verstandskies, ziekenhuis of eigen tandarts

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

verstandskies, ziekenhuis of eigen tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 13:00

Mijn linker verstandskiezen zijn getrokken in het ziekenhuis, omdat er eentje plat lag. Op zich waren ze binnen 10 minuten klaar en hebben ze het heel netjes gedaan. Nu aan de rechterkant wordt het ook trekken vrees ik, eentje is aan het rotten :( zag ik in de spiegel. Deze zitten wel recht, alleen eentje zit voor een stuk nog een flap tandvlees overheen (daaronder gaat het dus niet goed). De TA die ik nu heb, zegt dat hij ze zelf kan trekken. Ik wil liever niet naar het ziekenhuis als het ff niet hoeft (gedoe), maar ik wil ook niet drie kwartier met mijn mond open liggen terwijl er een TA op staat te beuken.

Wat is het beste?

Mars

Re: verstandskies, ziekenhuis of eigen tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 13:39

Als je tandarts inschat dat hij het zelf kan doen en je hebt een goed gevoel bij hem dan zou ik het lekker bij je TA laten doen. Bij mij is er 3 weken geleden een verstandskies getrokken, deze groeide onder een vreemde hoek mijn kaak in en zorgde voor wat probleempjes. Mijn eigen tandarts heeft hem er uit gehaald, heb er niks van gevoeld en hij was er zo uit.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 13:41

Mijne stonden in principe goed, de eerste helft is vorige maand eruit gehaald, de laatste 2 eergisteren. En toch verpulverde er eentje, waardoor het nog een heel gedoe was om alles eruit te krijgen. Was dus blij dat ik bij de kaakchirurg zat en niet bij de tandarts...

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 13:48

Die van mij lag enorm scheef, dat was linksonder.
De tandarts wilde hem liever zelf trekken maar omdat hij nog tever onder het tandvlees lag (het hoekje was al boven het tandvlees en hij was te zien) werd het toch een snijsessie van een kaakchirurg.

Bah.. Ik zou gaan voor de tandarts..

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 18:47

Persoonlijk zou ik dan voor mijn eigen tandarts kiezen. Omdat ik zeer slechte ervaringen heb met kaakchirurgen. Van mijn eigen tandarts weet ik dat hij mij serieus neemt en rustig zal blijven.

Als je tandarts zegt dat hij het zelf prima kan dan zou ik daar wel vanuit gaan.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 19:06

Mijn tandarts doet nieteens zelf verstandskiezen ;)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 21:51

Kaakchirurg ziekenhuis, zeer zeker weten!
Niet je tandarts, gewoon de chirurg.

Ervaren, routine gewend, alle spullen bij de hand voor alle situaties.

Heb de mijne allemaal bij dezelfde kaakch laten trekken, en had vorige week een ernstige ontsteking.
Dan is het fijn bij de kaakchirurg, veel ervaring met dit soort complicaties enzovoort.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 21:59

Als mijn tandarts zou zeggen dat hij/zij het zelf zou kunnen, zou ik zeker daar voor kiezen! Mag toch aannemen dat deze profesioneel genoeg is om het eerlijk aan te geven wanneer een kaakchirurg verstandiger zou zijn!?
Ik heb er 2 'gewoon' bij m'n tandarts laten doen (was redelijk snel gebeurd), een derde moest bij de kaakchirurg (was in de kies ervoor gegroeid }:0 ) en als ik mazzel heb, kan de 4e 'gewoon' blijven zitten :D

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 00:32

Als je tevreden was in het ziekenhuis, zou ik daar gewoon weer naartoe gaan. Zoals je zelf al zegt zou ik het risico niet willen nemen dat de tandarts de complexiteit onderschat. Een rotte kies kan heel lastig zijn, en jouw tandarts kan een inschatting maken van hoe rot deze is maar weet dat pas precies als ie eruit is.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 01:18

Kaakchirurg. Het is officieel een "operatieve ingreep". Bovendien is het bij de kaakchirurg in een po*p en een zucht gebeurd. Sterkte!

èn het is als het goed is 100% vergoed en bij je tandarts niet. Ook nog iets om over na te denken...

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 01:27

Agossie schreef:
Kaakchirurg. Het is officieel een "operatieve ingreep". Bovendien is het bij de kaakchirurg in een po*p en een zucht gebeurd. Sterkte!

èn het is als het goed is 100% vergoed en bij je tandarts niet. Ook nog iets om over na te denken...

Helemaal mee eens :j heb zelf een héél nare ervaring gehad met kies trekken bij de tandarts (waar ik nu dus niet meer heen ga, heb een andere) en uiteindelijk met half uitgetrokken kies bij de kaakchirurg beland, daar gingen ze gelukkig een stuk proffessioneler te werk. Danzij de tandarts was mijn kaak ontwricht, ik zal je de rest van de ellendige details besparen ;)
Succes met je beslissing en sterkte met je kies :(:)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 10:23

Agossie schreef:

Hoe snel het gebeurd ligt net aan hoe de kies zit...(bij mij is hij behoorlijk bezig geweest) :P EN bij de tandarts wordt het ook gewoon vergoedt (misschien niet bij iedere tandarts, maar bij die van mij wel :P )!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 10:49

Als het bij de kaakchirurg kan zou ik daar heen gaan.
Dan valt het ook onder ziekenhuisbezoek en hoef je het niet zelf te betalen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 11:06

kaakchirurg! Mijn tandarts wil ze zelf wel even trekken, geen haar op mijn hoofd die er aan denkt!
Kaakchirurg kan fatsoenlijk verdoven zonder dat ik een week misselijk ben en zonder dat ik alles voel, dus die smoelsmid blijft er mooi vanaf!

