agorafobie en aanverwante artikelen, eraf gekomen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

agorafobie en aanverwante artikelen, eraf gekomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 20:35

Wie is er ooit over z'n agorafobie of aanverwante fobie afgekomen? En hoe?

Ook ik lijd aan agorafobie; geen treinen, tunnels, liften etc voor mij. Alles natuurlijk al geprobeerd gesprekken met psychologen, medicatie (eventjes hooguit twee maanden, hielp niets) en hypnotherapie wat nog het beste heeft geholpen. Daardoor kreeg ik mijn leven weer terug, haalde mijn rijbewijs en kon Noord-Holland weer uit stapje bij beetje.

Maar nog altijd ga ik niet in liften, hou niet van lange tunnels, ga niet in de trein en heb ooit 6 minuutjes gevlogen in een chessna (moest wel even een oxazepam nemen). En als ik naar Groningen wil pak ik niet de afsluitdijk, maar rij helemaal beneden langs :z

De laatste tijd begint de agorafobie weer te knagen aan mijn opgebouwde vrijheid. Files kon ik redelijk aan, maar nu ineens niet meer. Grote afstanden rijden waren geen probleem, maar nu ik het wekelijks moet doen ontstaan er problemen.

En examens doen ik ruimten zonder ramen die openkunnen en veel mensen doen mij van mijn stoel afspringen en niets meer invullen en vervolgens mijn tentamen niet halen.

Soms is mijn 'weerstand' ertegen beter en kan ik het beter handelen. Maar als er teveel op mijn bordje komt, neemt die weerstand af en nemen de angsten toe lijkt wel. Ik zie het ook als een waarschuwing, waar een ander migraine krijgt omdat ie teveel hooi op zijn vork heeft, zo heb ik dit waarschuwingslampje.

Ik heb genoeg van psychologen die lijstjes maken met stapjes van 1 tot en met 10, met 10 het allermoeilijkste en 1 het makkelijkste en dan alles stap voor stap proberen bla bla bla. Ontspanningsoefeningen, ja ik ken ze van buiten, dat helpt mij niet op zo'n moment waarbij ik overvallen word door de paniek. Ik weet ook precies waarom mijn lichaam het doet, inderdaad die mens-etende tijgers in de tunnel, liften etc, maar ook die wetenschap heeft mij nooit kunnen redden. Ik heb nog altijd het gevoel dat het mij overkómt en ik stuurloos overgeleverd ben aan de angst en alleen een ontsnappingsroute of uitgang me kan redden.

Een gebrek aan zelfvertrouwen heb ik ook niet (meer) en ik laat ook niet over me heenlopen, ook zoiets waar veel therapeuten altijd weer mee beginnen. Of graven in je verleden. Ja ik ben aangerand geweest, maar daar heb ik al zo vaak over gepraat en dit en dat, dat dat echt geen rol meer speelt.

En nee ik hoef ook geen schaduwaccount, want ieder mens heeft wel wat, ik schaam me er niet voor :Y)

Wie? Wát werkt nou écht??

Anoniem

Re: agorafobie en aanverwante artikelen, eraf gekomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:26

Een deel van je symptomen herken ik, alleen heb ik geen Agorafobie maar Claustrofobie. Nu is het gekke dat de wetenschap wil dat ze tegengesteld zijn, maar ze hebben oh zo veel overeenkomsten. Een lift bijvoorbeeld ga ik van ze lang zal ze leven niet in :=

Ik heb ook vanalles geprobeerd.. maar ook ik ervaar die stuurloze angst die jij omschrijft. En ook ik heb voor mijn gevoel geen gebrek aan zelfvertrouwen meer.. eigenlijk het standaard riedeltje.

De beste oplossing schijnt te zijn: gewoon doen. Maar.. dat is dan weer zo'n drempel :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 10:34

Agorafobie is "pleinvrees" toch? In dat geval snap ik best dat jullie allebei niet van liften houden, alleen is de oorzaak daarvan anders: Arabesk vanwege de mensen waarmee ze in de lift opgesloten staat, en Jans vanwege de kleine ruimte. Toch?

