Is dit nou goede zorg ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sabinee__

Is dit nou goede zorg ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 10:00

Sorry modjes, ik wist niet zo goed waar het hoorde !

Hallo bokkers.
Dit was een onderwerp wat wij op school behandeld hebben, en ik vond het een interessant onderwerp voor een discussie.

In een verplegingstehuis woont een dementerende oude man. Samen met de groep en de verzorging zijn zij naar carnaval geweest.
De oude man heeft genoten, en de dag van zijn leven gehad.
Later word de verzorging gebeld door zijn vrouw, die helemaal over de rooie is. De man is namelijk heel gelovig, en voor zijn geloof
is het absoluut niet de bedoeling dat hij naar carnaval gaat zitten kijken, dit hebben zij ook nooit eerder gedaan, en waren er
samen absoluut op tegen. De verzorging wist van het verleden van de man.
Echter, de man is in een dergelijk stadium van zijn ziekte, dat hij zich niet herinnerd wie hij was / is en waar hij in geloofde.
En heeft dus een leuke dag gehad.

Is dit nou goede of slechte zorg? Aanpassen aan de wensen van de man nu , of aanpassen aan wie de man oorspronkelijk is?
Moet je de man dan maar alleen achter laten? Of gewoon meenemen?

Bij dementie word in het bijzonder geheugen (amnesie), oriëntatievermogen in tijd, plaats of persoon, taal (afasie), emotionaliteit, eigenwaarde, probleemoplossend denken, plannen en dergelijke aangetast.
Laatst bijgewerkt door Sabinee__ op 01-03-11 10:06, in het totaal 2 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 10:03

verpleeghuis i.p.v. verzorgingshuis?

Lijkt mij dat je je aanpast aan de wensen van de man nu, dhr. is immers nog steeds méns. Maar ook aanpassen aan de familie. En als beide wensen niet overeenkomen, met de familie praten over wat te doen, en evt. uitleggen waarom het goed is dat dhr. wel meegaat.

Ik kan me overigens niet voorstellen dat ze vanuit het verpleeghuis dementerenden meenemen naar een schaars gekleed carnavalsfeest met veel drank :?

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 10:05

verootjoo schreef:
Ik kan me overigens niet voorstellen dat ze vanuit het verpleeghuis dementerenden meenemen naar een schaars gekleed carnavalsfeest met veel drank :?

..........................
Heb het al aangepast. Zo was het helemaal niet bedoeld..............

Brainless

Re: Is dit nou goede zorg ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 10:11

Ik vind dat men rekening daarmee moet houden.
Als de verpleging wist dat de man dat van zijn geloof niet mocht hadden ze het niet moeten doen.
Ik zou ook niet leuk vinden als men bv mijn oma opeens een broek aan zouden trekken omdat zij toch niet meer weet hoe en wat.
Mijn oma zou normaal nooit een broek aangetrokken hebben.

Wist het verpleegtehuis van niets... tja een foutje kan gebeuren, maar "bewust" iets doen of laten omdat de bewoner toch al dement is, vind ik niet kunnen.

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 10:16

Kijken naar een carnavalsoptocht lijkt mij totaal niet verkeerd. Dat kunnen heel positieve prikkels zijn,
waar een dementerende bewoner veel plezier aan kan beleven. Maar hebben ze alleen naar de optocht
gekeken, of zijn ze ook aan het feesten geslagen in een tent oid?

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 10:20

Siets schreef:
Kijken naar een carnavalsoptocht lijkt mij totaal niet verkeerd. Dat kunnen heel positieve prikkels zijn,
waar een dementerende bewoner veel plezier aan kan beleven. Maar hebben ze alleen naar de optocht
gekeken, of zijn ze ook aan het feesten geslagen in een tent oid?

Naja, volgens het verhaal was het alleen kijken, meezingen enzo.
Maar het gaat niet perse om carnaval - het is meer het iets doen wat de client zelf niet gedaan zou hebben
toen hij/zij nog 'goed' was..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 10:21

Maar als het personeel wist dat die man het niet mocht van zijn eigen geloof en dat hij ook zo heeft geleefd, vind ik dat ze daar rekening mee moeten houden.
Dat andere dat raar/stom/bekrompen vinden heeft daar niks mee te maken.

MondyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 10:25

Wat ik dan weer raar vind is dat het zonder toestemming/medeweten van familie is gedaan ? Want ik begrijp dat het buiten het verpleeghuis/verzorgingstehuis is geweest ?

