Ziekjes, maar toch ook net niet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Saskiaatje

Ziekjes, maar toch ook net niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 11:29

Je kent wel, je voelt dat je ziek wordt, maar je bent het nog niet.
Dat gevoel heb ik nu dus al ruim een week. :')

Ik heb nooit hoofdpijn, altijd buikpijn (PDS).
Maar sinds anderhalve week word ik elke ochtend wakker met hoofdpijn.
Daarnaast voel ik me echt belabberd. Slap, moe, futloos, chagrijnig.

Heeft het nut om hiermee naar de HA te gaan?
Of moet ik gewoon wachten tot het echt doorzet en dan het griepje uitzitten?

:O

Edit
Wat extra feiten zijn misschien handig.
Ik eet geen suikers, geen vetten en weinig calorieen, maar dit doe ik al een lange tijd.
Ik drink elke dag minimaal 2 liter water.

Grapjasjes12

Re: Ziekjes, maar toch ook net niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 11:31

Ik zou het gewoon even aankijken. Ik heb ook weleens een periode dat ik elke ochtend koppijn heb. Kopje koffie erbij en op naar de volgende ochtend :')

Gaat vanzelf over :)

kaetifeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 11:35

Druivensuiker eten, je bloedsuikerspiegel moet omhoog. Had ik ook toen ik geen suiker meer gebruikte. Nu neem ik zelf rietsuiker bv in de thee, en voel me zoveel beter!

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 11:35

Maar dat is bijzonder slecht voor de lijn, lijkt me?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 11:37

Ik zou er absoluut niet mee naar de huisarts gaan. Als je het over een maand nog hebt dan kun je erover denken.

Verder: doe het een dagje lekker rustig aan. Thuis noemen wij dat pyjamadag: gewoon niet eens aankleden, rustig ontbijten, sapje, beetje tv kijken, uurtje slapen dat gedoe. Vaak voel je je de dag erna veel beter.

En een beetje suierk is niet slecht voor de lijn.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 11:38

Gewoon ontbijten zou dan ook moeten helpen als het met de suikerspiegel te maken heeft.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 11:40

Ik ontbijt altijd.
Ik moet zeggen dat 't vandaag wel erger is dan hiervoor, vandaar ook dat ik dit topic nu open, denk ik.
Misselijk, duizelig en heel slap, vooral.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 11:45

Wat kan de huisarts doen... enkel antibiotica voorschrijven of een pijnstiller adviseren.

Als je geen vetten, colidraten of suikers eet... wat eet je dan wel?
Ik zit hier ook al 3 dagen te wachten tot m'n hoofdpijn wegtrekt. Helaas trekt deze nu enkel door
tot m'n bekken ^)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 11:46

dat lijkt wel heel erg als een lage bloedsuikerspiegel. Maar kan ook veel andere oorzaken hebben.

Waarom eet je eigenlijk geen suikers en vetten en calorieën? Die stoffen heeft je lichaam ook nodig! Calorieën innemen is noodzakelijk om ze te kunnen verbranden. Je hebt er als vrouw sowieso 2000 per dag nodig. 1500 moet ook nog kunnen, maar zit je op de 1000 of lager kan je lichaam echt gaan protesteren.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 11:49

Vetten heb je trouwens ook gewoon nodig voor je stoelgang. Het heeft een reden dat we die dingen eten...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 11:50

Vjestagirl schreef:
Vetten heb je trouwens ook gewoon nodig voor je stoelgang. Het heeft een reden dat we die dingen eten...

idd... dat verklaart zomaar de pds :=

Een lichaam kan nu eenmaal niet zonder bepaalde stoffen.

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 11:54

Ik heb ook zo'n week achter de rug. Futloos, geen energie, geen honger, misselijk.. Ik heb een aantal dagen paracetamol geslikt en thuis rondgehangen. Vandaag voel ik me alweer een stuk beter. Of het echt met je dieet te maken heeft weet ik niet hoor, misschien heb je gewoon een dipje?

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 11:57

verootjoo schreef:
Vjestagirl schreef:

idd... dat verklaart zomaar de pds :=

Een lichaam kan nu eenmaal niet zonder bepaalde stoffen.

PDS heb ik al vanaf dat ik me kan herinneren, zeker vanaf m'n 12e al. :j
En er is niets mis met m'n stoelgang gelukkig.

Barvrouwke schreef:
Wat kan de huisarts doen... enkel antibiotica voorschrijven of een pijnstiller adviseren.

Als je geen vetten, colidraten of suikers eet... wat eet je dan wel?
Ik zit hier ook al 3 dagen te wachten tot m'n hoofdpijn wegtrekt. Helaas trekt deze nu enkel door
tot m'n bekken ^)

Bijvoorbeeld. :j

Koolhydraten eet ik vooral juist wel. :)

verootjoo schreef:
dat lijkt wel heel erg als een lage bloedsuikerspiegel. Maar kan ook veel andere oorzaken hebben.