Ben wel blij dat ik geen fobieën heb, althans zeer zeker niet van die aard dat ze mijn leven zo beïnvloeden. Lijkt me naar :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 10:40

Daar heb je helemaal gelijk in Anouk :j en bij mij ook mede als je met veel mensen in een ruimte bent. En daardoor liggen beide fobieën dichter bij elkaar dan dat je eigenlijk zou denken.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 11:56

En -met goede begeleiding!- iets héél engs doen? Schijnt ook te werken, bijv. mensen die doodsbang zijn voor honden, krijgen dan zo'n 'arm' aan en een politiehond valt ze aan. Dood- en doodeng, maar vervolgens vallen de honden op straat heel erg mee.

Uiteindelijk is de enige manier denk ik inderdaad 'gewoon doen'; steeds opnieuw ervaren dat er niks gebeurt, dat het goed gaat, net zolang tot die ervaringen opwegen tegen de negatieve gevoelens..

Maar da's niet gemakkelijk, helaas.

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 12:04

Deze jongen biedt een programma aan. Is met filmpjes op cd dacht ik. MIsschien heb je er wat aan, sterkte. http://www.agorafobie.be/

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 12:08

Als ik je post zo lees kun je veel "aanvallen" (mag ik het zo noemen?) van tevoren voorspellen, zoals in de file, trein en vliegtuig. Gebeurt het ook wel eens als je het niet verwacht?

Een goede vriend van mij heeft iets vergelijkbaars, maar die zich ook nergens op instellen omdat het bij hem soms zelfs gebeurt in situaties die helemaal niet nieuw zijn of die hij al tientallen keren eerder heeft meegemaakt waarbij het wél goed ging. De stappen 1-10 waarbij 1 helemaal niet eng is en 10 verschrikkelijk, werken bij hem ook niet omdat een gebeurtenis behorende bij stap 1 soms voor veel meer problemen zorgt dan een stap 10 gebeurtenis...Heel lastig...Bij hem werkt medicatie wel goed (wel elke dag en bij "aanvallen" extra). Wat voor medicatie heb je die twee maanden geslikt?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 18:09

Weet ik veel, het was rommel in elk geval :+ en zonder medicatie kwam ik toen een stúk verder.

Het is idd niet agorafobie maar claustrofobie. Hoewel ik niet zo dol ben op het oversteken van kale polders :\ en de afsluitdijk.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:17

Ik heb het ook. Maar ik ben er eigenlijk bijna vanaf.
Vroeger durfde ik nog geen winkel in te lopen. Alleen als mijn moeder mee ging. ( En dat was tot 18 jarige leeftijd) Ik durfde geen trein in, geen bus in.. En als iemand het woord IKEA zei, dan werd ik al bang bij het idee zo'n enorme winkel in te moeten.. Ik kreeg dan ontzettende hoofdpijn en bibbers over mijn hele lichaam..
Maar nu heb ik daar gelukkig nauwelijks nog last van, behalve een lift. Daar ga ik nog steeds niet in.
Hoe ik er overheen gekomen ben? Door mijn vriend.
Die heeft me overal mee naartoe genomen. En dan hebben we bijvoorbeeld samen een uur midden in de supermarkt gestaan. Helemaal niks gedaan, alleen maar kijken en staan.
Klinkt echt belachelijk, maar op een gegeven moment zag ik zelf in dat er niks ergs aan was.
Ik ga nu nog steeds niet graag een trein of een bus in. Sterker nog, ik heb pas 4 keer in mijn hele leven in een trein gezeten..
Ik heb geen gouden tip voor je. Alleen gewoon doen... Wel samen met iemand. :j

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 20:38

De IKEA heeft tegenwoordig korte routes en een plattegrond 8-), vroeger moest je de héle route lopen. Nu niet meer, maakt het makkelijker voor mij :D

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 20:40

Vind de tip van Miracle wel goed en logisch klinken. Heb je iemand in je omgeving die dat samen met jou zou willen doen?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 20:41

Ja meestal ga ik dit soort dingen niet alleen ondernemen eerst mét iemand en dan afbouwen. Zo heb ik het met tunnels ook gedaan. Eerst iemand naast me, later iemand in een andere auto áchter me en later helemaal alleen.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 20:45

