tandpijn / pijn naast neusvleugel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Chely

tandpijn / pijn naast neusvleugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 12:20

Gister ineens uit het niets flink pijn bij het gebied voortand / hoektand / naast neusvleugel. Slapen ging prima (met 2 paracetamolletjes) maar vandaag lijkt het wat dik. Pijn is gelukkig niet erger geworden.

Maar nu...naar de tandarts? afwachten? ondertussen gokken wat het kan zijn?

Eerste idee van mijn moeder was ontstoken wortel * dit heeft zij zééér regelmatig*
maar
a) ik ben best wel bang voor de tandarts en heb er heel veel voor over om onder een behandeling uit te komen :o
b) woon in het buitenland waar ze geen zorgverzekering kennen dus alles uit eigen beurs
c) mijn(best wel dikke) dossier is natuurlijk nog in NL
d) het kan toch ook vast wel wat anders zijn...ik ben namelijk ook fervent tandenknarser, heb slecht tandvlees en mijn tanden schuiven naar eigen behoefte door mijn mond

Wat denken jullie, nog even afwachten ivm tandvlees / knarsen / verschuivende tanden of klinkt dit toch echt alleen maar een onstoken wortel kan zijn?

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 12:42

Tandarts gaan!

Lotusbloemm

Re: tandpijn / pijn naast neusvleugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 12:43

Ontstoken holtes, het heerst. Ook keelpijn hoort erbij?

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 13:46

Doet het pijn als je erop tikt (met een vork o.i.d.)? Of verschil met warm/koud. Doet het dan ook pijn? Heb je een kloppend gevoel in die hoektand? Dan kan het een ontsteking zijn in de wortel.

En ga naar de tandarts, hoe vervelend het ook is. Ik ben niet bang maar ik vind het alles behalve een pretje. Ik kan met met heel weinig inbeelding wel iets verzinnen wat ik liever zou doen. Maar de gevolgen zijn groot als je ermee blijft lopen. Straks is er niets meer aan te doen en loop je met een mooi "gat" rond...

Sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 13:54

Met knarsen/klemmen werk je ook ontstekingen in de hand. Je bijt als het ware je eigen zenuwuiteinden aan de wortelpunten kapot. Ik weet er alles van, heb daardoor al heel wat wortelkanaalbehandelingen moeten ondergaan. (ik word nu behandeld tegen knarsen/klemmen door een osteopaat)

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 14:00

Gauw na de tandarts! Die pijn gaat niet weg, en zorgt alleen maar voor meer pijn en dat kan wel een paar dagen duren. Dan zit je met een tand die verrot is en waarschijnlijk uit gaat vallen...
Wil je niet bang maken, maar wel zeggen dat je na de tandarts moet gaan.
En geloof dat het nog best mee valt, qua kosten, ben ook niet op de tanden extra verzekerd en betaalde voor een kwartiertje 13 euro.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 16:50

Herkenbaar. Ik had een wat zeurend gevoel bij een kies, erg diffuus, niet echt 1 plek aan te wijzen. Erg getwijfeld, wel kiespijn, geen kiespijn maar iets anders, wat? Tot ik vanochtend mijn bed uit kwam en mijn hele onderkaak pijn deed. Vanmiddag bij tandarts geweest voor een wortelkanaal behandeling.
Als ik jou was, zou ik toch nu naar de tandarts gaan om dingen te laten controleren. Als het nog 'slechts' een gaatje is, is het veel makkelijker op te lossen (zowel financieel als qua soort behandeling dat je moet ondergaan), dan als je zoals ik er anderhalve week mee rond blijft lopen!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 16:54

Ontsteking aan de wortel/zenuw :j
Aangezien je geen vergoeding krijgt zou ik het nog even aanzien maar doe dat niet te lang! Als de pijn erger wordt of het spreid zich uit (vooral richting oog) direkt naar je tandarts gaan!
In NL kun je bij de drogist een poeder halen wat je oplost, Bocosan heet dat, werkt goed tegen ontstekingen, heb er al veel baat van gehad.
Maar geen idee of je dat bij jullie kunt krijgen natuurlijk.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 16:56

kabwan schreef:
En geloof dat het nog best mee valt, qua kosten, ben ook niet op de tanden extra verzekerd en betaalde voor een kwartiertje 13 euro.

_O-
Nou echt niet hé? Wat heb jij voor tandarts joh?
Ik ben hier aan consultkosten alleen al 40 euro kwijt en dan komt er nog spoedtoeslag bij, techniekkosten en materiaalkosten, je zit in een knipoog aan 150 euro hoor.

