soms wel degelijk wat aan de hand was.

Ik weet niet waarom je het onderzoek niet door de huisarts wilt laten doen maar misschien kan je er gewoon eens een afspraak maken en dat vertellen en er over praten, kijken naar welke oplossing dan wel geschikt voor jou is?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 13:33

maar dan zou ik nog liever in contact met je arts naar een oplossing zoeken en geen doe het zelf testje van internet vertrouwen.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 13:33

fokfanaat schreef:
tja als je zwanger raakt zul je je toch ook moeten laten onderzoeken.

Ben 37, wees maar niet bang hier komen geen kinderen..
Maar vraag blijft, wie heeft er WEL zo`n thuistest gedaan (en dan schijnbaar een andere dan die ik gevonden had?)
Laatst bijgewerkt door Mariska_28 op 22-04-11 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt