Mondhygieniste ervaringen...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1

Mondhygieniste ervaringen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 09:22

Ik kom net van de tandarts vandaan, en nu moet ik naar de mondhygieniste toe..
Aangezien mijn tandvlees een beetje onrustig was...

Nu hoorde ik van mn moeder slechte verhalen erover... En dat het best pijn deed..
De tandarts kon me nu ook niet echt overtuigen dat het geen pijn deed.. Ik kon wel om een verdoving vragen... Maar dat durf ik echt niet... Ik ben echt heel bang voor tandartsen en laat staan zulke dingen...

Wie kan mij een beetje vertellen hoe het gaat, en wat ze gaan doen en of ik pijn ga krijgen?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 09:23

dat is persoonlijk, ik had geen pijn of vervelend gevoel, maar mijn moeder wel (zelfde mondhygieniste)

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 09:24

Ik ben ook heel erg bang voor de tandarts maar mondhygieniste geef ik niet zo veel om. Doet niet echt pijn, ze poetsen en polijsten alles en krabben er rommel af, ja dat kan wat zeer doen omdat ze onder het tandvlees gaan maar vind het niet vreselijk pijnlijk.

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 09:27

Als ik ga, dan word er eerst gevraagd hoe je eet en of je veel frisdrank drinkt enzo. Dan maakt ze je tanden paars (in mijn geval) om te zien waar je aanslag hebt zitten. Je krijgt dan een spiegel in de hand zodat je mee kan kijken. Dan gaat ze je vaak nog even uit leggen dat je hier en daar beter moet poetsen.
En dan gaat ze eigenlijk alles schoonmaken. Begint vaak met tandsteen verwijderen, dit kan wel als irritant worden ervaren, omdat het een hoog en schel geluid maakt. Dan al gauw je tanden flossen en polijsten. Daar worden je tanden glad van en haalt de laatste restjes weg.
Maar na een behandeling bloed je tandvlees wel erg vaak, omdat ze er natuurlijk een beetje onder gaat.
Ik vind het erg fijn als ik daar weer weg ga, omdat me tanden dan zo lekker glad zijn, dat je de hele dag met je tong er over heen gaat... :P

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 09:28

Nou ja fijn is anders. Het is niet prettig en soms wat pijnlijk maar niet zo dat het niet te houden is. Verdoving is echt niet nodig.
Ik probeer altijd aan wat anders te denken, neem vaak een dressuurproefje in gedachten door. :+
Dan is het sneller voorbij en ben je niet zo gefocusd op wat ze doen.
En ik denk altijd maar zo, ach ik ben ook bevallen en als ik dat overleefd heb dan lukt dit ook wel. :D

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 09:29

ik loop al jaren bij de mondhygieniste en mijn ervaring is dat het wel een vervelend gevoel is. nou ben ik ook echt een mietje hoor. ik heb veel angst bij de tandarts en als ik een verdoving moet hebben dan zit mijn hart boven in mijn keel. ik ga 4 x per jaar naar de mondhygieniste en dat al 4 jaar, en elke x zie er weer tegen op. maar als ik klaar ben en ik stap in de auto dan denk ik weer van, ach het viel ook wel weer mee.
als ik niet heen ga dan ga ik mijn eigen gebit verliezen en dat wil ik niet. je kunt om een speciale verdoving vragen, ik laat het nog niet verdoven want ik vind de pijn wel redelijk dragelijk

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 09:30

Nou ik ga dus echt niet meer. :=
Als ze een uur bezig is met die peilstokjes om in je tandvlees te prikken hoe ver ze tussen je vlees en je tand kan komen. Ik vond het echt vreselijk.

Het tandsteen verwijderen en het polijsten stelt inderdaad allemaal niet zo veel voor. Soms is het wel heel gevoelig op sommige tanden, maar valt over het algemeen echt wel mee.
Maar dat geprik. :=

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 09:30

kabwan schreef:
Als ik ga, dan word er eerst gevraagd hoe je eet en of je veel frisdrank drinkt enzo. Dan maakt ze je tanden paars (in mijn geval) om te zien waar je aanslag hebt zitten. Je krijgt dan een spiegel in de hand zodat je mee kan kijken. Dan gaat ze je vaak nog even uit leggen dat je hier en daar beter moet poetsen.
En dan gaat ze eigenlijk alles schoonmaken. Begint vaak met tandsteen verwijderen, dit kan wel als irritant worden ervaren, omdat het een hoog en schel geluid maakt. Dan al gauw je tanden flossen en polijsten. Daar worden je tanden glad van en haalt de laatste restjes weg.
Maar na een behandeling bloed je tandvlees wel erg vaak, omdat ze er natuurlijk een beetje onder gaat.
Ik vind het erg fijn als ik daar weer weg ga, omdat me tanden dan zo lekker glad zijn, dat je de hele dag met je tong er over heen gaat... :P

Maar ik moet volgens mij puur voor mn tandvlees.... weet iemand hoe dat gaat dan?