Kun je de afsluitdijk (en die andere dingen) ook niet op die manier aanpakken? Tis echt een end om hoor, onderlangs ;)

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 21:11

Hmm.. Denk dat ik me hier maar meld.
Ik heb, naar mijn idee, een ontzettende fobie voor menigtes en openbare gelegenheden. Ik merk het vooral als ik met een aantal vriendinnen ga stappen in een drukke discotheek, als ik me door mensen moet wurmen. Ik krijg vanuit het niets een paniekaanval en dan helpt eigenlijk niets meer.

Vorig jaar 5 mei ben ik in Zwolle geweest met Bevrijdingsfestival. Ik kreeg midden in de menigte een zware paniekaanval (ondanks dat ik eigenlijk best veel alcohol had gehad en dus eigenlijk niet reeël meer kon nadenken :o ) en sinsdien ben ik eigenlijk niet meer 'echt' uit gegaan.
Ik heb vriendinnen dus maar ingelicht dat ik niet uit wil gaan waar veel mensen heen gaan (ook omdat ik me er meestal niet echt kan vermaken).
Ik heb er wel beter mee leren omgaan door te gaan werken in een klein café, merk toch wel dat ik er nu iets beter mee om kan gaan..

Sinds dat ik op vakantie ben geweest naar Florida (ik was toen 8?/9? Nu 22) en daar in levende lijve mensenhaaien heb gezien (ons hotel keek uit op zee en toen we paniek op het strand hoorden, zagen we daadwerkelijk rugvinnen door het water schieten. En nee, het waren geen leuke lieve dolfijntjes...) en ik met mijn domme hoofd in Universal Studios in de attractie Jaws ben geweest, heb ik een zware angst voor haaien.
Het is zelfs soms zo erg dat ik niet durf te slapen met mijn voet of arm/hand buiten mijn bed :=

Of ik dit allemaal naampjes wil geven.. Hmm..

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 17:33

Uit eigen ervaring kan ik zeggen: Veel doen helpt alleen als het dan ook écht een goede ervaring is. En daar zit vaak het probleem. Want op het moment dat je de dingen doet die je eng vind, zit er vaak toch veel spanning in je lijf. Ookal gaat de gebeurtenis op zich goed, dan nog herinnert je lichaam het als een stressvolle gebeurtenis!!! En dus levert het een volgende keer weer die angst en paniek op.....

Theoretisch gezien zou je dus niet de hele gebeurtenis in 1 keer moeten doen, maar in kleine stapjes moeten opdelen. Ikzelf vergelijk mij altijd maar met een paard wat ergens bang voor is, zeg een pillon. Het uiteindelijk doel is die pillon aanraken, maar simpelweg dat ding tegen zijn neus duwen, zal niet maken dat zijn angst weg gaat, maar eerder de angst versterken! Het lichaam onthoudt de stress. En dus doe je het in kleine stapjes. Je gaat een ruimte in waar het paard de pillon kan zien, tot het punt waarop het paard onrustig word. Daar stop je, en blijf je wachten tot de onrust afzakt. Is het paard gekalmeerd, ga je weer weg en kom je weer op hetzelfde punt. Dit net zo vaak achter elkaar, tot het paard ontspannen blijft op dat punt. Pas dán heeft het een goede ervaring opgedaan! In zicht van de pillon komen, betekend niet dat er iets gebeurt.
Volgende dag ga je weer een stapje verder, enz enz enz. En zo werkt het met mensen ook.

