Nederlandse Zorgsysteem; je kunt mij niet kwaaier krijger!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rens_ke

Nederlandse Zorgsysteem; je kunt mij niet kwaaier krijger!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 00:00

Ik ben witheet en het stoom komt me uit mijn oren! Ik MOET even van me afschrijven!

Afgelopen vrijdagavond heeft mijn vriendin een overdosis medicijnen genomen. Dit is niet een wanhopige schreeuw om aandacht, maar echt een serieuze actie om er een einde aan te maken. Ze is in kritieke toestand op de Intensive Care beland. Inmiddels ligt ze weer op zaal maar ze is er psychisch niet best aan toe. Zo doet ze bijvoorbeeld uitspraken als; 'het had niet mogen mislukken', en 'ik heb er spijt van dat het niet goed gegaan is'. Oftewel, ze zit echt nog heel diep.

Hetgeen waar ik me nou zo vreselijk over opwind is het feit dat deze vrouw, die duidelijk laat merken dat het leven haar wel zo zeer doet dat ze geen uitweg meer ziet, morgen gewoon weer met ontslag mag!
Ze hebben haar niet nader onderzocht en Joost mag weten hoe haar organen er aan toe zijn. Haar motoriek is in de war maar ook neuroligisch hebben ze haar niet een check-up gegeven. Een gesprek met iemand van de GGZ raakte kant noch wal en resulteerde dus in.. niks.
Kortom: ze hebben voor zover, haar lichamelijk weer opgelapt. Ja dokter, bedankt daarvoor. Maar hiermee zijn haar problemen niet aangepakt, laat staan opgelost! Sterker nog.. ze zijn alleen maar groter geworden! En toch sturen ze haar zonder handvaten en met slechts een briefje voor de huisarts morgen simpelweg weer de straat op.

Jongens jongens, waar zijn we nou toch met z'n allen mee bezig!

Ik ben zo kwaad! Ik ga me er serieus hard voor maken dat mensen die een suicidale actie hebben gedaan, punt 1. altijd (of ze nou zeggen dat ze spijt hebben of niet!) een algemene check up krijgen met daarin een uitgebreid bloedbeeld, scan en een echo van organen. En, punt 2. daarna in ieder geval twee weken continue psychische zorg. Ongeacht uitzondering van aangeboden hulp van familie. Dat ís gewoon niet genoeg!

Morgen gaat mijn vriendin dus weer naar huis. Mijn vriendin, die vanmiddag nog huilend tegen me zei dat ze niet meer kan. Dat ze de verpleging op de spoed eisende hulp heeft gesmeekt haar te laten gaan.
Ik hou mijn hart vast. Maar let op: als ik vandaag of morgen mijn vriendin dood uit haar huis kan dragen, staat een joekel van een artikel in de krant en klaag ik de GGZ aan! Remind my words!

En nu moet ik even heel hard huilen

Creatas

Re: Nederlandse Zorgsysteem; je kunt mij niet kwaaier krijger!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 00:14

Heel veel sterkte, het is altijd erg aangrijpend om dit als toeschouwer te moeten aanzien en niks te kunnen doen.
Het enige waar je nu nog op kan hopen is dat jij/familie morgen gelijk contact opneemt met de HA en probeert haar in een soort van crisisopvang te krijgen.... Niet dat je daar nu gelukkig van moet worden, want daar is het ook niet al te best gesteld, maar wellicht is het voldoende om daar even tot rust te komen met enige begeleiding voor haar, en hopelijk kan er ondertussen een intensiever traject gestart worden..

Ik heb bij meerdere mensen gezien wat jij nu beschrijft, erg om te merken dat dat na bijna 10jr nog steeds niet is veranderd...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 00:17

Heel veel sterkte, ik kan me voorstellen dat je je heel, heel erg machteloos voelt, heel kwaad bent en er van alles aan wilt doen.

Ik vrees alleen dat, als ze echt nog zo diep zit, je niet kunt voorkomen dat ze vroeg of laat er weer een eind aan probeert te maken.

Dat er verder geen actie ondernomen wordt voor noodhulp, is te belachelijk voor woorden.

Nogmaals sterkte...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 00:22

Bel morgen zodra ze weer in haar huis is de crisisdienst en vraag om een IBS beoordeling!!

Wat belachelijk zeg.. nouja, heb er verder gewoon geen woorden voor en snap héél erg goed dat je zo kwaad bent.

Rens_ke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 00:28

Creatas schreef:
Het enige waar je nu nog op kan hopen is dat jij/familie morgen gelijk contact opneemt met de HA en probeert haar in een soort van crisisopvang te krijgen....

