Gastroscopie: wel of geen roesje??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Laura82

Gastroscopie: wel of geen roesje??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 16:08

Ik krijg volgende week donderdag een gastroscopie, en ik kom er maar niet uit of ik wel of geen roesje moet nemen.
Ik dacht besloten te hebben van wel, ik weet dat ik me nogal druk kan maken van te voren, en na een paar verhalen van andere mensen leek het me een beter idee om het maar wel te doen. Veel mensen zeggen ook dat het bij hun standaard was, dus ik ging er vanuit dat het "normaal" is.
Nu had ik net de voorlichtingsverpleegkundige aan de lijn, en die vertelde eigenlijk dat ze het vrijwel nooit doen. Als ik erop stond, mocht het best, maar eigenlijk verklaarde ze me een beetje voor gek.
Nu vraag ik me af: ben ik zo'n watje? Ik vind het onderzoek doodeng, en ben bang dat ik het gevoel heb te stikken.
Aan de andere kant: zonder roesje duurt het onderzoek 5 tot hooguit 10 minuten, en met roesje moet ik sowieso 2 uur blijven, en mag ik 24 uur niet zelfstandig aan het verkeer deelnemen. Ik zie dus ook wel waarom ze het niet aanraden. Ook kan ik me zo voorstellen dat zo'n roesje niet zo gezond is voor je lichaam.
Wie heeft er ervaring en kan me misschien een beetje verder helpen?

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:14

Ja ik had een roesje, ik mocht kiezen, nou echt wel dat ik een roesje wou... Zelfs met een roesje heb ik wel wat dingen meegekregen en heb ik op eigen houtje geprobeerd om de slang er weer uit te trekken :=

Dus nee, ik raad het je echt aan om een roesje te nemen... Het zal misschien niet zo gezond zijn voor je lichaam, maar de laatste paar jaar heb ik erg vaak onder narcose gemoeten en 2 keer een roesje gehad.. Ik ben iig wel blij dat het bestaat...

Ik ben ook een dikke schijterd.. Maar van een roesje heb je minder last als van een narcose en ik was van een roesje er ook wel snel weer bij, terwijl een narcose bij mij dagen erna nog na werkt..

sidneylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 19:31

Ik heb het ook met roesje gedaan, en dat zou ik een 2de keer ook zeker weer willen.
Mij hebben ze een beetje extra gegeven omdat ik echt doodzenuwachtig was, ik heb er dan ook helemaal niks van mee gekregen en heb niks gevoeld.
Ik mocht na een uurtje alweer naar huis, mijn vriend was toen mee en heeft mij thuis nog even in bed gelegd.
Wel heb ik veel maagpijn gehad toen het roesje helemaal uitgewerkt was.

bietjuhh

Re: Gastroscopie: wel of geen roesje??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 19:32

ik zou ook een roesje nemen.
het is heel normaal hoor heel veel mensen willen dat.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 19:34

Wij doen dat bij honden, dus ik weet wel hoe het gaat.
Ik zou ook voor een roesje gaan :j

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 19:36

Ik heb een roesje gehad en ik vond dat echt super fijn. Maar bij mij werd en ook gelijk een colonoscopie gedaan anders was het waarschijnlijk zonder roesje gebeurd.
Een vriendin van me heeft het zonder roesje gedaan en die vond het meevallen. Het schijnt even vervelend te zijn bij het inbrengen maar als je rustig blijft is het goed te doen. Het was ook zo voorbij.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:03

Ik heb het zelf al drie keer met roesje gedaan. De eerste keer was geweldig en ging ik 4 uur later werken een ganse dag zonder problemen, de keer erna was ik echt ziek van de medicatie die ze voor het roesje geven. Mijn ouders hebben al zeker (samen dan) 10 keer een gastroscopie gehad en altijd gewoon zonder roesje. Ik sta ook af en toe patiënten bij tijdens het onderzoek, ze spuiten wel iets in je keel waardoor deze verdoofd is. Het lastigste moment is wanneer ze de slang inbrengen (je hebt dan even het gevoel dat je moet braken, dan moet je juist slikken en zou het lastige gevoel over zijn) maar erna ondervinden weinig mensen hinder en mogen ze erna ook meteen naar huis.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:07

Ik heb het dus 2x zonder roesje gedaan
Je voelt je ff flink benauwt als je de slang doorslikt, dan tel je in gedachte tot 10 en hopla hij gaat er weer uit. Voordeel, je kan direct erna de kantine inrennen om wat te eten. Nadeel je voelt je ff benauwt wanneer die slang in je keel zit. Je maakt dan overings de meest vreemde geluiden, door de lucht die erin geblazen word en je kotsnijgingen hahahaha. Maar het is zo gebeurt echt waar.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:07

Bij mij is het zonder roesje gegaan, en het is inderdaad op het moment dat de slang ingebracht wordt, even vervelend. Dan moet je heel rustig blijven ademen, gewoon verstand op nul en bijv. naar het plafond kijken, en denken: "over 10 minuten sta ik weer buiten". Als je rustig blijft is het prima te doen zonder.

Succes!!

