Buikpijn na vet eten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SSDesign

Buikpijn na vet eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 21:30

Sinds korte tijd heb ik een probleem... Ik heb altijd met gemak een flinke portie friet kunnen eten, pannekoeken, lasagne, oliebollen (ja met oud en nieuw gingen die er altijd wel goed in), spaghetti bolognese enz. Maar de laatste tijd heb ik gemerkt dat ik gigantische buikpijn krijg na het eten van deze dingen of andere dingen die best vet zijn. Zelfs als ik maar een heel kleine portie eet (ik ben een vrij grote eter).

Wij eten thuis best gezond, maar af en toe ontkom je er niet aan om wat minder gezond te eten. Zo gingen wij afgelopen weekend met vriendinnen naar het zwembad en het enige dat je daar kon eten was friet met snacks... Ik kan er niet goed tegen als ik niet op mijn 'vaste tijden' eet, dus toch maar mee gedaan met de friet. Daarna ben ik het zwembad niet meer in geweest, zo misselijk was ik. Dan heb ik zo veel buikpijn dat het lijkt dat ik moet overgeven. Terwijl ik niet eens veel friet op had!

Ik heb het echt nog nooit eerder gehad, maar sinds ongeveer een half jaar krijg ik dus echt buikpijn. En dan ook echt zoveel buikpijn dat ik het beste niks meer kan doen. Ik ben al wel uitgegroeid en sinds een half jaar ongeveer weeg ik ook wel wat zwaarder dan voorheen (Pfeiffer gehad en veel ziek geweest afgelopen jaar). Wel ben ik rond die tijd gestopt met de pil en sinds twee weken slik ik weer een andere pil. Ik hou sowieso niet van friet of pannekoeken, maar pastagerechten (met bolognesesaus) gaan er altijd wel goed in. Nu dus ook niet echt meer. Het is best lastig, want soms ontkom je er echt niet aan om dit te eten. En ik ben iemand die best gezond eet normaal gesproken (iedere dag groente, een 'vulgerecht' en vlees, snoep weinig, eet iedere dag toch wel zeker 2 stukken fruit, drink geen/weinig frisdrank..). Al met al, ik baal er van.

Zijn er meer mensen die dit hebben?

Donna89

Re: Buikpijn na vet eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 21:35

ik heb het ook. na ook maar wat vet eten, al is het een kroketje, krijg ik hevige krampen. krijg dan ook direct last van mijn ontlasting.
na paar dokters bezoekjes bleek ik een spastische darm te hebben.
zolang ik maar genoeg vezels eet is er niets aan de hand, wit brood is ook al geen goed idee.
is bij mij nu te onderdrukken door gezond te eten. en als ik vet eet zorgen dat er een toilet in de buurt is.

Ohja, alcohol doet ook niet veel goed bij mij.

Mimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 21:41

je zou ook last van je gal kunnen hebben, vooral omdat je nooit eerder dit soort klachten hebt gehad. Misschien toch eens aan een dokter vragen?

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 21:47

Ik drink geen alcohol, nooit gedaan dus dat weet ik niet ;) Ik heb niet gelijk na één kroketje of zo al last, maar het scheelt ook niet veel. :) Ik eet vrij gezond, ik hou niet van wit brood dus dat eet ik ook niet.

Hmm dat zou ook kunnen Mimo! Wat ik wel weet is dat mijn vader een hoog cholesterolgehalte heeft. Ik ben daar vorig jaar nog op geprikt en toen zijn er bij mij geen gekke dingen uitgekomen, dus ik weet niet hoe snel dat kan omslaan? Is nu precies een jaar geleden... (ik ben panisch voor naalden en bloedprikken is bij mij een hele klus, dus als er geen naald aan te pas hoeft te komen, dan liever niet :P )

goldith

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 21:48

Ik moest ook meteen aan gal denken, geeft dacht ik ook buikpijn na vet eten...

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 21:51

Galstenen!
Even naar de huisarts, vraag of je een echo mag laten maken.
Niet te lang mee doorlopen hoor.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 21:52

lijkt erg veel op beginnende pds, (spastische darm oftewel prikkelbaar darmsyndroom) ja het heefd veel namen, vezelrijk eten veel drinken maar geen koolzuurhoudende dranken , blijft het aanhouden even de huisarts raadplegen,

@kanzi je bent wel heel overtuigt he, dan zou ik nu al 10 jaar volzitten met galstenen, alleen ze vinden hem niet

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 21:52

Als ik vet heb gegeten, krijg ik direct na 't eten diarree! :=

Ik moet eigenlijk op gaan schrijven wanneer ik het heb en ermee naar de dokter, maar ik vergeet het steeds. Ik denk dat ik 't ook al bijna een jaar ofzo heb.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 22:02

Heb ze zelf ook gehad :j , mijn huisarts liet me er 4 jaar mee door lopen.
En dat kan best gevaarlijk zijn, een echo is snel gemaakt en kan in ieder geval
galstenen aantonen of uitsluiten.

