'Opgeblazen' buik.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xJustMe6

'Opgeblazen' buik.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 20:24

Als eerste: Nee ik ben niet zwanger!!! :Y) word gewoon ongesteld en heb sinds december 2009 niks 'uitgespookt' :D.

Ik ben iemand die letterlijk ALLES kan eten zonder aan te komen. Ben 1.60 en woog tot een paar weken geleden 40 kilo. Behoorlijk ondergewicht dus. At alles wat los en vast zat maar bleef gewoon echt mager. Niet gewoon slank maar ECHT mager. Super dunne armen en benen en uitstekende ribben.

Ik snoepte dus heel erg veel 'omdat er toch niks aan kwam'. Zag ook wel in dat zoveel snoepen gewoon niet gezond is, ook al kom ik er niet van aan. Dus ben ongeveer 2 weken terug begonnen met gezond eten. Minder snoepen, minder vet eten, meer fruit en meer groenten :).

Maar sinds ik gezond ben gaan eten kreeg ik een beetje een buikje, niet erg, kon wel wat vetjes gebruiken :Y)

Alleen sinds deze week is het echt erg. Ben 5 kilo aangekomen maar mijn ribben steken nog altijd even veel uit, mijn benen en armen zijn nog altijd even dun maar mijn buik..... Die ziet er gewoon letterlijk - zonder overdrijven uit alsof ik zwanger ben! Echt heel erg bol en opgeblazen. En doordat ik voor de rest gewoon ECHT mager ben valt het extra op. Het is geen 'blubberbuik' maar helamaal strak en hij voelt hard aan. Maar hij is echt dik en ik lijk serieus wel zwanger :o Nu kan ik nog met vesten en truien aanlopen.. maar over een maandje is het weer tijd voor t-shirts en bikinis en dan wil ik er echt niet uitzien alsof ik zwanger ben...

Heeft iemand enig idee hoe ik opeens aan die opgeblazen buik zou kunnen komen? En nog belangrijker, hoe ik er vanaf kom? :D

JPS

Re: 'Opgeblazen' buik.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:27

Eet je wel voldoende vezels?

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 20:34

Hmm nu je het zegt... ik eet eigenlijk nooit bruin brood, altijd wit, bruin krijg ik gewoon echt niet weg :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:37

Ik lees mee. Herken het wel. :=

SjakieXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:40

Misschien ontlast je niet genoeg, ook als je netjes 2x per dag ontlast kan het alsnog verstopt oid zitten, had een vriendin van mij ook, die is toen een tijdje aan de laxeermiddelen geslagen, op advies van dokter + doktersrecept. :)

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 21:00

@ ManegePaard, ben dus niet de enige :)).

@ SjakieXX, verstopping heb ik nog niet aan gedacht. Maar vroeger wel vaak last van gehad :j. Zou inderdaad een optie kunnen zijn!

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 21:07

Ik volg dit ook ff, heb lange tijd hetzelfde gehad. Is nu wat aan het veranderen, heb er winderigheid bijgekregen :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 21:09

tessa_brian schreef:
@ ManegePaard, ben dus niet de enige :)).

@ SjakieXX, verstopping heb ik nog niet aan gedacht. Maar vroeger wel vaak last van gehad :j. Zou inderdaad een optie kunnen zijn!

Ik heb er echt al heel lang last van, hou ook meestal mn buik een stukje in, als ik m zegmaar 'ontspan' is hij ook erg pijnlijk. :\

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 21:21

Denk dat je spijsvertering aan het wennen is aan je nieuwe eetpatroon.. Waarschijnlijk produceren de bacterien die helpen bij de vertering (wat wat langer duurt dan bij slecht eten) meer gassen waardoor je buik wat opgezet is?
Probeer je vezels wel binnen te krijgen, anders met muesli/cruesli ofzo, en vervang je wit brood (daar zwel je sowieso van op, wit brood werkt obstiperend) door bruin volkoren brood!

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 20:00

Vervelend ManegePaard & Lidewijke!

Talisa, dat zou inderdaad ook nog kunnen :j. Toch maar aan het bruin brood dan..

Yael_Tdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 20:29

ik heb koemelkallegie en ik had daar ook heel veel last van[het is gelukkig minder]maar ik had altijd heel erg last van een dikke opgezwolen buik
ik weet niet of je ook last heb van uitslag en kramp dat zijn echt syptomen van koemelkallergie
dat kan wel zo zijn

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 20:32

Gewoon iedere dag 2 eetlepels zemelen eten en je bent er van af.
Ik strooi het gewoon over mijn eten,maar kan ook door de yoghurt.
Er is trouwens ook wit brood met vezels:denk aan bleuband brood.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 20:33

vermoed inderdaad dat je lichaam nog eventjes moet wennen aan je nieuwe eetpatroon. Vezels kunnen daarbij helpen.
Wit brood zorgt niet voor obstipatie, er bestaan nauwelijks producten in ons voedingspatroon waarvan gezegd wordt dat ze obstiperend of laxerend werken. Sommige mensen kunnen last krijgen van bepaalde producten, maar dat is voor iedereen anders.
Feit is wel dat wit brood geen vezels bevat, en de vezels zorgen voor een goede stoelgang: bij obstipatie zorgt het voor een betere doorloop en bij een te snelle stoelgang zorgt het er voor dat alles wat vaster wordt. Andersom geldt dan ook wel: bruin brood zorgt voor een betere stoelgang.

