Afgelopen woensdag naar afdeling Huidziekten in het AMC geweest voor mijn haaruitval. Na 7 jaar allerlei dingen proberen (en constant van het kastje naar de muur worden gestuurd door de huisarts) heb ik eindelijk een antwoord op mijn vragen. Helaas niet zo'n bevredigend antwoord als ik had gehoopt. Het begon 7 jaar geleden met veel haren in het doucheputje. Ik had rond die tijd ook een prednison stootkuur gehad (in Italië, gebeten door een Portugees Oorlogsschip, werd gelijk afgevoerd...) Dus weet mijn haaruitval daaraan. Toch maar even naar de dokter, en die constateerde ook eczeem op mijn hoofdhuid, dus met een Ketaconazol shampoo naar huis gestuurd. Eczeem ging weg, maar het haar werd steeds dunner op mijn hoofd. Nog maar een keer naar de dokter dan. Misschien had ik last van genetische "kaling" en werd er een hormoontest gedaan. Met een licht verhoogd testosteron gehalte werd ik wederom naar huis gestuurd, dit keer met de Yasmin combinatie Pil. Maar mijn dunner wordende haar verbeterde niet.
Twee weken terug zat ik bij de kapper. Ik vroeg of er wat aan mijn dunne haar gedaan kon worden, maar helaas. Omdat het boven op mijn hoofd zit, zijn er geen extensions mogelijk. Wel vertelde de kapper mij dat er een klant was geweest met hetzelfde probleem, die was doorverwezen naar het AMC, waar psoriasis (heftige eczeem variant) op haar hoofd werd geconstateerd. Ze kreeg een shampoo, en heeft, inmiddels 6 maanden verder weer dikker wordend haar! Ik begon toch stilletjes weer hoop te krijgen en maakte een afspraak bij het AMC. Mijn huisarts deed nog een soort van moeilijk om de verwijzing te geven, en wilde me wéér wegsturen met alleen een shampoo.
Maar goed, woensdagochtend dus die afspraak gehad, en het resultaat: ik heb "alopecia androgenetica" oftewel, de mannelijke (genetische) variant van kaalheid. Onder invloed van testostoron worden de groei van haartjes in haarzakjes geremt. Niets wijst erop dat er iets mis is met mijn hormonen, maar mijn haarzakjes zijn gevoeliger voor testostoron dan normaal. Daarboven heb ik ook nog seborroisch eczeem (ook dat genetisch bepaalt)op mijn hoofdhuid. Een oplossing is er nauwelijks, ik ga nu over op een nog zwaardere pil (Diane) en ik heb een teershampoo én een middel om de haargroei te bevorderen.
Ik kan pas over 6 maanden zien of de Diane invloed heeft op mijn haargroei. Zo niet is er nog een zwaarder middel, dat stemmingswisselingen, vocht vasthouden en zwaarder worden tot gevolg heeft, maar we gaan er nog even niet vanuit dat het zover komt.
Ik moet er dus mee leren leven en hopen dat het niet erger wordt... Over drie maanden heb ik weer een afspraak in het AMC. Ik houd jullie op de hoogte!En als er iemand is die een goedkope oplossing heeft (haarwerkjes ofzo) om mijn haar weer wat voller te maken, PB me please

maar plaatselijk groeit het ook nog niet

. Dus ben benieuwd of ik over twee maanden weer nieuwe BH's moet gaan kopen...