Hersenbloeding en Alcohol??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

llindaaa

Hersenbloeding en Alcohol??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 13:01

Hai,

Ik ben net 15, en heb al een hersenbloeding gehad. En daarmee 5 weken in het ziekenhuis gelegen met totale bedrust, helemaal plat! En ook heb ik er, vanwege een waterhoofd, ook een drain aan overgehouden. Nu ben ik bijna 3 weken weer thuis en ben bezig met mijn oude leven op te pakken.. (Ik ga weer naar de paarden, kan fietsen, beetje naar school, naar het hok... alles kost wel veel energie, maar dat is het waard) Verder heb ik er weinig aan overgehouden behalve hoofdpijn, moeheid, en ben nog gekker als eerst. Ook wel prettig gestoord genoemt..

Dat was even de situatie in het kort, nu is er vrij weinig bekend over wat je allemaal wel en niet mag met een hersenbloeding/drain. En ik heb dus een vraag,

Nu ik een hersenbloeding heb gehad, ben ik dan gevoeliger voor de effecten van alcohol?

Ja, ik ben pas 15 en ik hoor nog niet te drinken, maar ik wil het gewoon weten.. Want ik vind het interressant en belangrijk!
Dus heeft iemand hier ervaring mee of het antwoord weet??

Het gekke is dat de neuroloog/neurochirurg me daar ook geen antwoord op kan geven! Ik heb nu bijv een drain, maar er is nooit bekeken of je dan nog wel in een achtbaan mag ofzo? Dat is toch raar??
Laatst bijgewerkt door llindaaa op 18-03-11 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Noeps

Re: Hersenbloeding en Alcohol??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 13:02

Ik denk dat je dat beter aan de neuroloog kan vragen dan op een internetforum!

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 13:04

Ik ga mee met Plien, maar alcohol is wel bloedverdunnend. Zou daar zeker wel mee uitkijken..

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 13:04

Ik zou er inderdaad niet op vertrouwen, antwoord op internet.
Je kunt het beter aan iemand vragen die hier voor geleerd heeft.

llindaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 13:06

Zelfs de geleerden weten het niet --'
Dus daarom vraag ik hier om praktijkervaring..
Google is ook geen optie, ik kan het tenminste niet vinden..

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 13:07

Ik zou het risico niet eens nemen..
Je kunt prima zonder alcohol,, dus waarvoor zou je dat nemen..

Het gaat hier om je eigen gezondheid en leven..
Dat moet je niet zomaar op het spel gaan gooien door te gaan drinken :)
Dus ik zou zeggen; blijf er lekker vanaf

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 13:08

Ik zou het aan je neuroloog vragen.
Maar alcohol en een hersenbloeding is geen goede combinatie.
Je hebt wel gelijk, dat je weinig antwoorden krijgt op vragen na een hersenbloeding.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 13:10

Af en toe een rood wijntje is goed voor de bloedvaten, maar als je 15 bent richt het meer schade aan dan dat het nut heeft!!

sterkte met je herstel!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 13:12

llindaaa schreef:

Dat komt omdat er geen lijstje is met hoe het gebeurt, wat je er tegen kunt doen en hoe iemand er op reageerd. Hersen 'ziektes' zijn vervelende dingen waar heel veel verschillend op gereageerd wordt door verschillende personen!
(spreek helaas uit ervaring na hersen infarct op 28e)

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 13:19

De geleerde moeten jou adviseren wat het beste is, stel je vraag concreet en vraag wat jij moet doen nu hun geen antwoord kunnen geven. Als hun het niet weten weten mensen op een forum het helemaal niet.

Maar zo te horen ben je nog herstellende van een zeer ingrijpende gebeurtenis, is alcohol en een achtbaan niet een beetje heel ver vooruit gedacht. Eerst maar eens volledig herstellen, en alcohol op de 15e zou ik zoiezo niet doen en zeker niet in de situatie waar jij in zit.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 13:21

Alcohol werkt bloed verdunnend. Maar ik ga er vanuit dat jij medicijnen krijgt.
Daar mag je zo wie zo geen alcohol bij drinken.