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:09

o ja nog een tipje, doordat je genijgt ben door je keel te ademen, probeer je gedachte zover te krijgen door aan bloemen te ruiken, dan adem je door je neus en heb je het een flink stuk minder benauwt.

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:09

Ik heb het zonder roesje gedaan. Het is even héél naar, maar ook zo over. Succes donderdag!

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:12

Ik heb het 1x gehad zonder roesje maar dat nooit meer! Was compleet in paniek doordat ik al flink bloed overgaf ervoor en met die slang erbij bleef ik overgeven.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 20:15

Ik heb besloten het toch zonder roesje te doen. Het is zo snel klaar, dat ik het eigenlijk zonde vind dat ik 24 uur niet aan verkeer mag deelnemen enzo. Belangrijkste is dat ik rustig blijf, maar dat komt denk ik ook wel goed :)

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:16

Ik heb drie keer het onderzoek zonder roesje gedaan en doe het zo weer. Inderdaad ogen dicht, denken aan iets leuks ademen door je neus, en als je aan dat alles hhebt gedacht ist voorbij;)

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:16

Prima Laura. Verstand op nu, blik op oneindig, blijf denken: door m'n neus ademen, door m'n neus ademen, etc. etc., dan komt het vast goed. Het is in ieder geval redelijk snel klaar.
Veel succes hoor!

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:25

Ik heb het ook zonder roesje gedaan, tis vervelend maar de mensen om je heen praten je erdoor heen. stond binnen 3 min weer buiten incl 1,5 min praten met de arts... Moet het weer bij mij gebeuren gaat het weer zonder roesje. Succes!!!!

pajidin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:05

Ik heb ook zonder roesje en keelverdoving gedaan, maar vond het erg vervelend. Maar als het goed is, lig je er maar 5-10 minuten.
Ik had de pech dat het langer duurder....volgende keer kies ik daarom wel voor een roesje.

Maar blijf rustig, verstand op nul en laat het over je heen komen, het is zo gepiept. De artsen/assistenten praten je er doorheen. Succes!

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 06:11

Keelverdoving wordt hier standaard gedaan :)

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 06:16

pajidin schreef:
Ik heb ook zonder roesje en keelverdoving gedaan, maar vond het erg vervelend. Maar als het goed is, lig je er maar 5-10 minuten.
Ik had de pech dat het langer duurder....volgende keer kies ik daarom wel voor een roesje.

Maar blijf rustig, verstand op nul en laat het over je heen komen, het is zo gepiept. De artsen/assistenten praten je er doorheen. Succes!

5 tot 10 minuten?? Dat is een eeuwigheid, bij mij duurde het hooguit een minuut.

pajidin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 21:39

PussInBoots schreef:
pajidin schreef:

5 tot 10 minuten?? Dat is een eeuwigheid, bij mij duurde het hooguit een minuut.

Whoo zo kort!!! Bij mij duurde het echt veel langer, maar ja ze hadden bij mij blijkbaar iets 'bijzonders' gezien waardoor er ook twee collegas's opgeroepen werden om mee te kijken. Dat duurder ook al weer een paar minuten. En misschien leek het ook wel veel langer dan het in werkelijkheid was ;)

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 23:23

Ik heb het 2x gehad zonder roesje. Ik heb nogal traumatische ervaringen met slangen in me keel enz(2x een ERCP gehad dat onzettend pijnlijk was en heel traumatisch) toen ik hoorde dat ik voor een 2de keer een maagonderzoek kreeg werd ik dus heel bang en in overleg met de MLD arts zou ik een roesje krijgen. Alleen toen ik daarkwam haalde ze me over tot een keelverdoving ik twijfelde wel heel erg maar toch maar zonder gedaan. Ja het was vreselijk maar gelukkig zo voorbij maar wel langer als 1 min hoor.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 06:52

Over ruim een uur is het zover := Pfff wat een zenuwen!!
Ik laat wel even weten hoe het gegaan is...

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 06:58

Sterkte meid!!
Hoe meer je er tegen op ziet, hoe meer het meevalt hoor!
Verstand op 0, blik op oneindig, en stomweg een paar minuten doen wat er gezegd wordt, ook al gaat dat dwars tegen je instincten in. Dan is het zo voorbij.

En het belangrijkste is de uitslag vermoed ik, dus ga er gewoon voor, dan komt het helemaal goed.

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 08:06

Sterkte!!!

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 08:38

Het zit er alweer op! Vond het onderzoek toch wat tegenvallen, maar ben wel blij dat ik geen roesje heb genomen. Slang was er met 1,5 minuut uit (heb het bijgehouden ;) ) en nu ben ik gewoon weer lekker thuis en voel ik me prima. Beetje keelpijn, verdoving moet nog uitwerken dus dat zal nog wel wat meer worden.
Raakte een beetje in paniek toen hij met de slang op zn diepst was, dat was erg pijnlijk. Doorslikken viel mee, hoefde niet eens echt mee te slikken omdat hij er al in zat. Vond het alleen lastig om rustig te blijven doorademen, maar de verpleegkundige en de arts waren top +:)+ Echt heel lief waren ze voor me.