Waarom eet je eigenlijk geen suikers en vetten en calorieën? Die stoffen heeft je lichaam ook nodig! Calorieën innemen is noodzakelijk om ze te kunnen verbranden. Je hebt er als vrouw sowieso 2000 per dag nodig. 1500 moet ook nog kunnen, maar zit je op de 1000 of lager kan je lichaam echt gaan protesteren.

Afvallen. :j Ik eet gemiddeld 1400 kcal per dag.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 11:58

Seraphim schreef:
Ik heb ook zo'n week achter de rug. Futloos, geen energie, geen honger, misselijk.. Ik heb een aantal dagen paracetamol geslikt en thuis rondgehangen. Vandaag voel ik me alweer een stuk beter. Of het echt met je dieet te maken heeft weet ik niet hoor, misschien heb je gewoon een dipje?

Dat denk ik ook wel hoor. :j
Ik vind 't alleen raar, omdat ik echt zelden hoofdpijn heb.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 12:00

ik ben erg benieuwd naar jou voedingspatroon, kan me niet voorstellen wat jij eet als je geen suiker en geen vet eet... Koolhydraten zijn namelijk suikers, dus kan me niet voorstellen dat je geen suikers eet... Neem aan dat je dan bedoelt dat je geen enkelvoudige suikers eet (zoals suiker uit de suikerpot?)? Denk dat je lichaam zich daar behoorlijk naar kan voelen van je eetpatroon en dat dat er zeker een rol in kan spelen. Vet is een belangrijke voedingsstof voor het lichaam, hierin zitten vitamines die je alleen uit vet kunt halen. Een vitaminegebrek zou dan ook een reële mogelijkheid zijn. Ook het gebruik van 1400kcal per dag lijkt me niet erg wijs. Zou zeker mee kunnen spelen als je je niet lekker voelt. Als je af wilt vallen is het advies een gebruik van ongeveer 1600 tot 1800 kcal per dag.
Ooit overwogen om eens met een dietist te gaan praten? Zeker bij de combinatie afvallen en PDS kan deze veel voor je betekenen...
Laatst bijgewerkt door secricible op 31-03-11 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 12:01

secricible schreef:
ik ben erg benieuwd naar jou voedingspatroon, kan me niet voorstellen wat jij eet als je geen suiker en geen vet eet... Bovendien zijn koolhydraten suikers... Neem aan dat je dan bedoelt dat je geen enkelvoudige suikers eet (zoals suiker uit de suikerpot?) Denk dat je lichaam zich daar behoorlijk naar kan voelen van je eetpatroon en dat dat er zeker een rol in kan spelen. Ook het gebruik van 1400kcal per dag lijkt me niet erg wijs als je je niet goed voelt.
Ooit overwogen om eens met een dietist te gaan praten? Zeker bij de combinatie afvallen en PDS kan deze veel voor je betekenen...

Ja, ik bedoel inderdaad gewoon echt suiker. Van geen suiker in m'n thee, geen snoep, dat soort dingen. :)
Nee, nooit over nagedacht, gaat dat via de HA? Of kan ik dat zelf doen?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 12:02

Saskiaatje schreef:
verootjoo schreef:

dit is een jojo effect kweken. Jouw lichaam is nu ingesteld op 1400 kalorieën, spaart wat ze sparen kan, en op het moment dat je weer iets meer gaat eten gaat het alles opslaan als een malle. Bovendien sloop je dan eiwitverbindingen die niet meer aangemaakt worden. Je maakt je lichaam dus zwakker.
1400 is écht te weinig. Hiermee breekt je lichaam zichzelf af.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 12:03

verootjoo schreef:
Saskiaatje schreef:

dit is een jojo effect kweken. Jouw lichaam is nu ingesteld op 1400 kalorieën, spaart wat ze sparen kan, en op het moment dat je weer iets meer gaat eten gaat het alles opslaan als een malle. Bovendien sloop je dan eiwitverbindingen die niet meer aangemaakt worden. Je maakt je lichaam dus zwakker.

Hmhm, daar zal je wel gelijk in hebben.
Ware het niet dat ik zo al een jaar eet, ik was ook eigenlijk niet van plan meer te gaan eten.
Ik functioneer hier namelijk - normaal gesproken - prima op. :j

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 12:04

Geen wonder dat je je slap voelt.. 1400 calorieën is gewoon te weinig om normaal te leven.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 12:04

Tulandro schreef:
Geen wonder dat je je slap voelt.. 1400 calorieën is gewoon te weinig om normaal te leven.