En waarom wil je het eigenlijk weten?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 13:23

ThreeFingers schreef:
Alcohol werkt bloed verdunnend. Maar ik ga er vanuit dat jij medicijnen krijgt. Daar mag je zo wie zo geen alcohol bij drinken.

En waarom wil je het eigenlijk weten?

Dat hoeft niet. Ik heb een aantal bloedingen gehad, maar ik gebruik geen medicijnen. Wel ben ik geopereerd.
Maar als het nog zo kort geleden is, lijkt het mij sowieso niet verstandig om alcohol te drinken.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 13:29

Ik dacht niet vanwege de hersenbloeding maar vanwege het waterhoofd en de drain.

llindaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 13:30

Ik heb het niet alleen over nu maar ook over een paar jaar...
En daarbij, nee ik gebruik geen medicijnen ;)

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 13:33

Dat zou je tegen die tijd toch echt met een arts moeten bespreken. Ik denk als je behoorlijk wat alcohol drinkt en je krijgt dan een hersenbloeding dat het minder gemakkelijk zou stoppen (stollen) omdat alcohol het bloed dunner maakt.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 13:47

als de neuroloog het al niet eens weet, dan zou ik zeker niet aan alcohol gaan beginnen :n 2 glazen schijnt juist het risico op een bloeding te verminderen maar teveel kan juist voor een bloeding zorgen. en dat is bij gezonde mensen. er staan wel een aantal amerikaanse onderzoeken op internet waarbij ze zeggen dat 2 glazen na een hersenbloeding juist een volgende bloeding kan voorkomen. maar de zekerheid hebben ze nog steeds niet. lijkt me dat als je al een bloeding hebt gehad, je extra goed uit moet kijken. ik zou het er dus gewoon zowiezo niet op wagen als je geen zekerheid hebt. in zoverre je die in het leven kan krijgen dan.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 14:57

Alcohol op je 15e lijkt me sowieso niet goed, dus zeker niet voor TS.
En wat betreft je bloeding, ligt het (denk ik) ook aan de oorzaak van je bloeding.
Maar er moet nog heel wat verbeteren wat betreft de voorlichting aan patiënten.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 10:54

Electra63 schreef:
Alcohol op je 15e lijkt me sowieso niet goed, dus zeker niet voor TS.
En wat betreft je bloeding, ligt het (denk ik) ook aan de oorzaak van je bloeding.
Maar er moet nog heel wat verbeteren wat betreft de voorlichting aan patiënten.

Ik denk dat er wienig voorlichting geven kan worden omdat ze zelf zo weinig weten. Liever dat ze niks zeggen dan maar wat gaan gissen wat helemaal niet zo blijkt te zijn!

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 19:09

Alcohol verdunt je bloed. Zeker omdat je een hersenbloeding heb gehad, is de kans groot dat je zo opnieuw een hersenbloeding kan krijgen. Ik weet niet welke gevolgen je er nu van hebt, maar die kunnen GROOT zijn. Te denken aan verlammingen in arm en been, waardoor je niet meer kan lopen of bijv je broek en trui aandoen. Niet meer kunnen praten of mensen niet meer snappen als ze praten, problemen met lezen.. Die waslijst in oneindig. Als je dat jezelf wilt aandoen, moet je vooral alcohol drinken en in de achtbaan gaan.

Daarbij; heb je nogsteeds een drain? Dan mag je niet in de achtbaan. Ik twijfel zelfs of je er überhaupt nog in mag, omdat het toch een andere druk op je bloedvaten geeft dan als je gewoon staat. Dan kunnen ze dus knappen en krijg je wat ik hierboven heb geschreven.