Helaas is het dagelijkse leven van mensen hier niet op ingericht. Even een kijkje nemen bij een lift, wachten tot je gekalmeerd bent en er weer uitgaan, is niet iets waar andere mensen nou echt blij van worden als zij diezelfde lift willen nemen. Een trein blijft ook niet staan, om jou even tot rust te laten komen zodat je daarna weer uit kan stappen. Naar een tunnel rijden en vlak ervoor omkeren kan ook al niet....
Blijft alleen over uit te zoeken wat kan maken dat iets voor jou wel een goede ervaring word. Dat kan zijn met iemand bij je, maar misschien is het wel iets heel anders.
Bij mij is het probleem een volledig gebrek aan veiligheid. Zelfs in mijn eigen bed voel ik me nog niet veilig. Ik hoop nu de oplossing te hebben gevonden in de vorm van een hulphond, die mij moet gaan bewaken en mijn waakzaamheid over moet gaan nemen. Plus alle bijkomende positieve effeecten die een hond kan hebben. Het is even afwachten hoe het gaat verlopen, er word nu naar een hond gezocht. Voor mijn probleem lijkt het een goede mogelijkheid te zijn, voor claustrofobie niet denk ik (een hond kan je niet helpen ontsnappen uit een lift, helaas....).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 17:44

Ik zie net dat je Claustrofobie bedoelde, dus ik haal mijn stukje weer weg. :)

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 17:53

ik herken veel van je symptomen, maar ik heb (net als Jans) een vorm van claustrofobie....

Trein heb ik godzijdank geen problemen mee, maar metro... brrr!!! ik durfde eerst ook niet in de tram (of metro boven de grond), maar dankzij een healing van Thom McShane, de (voormalig) healer van Derek Ogilvie en toen was ik zo relaxed dat ik op de terugweg in de tram zo "zen" was, dat ik op dat punt spontaan over mijn angst heen was :D Ben Thom nog steeds heel erg dankbaar!

In april moet ik verplicht de metro in (onder de grond) en daar zie ik al heel erg tegenop.... ik ga iig mijn iPod op zn hardst zetten, of ik bel mijn vriendje op die me die 7 haltes er doorheen praat, want op zich doet een metro niets anders dan dat hij moet doen: Hij rijdt :D Alleen het feit dat 'ie onder de grond zit is een drempel waar ik me nog overheen moet zetten...

Ik heb jaaaaaaaren geleden straatvrees gehad, maar daar was de oorzaak gelukkig van de herleiden.. de stress van voor de tweede keer eindexamen moeten doen was me teveel (was de eerste keer gezakt)... en direct na het examen begon ik op te knappen... heel veel ook dankzij mijn hond Kyra, die nu helaas is overleden... en mijn ouders waren zo lief om me een snorbrommertje te kopen toen, zodat ik, als ik ineens in paniek raakte, veel sneller veilig thuis was... en dat was voor mij het laatste duwtje over de drempel...

Kayila

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 21:29

Meld zich....

Ik ben redelijk claustrofobisch. Heb soms onwijs last in wc's dat ik ze niet op slot durf te doen, soms helemaal niet. Lift kom ik niet in en naast iemand in de auto zitten vind ik ook een toestand (geen controle) maar dat doe ik dan weer wel....

Mijn hele grote probleem dat erger lijkt te worden is mijn obsessieve angst voor mist....
Ik heb ooit tijdens oud en nieuw toen het zicht nog geen 10 meter was een paniek aanval gehad in de auto. Mijn ex reed ons naar huis en halverwege kreeg ik die aanval. Ik ben zouit de langzaam rijdende auto gestapt ik wilde WEG uit die benauwde omgeving, dus uit de auto, maar de ruimte bleef klein (mist).
Ex heeft me weer in auto gekregen ik heb ogen dicht gedaan en ex heeft me erdoorgepraat.
Sindsdien als het begint mistig te worden voel ik de angst alweer.

Ontspanningsoefeningen ken ik ook allemaal en werken niet bij een paniek aanval, tenminste niet bij mij.
Langzaam wennen kan ook niet, ist is er of het is er niet.
Ik ben al weer een beetje op de goede weg want woon werk verkeer met nevel en of iets mist kan ik al aan als ik zelf rijd. Dus bekende stukken gaan redelijk.