Misschien werkt het zo niet hoor ,ik ben er niet in thuis, maar lijkt me dat de familie ,zeker zn vrouw, wel op de hoogte "hoort" te zijn ?

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 10:26

maar als die man daar nu wel zin in heeft, moet je hem dat dan verbieden omdat hij daar vroeger tegen was?
maw. gaat het om wat hij vroeger wou of om wat hij nu wil?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 10:28

fojoe schreef:
maar als die man daar nu wel zin in heeft, moet je hem dat dan verbieden omdat hij daar vroeger tegen was?

Maar bedenk eens andersom?
Dat ze jouw vader, die overtuigend anti-geloof was, ineens 2x per week mee gaan nemen naar de kerk?
Omdat hij toch geen mening meer heeft?

MondyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 10:33

Brainless schreef:
fojoe schreef:

Dat ze jouw vader, die overtuigend anti-geloof was, ineens 2x per week mee gaan nemen naar de kerk?

Maar waar is dan die grens ?
Er worden ook spelletjes als bingo ed gedaan , maar wat als iemand daar vroeger nooit aan zou meedoen ? Laat je die dan nu ook geen bingo doen ? Terwijl die persoon nu het heel leuk kan vinden ?
Ik snap jou punt hoor ! Vind het alleen moeilijk waar je die lijn zal trekken dan

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 10:35

als hij zelf mee wil en zich daar goed bij voelt, wie ben ik dan om hem dat te gaan verbieden?
als hij daarentegen zo ver heen is dat hij een soort plantje is, moet je zijn vroegere wensen respecteren.
zoals Fenartoe zegt, het is moeilijk om te bepalen waar de grens ligt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 10:36

Maar als het van iemands geloof niet mag, en degene heeft altijd netjes volgens zijn levensovertuiging geleefd en het personeel weet ervan dan vind ik dat men er zoveel mogelijk rekening mee moet proberen te houden.
Iemand die zijn hele leven overtuigd vegetariër was, die ga je ook geen vlees geven als hij dement is.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 10:37

Carnaval is een katholiek feest, dus helemaal heidens is het niet :+.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 10:39

maar als hij zelf mee wil, moet het personeel dan zeggen "nee, je mag niet, want toen je nog niet dement was wou je niet"?
ik snap jouw punt hoor, maar ik vind het moeilijk...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 10:41

fojoe schreef:
maar als hij zelf mee wil, moet het personeel dan zeggen "nee, je mag niet, want toen je nog niet dement was wou je niet"?
ik snap jouw punt hoor, maar ik vind het moeilijk...

Het is ook moeilijk :j , en waar ligt de grens.
Ik neem aan dat ze bv een getrouwde man ook geen prostituee laten bestellen omdat hij dat ineens wilt.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 10:42

veerledec schreef:
Carnaval is een katholiek feest, dus helemaal heidens is het niet :+.

Ik zat al te wachten op de eerste. Dit is een voorbeeld.
Het kan ook net zo goed met die broek oid :')

Ik vind het namelijk ook heel moeilijk .. Waar trek je de grens inderdaad ..

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 10:44

ik ga ervanuit dat er gezorgd wordt met als doel de belangen van de patienten te respecteren en dat patienten een eigen wil mogen hebben,en dat die wil veranderd door een ziekteproces als dementie doet daar niets aan af.die man mag voor zichzelf uitmaken dat hij carnaval nu wel leuk vind en daar van genieten..net zoals hij nu verliefd zou kunnen worden op een medebewoonster van het verpleeghuis...banketstaaf voor zn vrouw,maar het gebeurd wel... ;) en zij kan daar niets tegen in brengen hoor..
en als een broek op den duur praktischer wordt omdat oma decorumverleis gaat vertonen en de godganse dag met t kruis ontbloot zit trek je je eigen oma ook een broek aan.. :Y)
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 01-03-11 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

fojoe

@Brainless: haha, daar heb je ook een punt :')
het lijkt met logisch dat het verzorgingstehuis beslissingen neemt in overleg met de patiënt en de familie.