Noraly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 20:22

HoiHoi,

Ik heb een hersendrain vanaf dat ik 5 maanden was, ik heb een aquaductstenose door problemen met de geboorte dus niet door een hersenbloeding. Wel heb ik door de operaties behoorlijk wat hersenschade opgelopen. In 2006 is mijn drain verstopt geraakt, volgens de neuroloog kwam de hoofdpijn door migraine, uiteindelijk is mijn complete drain uit elkaar geklapt en lag ik in coma in het ziekenhuis, nu heb ik een ander soort drain en ik kan er totaal niet mee omgaan. Deze werkt op liggen en staan, ik verga elke dag van de hoofdpijn, rennen koprollen enz. gaat allemaal niet meer!
Ik drink gewoon alcohol, en heb nergens abnormaal last van. Toen ik nog die andere drain had en mijn lichaam daar wel goed op reageerde was een achtbaan geen probleem, nu heb ik zoveel last met liggen en staan dat een achtbaan een beetje te veel van het goede is.

mag ik vragen waar je geopereerd bent en welke dokter je hebt? Misschien kun je je vraag trouwens ook op het bosk forum plaatsen, ik
zit hier sinds kort ook op. www.bosk.nl en dan forum, is een stichting die zich bezighoud met hydrocephalus en spina bifida enz.

Leuk dat ik iemand heb gevonden die mijn of meer hetzelfde heeft :)

Groetjes Noraly

Noraly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 20:25

Rebel_Jits schreef:
Alcohol verdunt je bloed. Zeker omdat je een hersenbloeding heb gehad, is de kans groot dat je zo opnieuw een hersenbloeding kan krijgen. Ik weet niet welke gevolgen je er nu van hebt, maar die kunnen GROOT zijn. Te denken aan verlammingen in arm en been, waardoor je niet meer kan lopen of bijv je broek en trui aandoen. Niet meer kunnen praten of mensen niet meer snappen als ze praten, problemen met lezen.. Die waslijst in oneindig. Als je dat jezelf wilt aandoen, moet je vooral alcohol drinken en in de achtbaan gaan.

Daarbij; heb je nogsteeds een drain? Dan mag je niet in de achtbaan. Ik twijfel zelfs of je er überhaupt nog in mag, omdat het toch een andere druk op je bloedvaten geeft dan als je gewoon staat. Dan kunnen ze dus knappen en krijg je wat ik hierboven heb geschreven.

De drain is voor het waterhoofd, dus voor het afvoeren van het hersenvocht, die drain heeft dus niks te maken met bloedvaten, ik ben toch echt geregeld in de achtbaan geweest toen het nog goed ging en nooit enige last van gehad ;)

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 02:51

Ik weet wel dat toen ik door een ongeluk oa een bloeding had, ze me verteld hadden dat ik beter niet in een achtbaan die over de kop zou moeten gaan. (kromme zin maar krijg hem ff niet recht :D)

En alcohol zal ik niet doen als ik jou was...

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 06:22

Ik begrijp jouw vraag wel ;)
Je wilt gewoon weten en praten over wat jou is overkomen he?

Het valt mij op dat er gereageert wordt, zonder jou o.p goed te lezen.
Je zegt oa dat je echt geen alcohol drinkt, toch wordt je gewaarschuwd om als 15 jarige niet te drinken :+

Misschien kan je op google zoeken naar een medisch forum?
En daar dan op zoek gaan naar jouw vragen. Daar heb je meer kans op antwoorden op jouw vragen.

Meid heel veel sterkte! :(:)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 06:30

Ik denk dat je heel weinig lotgenoten zult vinden, omdat hersenbloedingen vaak heel verschillend zijn. Je hersenen hebben veel verschillende onderdelen en het hangt er maar net vanaf, waar er iets mis is gegaan.

Ik denk dat je veel geluk hebt gehad als je gedeeltelijk je leven weer op dezelfde manier kunt oppakken. Ik heb daar heel veel respect voor. :)

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 16:50

llindaaa schreef:

Praktijkervaring.. het vervelende daarmee, in een specifiek geval als deze, is dat als er al negatieve 'ervaringen' zijn, dat mensen ze misschien niet na kunnuen vertellen?
Je weet zo ongeveer wat alcohol met je bloed doet, dan kun je je ook een beetje voorstellen hoe dat in combinatie met (verhoogde kans op?) bloedingen is.

Het feit dat het niet onderzocht is kan ik mij enigzins wel voorstellen hoor; dat zou nogal onetisch zijn. En in geval van dierproeven moeilijk te operationaliseren, want een hersenbloeding wek of wacht je niet op lijkt me.