Flauwvallen tijdens sporten...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

em_papillon

Flauwvallen tijdens sporten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 10:15

Ik heb er de laatste tijd nogal last van en vroeg me af wat het zou kunnen zijn?

Wanneer ik aan het sporten ben wordt ik opeens heel licht in mijn hoofd, ebt het geluid weg en zie ik alles wazig.. Ik kan dan wel doorgaan, maar het blijft het zelfde.. En wanneer ik stop of even wandel dan duurt het behoorlijk lang voor dat het weg trekt. Ik weet ook niet zo goed wanneer het weg trekt.. of ik nu actieve rust moet houden (wandelen, lopen ) of even stil zitten.. Het duurt steeds dezelfde tijd..

Het begint vrij snel met sporten.. terwijl ik normaal met gemak een uur vol hou. Nu heb ik dit al na een half uurtje..

Gister had ik het behoorlijk en zelfs toen ik thuis was , was ik nog steeds duizelig en liep ik overal tegen aan..

Nou heb ik zowiezo al wat problemen met mijn evenwicht houden.. misschien belangrijk om er bij te zeggen.. Zo verlies ik soms mijn evenwicht tijdens het lopen.. ik kan ook dieptes niet altijd goed inschatten waardoor ik tegen deurposten loop en met trappen lukt dat ook niet altijd zo goed..

Als het niet over gaat ga ik binnenkort even naar de HA. Maar was benieuwd of jullie misschien weten wat dit zou kunnen zijn?

_Tara_

Re: Flauwvallen tijdens sporten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 10:16

Ik heb dit ook wel eens maar in veel mindere mate. Het eerste wat in mij opkomt, wat eet je op een dag? Hoe vaak sport je?

upendo

Ik zou sowieso even een bezoekje aan de HA wagen, want dit klinkt niet helemaal goed. :)

Heb je gelet op je eetpatroon? Drink/eet je voldoende? Wazig en licht worden kan komen door een gebrek aan suikers oid. :)

Zonnetje81

Klinkt als bloeddruk die weg valt.... Heb ik ook wel eens gehad. Gaat al lang goed maar ik viel dan zowat achterover van de trap etc. 1x heeel erg gehad dat ik dacht dat ik om zou vallen, net of ik heel dronken was, geluid/zicht viel weg.

Volgens mijn HA kwam het vaker bij jonge vrouwen/meiden voor. Ik heb ook nog een MRI en evenwichtsonderzoek gehad, niks uitgekomen en de laatste jaren gaat het beter alleen kan ik nog slecht tegen varen met een bootje, op iets staan wat beweegt dan wordt ik snel ziek.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 10:17

haal je wel goed adem?? door je buik?? miss ga je zonder dat je het doorhebt een soort van hyperventileren?? en daar word je ook erg duizelig van en kun je van flauwvallen...

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 10:21

Ik ben bewust gezond bezig qua eten e.d. drink 2 flesjes water per dag.. 2 boterhammen in de middag.. ochtend boterham.. tussendoor van die evergreen dingen enzo..
Gewoon normaal..

Ik haal wel goed adem.. het is ook niet altijd zo.. Ik was op dat moment ook nog niet eens extreem moe..

Wat Zonnetje verteld herken ik mezelf meer in..
Maar hoe verhelp je dat dan? Het voelt idd een soort bloeddruk die wegvalt?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 10:49

Mijn 1e aanval was meteen de ergste waarbij ik dus met iemand stond te praten en dacht: hm ik voel me niet goed ik heb honger ik moet wat eten. Maar dat werd dus erger toen mijn zicht/gehoor weg viel en ik dacht dat ik om zou gaan. Daarna dagen me raar en licht in het hoofd gevoeld. Daarna heb ik wat lichtere aanvallen gehad, altidj savonds en dus dat gevoel van van de trap sodemieteren. Wat voor mij hielp was gaan slapen, of iig plat liggen. Dan tolde het niet meer.

Daarna heb ik het in vormen gehad van: hm ik voel me raar alsof ik continue wagenziek ben maar het was niet dusdanig belemmerend voor mijn doen en laten. Op vakantie een keer een boottocht gemaakt en toen was het weer veel erger, alsof ik geen concentratie had en in mezelf gekeerd, met auto rijden toch het idee dat je dronken was en de bocht soms wat te ruim nam. Toen ben ik onderzocht en heb ik medicijnen gekregen voor de ziekte van meniere. (in die dingen herkende ik me ook erg).

