Hoe werkt het bij jullie HA?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Hoe werkt het bij jullie HA?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 09:51

Ik net (10.36) naar de huisarts bellen, heb wat last van mn oor, zit een ontstekinkje aan te komen oid. Krijg ik een bandje: Om een afspraak te maken belt u voor half 11....
Ja, verdorie, 6 minuten te laat... Nouja, ik kies wel even een ander nummer zodat ik een assistente krijg. Die klonk al niet te vriendelijk maar ok, dame kan ook haar dag niet hebben... Dus ik gevraagt of er vanmiddag wellicht nog plaats was. Krijg ik op een hele bitse toon te horen dat ik dan voor half 11 had moeten bellen, en daarnaast doen ze op vrijdag zowiezo géén afspraken... Euh... ok? En hoe moet ik dat weten?
Afijn, vooruit, is er dan misschien maandag ochtend plaats?
"Jah" op dezelfde bitse toon, "dan moet u maandag tussen 8 en half 11 bellen"

Halloo??? Ik bel nú toch? Wat is dit voor bureaucratische onzin?

Nouja, ik hoop maar dat mn oor van t weekend niet erger wordt....

Kan natuurlijk aan mij liggen en dat dit de normaalste zaak van de wereld is :? Maar volgens mij is een dokter er toch om je te helpen? Ik betaal er iig zat voor :j

_Tara_

Re: Hoe werkt het bij jullie HA?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 09:54

Bij mijn huisarts houden ze zich daar ook vrij strict aan inderdaad :j Ik belde een keer later, werd toen gelukkig wel nog geholpen maar er werd me ook op niet al te vriendelijke toon gevraagd of ik volgende keer me wel aan de tijden wilde houden. Sinds kort is er ook echt een heel keuzemenu als je ze belt. Zal wel efficienter werken.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 09:55

Gelukkig is mijn HA een stuk behulpzamer en de assisitentes zijn eigenlijk ook altijd wel aardig. Kan altijd voorkomen dat iemand z'n dag een keer niet heeft natuurlijk.
Maar zoals het bij jou HA gaat is niet echt vriendelijk idd. Doen ze altijd zo als je een keer belt?

Brainless

Bij ons is dat ook zo.
Na die tijd is de assistente druk met de patiënten.
Scheelt een telefoniste (bezuinigingen).

jolandje

helaas is dat bij ons precies zo, afspraken maken tussen 8 en 10 uur 's morgens, ik had het ook een keer, nét te laat, kreeg wel iemand aan de lijn, ook sjagerijnig, "maar", zei ik, "u heeft de afspraken toch vóór u? dan kunt u toch zó even kijken" ? nee , ik moest de volgende dag maar bellen, óf als het een spoedgeval was, kon ik het ziekenhuis bellen :(

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 09:56

Het beste wat je dan kunt doen is even langsgaan. Bij mijn dokter waarderen ze dat veel meer dan kosten wat het kost proberen te bellen na een bepaalde tijd :j

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:00

Gelukkig zit ik nu bij een meer flexibele praktijk.
Je kunt gewoon bellen, behalve vanaf de lunchpauze tot half 3. Daar heb ik geen probleem mee, dan komen ze ook aan hun klussen toe. Voor spoedgevallen is men natuurlijk wel bereikbaar.

He mooie bij deze praktijk is dat je nog dezelfde dag kunt komen. Bij mijn vorige praktijk was dat wel anders. Daar moest je om 8.00 uur met de hoorn in je hand zitten en hopen dat je erdoor kwam. En dan moest je ook nog de mazzal hebben een van de felbegeerde plekjes van die dag te bemachtigen.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:00

Heel herkenbaar :j Vooral de toon waarop zoiets dan gezegd wordt. Hoe had ik dat van tevoren moeten weten dan? :roll:

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:03

Hier ook hoor! Krijg je ook een keuzemenu... Weet je wat ik dan zo apart vindt... Alsof je na 10.30 uur dan niets meer zou kunnen voelen? :roll:
Ik vind het een zeer slechte zaak!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 10:05

