Beginnen met hardlopen, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

IvysToeter

Beginnen met hardlopen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 20:07

Ik zit erover te denken om te gaan beginnen met hardlopen.
om toch iets meer te bewegen dan ik nu doe.
iets meer aan sport te doen, conditie beetje bijhouden etc.

Nou ben ik op zoek naar handige en bruikbare tips.
mag over alles gaan!
welke schoenen (heb je bijv. persee speciale 'dure' schoenen nodig?) kleding, manier van lopen, duur/lengte etc.

alle tips zijn welkom!

ik weet nog niet zeker of ik dit door ga zetten en sowieso niet alleen.
zit eraan te denken om mijn vriend mee te slepen op de fiets (die kan totaal niet hardlopen namelijk :+ )

Hieronder nog een aantal linken naar dingen waar veel om gevraagd word, een soort FAQ dus. Heb je vragen, kijk dan eerst even of een van deze dingen je het antwoord geeft:
Citaat:
Renschema's PDF:
Evy:
Schema Evy beginners, 0-5 km
Schema Evy geoefend, 5-10 km
Schena Evy gevorderd, 10-20 km (rustig tempo)

Hartstichting

Asics: http://my.asics.nl/my

Downloads
Training With The Stars

Evy downloads (0-5 km en 5-10 km):
Start to run
Start to run - Evy

Nuttige info:
Hardloopmuziek:
http://www.Runmusic.nl (betaald)
Vocal Trace Sessions (gratis, te vinden via goole)

BPM Analyser download: http://www.mixmeister.com/bpmanalyzer/bpmanalyzer.asp

Apps
Looptijden.nl
Runkeeper
Runtastic
Nike+

Hulp bij het vinden van de juiste schoenen
http://www.asics.nl/running/knowledge/h ... pschoenen/
Laatst bijgewerkt door Lalidan op 29-08-11 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: FAQ toegevoegd op verzoek

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 20:12

Ik begin altijd door maar gewoon te gaan lopen en te kijken naar wat je lichaam aangeeft. Ik ga vaak hardlopen, stuk lopen, weer hardlopen etc. Eerste paar keer gewoon als je echt moe wordt gaan lopen. Na een week wel proberen om net door het punt heen te lopen dat je denkt dat je echt niet meer kan.

Ik loop gewoon op sportschoenen van de scapino;)

Succes!

IvysToeter

Re: Beginnen met hardlopen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 20:15

dus ik heb niet special hardloop schoenen nodig? want ben zo bang dat ik dure schoeen koop en het na een peer keer (of zelf na 1 keer) niet leuk meer vind.

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 20:18

Ik heb ook loopschoenen van de scapino! 20 euro..

Ik ben ook net begonnen ( 3 weken geleden. Ik loop 2x in de week 4 km)
En ben begonnen met stuk lopen, stuk hardlopen, stuk lopen enz enz. En iedere keer t stukje lopen iets korter en t stuk hardlopen iets langer. Ik merk na die paar keer dat ik gelopen heb wel dat ik vooruit ga en het steeds iets langer vol kan houden

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 20:23

ik wil eigenlijk beginnen met 1x per week.
is misschien héél weinig.
maar moet gewoon even kijken hoe en waar ik de tijd vandaan kan halen hihi.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 20:25

Zou me goed laten adviseren bij een goede zaak, liefst met een opname van je natuurlijk loop.

En vooral, rustig opbouwen.
Alles om blessures te voorkomen.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 20:28

heb je nog tips w.b het opbouwen?
ik dacht zelf inderdaad eerst een stuk lopen en dan wat rennen.
en dan tussendoor ook een keer wat spiertje rekken en strekken.
het lopen en het rennen een beetje afwisselen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 20:38

Download eens uhm.. start to run van Eefje Greyaard oid. Is een belgisch iemand die je via mp3 bestandjes van nul tot 15 kilometer kan laten opbouwen. Daar doe ik het ook mee, en dat gaat helemaal super :j Ben ik erg tevreden over :D

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 20:41

het probleem is een beetje dat ik geen download programma meer heb :+

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 20:43

Er zijn idd diverse programma's in omloop... en anders ook wel 'gewone schema's'.
Is vaak een combi van wandelen en hardlopen.