Maar dat slap voelen is pas sinds een week, ik eet al een jaar zo..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 12:06

Saskiaatje schreef:
secricible schreef:
ik ben erg benieuwd naar jou voedingspatroon, kan me niet voorstellen wat jij eet als je geen suiker en geen vet eet... Bovendien zijn koolhydraten suikers... Neem aan dat je dan bedoelt dat je geen enkelvoudige suikers eet (zoals suiker uit de suikerpot?) Denk dat je lichaam zich daar behoorlijk naar kan voelen van je eetpatroon en dat dat er zeker een rol in kan spelen. Ook het gebruik van 1400kcal per dag lijkt me niet erg wijs als je je niet goed voelt.

Ja, ik bedoel inderdaad gewoon echt suiker. Van geen suiker in m'n thee, geen snoep, dat soort dingen. :)
Nee, nooit over nagedacht, gaat dat via de HA? Of kan ik dat zelf doen?

Via de HA kan je een doorverwijzing krijgen naar de diëtiste. Een aantal consulten worden vergoed, afhankelijk van je ziektekostenverzekering. Weet niet precies hoeveel, meen dat in je basispakket ongeveer 4 uur zit, afhankelijk van je diëtist gaat dit ongeveer om 6 consulten (hangt een beetje er vanaf hoe lang een intake-consult is en hoe lang de vervolgconsulten zijn).

Zou het je zeker aan kunnen raden. Wat inderdaad gezegd wordt, met 1400 kcal p.d. ga je een jojo-effect creëren, en ben je uiteindelijk nog verder van huis. Een dietiste kan je begeleiden en ook helpen om je een volwaardige voeding te geven (dus met alle vitamines en voldoende energie), zonder dat je daarbij producten moet eten waar je last van hebt of krijgt.

Mocht je vragen hebben, geef maar een gil :) (ben zelf bezig met de laatste fase van de opleiding om dietist te worden)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 12:07

Saskiaatje schreef:
verootjoo schreef:

Hmhm, daar zal je wel gelijk in hebben.
Ware het niet dat ik zo al een jaar eet, ik was ook eigenlijk niet van plan meer te gaan eten.
Ik functioneer hier namelijk - normaal gesproken - prima op. :j

tot nu dus... dit zijn duidelijk symptomen dat je lichaam het niet meer trekt. Waarschuwingssignalen.
Een gemiddeld mens verbruikt 2000 kcal, en moet er dus ook zoveel eten. 600 te weinig is echt niet goed. Dan haalt je lichaam energie om te verbranden uit je spieren, en breek je die af, waardoor je dus steeds slapper wordt.

Met een gezond eetpatroon is minder eten vrijwel nooit de oplossing. Wel andere dingen eten, waar een diëtist goed bij kan helpen. Maar vooral vetverbrandend bewegen helpt. Dan verbrand je je vet, geen spieren/eiwitten.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 12:07

secricible schreef:
Via de HA kan je een doorverwijzing krijgen naar de diëtiste. Een aantal consulten worden vergoed, afhankelijk van je ziektekostenverzekering. Weet niet precies hoeveel, meen dat in je basispakket ongeveer 4 uur zit, afhankelijk van je diëtist gaat dit ongeveer om 6 consulten (hangt een beetje er vanaf hoe lang een intake-consult is en hoe lang de vervolgconsulten zijn).

Zou het je zeker aan kunnen raden. Wat inderdaad gezegd wordt, met 1400 kcal p.d. ga je een jojo-effect creëren, en ben je uiteindelijk nog verder van huis. Een dietiste kan je begeleiden en ook helpen om je een volwaardige voeding te geven (dus met alle vitamines en voldoende energie), zonder dat je daarbij producten moet eten waar je last van hebt of krijgt.

Mocht je vragen hebben, geef maar een gil :) (ben zelf bezig met de laatste fase van de opleiding om dietist te worden)

Ik begrijp het, thanks! Ik ga het zeker thuis overleggen.
Dat speelt namelijk ook mee, ik kan met m'n PDS geen vet verdragen, dus dat is ook één van de redenen dat ik het niet eet.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 12:08

Er zit wel wat in. Een vitamine gebrek komt niet van de ene op de andere dag aanwaaien, daar gaat tijd overheen :j

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 12:11

Eet je letterlijk geen vet of zo min mogelijk? Want anders zou ik me zorgen maken om je in vet oplosbare vitamines :j

Ik weet niet hoe groot je ongeveer bent, maar een lichaam heeft tussen de 1200 en 1600 kcal nodig per dag om gewoon te functioneren (dus hart laten kloppen, ademhaling etc.). Dus met 1400 eet je zo weinig dat die functies kunnen afnemen (en dat kan misschien die algehele malaise verklaren).