Ik heb (gelukkig) zelden contact met de huisarts, vroeger was het altijd bellen voor 12 uur, hoe moet ik weten dat dat verandert is? Met medicijnen ook altijd gezeik. Ik mag niet bellen voor een nieuwe bestelling van mijn pil, ik moet 's morgens voor 11 uur het doosje inleveren en dan kan ik het 's middags ophalen.
Alleen tja, de huisarts zit een dorp verderop, dus voor mij absoluut niet handig.
Inmiddels dus maar geregeld dat mijn schoonmoeder (die er vlakbij woont) standaard een leeg doosje heeft liggen en dan regelt zij het.
T is gewoon altijd wat daar... Kan ik niet zo goed tegen ;)

Ik vind het ook echt onzin dat ik nu maandag ochtend moet bellen, terwijl ik haar verdikke nét aan de lijn heb

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:08

Ik werk voor meerdere huisartsen, niet als doktersass. maar weet dus wel dat het bijna overal de 'regel' is.
Op zich is het best logisch hoor :j .
Assistentes doen zo veel meer dan alleen die telefoon (administratie, kleine medische verrichtingen zoals injecties, oren uitspuiten etc). Als ze maar te pas en te onpas gebeld worden komen ze nergens meer aan toe.

Toch vind ik (en zie ik het heel wisselend) dat ze de afspraak die keer gewoon kunnen maken en dan er idd bij verzoeken of de volgende keer voor 10.30 uur gebeld kan worden.

Helaas zijn er patiënten (steeds dezelfde) die simpelweg blijven bellen op 'verkeerde' tijden (terwijl ass. in behandelkamer een patiënt ziet), zelfs na meerdere malen het verzoek of er svp op een andere tijd gebeld kan worden, en dat is echt heel vervelend.
De goeien moeten dus lijden onder de slechten! En misschien was jij al wel de 10e die belde, kan jij niet weten maar mgl was haar reactie daardoor zo stug?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:09

Klinkt als mijn tandarts dit :=

Gelukkig hier wel altijd aardige assistentes aan de lijn gehad bij de huisarts, toch jammer dat ze niet allemaal zo zijn! Stef wat een superonhandige methode met die doosjes! Ik gooide die dingen altijd weg als ik de laatste strip er uithaalde, dus dat zou helemaal fout gaan!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:11

Boras schreef:
Gelukkig zit ik nu bij een meer flexibele praktijk.
Je kunt gewoon bellen, behalve vanaf de lunchpauze tot half 3. Daar heb ik geen probleem mee, dan komen ze ook aan hun klussen toe. Voor spoedgevallen is men natuurlijk wel bereikbaar.

He mooie bij deze praktijk is dat je nog dezelfde dag kunt komen. Bij mijn vorige praktijk was dat wel anders. Daar moest je om 8.00 uur met de hoorn in je hand zitten en hopen dat je erdoor kwam. En dan moest je ook nog de mazzal hebben een van de felbegeerde plekjes van die dag te bemachtigen.

Ik ben niet anders gewend dan dat je pas voor minstens een dag later een afspraak kan maken :=

Polaris schreef:
Heel herkenbaar :j Vooral de toon waarop zoiets dan gezegd wordt. Hoe had ik dat van tevoren moeten weten dan? :roll:

Bij mijn praktijk staan dat soort dingen op de website.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 10:19

Tara, maar dat zou ik ook logisch vinden, maar nee, ik moet maandag bellen voor een afspraak op maandag :?

