zonnebank

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kusvoorjou

zonnebank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 16:18

hallo,
ik had al gezocht op bokt, maar mijn vraag over de zonnebank kan ik er nou niet precies tussen vinden, met het antwoord.
dus bij deze mijn vraag,
vanavond wou ik voor het eerst even onder de zonnebank.
ik ben best wit, en daarom wou ik graag weten hoe lang ik er dan onder moet?
hoe lang voor kant, hoe lang achter kant,
en hoe lang ik dan de 2de keer er onder kan, 3de keer ? (hoe ik het moet opbouwen)
alvast bedankt ;)

fuego3

Re: zonnebank

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 16:20

elke zijde 10 minuten om maar eens mee te beginnen , dat met 5 minuten per keer op schroeven.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 16:20

Ga je naar een zonnestudio? Dan kunnen ze je daar heel goed informeren hoor :j

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 16:22

we hebben thuis een zonnebank, en wou t wel eens proberen, hij is namelijk van me moeder.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 16:22

Dat hangt af van het aantal buizen en het totaal vermogen.....smeer je wel goed in....ennuh..dit is goed bedoelt hoor..zou je het wel doen...het gebruik van een zonnebank verhoogt de kans op huidkanker enorm..

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 16:23

kusvoorjou schreef:
we hebben thuis een zonnebank, en wou t wel eens proberen, hij is namelijk van me moeder.

Okee, vandaar.

Dan kan ik je niet helpen sorry, maar om te beginnen 10 minuten elke kant moet kunnen denk ik hoor :)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 16:23

Wij kennen zou huidtype verder ook niet, dus ik zou niet zelf maar wat gaan doen.
Ik zou je eerst goed laten informeren bij een zonnestudio, ook als je thuis bruint. Die weten er vaak een hoop vanaf en kunnen ook je huid beter beoordelen.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 16:24

fuego3 schreef:
elke zijde 10 minuten om maar eens mee te beginnen , dat met 5 minuten per keer op schroeven.

dat is onder een hemel....een bank doet 2 zijdes tegelijk en 10 min is veel te lang voor de eerste keer bij een bleekscheet...

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 16:26

papagroom schreef:
fuego3 schreef:

dat is onder een hemel....een bank doet 2 zijdes tegelijk en 10 min is veel te lang voor de eerste keer bij een bleekscheet...

nja of het nu een hemel of een bank is, je hebt een klep boven je met buizen er in, onder je niet.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 16:27

Hoeveel buizen zitten dr in....

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 16:32

omdat de ts vroeg hoe lang elke zijde ben ik dus voor het gemak maar ff van een hemel uit gegaan.
en is ook een hemel dus denk dat ik aardig goed zit , in de beschrijving van onze hemel zat destijds een beschrijving die dus 10 min aan gaf voor beginners.

idd smeer je goed in , lig je er onder en je vind het na verloop van tijd erg branden is het tijd om te stoppen :D

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 16:34

Zit er geen gebruiksaanwijzing bij? Daar zou in moeten staan hoe lang je mag enz.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:23

papagroom schreef:
Dat hangt af van het aantal buizen en het totaal vermogen.....smeer je wel goed in....ennuh..dit is goed bedoelt hoor..zou je het wel doen...het gebruik van een zonnebank verhoogt de kans op huidkanker enorm..

Enorm := ?
Het verhoogt de kans met 75% . Klinkt heel veel maar de normale kans op huidkanker is 0,01 (oftewel 1%).
Door regelmatig (paar keer per week) te zonnebanken wordt de kans 0,0175 (oftewel 1.75%)...

TS: Wat voor een huidskleur, oogkleur en haarkleur heb je? Afhankelijk daarvan kun je al enigzins zeggen wat je huid aankan. Mensen die rood haar hebben (en dus vaak hele lichte huid en lichte ogen) wordt helemaal afgeraden om de zonnebank te gebruiken omdat de huid zo weinig pigment aan maakt. Bij heel licht blond haar en lichte huid zou ik maar 5 min per kant doen, als je donkerblond of bruin bent 10 minuutjes per kant. En dan rustig opbouwen.

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 19:56

Focussed schreef:
papagroom schreef:

Enorm := ?
Het verhoogt de kans met 75% . Klinkt heel veel maar de normale kans op huidkanker is 0,01 (oftewel 1%).
Door regelmatig (paar keer per week) te zonnebanken wordt de kans 0,0175 (oftewel 1.75%)...

TS: Wat voor een huidskleur, oogkleur en haarkleur heb je? Afhankelijk daarvan kun je al enigzins zeggen wat je huid aankan. Mensen die rood haar hebben (en dus vaak hele lichte huid en lichte ogen) wordt helemaal afgeraden om de zonnebank te gebruiken omdat de huid zo weinig pigment aan maakt. Bij heel licht blond haar en lichte huid zou ik maar 5 min per kant doen, als je donkerblond of bruin bent 10 minuutjes per kant. En dan rustig opbouwen.

ik heb donker haar, donker bruin, en blauwe ogen.. maar als ik in de zon ga, verkleur ik nauwlijks, blijf gewoon witte melkfles benen houden...

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 20:06

Hangt er ook nog eens vanaf hoe oud je lampen zijn, heb je nieuwe dan begin maar alleen met twee minuten per zijde...

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 21:53

tis een wat oudere..
maar ben er gister avond onder geweest, per zijde 5 minuutjes. niet rood geworden of niets.. dus dan was dit wel voldoende voor de eerste keer dacht ik?

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 22:06

De eerste paar keren zie je er weinig tot niets van.