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 19:14

ohwjee anneliesdj das wel erg duur :oo
Ik had laatst de rekening gekregen, van 1x spoedbuurt, vanwege pijn in me kiezen, toen is een foto gemaakt, en werd ik verblijd met dat een verstandskies door zou komen ;(
En van de week, gewone controle en mond hygiëniste... En dat was 3 kwartier samen. En dan 1 kwartier van die spoedbeurt. Samen 65 euro.

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 20:59

Het gaat in ieder geval de tandarts worden.....zit zowat tegen het plafond van de pijn en mag geen extra pijnstillers meer. Dan (helaas) maar geen zomervakantie dit jaar....
Punt is dat ik niet zo goed weet of het wel één tand is of dat het het tandvlees is aan die kant (aangezien de pijn ook richting mijn kiezen zit). Daarnaast is de tand waar de pijn bovenzit een neptand maar de orginele wortel is wel nog aanwezig.

Mijn Nederlandse tandarts had me al gewaarschuwd dat zo'n constructie niet eeuwig meegaat en mijn voornemen was dan ook om zodra ik klaar ben met studeren (over 1 jaar) alles GOED op te laten lappen.
Nu moet er mogelijk een kroon oid komen (=duur) en is nog maar de helft van het probleem opgelost...

Duimen jullie voor me? * liefst dat vannacht de tandenfee langskomt en alle pijn in een keer verdwijnt? *

edit: prijzen voor wortelkanaalbehandeling (1 kanaal, exlusief vulling/kronen/consult/verdoving) is omgerekend vanaf 350 euro

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 22:51

TS sterkte, ik ben ook niet zo'n fan van de tandarts en weet hoe pijnlijk het kan zijn :(:)

kabwan schreef:
ohwjee anneliesdj das wel erg duur :oo
Ik had laatst de rekening gekregen, van 1x spoedbuurt, vanwege pijn in me kiezen, toen is een foto gemaakt, en werd ik verblijd met dat een verstandskies door zou komen ;(
En van de week, gewone controle en mond hygiëniste... En dat was 3 kwartier samen. En dan 1 kwartier van die spoedbeurt. Samen 65 euro.

Mag ik het adres van jouw tandarts? Bij de mijne ben je dan minstens €100,- kwijt.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 22:57

Ik heb inderdaad precies dezelfde pijn zo langs mijn neusvleugel gehad en bij mij was het idd een worterkanaalontsteking.

Rianneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 23:12

Iris82 schreef:
Ik heb inderdaad precies dezelfde pijn zo langs mijn neusvleugel gehad en bij mij was het idd een worterkanaalontsteking.

Ik ook!!!

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 08:15

mmm, jullie geven me niet echt hoop.......

Net belde de tandarts terug, afspraak kon niet doorgaan. Gelukkig wel kunnen verzetten naar vanmiddag.

@lamar: hoe kan de osteopaat jouw helpen tegen het klemmen? Mag via PB!
@anneliesdj: bocosan zo niet kunnen vinden, ook niet bij online drogisten. Misschien dat het hier onder een andere naam op de markt is. Hoop in ieder geval na het tandartsbezoek geen pijnstiller meer nodig te hebben

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 08:25

gewoon naar de tandarts gaan, kan vanalles zijn.
kan ook gewoon overbalasting zijn van het knarsen, in dat geval kan een anti knars plaatje helpen.
probeer je niet te druk te maken voor je gaat, laat je goed informeren over de mogelijkheden.

succes

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 09:51

Ik duin voor je dat jij er beter vanaf komt dan ik.... Ik ben behoorlijk gammel en lamlendig van de behandeling van gisteren :\

sberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 10:00

het zou ook een bijholte onsteking kunnen zijn. Ik heb ook eens zo'n erg tandpijn gehad dat ik de tandarts bijna smeekte mijn tanden eruit te trekken. Na foto's bleek er niks met mijn tand. De tandarts zei: buk eens voorover. Word de pijn dan erger. Bij mij was dat zo. Toen kon ik door naar de huisarts. Het was een bijholte onsteking. De pijn trok helemaal door langs mijn neus en mijn tandvlees was opgezet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 12:55

Chely schreef:
@anneliesdj: bocosan zo niet kunnen vinden, ook niet bij online drogisten. Misschien dat het hier onder een andere naam op de markt is. Hoop in ieder geval na het tandartsbezoek geen pijnstiller meer nodig te hebben