Iris82

Re: Mondhygieniste ervaringen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 09:32

Ze maken de pockets schoon *holtes tussen je tandvlees en je tanden* waardoor het tandvlees minder ontstoken raakt.
En dat doen ze gewoon met dezelfde spullen als dat ze je tandsteen verwijderen.

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 09:34

Ik ben er ook geweest voor mn tandvlees, overigens kreeg ik alleen tip om goed tanden te poetsen. Ze heeft mij hiervoor aanwijzingen gegeven, verder heb ik niks gehad.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 09:36

Ik ben een cyclus geweest ivm ontstoken tandvlees. Er werd inderdaad bekeken of ik goed poetste, kreeg daar tips voor mee, pockets werden gemeten en gereinigd en kreeg advies mee om te gaan stokeren en met zo'n plumeautje te gaan werken.

Afschuwelijk vond ik het. Het deed me zeer en ik vond het niet leuk. Ik ben echt geen mietje, maar wel op dit vlak en ik ga dus gewoon niet meer :o

Suzanne F.

Naamloos1 schreef:
Maar ik moet volgens mij puur voor mn tandvlees.... weet iemand hoe dat gaat dan?

Hetzelfde. Ze maken je tanden gewoon heel schoon dus ook de randen bij het tandvlees. Dit zodat het tandvlees niet ontstoken raakt.

Cerilene_

Mijn tandarts van vroeger (echt als kind zeg maar) had een mondhygiëniste in zijn praktijk zitten en het was de bedoeling dat iedereen daar ook naar toe ging, dus bijvoorbeeld eerst tandarts en dan doorlopen naar de mondhygiëniste, losse afspraken kon ook.
Daar kreeg je idd van die kleurstof om te zien waar je niet goed genoeg poetste en kreeg je even les in hoe je die plekjes vanaf nu wel goed kon poetsen. Verder werd er gekeken naar tandsteen en tandvlees problemen. Ook werden daar mijn tanden gepolijst, zodat ze idd zo lekker glad voelden. Misschien dat het porren met zo'n haakje in je tandvlees wel een beetje vervelend kan zijn, maar pijn heb ik nooit gehad hoor.
Ik had zelfs een hekel aan die tandarts, was doodsbang voor hem en probeerde altijd alles om er niet heen te hoeven, maar naar de mondhygiënist ging ik zonder enig probleem. Het scheelt ook wel dat het gewoon een aardige vrouw was.
Ik denk iig niet dat je je erg druk hoeft te maken hoor.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 09:37

Chubby schreef:
Ik ben een cyclus geweest ivm ontstoken tandvlees. Er werd inderdaad bekeken of ik goed poetste, kreeg daar tips voor mee, pockets werden gemeten en gereinigd en kreeg advies mee om te gaan stokeren en met zo'n plumeautje te gaan werken.

Afschuwelijk vond ik het. Het deed me zeer en ik vond het niet leuk. Ik ben echt geen mietje, maar wel op dit vlak en ik ga dus gewoon niet meer :o

Ooh aansteller. :D
En je moet nog een bevalling in..... gaat wat worden dan. :+

Als je niet gaat (ik dan) dan heb je jezelf ermee. Ik krijg heel erg last van mijn tandvlees als ik niet ga.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 09:40

Ik ga elke 3 maanden voor een volledige beurt naar de mondhygiëniste, daarna is mijn bekkie weer helemaal schoon en fris. Wil nl later absoluut geen kunstgebit als ik het nu kan voorkomen :D

Maar ik heb ontzettend gevoelige tandhalzen en kan het dus echt niet uitzitten :n . Daarom mag ik telkens in twee beurten komen en wordt het verdoofd, eerst links, dan rechts. De boventanden middenvoor laat ik niet verdoven, daar is de verdoving erger dan de gevoeligheid. Brrrr....

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 09:41

Iris82 schreef:
Nou ik ga dus echt niet meer. :=
Als ze een uur bezig is met die peilstokjes om in je tandvlees te prikken hoe ver ze tussen je vlees en je tand kan komen. Ik vond het echt vreselijk.

Het tandsteen verwijderen en het polijsten stelt inderdaad allemaal niet zo veel voor. Soms is het wel heel gevoelig op sommige tanden, maar valt over het algemeen echt wel mee.
Maar dat geprik. :=

Dit is een paro/pocket status en dit hoeft als het goed is maar 1 keer in het half jaar gemaakt te worden. Ts, als jouw tandvlees onrustig is dan wil het zeggen dat het op bep. plaatsen ontstoken is. Dat dit zo is wil niet zeggen dat er direct (diepe) pockets zijn ontstaan.

Ik vind het zó jammer dat hier mensen zijn die om een klein beetje pijn/vervelend gevoel niet meer naar de MH gaan! Ik zou persoonlijk het behoud van mijn eigen tanden en kiezen voorop stellen :n

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 09:42

Ja, wat dit aangaat ben ik echt heel erg :o

Overigens heeft het bij mij wel énorm geholpen om te stoppen met roken en mijn verstandskiezen te laten wegsnijden. Ik poets gewoon goed verder. Heb nu eigenlijk ook geen last van ontstoken tandvlees, terwijl dat toch ook vaker voorkomt tijdens de zwangerschap..

