Gordelroos gekregen van paard of vriendin?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_TB_

Gordelroos gekregen van paard of vriendin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 11:06

Vanmorgen werd ik wakkker met een plek op mijn arm die rood omringt was met daarin 3 blaasjes.
Een vriendin had een paar weken geleden gordelroos dus ik weet een beetje hoe het eruit ziet.
Ik heb haar gisteren alleen gezien(sinds 1,5 week) en toen liet ze mij ook zien dat ze nog na-uitslag had.
Nou was mijn vraag of ik het van haar zou kunnen hebben. Openbaart het zich dan zo snel? Dat ik het de dag erna al heb. Ik zag haar gister pas om 10 uur in de avond.

Nou kan er ook nog een tweede optie zijn. Mijn jaarling heeft ongeveer 3 cm boven zijn mond een plek van 3 cm lang en ongeveer 2 cm breed wat grijzig kaal is. Ik dacht dat hij zich had geschaafd aan iets omdat hij wel soms een beetje een lompe boer is.
Maar nou las ik op internet dat paarden ook herpes kunnen hebben. En aangezien gordelroos ook een vorm van herpes is...
Nou was mijn vraag hoe herpes eruit ziet bij paarden, of paarden het sowieso aan mensen door kunnen geven en of ik het van hem zo kunnen hebben gekregen.
Hij heeft het nu ongeveer 5 dagen.

Tips,ideeen alles is welkom!!
Gordelroos is trouwens nog niet bij mij vastgesteld. Ik ga morgen naar de dokter aangezien het vandaag pas tevoorschijn kwam en het zondag is.

AnnemiekvM

Re: Gordelroos gekregen van paard of vriendin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 11:07

Ik dacht dat het niet besmettelijk was?

_TB_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 11:18

Herpes bij paarden of gordelroos bij de mens?

Gordelroos weet ik dat het wel besmettelijk is.. als je herpes bij het paard bedoelt zou het heeeel fijn zijn als het niet besmettelijk is.

_TB_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 11:58

Ik lees net dat herpes voorkomt bij paarden die een slechte weerstand en stress hebben (gehad).
Hij is gecastreerd en heeft koliek gehad 5 weken geleden. Hij heeft geen blaasjes bij zijn lip, op zijn lip of in zijn lip.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 12:04

gordelroos komt pas tevoorschijn na ong. 12 dagen. en dan zijn het niet alleen blaasjes maar dan heb je meer symptomen hoor. de huid brand vaak en daarbij een stekende, jeukende pijn. vaak ziek gevoel en koorts.
ik zou het even afwachten en niet meteen naar de dokter gaan hiervoor.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 12:05

ik heb gordelroos gehad, en bij mij werkte rescue creme erg goed, van een homeopatisch merk, gele tube

sazsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 12:07

AnnemiekvM schreef:
Ik dacht dat het niet besmettelijk was?

Gordelroos is super besmettelijk......zoals alle vormen van Herpes.

@Ts, misschien dat het iets anders is dan gordelroos....maar ik zo toch even voorzichtig zijn en hygienisch te werk gaan. Er naar laten kijken door een arts als je je zorgen maakt is natuurlijk altijd goed! Baadt het niet, dan schaadt het zeker niet!

_TB_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 12:07

Dr Bach?
Want als het goed is heeft mijn vader die thuis.. dan kan ik die even meenemen.
Hoe lang heeft het bij jou geduurt?

Ik heb heel erg het gevoel dat ik niets met mijn rechterarm kan vastpakken omdat ik bang ben dat het dan over mijn hele lichaam gaat. Gaat het echt zo snel of stel ik me aan?

_TB_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 12:09

@ Tieme, ik heb af en toe een stekend gevoel.
Maar voor de rest niet ziek, geen koorts en daarvoor ook geen jeuk of andere symptonen gehad. Het zat er gewoon opeens.

@ Saszie, ik ga sowieso morgen even naar de huisarts. Al is het alleen voor mijn eigen geruststelling.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 12:10

als je vroeger de waterpokken hebt gehad dan kun je dus op latere leeftijd gordelroos krijgen.
meestal komt het opzetten als je het druk hebt gehad of als je weerstand verminderd is :j

en gordelroos=herpes zoster ;)

maar morgen idd even langs de huisarts,krijg je een kuurtje me en een zalfje en dan knap je zo weer op.
niet zelf gaan rommelen met zalfjes,beter via de dokter wat halen
het vocht uit de blaasjes kan besmettelijk zijn,maar dat ligt dus ook aan jouw weerstand.

beterschap!

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 12:12

Gordelroos zit meestal op je romp in de vorm van een band. Vandaar de naam gordelroos.

Het zou bijv ook wat eczeem kunnen zijn. In dat geval: vet houden.

_TB_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 12:14

@ ellepel... heb inderdaad waterpokken gehad en ik heb het druk gehad haha ;)
Weinig slaap gehad dus mijn weerstand zal zeker minder zijn (geweest).
Ik wacht morgen gewoon af en doe er nu niet zoveel mee. Ik heb er wel wondgaas over en een verbandje. Weet niet of dit eigenlijk kwaad kan.