En vooral, rustig aan! Ik zit momenteel nl met een lichte blessure als gevolg van overbelasting.. En dan gaat het nog langzameer.. :=

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 20:43

Kim, maar je kan dat gewoon vanaf internet downloaden :) Opzoeken, aanklikken, opslaan, klaar :D

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 21:07

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 21:13

Gewoon rustig aan beginnen, die beginnersschema's op internet zijn meestal wel een handige richtlijn. Niet te snel willen gaan, ik zelf wou altijd meteen volgende week 10 km rennen waardoor ik allerlei blessures had, en weer moest stoppen. Dus lekker langzaamaan. Of kan je niet bij een club anders, in een groep?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 08:42

Hmmm vind dat sommige mensen hier erg slechte tips geven, zomaar wat gaan rennen, schoenen van 20 euro :=
Via internet kun je inderdaad goede beginnersschema's vinden, bv via www.runnersworld.nl of start to run inderdaad :j
Schoenen zul je toch echt even in moeten investeren. Ga naar een winkel als runnersworld of run2day. Daar maken ze een filmpje van hoe je loopt, nemen ze rustig de tijd voor je en hebben ze er echt verstand van. Ik was zelf zo'n 130 euro kwijt.

mlc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:25

_Tara_ schreef:
Hmmm vind dat sommige mensen hier erg slechte tips geven, zomaar wat gaan rennen, schoenen van 20 euro :=
Via internet kun je inderdaad goede beginnersschema's vinden, bv via http://www.runnersworld.nl of start to run inderdaad :j
Schoenen zul je toch echt even in moeten investeren. Ga naar een winkel als runnersworld of run2day. Daar maken ze een filmpje van hoe je loopt, nemen ze rustig de tijd voor je en hebben ze er echt verstand van. Ik was zelf zo'n 130 euro kwijt.

Ik ben het hier niet helemaal mee eens. :o
Ik heb 9 jaar intensief aan atletiek gedaan en ik heb aardig wat schoenen versleten. Van 30 euro tot 70, maar alle schoenen vond ik prima. Mijn ouders lopen ook elke week hard (zeker 3 keer per week, soms tot 5 keer) en zij doen dit al járen. (lees: 25/30 jaar) en zij hebben nooit schoenen aan laten meten door middel van een filmpje (Als dit is wat je bedoelt met dat filmpje over hoe je loopt?). Zij hebben prima schoenen.
En ik moet zeggen, dat 130 euro best veel is als je bedenkt dat je zo'n 6 maanden later weer een nieuw paar kan gaan kopen (als je vaak per week hardloopt).

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:35

En niemand op de atletiekvereniging die jullie aanraadt om goede schoenen aan te laten meten? Apart... Je hebt gelijk dat je na een tijdje nieuwe schoenen nodig hebt, maar voor zover ik begrepen heb is dat altijd pas na een jaar. 5 keer per week hardlopen is ook helemaal niet goed. Dan red je 't nooit om een dag rust te nemen tussendoor iig :P Nja ieder zijn ding. Ik ben liever wat zuiniger op m'n lichaam.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:40

Ik ben ook begonnen met goedkope schoenen en als je niet teveel loopt gaat dat prima hoor. Maar nu ik echt aan wat wedstrijdjes mee wil doen en dus minstens 2x in de week loop, heb ik vandaag maar goede schoenen aangeschaft. Ze hebben daarbij naar mijn looppatroon gekeken met verschillende schoenen aan en dat maakte wel verschil.
Qua kleding kun je gewoon heel simpel beginnen, met dit weer kun je gewoon in een korte broek met een shirtje. Ik loop in een Anky-shirtje, die ademt en zit lekker dan een katoenen shirt.
En het allerbelangrijkste voor mij is eigenlijk wel mn ipod, zonder wil ik echt niet lopen :j

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 21:43

ik zou vandaag voor de eerste keer gaan hardlopen.
maar heb het niet gedaan omdat de tijd dat ik wilde gaan het toch wel erg warm was.
en dat leek me voor een eerste keer hardlopen niet verstandig.
maar ben wel een stuk gaan wandelen.

mlc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 22:34

_Tara_ schreef:
En niemand op de atletiekvereniging die jullie aanraadt om goede schoenen aan te laten meten? Apart... Je hebt gelijk dat je na een tijdje nieuwe schoenen nodig hebt, maar voor zover ik begrepen heb is dat altijd pas na een jaar. 5 keer per week hardlopen is ook helemaal niet goed. Dan red je 't nooit om een dag rust te nemen tussendoor iig :P Nja ieder zijn ding. Ik ben liever wat zuiniger op m'n lichaam.

Tsja, voor een kind van 10 ga je geen schoenen kopen van 100 euro.
Als je op de baan loopt, heb je idd niet zo snel nieuwe nodig, maar als je op straat loopt (een aantal keer per week) zijn ze binnen no time versleten.
En rust nemen ze echt wel voldoende, áls ze 5 keer per week gaan hardlopen is dit vaak in vakanties. (hier doen ze dus niets anders dan beetje hardlopen en dan in de tuin/bank hangen met een boek) Het is heus niet slechter voor je lichaam hoor, ze zijn het gewend.