Ik ben ook heel bleek en ben zo'n 2 jaar geleden de studio binnen gestapt, moest ook beginnen met 9 minuten lichtste bank ( dat is dan wel zo'n tosti ijzer), kreeg alleen wat meer sproeten in mijn gezicht maar verder nog geen kleurtje ofzo (ging 1x in de week).
Pas toen ik 3 weken op vakantie was geweest had ik echt eindelijk een keer een kleurtje en vanaf toen ben ik 1x in de week 16 minuten gegaan. Ik heb nu wel wat meer kleur,geen witte melkflesjes meer maar geen overdreven zonnebank kleur.

Ik zou dus gewoon rustig opbouwen, max 2x in de week, goed smeren en dan zie je vanzelf resultaat maar met geduld, je moet eerst pigment opbouwen eer je resultaat krijgt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 22:24

Het ligt er ook aan hoe je de zonnebank gebruikt he, als je in het voorjaar flink verbrand van de gewone zon is dat misschien nog wel erger dan wanneer je in de winter een paar keer 7 minuutjes onder de zonnebank gaat.

Ik doe meestal de 1e keer 7 minuten (gezichtsbruiner zo'n klein dingetje weet je wel) en dan een dag niet, dan de derde dag weer 7 min, tot een max van 3 x per week en max 10 x per maand.

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 09:33

ik als witter dan wit had ook thuis een bank maar dat werkte echt voor geen meter
werd nog niet een tintje bruiner
ik ga nu naar de zonnebanken in het zwembad en die werken wel beter
heb nu sinds vorige week austrailian gold gekocht en dat ga ik morgen uitproberen
ik ging thuis gewoon een half uur maar dat deed echt niks bij mij

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 22:16

wel een oud topic dit maar ga hier toch mijn vraag in stellen (hoop dat dat oke is).
ik ben ook begonnen met een doe het zelf zonnebank kuurtje.
volg netjes de handleiding van het ding (eerste keer max 7 minuten eronder, daarna 10min voor lichte huid, 20 voor middelmatige huid, 30 voor donkere huid. ik doe 15 min.)
maaarr nu heb ik een vraagje..
je gaat (in mn gezicht) namelijk de afdruk van het brilletje zien die je op moet doen..
kan ik er ook een keer met mn gezicht onder zonder het brilletje (wel met ogen dicht natuurlijk).

vind het met bril al doodeng omdat ik allemaal horror verhalen in mn hoofd heb en ik bang ben dat bij 1 keer in dat licht kijken ik blind word enz enz.
maarja, met een handdoek over mn hoofd onder dat ding liggen om het brilletje niet te zien is ook niet echt nuttig

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 22:53

Zwitsal, ik gebruik nooit een brilletje! Vind die witte afdrukken ook zo verschrikkelijk. Gewoon lekker je ogen dicht houden :)

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 23:38

oh echt? thnx!

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 23:51

Het brilletje is om de gevoelige huid rondom de ogen te beschermen tegen o.a. rimpels en verbranding. Zonder bril (ook in de gewone zon) met je ogen dicht ga je toch knijpen met je ogen tesamen met het uitdrogen van de gevoelige huid rondom je ogen kunnen er vroegtijdig rimpels ontstaan. Het is dus belangrijk om zowel in de natuurlijke zon als onder de zonnebank een beschermende bril te dragen en je huid rondom je ogen te verzorgen met een speciale oogcreme om rimpels en uitdroging tegen te gaan.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 00:02

Bedankt voor de info. En moet ik die creme bij voorkeur voor of na de zonnebank opdoen? Of beide?

En nog een vraagje.. Is het "normaal" dat door die zonnebank mn tepels gaan jeuken? :=
Denk dat ik voortaan toch maar een bh oid aantrek onder dat ding.. Dan maar een afdruk maar jeukende tepels zijn niet bepaald fijn. (huid er om heen is trouwens absoluut niet verbrand oid terwijl mn borsten sinds mn kindertijd geen zon meer hebben gezien. ik doe heel rustig met de tijd die ik er onder lig. Deels omdat ik die straling eigelijk maar doodeng vind, deels omdat ik het gewoon niet langer dan dit uithou onder dat ding en deels omdat dit kuurtje eigenlijk niet bedoeld is om bruin te worden maar is bedoeld tegen mn zonneallergie. Al is t kleurtje wel zeer welkom haha)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 00:05

in elk geval dr voor je hebt speciale zonnebank creme maar ga de eerste keer gewoon naar een studio neem ff mee hoe sterk de bank van je moeder is en ze kunnen het je vertellen.
en daarna als je droge huid hebt kan je altijd insmeren achteraf

Zwitsal schreef:
Bedankt voor de info. En moet ik die creme bij voorkeur voor of na de zonnebank opdoen? Of beide?

En nog een vraagje.. Is het "normaal" dat door die zonnebank mn tepels gaan jeuken? :=
Denk dat ik voortaan toch maar een bh oid aantrek onder dat ding.. Dan maar een afdruk maar jeukende tepels zijn niet bepaald fijn. (huid er om heen is trouwens absoluut niet verbrand oid terwijl mn borsten sinds mn kindertijd geen zon meer hebben gezien. ik doe heel rustig met de tijd die ik er onder lig. Deels omdat ik die straling eigelijk maar doodeng vind, deels omdat ik het gewoon niet langer dan dit uithou onder dat ding en deels omdat dit kuurtje eigenlijk niet bedoeld is om bruin te worden maar is bedoeld tegen mn zonneallergie. Al is t kleurtje wel zeer welkom haha)