Het heeft waarschijnlijk met evenwicht/bloeddruk te maken. Ik heb niks uitgevonden dat het tegenhoudt, ik zorg gewoon dat ik niet op uitlokkende dingen uitkom zoals boottochtjes, wc keten die bewegen want dan wordt ik ook duizelig en draaierig. Verder is het in de loop van de jaren wel minder geworden :) Verder wordt ik van nature al snel wagen/zeeziek etc.

En is dus niks uit de MRI en evenwichtsonderzoeken gekomen.

Oh ja het begon wel altijd met dat ik dacht van: ik moet wat eten (dat gevoel van trillerig van te weinig eten kreeg ik dan) maar dat hielp nooit en dan viel weer het kwartje van: oh ja het zal dat wel weer zijn.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:02

em_papillon schreef:
Ik ben bewust gezond bezig qua eten e.d. drink 2 flesjes water per dag.. 2 boterhammen in de middag.. ochtend boterham.. tussendoor van die evergreen dingen enzo..
Gewoon normaal..

Ik haal wel goed adem.. het is ook niet altijd zo.. Ik was op dat moment ook nog niet eens extreem moe..

Wat Zonnetje verteld herken ik mezelf meer in..
Maar hoe verhelp je dat dan? Het voelt idd een soort bloeddruk die wegvalt?

2 boterhammen in de middag en 1 in de ochtend vind ik persoonlijk wel erg weinig. Zeker als je daarbij flink sport. Zou als ik jou was 's morgens 2 boterhammen nemen en 's middags 3, doe ik zelf ook. Als je echt bewust gezond bezig bent, kun je overigens beter fruit enzo als tussendoortje nemen in plaats van die "zogenaamd" gezonde tussendoortjes die naast de koekjes staan.

Voor een hogere bloeddruk adviseren ze toch vaak om iets zouts te eten? Geen chips dan natuurlijk :P Dropje ofzo?

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 14:25

Vriendin van mij viel ook flauw tijdens het sporten.
Zij moest om het kwartier even weg om water in haar gezicht te gooien, had last van oververhitting.
Misschien iets?

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 14:32

Heb je al een met hartslagmeter gesport? Dat kan ook wel wat zeggen. Ik moe ter zelf ook erg mee oppassen als het warm is. Ik moet voor mezelf echt een grens bepalen; vroeger vond ik mezelf flauw en deed ik gewoon verder, nu stop ik gewoon of doe het 10x rustiger aan. Heel veel drinken en voldoende eten!!! Een natte handdoek in je nek of tegen je voorhoofd wil ook wel eens helpen, is alleen niet altijd zo handig.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 14:40

Maar als 't een lage bloeddruk is/tekort aan zout ofzo, is veel water drinken dan niet juist 't slechtste wat je kunt doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 15:56

dat had ik vroeger ook :j , werd dan ook heel misselijk enzo.
Bij mij was het denk ik een beetje zuurstof tekort ofzo, aangezien ik echt geen conditie heb en al vrij snel buiten adem ben. En dan toch blijven doorgaan + lage bloeddruk was bij mij meestal bingo.... :o
Hoewel ik maar een keer echt flauwgevallen ben :)
Maar had wel altijd zo'n tintelend gevoel, dat ik ieder moment kon gaaan :')

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 16:30

flauw gevallen ben ik nog niet, maar ik herken het wel, al heb ik het vaak NA het eten en dan vooral na de avond maaltijd, maar ook wel eens na het middag eten, of een snack. Mij hebben ze nagekeken op suikerziekte, maar niks kunnen vinden.

Laatst had ik het toen ik moest optreden met mijn band (ook best inspannend) ik had van iemand de tip gekregen om Dextro (druivensuiker) mee te nemen en als ik me niet goed begon te voelen dat te nemen. En dat werkte redelijk goed!

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 18:50

@ zonnetje, Dat eerste is bij mij precies hetzelfde.. vooral dat van de trap en licht in mijn hoofd.. heb het nu nog steeds eigenlijk.. ook als ik iets zwaars til of even een sprintje moet trekken ( ov + koffers :P )
Ik heb alleen nooit last van wagenziekte.. In de auto /bus of boot helemaal geen last.. In die bewegende wc dingen wel.. maar ik de keren dat ik daar op zit is op een festival of concert en dan dacht ik dat het van de drank kwam :+

@ tara, in de ochtend kan ik nooit zo goed eten.. gaat er niks in.. ik eet wel veel ook fruit hoor.. Niet elke dag, maar regelmatig een sinaasappel of appel.. Ben ook niet echt 'gezond' bewust bezig zeg maar.. maar ik let wel op wat ik eet :P

@ Shanelle, ik heb nog nooit met een hartslagmeter gesport.. ja wel eens op zo'n fitness crosstrainer.. maar nooit echt op gelet.. Ik had niet warm.. is daar een goede airco.. en verder voelde ik nog niet echt dat ik op mijn 'limiet' zat zegmaar.. :P
Ik heb wel een behoorlijke conditie.. dacht ik :=

@ kady , Overdag neem ik inderdaad ook wel is dextro.. dat helpt wel een beetje.. maar dat licht in mijn hoofd blijft eigenlijk wel..