TuttiFrutti_

Als de patient zich op dat moment goed voelt en gelukkig voelt zie ik geen probleem.
De man heeft in het verleden als het goed is nergens voor getekend dat hij dit op latere leeftijd niet zou willen, en hij is in zijn laatste fase van zijn leven.
Uit je tekst te lezen is de man niet meer bezig met geloof.
Op dat moment was dat de juiste zorg die je hem kon bieden. :j
Laatst bijgewerkt door TuttiFrutti_ op 01-03-11 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 10:45

Slechte zorg is wel kort door de bocht vind ik.
Maar de verpleging is wel nalatig geweest in het respecteren van de wensen van de cliënt/bewoner en diens familie.
Punt is vaak, in dat soort situaties, dat de familie de kleine dingen waarin ze nog regie kunnen hebben, deze regie met een ijzeren greep vast willen houden. (en volledig begrijpelijk).
Net als dat familie kan 'zeuren' over het haar, nagels, kleding van moeder/vader/zus/broer/neef etc.
Als je alle zorg van jouw naaste uit handen moet geven, is dat ontzettend moeilijk en een zeer logisch gevolg daarop is, de regie willen hebben over die kleine zaken.
En als je daar dan als personeel niet professioneel mee om gaat, kunnen zulke kleine dingen grote issues worden. Terwijl het feitelijk niet eens om het uitje/haar/nagels gaat, maar om de inspraak ;)

Dus slechte zorg, nee. Nalatigheid, ja.

Zo zie ik het regelmatig dat er cliënten van Islamitische of Joodse afkomst zijn, van een dusdanig laag niveau dat ze echt geen weet hebben van geloof of geloofsregels, maar dat deze toch halal/koosjer eten.
Puur om het geloof en de normen/waarden te respecteren.
Heb zelf een cliënt gehad, zat hier zonder familie...cliënt was Islamitisch, maar wist dit zelf niet, had het besef ook niet wat dat was. Evengoed kreeg hij halal eten en hebben wij geregeld dat hij naar de Islamitische begraafplaats zou gaan en dat er een Imam zou zijn als hij zou komen te overlijden.

Ook al weet iemand het zelf niet (meer) het blijft een mens en die persoon en diens cultuur/opvattingen dien je te respecteren.

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 10:53

Brainless schreef:
Ik vind dat men rekening daarmee moet houden.
Als de verpleging wist dat de man dat van zijn geloof niet mocht hadden ze het niet moeten doen.
Ik zou ook niet leuk vinden als men bv mijn oma opeens een broek aan zouden trekken omdat zij toch niet meer weet hoe en wat.
Mijn oma zou normaal nooit een broek aangetrokken hebben.

Wist het verpleegtehuis van niets... tja een foutje kan gebeuren, maar "bewust" iets doen of laten omdat de bewoner toch al dement is, vind ik niet kunnen.

Eens :j
Ik vind dat de wensen van de familie nageleefd moeten worden. We kunnen ervan uitgaan dat deze het belangen behartigd voor dhr, en deze wensen moeten gerespecteerd worden.
Dus ze hadden dhr. niet mee mogen nemen naar carnaval.
Maar ik noem dit geen slechte zorg. Zorg is in mijn ogen het wassen, douchen, aankleden, nagel+gebitsverzorging, nette kleding, een schone leefruimte en goed eten en drinken.
Wanneer je slechte zorg levert blijf je dus bij een van de bovenstaande in gebreke.
Waar jij het over hebt is dagbesteding, geen primaire zorg imo.

Kannelly: ben het helemaal met je eens!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 11:10

Brainless schreef:
fojoe schreef:

mensen met dementie hebben wél een mening. Als hij dan graag naar de kerk wil, mag dat toch?
Ik zie bij ons ook mensen die bv vroeger nooit spelletjes deden, en nu graag met alles mee willen doen. En inderdaad ook mensen die nooit naar de kerk wilden, en er nu zelf om vragen.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 11:27

Ik vindt dat ze er rekening mee moeten houden.

Mijn Opa is zwaar cristelijk, net als mijn Oma.
En wij zouden het niet kunnen waarderen als iemand anders bepaald voor Opa of hij naar carnaval gaat.
Máár mijn Opa kan dat zelf niet meer beslissen, hij leeft in de tijd van de wereldoorlog zegmaar ;)

Iemand die zelf nog zoiets kan bepalen moet het NATUURLIJK zelf bepalen :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 11:28

er wordt vind ik teveel voorbij gegaan aan het feit dat iemand die dement is echt wel voor zichzelf kan en mag beslissen wat ie leuk of lekker of stom vind. dementen hebben een probleem met dingen van vroeger terug halen ,het korte termijn geheugen gaat stuk en in het begin is het terug halen van de dag moeilijk en dat wordt steeds langer tot en met hele levensfases van je geheugen kwijt raken,ze zijn om de dooie dood niet wilsonbekwaam wat de gewone dagelijkse dingen betreft...[en misscien vond ie carnaval al wel zn hele leven leuk maar mocht ie nooit van zn vrouw :D ]