Bocosan is niet perse pijnstillend maar werkt erg goed tegen ontstekingen in de mond, echt alle soorten: blaasjes op je tong of lippen, ontstoken tandvlees, wondjes, enz. En gek genoeg werkt het ook tegen beginnende ontstekingen in de wortel.
Ik heb het zelf standaard in huis want mijn man en ik hebben allebei vrij gevoelige mond wat dat betreft, vooral mijn man heeft er al diverse keren baat van gehad en wondjes en ontstokingen voel je echt bij gebruik minder pijnlijk worden.
Echt heel fijn spul, misschien voor jou ook handig om in huis te hebben.
Ik zal eens kijken of ik er wat over kan vinden.

Edit;
http://www.apotheek.nl/Medische_informa ... 4&rId=1291

Het schijnt uit de handel te zijn genomen omdat de fabrikant het niet wilde laten registreren als geneesmiddel, daar was ik nog niet van op de hoogte.
Maar ik geloof wel dat mijn man de laatste keer Corsodyl heeft meegenomen van de apotheek, dat is hetzelfde idee maar werkt toch wat minder goed.
Het schijnt dat je ook waterstofperoxide 1,5% kunt gebruiken omdat dat dezelfde werkzame stoffen heeft...?
Geen ervaring mee maar wellicht kun je dat daar wel krijgen?

Op deze site kun je het nog bestellen, moet je even doorscrollen naar onder: (wellicht is dat O7 een alternatief? geen ervaring mee, is iig zelfde fabrikant)
http://www.jadrogisterij.nl/pg-20429-7- ... mosan.html

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 13:06

heb je niet gewoon een dikke onderhuidste puist? :o

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 18:30

Update:

Terug van de tandarts, pijn is iets minder maar ik loop nogsteeds praktisch tegen muren op.

Het is inderdaad een onstoken tandwortel, dus vandaag een wortelkanaalbehandeling gehad. Geen centje pijn, ook niet verdoofd geweest oid. De tandarts vermoed dat de wortel al jaren dood is, en dat ik al een lange tijd met een (chronische) onsteking heb rondgelopen. -O-

De reden dat ik nu verga van de pijn is dat de onsteking nu mijn kaak is ingegaan.
Komende vrijdag moet ik terugkomen, ze gaan dan (MET verdoving) doorboren (mijn kaak in) om de druk eraf te halen.

Ik knijp hem behoorlijk, heb hele slechte ervaring a) met verdoven en b) met kaakchirurgen/tandartsen en er staat me iets bij dat bot niet te verdoven is...

Heeft er iemand ervaring met bovenstaande handeling? * bij voorkeur alleen geruststellende ervaringen ;) *

@ anneliesdj: Corsodyl ken ik wel, ga morgen denk ik langs de apotheek. Ook vragen om pijnstillers...
@ Caye, onderhuidse puisten zijn ERG vervelend en pijnlijk maar dit is helaas toch wel een heel stuk erger

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 18:33

Auw...
Maar waarom wacht ze daarmee tot vrijdag? Dat lijkt me niet normaal, zo'n ontsteking is toch niet ongevaarlijk.
Een normale tandarts zou je toch direkt doorsturen naar een kaakchirurg lijkt me.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 18:35

Chely schreef:
heb hele slechte ervaring a) met verdoven en b) met kaakchirurgen/tandartsen en er staat me iets bij dat bot niet te verdoven is...

Geen ervaring, maar wil je toch een beetje gerust stellen *zegt beroepsangsthaas*

Bot is dan wel niet te verdoven, maar daar zitten ook geen zenuwen in :) Het gebied eromheen natuurlijk wel, maar dat is wél te verdoven :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 18:37

ja ik ken de behandeling.....heb m al meerdere keren meegemaakt aan dezelfde tandwortel,en ik denk dat ik daarmee genoeg gezegd heb
succes iig

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 18:39

Als hij gaat prikken om te verdoven moet je je ONTSPANNEN!!!
Ga er maar vast op oefenen, ontspan je kaakspier, wangspier enz.
Want als je bang bent span je het aan en juist dan doet het gruwelijk zeer want dan trek je de naald krom.

Ik was (en ben nog steeds) erg bang voor de tandarts, wilde verdoving maar die verdoving deed pijn. Op een gegeven moment heeft mijn tandarts me dat even uitgelegd en 'geholpen' met verdoving en ik voelde er bijna niets van!
Sindsdien weet ik hoe ik mijn kaak en wang moet ontspannen en dat scheelt enorm.