Ik zal morgen contact opnemen met haar huisarts ja, maar ik heb natuurlijk niet in de hand wat zij die beste man gaat vertellen. Eerlijk is eerlijk.. als je een beetje manipulatief bent praat je die lui zo onder de tafel en hebben we met z'n allen geen poot om op te staan.

Cassidy schreef:
Ik vrees alleen dat, als ze echt nog zo diep zit, je niet kunt voorkomen dat ze vroeg of laat er weer een eind aan probeert te maken.

Laat ik voorop stellen dat ik weet dat je gelijk hebt. Als iemand wil, écht wil, dan lukt het haar. Was het niet afgelopen vrijdag, dan is het wel in de toekomst. Echter laat ik het er daarom niet bij en bel ik morgen met de huisarts, ziekenhuispsychiater, GGZ, hulpverlening, crisisopvang en wie er me nog maar meer mee kunnen helpen. We gaan er met z'n allen aan trekken! Beslist ze dan alsnog om er uit te stappen.. dan kan ik niets anders dan het bijltje er bij neergooien.

Dan hebben we met z'n allen gevochten en met z'n allen verloren.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 00:52

Wil je vriendin zelf hulp krijgen?

Rens_ke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 01:06

Ze zegt van wel. En ook weer niet. Wil wel hulp en ging vanochtend braaf het gesprek aan terwijl ze ondertussen wel tegen ons zegt dat het niet had mogen mislukken. (haar daarmee geciteerd te hebben)
Maar is dat in deze nog aan de orde? Ik vind juist dat als mensen zo ver weg zijn dat ze niet meer capabel genoeg zijn om dit soort beslissingen te nemen en dat het niet meer een kwestie van 'willen' moet zijn. Dat mensen in dit soort situaties gewoon een gedwongen opname moeten krijgen.

Of ben je het hier niet mee eens? BraveSpots? Ik ben erg benieuwd naar jouw standpunt..

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 01:19

Ik weet het niet. Proffesioneel weet ik er veel te weinig vanaf om uitspraak te doen en al helemaal met het Nederlandse systeem.

Maar even logisch gedacht, als je soms hoort/leest hoe moeilijk het is om een plaatsje te vinden in de (crisis)hulp wanneer men wél heel graag hulp wilt, dan betwijfel of gedwongen opnames uberhaupt haalbaar zijn voor alle mislukte zelfmoordpogingen. Nog te bedenken dat gedwongen opnamens via de rechter en rechtbank moeten (denk ik ?) en dat ook de nodige tijd in beslag neemt.

Ik vind het wel bewonderingswaardig dat je zoveel moeite doet voor je vriendin!

Rens_ke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 01:35

BraveSpots schreef:
Maar even logisch gedacht, als je soms hoort/leest hoe moeilijk het is om een plaatsje te vinden in de (crisis)hulp wanneer men wél heel graag hulp wilt, dan betwijfel of gedwongen opnames uberhaupt haalbaar zijn voor alle mislukte zelfmoordpogingen.

Hm hm.. uit eigen ervaring weet ik dat als je zelf wél echt heel graag wil, hulpverlening bij de helsdeuren vandaan moet komen. Ik snap je punt hoor, heel goed zelfs. Maar dan moeten we met z'n allen maar een andere oplossing vinden. Want ik blijf erbij dat ik van mening ben dat mensen met deze ernstige problematiek strenger aangepakt moeten worden. In die zin dat er eventjes geen sprake is van eigen keus. Beetje slechte woordspeling misschien, maar; 'wil ik niet' ligt op het kerkhof, en 'kan ik niet' ligt er naast. En; geen zin? Dan maak je maar zin!'

Citaat:
Nog te bedenken dat gedwongen opnamens via de rechter en rechtbank moeten (denk ik ?) en dat ook de nodige tijd in beslag neemt
Klopt.. helaas moet dit via een rechterlijke macht (kan ook burgemeester zijn trouwens) en dat kost tijd. Echter, als ze op vrijdag avond had gebeld om te zeggen met watvoor plannen ze rondliep dan had ze meteen een plekje in de crisisopvang kunnen krijgen. Hier bij de GGZ noemen ze dat een 'bed op recept'. Kun je meteen terecht.
Maar ook dit is niet gedwongen. Als je beslist diezelfde avond weer weg te gaan, kun je zo de deur uitlopen en niemand die opmerkt.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 02:01

Het is gewoon hele gevoelige materie waar je mee bezig bent als je het over zelfmoord en gedwongen opname en hulp etc. hebt.
Ik weet ook niet als 'strenger' aanpakken de geschikte oplossing is. Maar aan de andere kant, je kunt het niet laten hoe het is natuurlijk.