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 09:45

Even los van de mondhygieniste, parodontax is een fijne tandpasta voor ontstoken tandvlees enzo! De smaak is even wennen maar daarna wil je echt niet anders meer. Ik vind tandpasta als aquafresh enzo nu gewoon vies.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 09:47

Remy schreef:
Ik ga elke 3 maanden voor een volledige beurt naar de mondhygiëniste, daarna is mijn bekkie weer helemaal schoon en fris. Wil nl later absoluut geen kunstgebit als ik het nu kan voorkomen :D

Maar ik heb ontzettend gevoelige tandhalzen en kan het dus echt niet uitzitten :n . Daarom mag ik telkens in twee beurten komen en wordt het verdoofd, eerst links, dan rechts. De boventanden middenvoor laat ik niet verdoven, daar is de verdoving erger dan de gevoeligheid. Brrrr....

Reinigen ze jouw gebit ultrasoon dan? (dat apparaatje met dat schelle geluid) Of heb je ook met handinstrumentarium nog last van die gevoeligheid? Vind het nogal wat als je iedere keer verdoofd moet worden ..

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 09:50

polijsten enz maakt me niet uit.. dat doet de tandarts ook wel eens bij mij.. maar ik maak me zorgen om dat prikken in dat tandvlees wat jullie zeggen?

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 09:54

Ts, het is geen fijn gevoel maar pijn is een groot woord, het is echt van belang dat de status van je gebit in kaart word gebracht! Ze gaan met een piepklein staafje kijken of ze ergens tussen je tandvlees en je tand kunnen komen, wanneer je verder dan 3mm hier onder kunt komen dan spreek je van een (verdiepte) pocket.
Met polijsten alleen bereik je niets, er zal toch echt het e.e.a. schoon moeten worden gemaakt, maar wij kunnen vanaf hier niet zien hoe jouw gebit eruit ziet. Laat je alsjeblieft niet bang maken, je tandarts verwijst je niet voor niets door. De belangrijkste taak van de mondhygiënist is jou te leren hoe jij je gebit zo gezond mogelijk kunt houden!

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 09:55

dressagelady schreef:
Reinigen ze jouw gebit ultrasoon dan? (dat apparaatje met dat schelle geluid) Of heb je ook met handinstrumentarium nog last van die gevoeligheid? Vind het nogal wat als je iedere keer verdoofd moet worden ..

Inderdaad ultrasoon, en daarna nog even met de hand, dan polijsten en klaar.

Ik heb zelf om die verdoving gevraagd, anders weet ik dat ik weg ga blijven, dat hou ik echt niet vol. Ik heb zulke gevoelige tandhalzen dat ik er zelfs last van zou hebben als ik tijdens het fietsen met harde wind tegen zou grijnzen ;)
Bij het polijsten neemt ze telkens de onverdoofde kant ook mee en dan weet ik weer waarom ik dat echt persé wil, brrrrrrr.

Dat ik dan twee afspraken moet maken neem ik voor lief, mijn gebit behouden is te belangrijk voor me.

Ik ben er wel erg tevreden over, bij de meting van de pockets was het resultaat na een jaar al spectaculair :j

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 09:58

Oke Remy! Als je het echt zo ernstig hebt kan ik me voorstellen dat je je liever laat verdoven. :j maar vaak zie je dat het ultrasoon reinigen toch een beetje de luiheid van de MH is, omdat dit veel sneller en gemakkelijker gaat. Door het ultrasoon reinigen kunnen je gevoelige tandhalzen zelfs nog gevoeliger raken dan voorheen..

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 10:02

dressagelady schreef:
Oke Remy! Als je het echt zo ernstig hebt kan ik me voorstellen dat je je liever laat verdoven. :j maar vaak zie je dat het ultrasoon reinigen toch een beetje de luiheid van de MH is, omdat dit veel sneller en gemakkelijker gaat. Door het ultrasoon reinigen kunnen je gevoelige tandhalzen zelfs nog gevoeliger raken dan voorheen..

Is dat zo? Hoe komt dat dan?

Mijn MH neemt wel altijd zeer uitgebreid de tijd, is per behandeling ongeveer een half uur kwijt (per kant dus) en steekt veel tijd in voorlichting.
Ben jij zelf MH (of in opleiding)?

Smartiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 10:07

Ik heb een positieve ervaring! :P
Ik werd ook doorgestuurd naar de mondhygieniste vanwege onrustig tandvlees. Maar bij mij is het echt 100% meegevallen. Mijn tandarts is vrij ruw met het controleren van plak enzo (met dat scherpe dingetje), maar bij die vrouw waar ik terecht kwam ging alles heel rustig en voorzichtig. Inderdaad vragen over eetpatroon, poetspatroon. Wat tips gegeven over goede tandpasta en het gebruik van tandenstokers (omdat dat makkelijker is dan flossen) en dit bij mij ook even laten zien. Verder heeft ze nog wat geslepen (was wel gevoelig maar deed geen zeer). En dat was het! :)