Bij welke sterkte een bril?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

amandananana

Bij welke sterkte een bril?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 15:18

Bij welke sterkte hebben jullie ervoor gekozen om een bril te gaan dragen?

Ik vraag dit omdat ik ongeveer een half jaartje geleden bij de opticien ben geweest om mijn ogen te testen. Mijn ogen werden supermoe van het lezen (ik had op dat moment toetsweek) en ik heb ook vaak hoofdpijn. Er kwam bij mij een sterkte van -0,5 en 0 uit de test en ik hoefde dus niet per se een bril.

Nu, een half jaartje later, merk ik dat in ieder geval het slechtere oog achteruit gaat en dat ik daardoor met borden lezen op school moeite heb. Dus,met welke sterkte hebben jullie een bril genomen?

Anne_mieke88

Re: Bij welke sterkte een bril?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:20

volgens mij is vanaf -1 een bril verplicht in het verkeer.

Toen ik mijn eerste oogmeting deed was het -2,75 dus ben meteen aan de bril gegaan. Na een jaartje overgegaan op lenzen. en nu inmiddels 10 jaar na de -2,75 heb ik nu -5,75 met cillinder |(

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:21

Ik heb een bril genomen toen ik aan beide kanten -0.5 had. Merkte dat ik vooral in het donker erg veel moeite had met de borden lezen. Daarom een bril, stukje veiligheid.

Moet wel zeggen dat ik in een aantal jaren behoorlijk achteruit ben gegaan. Heb nu -2.5 en -2.75 helaas.

Lenzen geen optie?

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 15:23

MarliesV schreef:
Ik heb een bril genomen toen ik aan beide kanten -0.5 had. Merkte dat ik vooral in het donker erg veel moeite had met de borden lezen. Daarom een bril, stukje veiligheid.

Moet wel zeggen dat ik in een aantal jaren behoorlijk achteruit ben gegaan. Heb nu -2.5 en -2.75 helaas.

Lenzen geen optie?

Ja lenzen zouden dan waarschijnlijk de eerste optie zijn. Ik heb ook last van nachtblindheid, dus misschien is het ook wel veiliger dan ja.

MootjeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:24

Ik heb mijn eerste bril gekregen toen ik -0.75 en -0.25 had. Die had ik toen alleen op bij op het bord kijken op school (en later met autorijden). Toen ik op -1,25 en -0,75 kwam (of iets in die richting) ben ik overgestapt op lenzen, omdat ik merkte dat ik eigenlijk de hele dag behoefte had aan een bril (maar dat vond ik niet leuk staan := ).
Laatst bijgewerkt door MootjeK op 31-03-11 15:24, in het totaal 2 keer bewerkt

BrankaZ

Ik had ook -0,5 en had daar zoveel last van bij tv kijken en autorijden dat ik een bril kreeg.
Als ik voetbal op tv zag was het een wazig groen scherm met gekleurde vlekjes erop. Dat waren de spelers.
Denk dat het niet de sterkte is, maar de mate waarin je er last van hebt.

Tegenwoordig zit ik op -2 en kan ik mij niet voorstellen om zonder bril of lenzen over straat te gaan. Bril ligt op nachtkastje en gaat op zodra ik 's morgens opsta.

MarliesV

Ik heb met lenzen minder moeite met rijden in het donker dan met een bril. Dat kan echt schelen.

Lenzen moet je wel aan wennen maar aangezien je nu ook zonder kan zal dat niet zo'n probleem zijn.

Houdt wel rekening met het feit dat als je een oogontsteking oid oploopt met lenzen het erg fijn is een reserve bril te hebben.

Smartiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:25

Ik heb ook niet echt goede ogen (ong. -2, -4) en ik draag lenzen :) Echt heel fijn en ik heb er een bril naast (voor als mijn ogen geïrriteerd raken van dat vele lenzen dragen :) )

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:26

Bril vind ik zeker aan te raden met lenzen. Heb hem eigenlijk altijd mee als ik de deur uit ga. Net zoals een lenzenkorfje. Als ik b.v. hoofdpijn krijg is een bril prettiger.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:26

Anne_mieke88 schreef:
volgens mij is vanaf -1 een bril verplicht in het verkeer.

Toen ik mijn eerste oogmeting deed was het -2,75 dus ben meteen aan de bril gegaan. Na een jaartje overgegaan op lenzen. en nu inmiddels 10 jaar na de -2,75 heb ik nu -5,75 met cillinder |(

:(:)
ik heb beide ogen +5,75 en ben zo geboren geloof ik :=
vanaf mijn 2,5 een bril.. ik heb nooit mogen kiezen :o
Als je er last van hebt zou ik dus gewoon voor een bril gaan, of je hem dan altijd op hebt is nog aan jou natuurlijk, maar dan kun je je ogen ook eens wat rust gunnen :) even geen extra moeite doen om te kijken :)

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:27

Ja als je lenzen hebt heb je sowiso ook een bril nodig, Mijn bril zit wiliswaar op de 4,75 ipv de 5,75 (omdat ogen veranders zijn na aanschaf bril) het is in ieder geval beter dan ineens niets meer hebben.