Ik hoop allesinds dat er voor je vriendin dat er iets kan gebeuren dat haar helpt!

james_bont

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 04:09

Moeilijk moeilijk.....je kan in nederland nu eenmaal beter lichamelijk in de kreukels liggen dan
geestelijk!

GGZ liggen overvol en het is moeilijk een plekje te vinden om iemand op te nemen.
Tuurlijk is het vreselijk voor je vriendin maar als ze zelf biet goed aangeeft dat ze iets wil blijft idd een
IBS over en dat is ook niet makkelijk te realiseren.
De ic afdeling is er inderdaad voor om iemand lichamelijk weer op te knappen maar snap niet dat er verder niets geregeld is...zoals gesprekken etc.

Ik ben er niet voor om mensen met een ts poging allemaal een check up te geven.....

Rens_ke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 11:47

james_bont schreef:
Ik ben er niet voor om mensen met een ts poging allemaal een check up te geven.....

Maar hoe weet je dan wat die poging lichamelijk allemaal heeft aangericht?

Door simpel even bloed te prikken kan de nier- en leverfunctie bekeken worden en ontstaat er een beeld van het natrium, kalium en zoutgehalte. Allemaal cruciaal om je hart te lagen kloppen. Dan nog een ECG en een kleine APK door een neuroloog, e voila..je weet precies hoe de patient er voor staat.

Ik heb vorig jaar in kritische toestand in het ziekenhuis gelegen als gevolg van een enorme burn-out ( en nog enkele dingen maar daar ga ik nu niet over uitwijden want het gaat niet over mij) en ik weet hoe makkelijk zulke testjes even gedaan zijn.

Maar het ligt inderdaad allemaal erg moeilijk..

Rens_ke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 11:49

Oh, en dan nog wat..

Ik snap ook heel goed dat het ook deels eigen verantwoordelijkheid is hoor! Maar ik denk niet dat iemand die zo in de oliebol zit nog voor haarzelf in kan staan en dat er iemand moet zijn die die verantwoordelijkheid over moet nemen.

Marietje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 11:57

Wat erg, dat als zo iets gebeurd ze je wegsturen! Dan weten de doktoren gewoon dat ze het opnieuw zal doen en ze helpen haar niet?! Maar dat is toch ook verboden, als dokter moet je toch een eed afleggen dat je iedereen zal helpen. Ze heeft duidelijk hulp nodig!
Natuurlijk kun je dan roepen, zelfbeschikking als je niet meer wil mag je uit het leven stappen. Maaaar ik vind wel dat iedereen een eerlijke kans verdient en als de hulp dan niet lukt ofzo dat je dan. Maar nu wordt ze gewoon genegeerd, ze vinden het bljkbaar niet belangrijk!

Kan me voorstellen dat dat de motivatie voor haar groter maakt in de trant van niemand kijkt naar me om ofzo.

Heel erg veel sterkte hiermee, moet voor jou als vriendin heel zwaar zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 12:20

james_bont schreef:
Tuurlijk is het vreselijk voor je vriendin maar als ze zelf biet goed aangeeft dat ze iets wil blijft idd een
IBS over en dat is ook niet makkelijk te realiseren.
Een IBS kan binnen een paar uurtjes geregeld worden. :)

Ik ben benieuwd hoe het vandaag zal gaan. :(:)

Rens_ke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 12:27

**UPDATE**

Net gebeld. Ze mag naar huis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 12:32

:\

Ik moet nu een paar uur weg, maar ik hoop dat er íets gedaan wordt.

Rens_ke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 12:38

Ik heb er een hard hoofd in, Tineke.

Ze vinden dat het nu wel weer beter met haar gaat. Goh, wat zou ik graag willen dat,dat zo zou zijn.. maar alsjeblieft zeg, hoepel een eind op! Als iemand zich zo ellendig voelt dat ze ovegraat tot dit soort acties dan maak je mij niet wijs dat ze zich na 3 dagen in het ziekenhuis weer beter voelt. Daar geloof ik niets van.

tamara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 12:40

jeetje zeg, hoop voor je dat er iets gedaan gaat worden

wij hebben op een woensdag avond gebeld met de dokterswacht voor mijn vader, hij voelde zich niet veilig in huis, waanideen,sliep met messen op de bank, agressief,constant iedereen bellen.
De arts van de dokterswacht heeft hem gezien en gesproken, toen moest er nog iemand van het ggz uit heerenveen komen.
Hij kon die avond gelijk blijven, en de vrijdags was hij zo opstandig/boos dat er een gedwonge opname heeft plaats gevonden met IBS, deze loopt nu deze week af en ze hebben ondertussen een rechtelijke machtiging aangevraagd dat inderdaad via de rechter loopt.
Wij weten nu dat hij niet meer thuis komt te wonen en dat ze opzoek zijn naar een andere woonvorm waarin hij begeleiding krijgt.