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 22:41

marleen_88 schreef:
Als ik vet heb gegeten, krijg ik direct na 't eten diarree! :=

same here.... maar geen galstenen, heb vorig jaar door complicaties na het wegsnijden van een verstandskies nog 'n echo van m'n hele buik gehad en heb ook al 5 of 6 (ben de tel kwijt :=) MRI's gehad, met en zonder contrast.
Ik heb vaak 't idee, omdat ik zelf heel erg vetvrij kook, dat het dan gewoon even een schrikreactie is van binnen als er opeens wel vet eten in mijn maag aankomt. achja, scheelt weer wat calorieën ;)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 22:51

Ik heb t al jaaaaren. Had sinds mn 13e ofzo dat ik elke avond straalmisselijk in mn bed lag (en dan echt twijfelen of ik niet naar de wc moest rennen om te nekken zo erg) en 's ochtends op school was de eerste gang naar de (hemel zij dank van boven tot onder dichte) wc's en idd zwaar aan de race. T is bij mij 2 jaar terug ofzo over gegaan toen ik t koken van paps overnam, wilde gezonder gaan koken dus olijfolie ipv vaste bak-en-braad, binnen 2 weken nergens last meer van. Patat ed kan ik sinds een jaar pas weer eten, was anders idd ook binnen een uurtje rennen naar de wc (erg leuk, werken in een kantine en patatdag hebben en denken dat t vást wel al kan :+ ). Vast vet blijft oppassen voor mij, maar heb heel rustig opgebouwd sinds ik erachter kwam (ook vlak daarna nog een keer getest, 1 hapje vlees van paps wat ik voor m in de vaste boter had gebraden.. Resultaat; 's avonds weer misselijk mn bed in en 's ochtends rennen naar de wc). Gewoon eerst een hele tijd mn lijf tot rust laten komen door zo veel mogelijk ''foute'' vetten te vermijden.. Daarna een keer een mini stukje gewone boter door de olie, een keer een paar patatjes.. Vooral met pizza kon ik merken dat t beter ging :+ Kon eerst alleen pizza mozzarella (dus geen vlees oid) eten, maar wij leuken ze altijd op hier.. Dus na een jaar ofzo een keer 4 spekjes erop gedaan, volgende keer 8 spekjes, enz. Nu knal ik dat hele ding vrolijk vol met spek en nergens last van :+ Maar goed, is een beetje zoeken iig :j

Maar echt, als een arts niks kan vinden (spastische darm oid, konden ze bij mij dus niet ontdekken) gewoon een tijdje alles vermijden waar je last van krijgt. Lijkt lastig, maar heeft mij weinig moeite gekost :+ Becel bak en braad (vloeibare) is een heel goed alternatief, gebruik t hier nog steeds aangezien t toch iets meer smaak aan je vlees geeft dan alleen olijfolie maar me geen rare buik bezorgt :j In principe gewoon alle vaste vetten proberen te vermijden én ff geen frituur meer (al ging bijv een kroketje bij mij altijd gewoon goed, maar patat of kaassouffle dan weer niet, snap t nog steeds niet echt maar goed) en na een tijdje rustig opbouwen, je merkt snel genoeg wanneer je iets weer kunt eten, goed naar je lijf luisteren :j

Succes iig! Weet hoe vervelend het is!

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 08:05

Bedankt allemaal ;) Nou mijn ouders hebben allebei voeding gestudeerd aan de Universiteit dus die zullen vast wel weten hoe en wat. Heb het ze gister ook voorgelegd en we gaan nu komende tijd op mijn eten letten. Ben benieuwd. En als het erger wordt, wordt het een ritje naar de dokter ;)

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 09:39

amyz schreef:
Becel bak en braad (vloeibare) is een heel goed alternatief, gebruik t hier nog steeds aangezien t toch iets meer smaak aan je vlees geeft dan alleen olijfolie maar me geen rare buik bezorgt :j

klopt, dit gebruik ik ook altijd!

Uit eten gaan is wel risicovol ;) Soms gaat het goed, soms niet...zelfs in hetzelfde restaurant wil dit nog wel 'ns verschillen bij mij...