Bedankt voor al jullie reacties!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:55

Ik denk ook dat jou bloeddruk dan erg laag is op dat moment.
Ik heb er ook last van,mijn HA zei dat ik meer zout moest eten of zoute drop tijdens zo'n aanval.
Ook zei die [wat ik raar vond] dat mensen met een lage bloeddruk,gezonde mensen zijn.

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 18:57

Gezonde mensen ? :P apart!

Ja zoute dingen eten enzo.. dat ken ik wel.. dat deed ik vroeger vaak.. maar nu voelt het toch anders..
Alsof het meer van binnenuit komt ofzo :P Kan het niet zo goed uitleggen..
Als het niet weg gaat of vaker komt.. ga ik volgende week even naar de HA.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 19:39

De laatste 2 jaar eet ik veel meer zout, misschien dat ik daarom minder last heb :+

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 19:13

Aangezien het toch niets verbeterd is en ik steeds 'aanvallen' blijf houden en me gammel voel heb ik toch maar een afspraak bij de HA gemaakt. Morgen kan ik komen :)
Ben benieuwd..

Wss kan ie niet zoveel zeggen.. 'ja maar even rustig aan doen en volgende week terugkomen als het niet over is'..

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 19:22

Toch kan je onbewust verkeerd ademen.. ook al denk je dat je het goed doet!
Ik merk dat aan mezelf als ik sport... word dan ook altijd licht in mijn hoofd en duizelig... vooral op de crosstrainer..als ik er af stap draai ik nog een tijdje.
Maar ik weet wel dat ik niet goed adem.

Hoop voor je dat het niks ernstigs is, veel succes!

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 19:29

het klinkt als een lage bloeddruk of misschien iets met je oren, omdat je beschrijft dat je evenwicht ook niet alles is.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 19:43

Ik heb ook eens zo'n syncope gedaan (diepe bloeddrukval)
Zo erg dat ik op het randje van comateus was.
In het ziekenhuis niets gevonden, enkel lichte reactie bij de tilttest ondanks een zoutoplossing intraveneus.

Bij mij komt het dus van mijn bloeddruk die laag is. In combinatie met (toen) niet veel eten en van de koude naar het warme in huis komen, ging die zienderogen omlaag. Sowieso, maar ik ben ook nog eens gevoelig aan horror en was net aan het lezen over het ontzenuwen van een voorhoef.
Boem, daar lag ik :') Ben gewoon klets van m'n bureaustoel gevallen.

Tegen mij zeiden ze ook meer zout eten, maar dat kan ik niet, want dan houd ik water vast.
Zoals de oude madammetjes, staan m'n sokken na 1 uur dragen een hele dag in m'n kuiten. Sexyyyy

Gewoon de signalen leren herkennen: voldoende eten zodat je nooit slap wordt (ik zat te trillen van het tekort), nooit bruuks opstaan, en in mijn geval geen 'horror' lezen.

Ik ben ook niet stabiel qua evenwicht (enkel zittend, door het vele paardrijden) maar ik ben dan ook gewoon de meest onelegante persoon op aarde.

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 19:54

oej dat klinkt vervelend optiwolk!
Hoop dat het bij mij niet zo ernstig is :) Heb iig geen last van 'horror' en tril ook niet van de honger oid.. het komt met vlagen.. op willekeurige momenten..

Misschien verklaard ie mij ook wel als lomp persoon :+ zou me niks verbazen haha

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:34

Dat is een keer voorgevallen en was samenloop van omstandigheden.
Idem dito, kan dit nog eens gebeuren, zomaar, als ik niet oppas.
Nu ben ik Ok hoor :)
Heb gewoon een week een buil op m'n voorhoofd gehad van te vallen _O-

Ik verklaar mezelf als lomp persoon, bespaart me heel wat uitleg als ik weer eens een blauwe plek heb.
"Weer ergens tegengelopen G?"
"Ja :')"

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:37

klinkt als hyperventileren.

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 08:42

Mystery solved..

Ik heb een stoornis aan mijn rechter evenwichts orgaan. Kan van een virusje zijn of bacterie oid. Is niks aan te doen, alleen erg vervelend.
Mijn bloeddruk was verder oke :)
Dus maar rustig aan doen en opletten bij sporten onverwachtse bewegingen e.d. :)