Wil je heel veel sterke wensen in deze situatie, ik weet dus zelf ook hoe de instanties in elkaar zitten
je moet gewoon blijven bellen en doen.

ook mijn vader voelde zich soms weer beter maar daarna was het ook weer mis, hij heeft zich zelf ook gesneden met een mes
hij ziet het soms ook niet meer zitten.
Hij heeft dan ook een lichte verstandelijke beperking en ze hebben nu ingezien dat hij gewoon niet meer weg mag

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 12:45

Ik kan me heel goed voorstellen dat je kwaad bent, slechte afhandeling van zaken dit.

Het enige dat je kan doen is, wat tineke ook al zei, zodra ze weer thuis is de crisisdienst bellen en vragen om een IBS. Verder kun je er alleen maar voor haar zijn en luisteren.

Ik wens jullie allebei heel veel sterkte en kracht toe, ik hoop dat ze er uit kan komen want het leven kan wel mooi zijn... Ik weet precies hoe je vriendin zich voelt en ik denk dat ze heel erg blij is met jou als steun :)

Rens_ke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 12:49

@ Bromfiets: die laatste zin doet me heel erg goed. Onbewust zit ik mezelf toch te verwijten. Had ik niet eerder....? Had ik niet anders.....? Heb ik het niet aan zien komen? Heb ik wel goed genoeg naar haar geluisterd?

Ik voel me zo machteloos..

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 12:51

Je had niks anders kunnen doen...

Ze zit heel erg diep en gelooft wss niet eens dat jij er echt voor haar bent. Je kan haar enkel van het tegenovergestelde overtuigen door te luisteren en haar een flinke knuffel te geven. Misschien dat ze dan weer gaat geloven dat er mensen zijn die echt om haar geven.

Maar je had dit met geen mogelijkheid kunnen voorkomen :n Dikke knuffel van mij :(:)

Rens_ke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 13:30

Ik heb haar gesmeekt alles eerlijk op tafel te leggen. Op te biechten wat er allemaal speelt. Want ik geloof dat we daar allemaal slechts een fractie van weten.

Uit eigen ervaring weet ik wat een bevrijding het is om eerlijk te zijn en ál je zorgen uit te spreken. Lukt haar dit in één keer? Nee, want dan had ze het waarschijnlijk al eerder gedaan. Kan ze dit? Absoluut!
Ze moet het alleen wel doen. En in dit gedeelte van het verhaal komen wij in beeld. Zodra zij heeft verteld wat er nou eigenlijk allemaal is (grote problemen, kleine problemen..maakt niet uit. Gewoon alles!) zetten we met z'n allen de schouders eronder! Pas dan kunnen we haar echt helpen.

En daar ga ik voor vechten! Ik laat dit mooie mens niet zomaar door mijn vingers glippen. Hell no!

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 13:35

Is ze inmiddels thuis? Hoe voelt ze zich? Als je denkt dat ze nog een gevaar voor zichzelf is, schakel dan de crisisdienst in. Echt doen hoor! Sterkte. Het is voor jou ook niet gemakkelijk.

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 13:39

Rens_ke schreef:
james_bont schreef:

Maar hoe weet je dan wat die poging lichamelijk allemaal heeft aangericht?

Door simpel even bloed te prikken kan de nier- en leverfunctie bekeken worden en ontstaat er een beeld van het natrium, kalium en zoutgehalte. Allemaal cruciaal om je hart te lagen kloppen. Dan nog een ECG en een kleine APK door een neuroloog, e voila..je weet precies hoe de patient er voor staat.

Ik heb vorig jaar in kritische toestand in het ziekenhuis gelegen als gevolg van een enorme burn-out ( en nog enkele dingen maar daar ga ik nu niet over uitwijden want het gaat niet over mij) en ik weet hoe makkelijk zulke testjes even gedaan zijn.

Maar het ligt inderdaad allemaal erg moeilijk..

vaak is de overdosis pillen of drank die iemand inslikt zo kort in het lichaam dat het vaak niet eens bij alle organen komt maar blijft het beperkt tot
de maag
en dan eventueel wat in het bloed is opgenomen maar dit zal (mits iemand snel gevonden word)niet veel zijn
pillen hebben namelijk even tijd nodig om goed in je bloed te komen