Tenminste als je net zo blind bent als mij, als ik geen lenzen of bril draag dan knal ik tegen vanalles op :P

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:27

ik denk dat je dat het beste aan een goede opticien over kan laten.
mocht je last hebben van hoofdpijn ofzo dan is een bril vaak wel aan te raden.
Ik ben zelf half blind geloof ik.... zie met 1 oog 50 en 1 oog 60 procent...... +7,50 en 7,75 en een dubbele cilinder en iets met een prisma.....
dus ik kan echt niet zonder een bril of lenzen, nu met lenzen zie ik ongeveer 85 procent, ze zijn nog druk bezig met verbetering!

Ik zou als de opticien het aan raad zeker een bril nemen, het kan hard achteruit gaan als je je ogen niet corrigeerd.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:30

Mijn eerste bril kreeg ik op 11,5j met een sterkte van 1 en 0,5, nu ik 16 ben heb ik 2 en 4

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 15:31

Bedankt voor alle reacties, ik ga morgen denk ik nog maar eens langs de opticien. En dan denk ik dat ik maar voor lenzen ga en dan nog een goedkoop brilletje erbij ofzo.:P Probleem is alleen dat ik een heel klein hoofd heb en brillen mij echt niet staan.:P Nog meer ervaringen?

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:32

Ik zelf heb aan beide ogen -0,75 en draag daarvoor een bril ( niet constant overigens)
Onze oudste zoon heeft aan beide ogen +0,5 en hij heeft ook een bril, bij hem was het meer een experiment.
Hij klaagde namelijk ook al tijden over hoofdpijn, van de kinderarts zijn we doorverwezen naar de oogarts en die vond een bril wel het proberen waard.
We horen hem sinds hij een bril heeft niet meer over hoofdpijnklachten.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:34

Bij mij op school loopt ineens iedereen met een bril.. Heel gek. Zelf heb ik nu -1.5 en heb lenzen. Bij -1 vond ik het nog niet nodig maar nu rij ik scooter en is het dus echt wel verstandig.

ZZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:35

ik heb lenzen,
ben begonnen met een bril (0,75 en een half)
maar op een gegeven moment kon ik echt niet meer zonder dat ding, en ben ik over gegaan op lenzen.
nu ongeveer 2, 1,5

heb er verder geen bril bij. red prima hele dag met lenzen. draag ze nu 5 jaar ofzo. En volgens opticien zijn mijn ogen nog even doorbloed enzo als toen ik begon.

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:37

Ik heb een bril voor in het donker in de auto (ca. -0,75) ik zou heel graag overstappen op lenzen zodat ik wat minder moe wordt.
Als ik mijn bril op heb kan ik van dichtbij niet veel zien (b.v. wie er op mijn mobiel belt) voor veraf is hij prima. Ik ben nu lenzen aan het proberen maar het wil tot nu toe niet lukken om zowel veraf te kunnen en er van dichtbij. Als ik lenzen in doe ( met leesgedeelte ) dan werkt dat voor geen meter, wel voor veraf maar niet voor dichtbij.
Iemand hier toevallig ervaring mee.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:39

Ik heb sinds kort ook een bril (alleen voor de colleges op school), en ik heb maar een afwijking van 0,25. Maar ik merk toch wel heel veel verschil. In de winkel hebben ze altijd een brilletje waar ze even snel glazen in kunnen doen, dan kan je het verschil even ervaren.
Ookal heb je maar een kleine afwijking, als het voor jou beter voelt, moet je het gewoon doen vind ik.

Eefske

Ik heb m'n bril genomen omdat ik hem nodig had. En welke sterkte daar aan vast hangt, lijkt me niet zozeer van belang. Het gaat toch om je comfort en zicht, niet om cijfertjes?
Als je vaak hoofdpijn heb, zal ik zeker een bril overwegen. Bijvoorbeeld in ieder geval bij lezen/tv kijken/computeren.

Cerilene_

Ik heb -1.5, maar ik vind een bril en lenzen wel zo vervelend dat ik deze alleen draag tijdens het autorijden en film kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:40

Ik heb + 0.5 aan beide ogen, genoeg voor flinke hoofdpijn.. dus ik ben ook aan de bril :)

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:40

Ik heb +3.5 en +7. Ik zie met mijn slechtste oog niks, behalve als ik mijn 'goede' oog sluit. Met het goede oog zie ik alles naar mijn idee goed zonder bril. Ik kan me ook niet voorstellen dat mensen met 0.5 zo'n last ervan hebben, maar dat zal per persoon anders liggen :P ik heb sinds mijn 2e een bril, toen van 13 tot 15 jaar niet en nu weer wel. Ik merk dat als ik nu mijn bril niet op doe, ik wel hoofdpijn krijg en moe wordt.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:41

Ik begon 7 jr terug met -1 en -0,75 aan een bril. Heb inmiddels -2 maar draag de bril nog steeds niet hele dagen. Alleen met (auto)rijden en tv-kijken.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:41

Ik kreeg een bril toen ik vanaf de bank teletekst niet meer kon lezen _O- dat was toen -0.5 en -0.75 inmiddels beide ogen bijna -4 (maar dan zijn we ook wel 20 jaar verder haha)