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:23

Ik heb tot 12.00u de tijd om een afspraak te maken.Maar als je ergens in de middag belt omdat wat benauwd bent of je enkel hebt verzwikt is er niks aan de hand en proppen ze er meestal nog voor diezelfde dag tussen.Onze ha-praktijk is niet zo heel moeilijk gelukkig.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:25

Bij ons gaat dat een stúk makkelijker gelukkig :o
Zijn gewoon ma tm vr bereikbaar van 8-17 en als er wat is maken ze als het kan een gaatje, zo niet dan misschien bij een andere HA. Ik begreep laatst dat niet alle gemeentes een gezonheidscentrum hebben, wij dus wel, met meerdere huisartsen en meerdere diensten in één gebouw, en dat dan een aantal door heel Almere.
Ik heb m'n huisarts pas 1x gezien sinds wij hier wonen, voor een verwijzing. Van de week heb ik hem 2x aan de telefoon gehad, hij belt dan tussen 12-14 uur netjes terug. Voor weer een verwijzing en pijnstillers, werd supersnel geregeld.
Ik heb dan niet echt een supervriendelijke dokter (laten we het erop houden dat hij niet echt spontaan is := ) maar ze helpen hier wel gelijk :j

En als je niet bij je eigen HA kan, maar wel nodig is, kan je altijd naar de huisartsenpost, vanuit daar zit je met 100m ook bij de EHBO van het ziekenhuis :)
Ik heb die spoedpost wel al een aantal keren moeten bellen voor kids op m'n werk..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 10:26

tja maarja, ik vind wat oorpijn geen spoed, kan aan mij liggen ;)

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:26

Bij ons gaat het inmiddels ook zo, maar dan door bezuinigingen :j
Je kan wel altijd langskomen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 10:28

langs komen om een afspraak te maken of? Want ik hoef daar echt niet zo out of the blue te komen van "wil je even kijken" ?

Mensen verder nog huis/tuin/keukenmiddeltjes tot maandag?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:33

Ik ken het hele afspraken systeem niet. Hier ga je gewoon in spreekurentijd wanneer er iets aan de hand is. En dan wachten in de wachtkamer op jouw beurt.

Dokter werkt ook alleen, dus zonder assistente ofzo.
Afspraak kun je wel maken (ik dacht als je op zaterdag wilt gaan, of als je wilt dat de dokter aan huis komt), maar dat is dan meer voor uitzonderlijke situaties.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 10:36

Inloopspreekuur hebben ze hier al eeuwen niet meer :n

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:36

Aan oorpijn doen ze normaliter de eerste 3 dagen niets.
Heb je het vaak?
Zit je neus ook verstopt? Dan zou je iig wat kunnen gaan neussprayen. Durf zeker niet te beloven dat je oorpijn dan weggaat maar wie weet dat de druk er wat afgaat door een betere drukverdeling van binnenoor-buitenoor wanneer de buis van Eustachius open is.
Verder, Paracetamol. Wordt het echt ondraaglijk: huisartsenpost!

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:37

stef schreef:
tja maarja, ik vind wat oorpijn geen spoed, kan aan mij liggen ;)

Dat wil ik ook niet zeggen, maar als het echt dringend is en je kan niet bij je HA terecht, dan kan je bij de HAP terecht bij ons.

Maar snap wel je punt en lastig probleem.. want als het idd erger wordt zit je mooi terwijl ze je nu juist wellicht goed kunnen helpen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:38

HAP gaat pas na 17:00 uur open (na werktijd huisarts).

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:39

Ik heb ook weleens een preek gekregen van een assistente dat ik alleen tussen bepaalde tijden kan bellen voor een afspraak. Als je niet weet wat die tijden zijn dan gaat dat ook moeilijk, want ze staan ook niet op de website.
Ik kan bellen tussen 8.30 en 10.30 en 's middags tussen 15.30 en 17.00. Meestal als je belt tussen 10.30 en 15.30 is het ook geen probleem. Tussen 13.30 en 14.00 is er een telefonisch spreekuur met de huisarts. Gelukkig kan ik bijna altijd nog dezelfde dag terecht, zeker als het niet kan wachten. Met spoed kan je altijd langskomen, maar of oorpijn nou spoed is of je moet er echt onwijs veel last van hebben.