(heb wel eens een gewone kies aten trekken bij de kaakchirurg,dus heb ervaring0

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 11:08

Kaakchirurg :j
Heb nou twee keer op de tafel daar gelegen, stikzenuwachtig maar het is heel goed verlopen. Zou zoiets nooit bij mijn eigen tandarts laten doen. Niet omdat ik ze niet vertrouw maar gewoon, het idee.
Beide keren was overigens een verstandskies uit de onderkaak, boven zitten ze te diep/hoog in mijn kaak om ze eruit te peuteren zonder al te veel gedoe. Maar mochten die ooit nog zakken en in de weg gaan zitten, dan ga ik zeker weer naar de kaakchirurg toe.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 11:11

De tandarts kan ook binnen 10 minuten klaar zijn.. mijn 2 kanten zijn door 2 verschillende tandartsen gedaan.. links door de invallende tandarts omdat mijn tandarts op vakantie was.. week later de rechter kant door mijn eigen tandarts.. links heb ik een weekje last van gehad en rechts helemaal niet (zelfs geen asprine hoeven te nemen)..

en beide kanten was een werkje van 10 tot 15 minuten.. en het is echt niet zo dat hij erop staat te beuken ofzo :P

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 17:05

Ik weet ook niet of de tandarts zo'n zaag heeft om de kies door te zagen?

Meid doe lekker kaakchrirug, heb je wat meer zekerheid. Zo'n chirurg doet er misschien wel 5 per dag, jaar in jaar uit.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 17:08

Is het trouwens mogelijk om echt onder narcose te gaan ipv alleen plaatselijke verdoving? Ik vrees dat als het bij mij zover komt, ik zelf al van mijn stokkie ga namelijk. :+

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 17:17

Lekker toch, ben je gelijk "onder narcose" ;)

Ik ben tot twee keer toe flauwgevallen door de injecties (kan niet zo goed tegen dat spul) en ben echt een angsthaas voor de tandarts.. laat staan voor de kaakchirug.
Maar: het viel echt mee! Ik zou je echt adviseren geen narcose te doen.. is echt niet nodig!
Dat ik mij hier zo druk voor gemaakt heb... was nog lachwekkend ook eigenlijk in tegenstelling tot wat die 5 a 10 minuten voorstellen. ( en ik had geen makkelijk te opereren verstandkiezen)

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:50

Negerzoen schreef:
Is het trouwens mogelijk om echt onder narcose te gaan ipv alleen plaatselijke verdoving? Ik vrees dat als het bij mij zover komt, ik zelf al van mijn stokkie ga namelijk. :+

Ik heb in januaie volgens mij (weet de datum even niet meer := ) mijn verstandskiezen laten trekken door de kaakchirurg. alle 4 tegelijk en onder gehele narcose, dus het kan wel ;) (ik ben als de dood voor de tandarts, en kreeg als advies algehele narcose).

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:52

Mijn tandarts heeft ze afgelopen maand getrokken, de ondersten. Eerst de ene en met een tussenpoos van een aantal weken de andere. Van de eerste geen pijn gehad, geen pijnstiller geslikt, niks. Kon bijna meteen alles weer. Tweede wat langer last van gehad (week?) maar ook niet echt pijnlijk, eerder wat gevoelig. Ik zou het bij mijn tandarts iedereen aanraden gewoon daar te laten doen, maar dat verschilt natuurlijk per tandarts.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:57

Ik vond het ziekenhuis prettiger, voor het geval het toch niet zo makkelijk zou zijn als gedacht. Was in 15 seconden gedaan uiteindelijk. Moet er wel bij zeggen dat ik slechts 10 minuten van het ziekenhuis werkte, dus dat was niet veel extra tijd. Destijds was het voor mij ook gunstiger omdat een ziekenhuisbezoek volledig vergoed werd en een tandarts bezoek niet. Weet niet hoe dan nu is inmiddels.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 22:12

Sizzle schreef:
Destijds was het voor mij ook gunstiger omdat een ziekenhuisbezoek volledig vergoed werd en een tandarts bezoek niet. Weet niet hoe dan nu is inmiddels.

Dat is nog steeds zo.
Dus mocht je naar het ziekenhuis kunnen, altijd doen!

_Sas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 06:53

Ziekenhuis wordt vergoed maar hou er wel rekening mee dat het wel je eigen risico kost ;) Dus mocht je niets anders als medische hulp hebben dat jaar kost zo'n verstandskies in het ziekenhuis je alsnog 160 euro (of meer, naar gelang wat je eigen risico is)

Linsey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 09:06

Bah, ik zou gewoon niet gaan! Nee geheid, ik zou persoonlijk voor het ziekenhuis gaan. Denk dat de kaakchirurg meer kennis/ervaring heeft dan je tandarts.

Iig heeeeeel veel sterkte :=