De beste mogelijkheid is kiezen voor volkoren brood. Het moet brood zijn waar dat ook echt op staat, gewoon heel donker brood kiezen hoeft niet altijd te betekenen dat het ook volkoren is. Veel donker brood is hartstikke nep en gewoon bijgekleurd. :)Als je echt geen bruin brood lust zijn er altijd opties, maar gewoon volkoren brood verdient de voorkeur.
Zo is er van o.a. blueband witbrood met vezels, dat kan al wat helpen, onder het mom van alle beetjes helpen. Verder weet ik niet of je yoghurt of vla oid eet, maar een paar scheppen vezels daar doorheen gooien kan ook helpen. Ook kan je de huisarts vragen voor zakjes met oplosbare vezels. Deze neem je 1x per dag en ook dit helpt voor een betere stoelgang. Veel groente en fruit eten (het liefst rauw, met schil) zorgt ook voor extra vezels!

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 20:36

I agree :j

En vooral ook genoeg drinken!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 20:37

dat is inderdaad ook nog een goeje glossi. Errug belangrijk! Anders ga je helemaal dicht zitten...

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 20:42

Super bedankt allemaal!!!

Ga hier zeker mee aan de slag, moet goedkomen! :)

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 18:54

Inderdaad veel vezels eten..
mmm bij honden en katten zeg ik vaak gooi er maar een ontwormingspil in :+ _O-

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 19:11

Heeeeel herkenbaar.....

Bij bepaalde dingen (vet eten, bepaalde groentes bepaalde gerechten) zet mijn buik zich ONTZETTEND op... Ik ben 1.70 en 50 kg, ook te weinig dus.. Maar dan lijk ik ook wel zwanger, en is mij onderbuik ook heel hard en voelt hij ook heel zwaar... Vervelend, ik probeer wel goed op te letten met te vet eten (frituur bijv. daarom nooit want dan "ontplof" i kbinnen een uur) en een beetje uit te kienen waar mijn darmen zo op reageren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 20:19

Hmmm......veel vezels eten en brood eten hoeft juist helemaal niet goed te zijn.
Aangezien vezels je darmen aan het werk zetten en je dus ook daar last van kan krijgen.
(zo is het mij uitgelegd).
Mijn buik zwelt na brood eten erg op.
En gevoelige darmen. Ik probeer te kijken wat wel,en niet goed valt...

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 20:23

Mijn buik zwelt ook erg op na brood. Ga eens opletten of er groot verschil zit tussen wit en bruin wat dat betreft denk ik..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 20:51

Focussed schreef:
Heeeeel herkenbaar.....

Bij bepaalde dingen (vet eten, bepaalde groentes bepaalde gerechten) zet mijn buik zich ONTZETTEND op... Ik ben 1.70 en 50 kg, ook te weinig dus.. Maar dan lijk ik ook wel zwanger, en is mij onderbuik ook heel hard en voelt hij ook heel zwaar... Vervelend, ik probeer wel goed op te letten met te vet eten (frituur bijv. daarom nooit want dan "ontplof" i kbinnen een uur) en een beetje uit te kienen waar mijn darmen zo op reageren.

Ik heb dat vooral met ei-achtige producten, en ook vaak als ik weinig eet en veel drink, of juist andersom. Ik zal voortaan ook wel aan het bruine brood gaan, kijken of het verschil maakt. :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 20:55

bij mij helpt een Rennie :D
ik heb het vaak na het eten van rijstgerechten...dan voelt het net alsof er een ballon in zit :+

stukje gaan lopen en een Rennie helpen dan wel :j

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 20:56

Herkenbaar!
Mijn tip; zoek een goede dietiste die kijkt wat bij jou past, wat voor de 1 helpt, hoeft voor de ander niet zo te zijn.
Ik heb ook jaren last gehad van een opgezette buik, ik bleek tarwe en melk producten niet goed te kunnen verteren.

Handtas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 09:13

Ik heb dit inderdaad ook, zo'n opgezwollen buik, geloof al meer dan een jaar en ik heb echt ALLES geprobeerd qua eten / drinken. Geen drinken met prik meer drinken, alleen water drinken, geen brood meer eten, ander brood eten, minder zout eten, minder 'ongezond' eten... Maar niets helpt. Heb nog niet gedurfd om naar de dokter te gaan, maar overweeg het nu wel, het ziet er namelijk echt niet uit B-)
Ik kan je geen tips geven verder, weet het zelf ook niet :') ..

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:02

TS, wou even vragen of je nu een oplossing gevonden hebt? Zo ja, zou je die met ons willen delen? :P

Bij mij is dit probleem een tijdje beter geweest, denk dat het misschien lag aan allbran/muesli als ontbijt voor een tijdje, al heb ik geen idee. Dit is ook weer verdwenen net zo plots als het gekomen is. Nu heb ik andere muesli en die schijnt niet zo te werken, dus vandaar de twijfels of het dat wel was. Ik ben van plan een zakje zemelen te gaan halen om door de yoghurt te gooien, kijken of dat effect heeft :)