Helaas zouden mijn nieuwe vriend en ik laatst een heerlijk uitgebreide strandwandeling maken en we rijden richting aflsuitdijk, daar werd het nevelig, ik paniekaanval en we zijn teruggegaan.....
Ik baal er zo van dat het mijn spontaniteit wel enorm beïnvloed. Op vakantie ben ik al met de vooruitzichten bezig als we uitstapjes gaan doen.....

bijvoorbeeld aanstaande maandag heb ik een heerlijk dagje vrij en ga ik met vriendin een dagje weg.
Ik zit al 3 dagen weer.nl en knmi in de gaten te houden en in spanning of er mist komt....dan durf ik ben ik bang toch niet te gaan.....

Hoe zou ik hiermee kunnen dealen?

davincilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 21:34

En haptonomie dan? Heeft mijn leven drastisch veranderd! Terug gaan naar de basis, ik zelf, door te voelen in mijn lijf (ipv denken aan de spannende dingen in mijn omgeving) kan ik me nu altijd en overal beter voelen ;)

Kan dit echt ieder mens aanraden, met fobie of zonder fobie. :)

Kayila

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 21:40

Haptonomie heb ik gedaan en werkt voor de kleine dingen goed.
Vond het echt bijzonder hoe het mij zelfvertrouwen gaf enme ecth met beide benen op de grond zette (zowel letterlijk als figuurlijk)

Bij een echte paniek gevoelens werkt het bij mij niet meer....komt bij dat ik in een auto rij, alleen en dan opeens mist....geen tijd voor oefeningen al dan niet in hoofd alleen.

davincilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 20:51

Oké, wel fijn dat het je voor een gedeelte heeft geholpen! Vind het ook iets heel bijzonders haptonomie!

Ben benieuwd of er een oplossing voor je probleem is, volg dit even!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 20:11

Heel erg dichte mist geeft mij ook een gevoel van opgesloten zitten, maar niet zo erg als jij, al is het niet mijn hobby. Het lastige van mist lijkt me dat je dat ook niet kunt oefenen... je moet wachten tot het mistig wordt :+ en de ene keer is het dichter dan andere keren.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 20:15

Heb je al een keer aan cognitieve gedrags therapie gedacht? Volgens mij een van de meest hulpzame methoden bij agorafobie. Hierbij wordt niet alleen aan je 'gedrag' gesleuteld, maar probeert men verheldering over je 'manier van denken' te vinden en dit aan te pakken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 20:16

_MG schreef:
Heb je al een keer aan cognitieve gedrags therapie gedacht? Volgens mij een van de meest hulpzame methoden bij agorafobie. Hierbij wordt niet alleen aan je 'gedrag' gesleuteld, maar probeert men verheldering over je 'manier van denken' te vinden en dit aan te pakken.

been there, done that...

Kayila

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 20:52

Je manier van denken aanpassen, dat heb ik volgens mij wel geprobeerd.
Dat je moet opschrijven wat er met je gebeurt in een angstige situatie, wat je denkt, wat je gevoelens daarbij zijn enz.
Daarnaast moet je dan opschrijven hoe reëel die gevoelens zijn (dus bv je gevoel zegt: ik kom hier niet meer uit, ik krijg geen adem meer etc, dan schrijf je daarnaast dat je heus wel weet dat de mist je zuurstof niet verbruikt en waarschijnlijk de volgende dag alweer weg is). Dan moet je gaan proberen die nadelige gevoelens om te zetten in reële gevoelens?

Dat kan nog niet. Lijkt me heerlijk als ik realistisch tegen mezelf kan zeggen: gebeurt niet, doe normaal. Maar dat kan ik op zo'n moment gewoon niet. mijn lijf spant zich (ondanks alles ontspaningsoefeningen) en ik raak de weg kwijt. Deze paniek heb ik alleen als er plots mist komt opzetten. Is het al nevelig als ik wegga is het minder op een of andere manier.

Ja en het lastige is het is niet te oefenen...er is mist of het is er niet. Ik kan het niet rustig opbouwen.

Mijn eigen idee om het aan te pakken is elke keer als het mistig is mijn vriend of een vriendin vragen met me op pad te gaan. Ik in bijrijdersstoel en beginnen met kleine ritjes, bekende ritjes, ritjes die ik zelf al wel beetje aankan. Dit uitbreiden. Maar ik kna niet best alles laten vallen als het mistig word om dan dingen te plannen....

lastig!