@ Rebel_Jits.. Heb zit niet op mijn romp.. en het is maar een klein stukje van zo'n 3 cm denk ik. Gewoon rood omrand en 3 blaasjes.
Ik vind het er niet echt uitzien als eczeem maar ik ben dan ook geen arts.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 12:15

Zou je niet gebeten kunnen zijn door een teek?

_TB_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 12:17

@ Boras, Heb het even opgezocht. Mijn plek is een klein plekje met een rode rand en de binnenkant is rozig.
Bij een tekenbeet is het een rode rand, wit van binnen en dan een plekje.
Ik heb ook echt drie blaasjes.

sazsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 12:18

Als ervarings deskundige van exceem, daar ontstaan geen blaasjes bij, dus dat lijkt me niet het geval. Exeem is eerder droog, rood en jeukt gruwelijk. :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 12:26

ellepel schreef:
als je vroeger de waterpokken hebt gehad dan kun je dus op latere leeftijd gordelroos krijgen.
meestal komt het opzetten als je het druk hebt gehad of als je weerstand verminderd is :j

en gordelroos=herpes zoster ;)

maar morgen idd even langs de huisarts,krijg je een kuurtje me en een zalfje en dan knap je zo weer op.
niet zelf gaan rommelen met zalfjes,beter via de dokter wat halen
het vocht uit de blaasjes kan besmettelijk zijn,maar dat ligt dus ook aan jouw weerstand.

beterschap!

hey enige wat een huisarts geeft is mentolpoeder ( hier tenminste wel)
ik heb het 2 keer gehad 1 keer in mijn zij, e 1 keer bij mn oksel, bosten
bij mij liep het in een soort band, van mijn rug uit naar de voorkant

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 12:28

Is de plek rond? Dan zou het eventueel ook ringworm kunnen zijn.
Dan krijg je ook een zalfje of pillen van de HA.

_TB_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 12:30

Ik las op internet (hoe betrouwbaar) dat je het in principe maar 1x kan krijgen. Maar dat het wel in je cellen in het ruggenmerg blijft opgeslagen en dat je het bij extreem lage weerstand weer kan krijgen.

Weet niet of dat bij jou dan bij de tweede keer het geval was Lynn_nikita?

@ sunrice, Nope het is een langgerekt strookje.

_TB_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 12:49

Alle info over gordelroos is nog welkom maar ik ben ook benieuwd of er mensen zijn die mij wat kunnen vertellen over herpes bij paarden. Of het besmettelijk is van paard tot paard en van paard tot mens, hoe het eruit ziet/symptonen etc.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 13:27

_TB_ schreef:
Ik las op internet (hoe betrouwbaar) dat je het in principe maar 1x kan krijgen. Maar dat het wel in je cellen in het ruggenmerg blijft opgeslagen en dat je het bij extreem lage weerstand weer kan krijgen.

Weet niet of dat bij jou dan bij de tweede keer het geval was Lynn_nikita?

@ sunrice, Nope het is een langgerekt strookje.

ik heb het echt 2 keer gehad, 1 keer toen ik een jaar of 10 was,en op mn 18e weer
Op mijn 10e was ook al erg vroeg, huisarts heeft er collegaas bijgeroepen omdat hij nog nooit zo`n jong iemand met gordelroos gezien had

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 13:52

Ik heb het ook gehad, bij mij was de plek meer rond dan lang gerekt, maar de HA constateerde ook gordelroos. Daarnaast schrok ze zich meteen kapot van hoe erg het al was. Kon meteen aan de antibiotica en pijnstillers :')

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 17:46

In feite krijgen alleen oudere mensen en mensen met een sterk verzwakte weerstand gordelroos. Dat virus hebben ze vaak al in hun kindertijd opgelopen (waterpokken), en dat virus blijft in je zenuwbanen sluimeren. Op zwakkere momenten kan het weer naar boven komen.
Op de officiële website over gordelroos, staat dat er vrijwel altijd gevoelsveranderingen voorafgaand aan de uiterlijke symptomen zijn.

Ik heb gordelroos gehad als kleine baby, dus ik blijf er altijd wel gevoelig voor. Volgens mijn ouders had ik een soort halve band op m'n lichaam. Ik had er geen klachten van als jeuk en pijn, maar ik heb nog wel een verkleurde plek op m'n buik waar het zat.

_TB_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 18:03

Hmm ik heb echt geen gevoelsveranderingen gehad...

Waar ik nu wel achter ben gekomen is dat mijn jaarling schimmel heeft. Ik heb het vandaag even uitgeplozen op internet enzo. Net foto's ervan gemaakt en even op internet gezocht. Ik kwam al snel bij schimmel aan. Morgen even dierenarts bellen, foto's sturen en denk ik behandelen.
Maar.. schimmel kan natuurlijk ook overslaan op de mens.. misschien dat het dan overgeslagen op mij is. Of dat ik gewoon wel gordelroos heb..

De arts zal het morgen wel zeggen.

_TB_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 14:38

Hier kan een slotje op..

Jaarling heeft schimmel en ik heb gordelroos. Ik heb dit zelf ontwikkelt dus van niemand gekregen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 06:47

dus toch,wat heb je er nou voor gekregen dan?

in elk geval beterschap, het is wel heel vervelend om te hebben :(:)