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 12:22

TS ik heb dezelfde klachten. Moet wel zeggen dat ik soms nergens last van heb, dan kan ik rustig een stapel pannenkoeken naar binnen werken en soms gaat het hartstikke mis.
Bij mij wordt het erger als ik last heb van stress. Het valt trouwens onder het kopje prikkelbaar darm syndroom. Galstenen heb ik niet want ik heb mijn galblaas vaak genoeg gezien op school (echografie).
Je kan proberen uit te vinden wat voor jou werkt, wat je wel en niet kan eten. Ik reageer bijvoorbeeld heel heftig op vezels terwijl veel mensen juist baat hebben bij het eten van vezels. Ik eet nu ongeveer 1x per week patat. Dat gaat prima zo maar als ik het een maand niet zou eten en dan ineens wel weer dan kan mijn lijf er ook niet meer tegen.

Voor de pds'ers. Wat kunnen jullie sowieso wel eten? Mijn vriend heeft de afgelopen dagen gekookt en het is weer helemaal mis. Vanavond wil ik dus zelf een lichte maaltijd koken maar ik weet niet zo goed wat veilig is. Droge aardappels met wat boontjes is ook zo saai. En ik wil vanavond geen last van mijn buik hebben want ik wil mijn dressuurles niet missen.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 19:00

spastische darm kan ineens opspelen. heb er sinds van 15e ineens last van

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 19:18

Maar zijn het je darmen of is het je maag? Dat is voor mij niet helemaal duidelijk. :o

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 19:28

Zelf heb ik er ook last van, maar in veel minder erge mate. Bij mij gebeurt het standaard na het gourmetten of fonduën: je gebruikt regelmatig vet doordat je steeds je pannetje invet en daarna ga ik ook aan de race, meestal binnen enkele uren na het eten.

Gebruik van bijvoorbeeld roomboter of pakjes frituurvet kunnen soms meer problemen geven als olie en vloeibaar frituurvet, wellicht kun je thuis eens kijken of dit verschil geeft. Ook kun je eens kijken hoe je bijvoorbeeld reageert op hele vette kaas (bijv. brie), of op vet vlees (o.a. salami).

Even de boel laten controleren bij de huisarts kan nooit kwaad natuurlijk. Iets anders wat je zelf eens zou kunnen bekijken is wanneer je naar het toilet bent geweest: als je ontlasting blijft drijven betekend dit dat het vet niet verteerd wordt door het lichaam, dan zou ik sowieso even langs de HA gaan :).

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 19:33

Mocht het geen medische oorzaak hebben, kan het volgende je misschien helpen!? (heeft het bij mij wel gedaan :D )
Na het eten van bijvoorbeeld friet, pasta, pizza e.d. is het goed om iets zuurs na te nemen! Bijvoorbeeld salade met een zure dressing of wat ik doe een half glaasje water met een grote eetlepel appelazijn (prima te doen!)! Ik heb er wel degelijk baat bij!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 19:49

Sowieso schijnt t eten van verse ananas na t eten heel goed te zijn voor de spijsvertering :j Maar moet zeggen, heb t zelf nog nooit geprobeerd :=

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 21:18

Veirl schreef:
Maar zijn het je darmen of is het je maag? Dat is voor mij niet helemaal duidelijk. :o

Geen idee en heb ook geen idee hoe ik dat kan voelen eerlijk gezegd.

Secricible: ik heb verder geen last van mijn ontlasting en die blijft ook niet drijven of zo. ;) Ik weet inderdaad dat wanneer je ontlasting blijft drijven, dat het dan foute boel is. Wij gebruiken ook al vloeibaar vet ;)

Maar ik zal eens gaan kijken ook met ananas enzo. Eten wij sowieso al best vaak, maar daar heb ik al wel een paar keer een (lichte) allergische reactie op gehad.

Besje15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:53

Mijn broer heeft dat ook , die volgt een speciaal dieet..
Wat niet bepaald leuk is want je mag maar heel weinig aardappels en heel veel soorten groenten niet enzo.

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:55

*\o/*
sorry voor het plaatje.
wat ben ik blij te lezen dat er meerdere zijn.
heb er sinds 1 maandje (?) ook veel last van. (wel goed voor de lijn).
zal er een ander stofje in het bakvet zitten waar wij niet tegen kunnen. :+

haha, nee maar het is inderdaad erg vervelend

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:57

Besje15 schreef:
Mijn broer heeft dat ook , die volgt een speciaal dieet..
Wat niet bepaald leuk is want je mag maar heel weinig aardappels en heel veel soorten groenten niet enzo.

Wat is de achterliggende gedachte hiervan? Aardappels en groente zijn niet vet, dus zouden geen klachten moeten geven...

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 22:01

Lijkt me vervelend, ik heb het alleen met prik sinds de laatste 3 maanden.
Serkte, en misschien toch even langs de dokter.

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 22:02

Saaams schreef:
Lijkt me vervelend, ik heb het alleen met prik sinds de laatste 3 maanden.
Serkte, en misschien toch even langs de dokter.

zal wel gewoon iets in de lucht hangen.
aangezien veel mensen rond dezelfde tijd er last van hebben.