Mijn tip aan de TS is in ieder geval rustig aan doen en niet gelijk beginnen met 5x per week, haha. Maar dat had ze denk zelf al bedacht :P

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 22:56

Born2BCrazy schreef:

Dat is een goede inderdaad om mee te beginnen :j
Wij lopen in de regel 3x per week hard. Draag zelf Nike gympen, lekker lichte schoentjes :j Tijdje terug op paardenschoenen gerend (met stalen neuzen) en dat is geen aanrader :+

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 23:01

Ik ga morgen met een vriendin beginnen met hardlopen. Wij gaan alleen bij een loopgroep, dus ook met trainer. Is dat voor jou ook niet een idee?
Ik ga morgenavond nog op gewone gympen maar ga daarna wel hardloopschoenen aanschaffen als ik het leuk vind in ieder geval. Ik ga niet helemaal een filmpje laten maken of wat dan ook, maar schaf wel redelijk goede schoenen aan.
Ik denk dat ik het morgen vrij zwaar ga krijgen want heb conditie 0 zo ongeveer :P
Succes!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 08:00

Jeanine93 schreef:
Ik ga morgen met een vriendin beginnen met hardlopen. Wij gaan alleen bij een loopgroep, dus ook met trainer. Is dat voor jou ook niet een idee?
Ik ga morgenavond nog op gewone gympen maar ga daarna wel hardloopschoenen aanschaffen als ik het leuk vind in ieder geval. Ik ga niet helemaal een filmpje laten maken of wat dan ook, maar schaf wel redelijk goede schoenen aan.
Ik denk dat ik het morgen vrij zwaar ga krijgen want heb conditie 0 zo ongeveer :P
Succes!

Als je goede schoenen aan wil schaffen, maken ze dat filmpje vanzelf :P Kost niks extra's ofzo, ze filmen gewoon hoe je je voet neerzet. Eerst met een hele zachte schoen en aan de hand van dat beeld passen ze de schoen aan.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 08:41

Ik doe het sinds een maandje ook weer. 1-3 keer per week, ligt aan het weer (hardlopen doen we maar met z'n 2en, bij goed weer skaten we zo'n 20 km met een stuk of 8 mensen).

Ik heb schoenen van 95 euro, maar het zijn aerobisc-schoenen. Mééén, wat een hel! Kan niet wachten tot mijn salaris weer is gestort, dan ga ik gelijk naar de runnersstore om goede hardloopschoenen te halen. Pijn in mijn hielen, enkels en knieen tijdens het rennen en ik weet zeker dat dat gewoon door die schoenen komt.
Toen ik nog hardliep op de sportschool op de band, had ik ook deze schoenen, maar had ik die pijntjes niet. Waarschijnlijk gewoon te weinig demping voor asfalt ofzo :?..

Ik heb op mijn iPhone de app "runtastic", omdat ik me toch niet aan zo'n schemaatje kan houden. Gemiddeld lopen we zo'n 5-7 km per keer hard, met loop-pauzes ertussendoor. Ik ben het watje van ons tweeen, en de minst sportieve, dus ik geef meestal het tempo en de pauzes aan. Gaat prima, zij helpt mij erdoorheen om nog even ietsje verder door te rennen, ik sleep haar meestal weer mee naar de ijssalon :') . Alleen rennen vind ik op zich ook heerlijk met een muziekje aan, alleen de stap om van mijn huis naar het duinpad te lopen is voor mij gewoon te groot en kost me teveel moeite! (gaat om (durf het bijna niet te zeggen) 200 meter, maar vind het echt een verschrikkelijke straat om in je eentje in die lompe sportkleding te lopen :) ). App is trouwens echt een aanrader: Houdt met GPS bij waar je geweest bent, hoe hard je gemiddeld hebt gelopen, wat het hardste is wat je hebt gelopen, hoe hoog het verschil in meters is (bij bergen en dalen etc.- wij rennen op een duinpad), de tijd, eigenlijk alles. Súper om te zien hoe je elke keer weer vooruit gaat en je conditie dus steeds beter wordt!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:33

Ben dus ook een aantal weken terug begonnen met rennen. Maar gebruik er mijn gps bij als extra ondersteuning (garmin 305). Heb deze gekocht voor het buitenrijden in het bos, maar nu gebruik ik hem overal voor.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 12:30

Jullie zijn dapper en doorzetters... :+
Ik neem me al maanden voor om te beginnen met hardlopen, op aanraden van een gezondheidscoach. Alleen ik heb dus echt geen zelfdiscipline hiermee... :(
Ik word te dik, mijn conditie is onder nul en ik heb heel lang heel ongezond geleefd. Ritme wat betreft beweging en eten ken ik niet, dankzij mijn baan en drukke leven van altijd-onderweg. Ik rij mijn paard niet regelmatig, en ben na 3 rondjes draf al aan het hijgen als een idioot. Allemaal redenen dus om in ieder geval 2x per week een rondje te gaan hardlopen dus. En dan 2x per week met in ieder geval 1 dag ertussen, te beginnen met 20 minuutjes per keer. En dat langzaam uit gaan breiden.

Maar dat beginnen.... pfff, ik krijg het niet voor elkaar. Ik heb een hekel aan zulke sporten, vind er niks aan, saai, dus de drempel om daadwerkelijk te beginnen is hoog....