Antibiotica in kippenvlees.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Bitje_

Antibiotica in kippenvlees.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 19:55

Als grote kipliefhebber (als het om eten gaat :')) Heb ik eigenlijk iedere dag kipfilet op mijn brood
en bij het avondeten krijgen we ook wel eens een stukje kip.

Nou was ik laatst op stage, en toen hadden we het even over het kippenvlees, dat daar behoorlijk
veel antibiotica in zit. Dat dat word ingespoten in het voer van de kippen om te voorkomen dat ze
ziek worden. Kortom: Voor diegenen die regelmatig kippenvlees eten hebben een 'overschot' aan
antibiotica in hun lichaam en raken hier dus aan gewend. Wanneer je dus een antibioticakuur etc.
nodig zal hebben zal het dus geen effect meer opleveren, omdat je die antibiotica dus gewend bent.

Is dat serieus waar? Moet je echt oppassen met de hoeveelheid kip die je eet wegens de antibiotica?
Ik , als ervaren kipfilet eter, vraagt zich af of ik moet minderen met het kipfilet eten :P

Odysseus

Re: Antibiotica in kippenvlees.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 19:56

Ja dit is waar, vooral in kippenvlees zit al veel antibiotica. Is laatst nog veel ophef over geweest omdat het tegenwoordig normaal is dat er preventief antibiotica wordt gegeven aan slachtvee.
Je lichaam raakt trouwens niet gewend aan de antibiotica maar de bacteriën bouwen resistentie op.

De enige optie is minder vlees eten of biologische kip.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 19:57

Ja dit is serieus waar! Er was van de week weer een artikel over dat antibiotica niet meer werkzaam is bij veel mensen.
Blij dat ik geen vlees eet.

HRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 19:58

Niet in elke kip zit antibiotica! ;) of het waar is dat de kuur antibiotica krijgt en niet meer werkt, daar heb ik geen flauw idee van. Maar kan je met zekerheid zeggen dat niet in élke kip antibiotica zit. Ligt er ook aan waar je het weghaald! ;)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 19:59

ze zeggen dat het in belgië veel meer antibiotica word gegeven dan in Nederland.
Mijn vader zegt dat ik me nergens druk om moet maken, maar die zegt zoveel :P

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:03

HRE; dus gewoon aan die kip vragen of ie wel eens ziek geweest is? :')

Heb er ook vaak van gehoord, als je veel kip eet zou ik idd even uitzoeken welke supers goeie kip hebben (stond tijdje terug heel artikel over in de consumentengids, geloof dat oa de ah goed uit de bus kwam) en vaker bio-kip eten :) Ach, zekere voor het onzekere denk ik dan maar :j

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:03

Nog een reden om biologisch vlees te eten ;)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:04

Annemeik schreef:
Nog een reden om biologisch vlees te eten ;)

Alleen jammer dat t altijd zo verrekte duur is... Als t in de aanbieding is neem ik wel altijd biologisch vlees mee, maar t scheelt zo enorm veel met ''gewoon'' vlees dat t niet haalbaar is voor ons om altijd biologisch te eten..

HRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:05

Amys; ja gewoon even langs een kippenfokker gaan en een goed gesprek met de kippen aangaan :+
Nee, er is een heel groot verschil qua supermarkt kip en kip van de slager of poelier óf biologisch! ;)

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:06

Ja, dat is waar. En eerlijk gezegt maak ik mij toch wel een beetje zorgen over het antibiotica gebruik in de dier, en dan met name kip sector. Kippen worden prefentief geent zodat de kans dat ze ziek worden kleiner is (met ook op vogelpest enzo). Hierdoor heeft dus elke kip een bepaald niveau aan antibiotica in z'n lichaam.

Ik eet ook graag kip maar ben er toch wat voorzichtiger mee geworden.

Biologisch is ook niet altijd zo biologisch als iedereen denkt..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:08

Thats_Me schreef:
Ja, dat is waar. En eerlijk gezegt maak ik mij toch wel een beetje zorgen over het antibiotica gebruik in de dier, en dan met name kip sector. Kippen worden prefentief geent zodat de kans dat ze ziek worden kleiner is (met ook op vogelpest enzo). Hierdoor heeft dus elke kip een bepaald niveau aan antibiotica in z'n lichaam.

Maar biologisch is sowieso vrij van antibiotica... Of het diervriendelijk is is een tweede punt.. maar het is iig wel "schoon".

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 20:08

hmmm.. zal dus wat minderen in het kippenvlees :j

HRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:09

Dat denk ik niet Bitje, er zijn ook súper veel mensen die geen varkensvlees eten ;)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 20:11

HRE schreef:
Dat denk ik niet Bitje, er zijn ook súper veel mensen die geen varkensvlees eten ;)

die snap ik niet,..
ik zeg: dan zal ik minderen in kippenvlees.

verkeerd begrepen denk ik? :D

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:12

Focussed schreef:
Thats_Me schreef:

Maar biologisch is sowieso vrij van antibiotica... Of het diervriendelijk is is een tweede punt.. maar het is iig wel "schoon".

Nee, biologisch is dus niet altijd vrij van antibiotica := zelfs daar zijn ook te hoge dosseringen in aangetroffen.
Laatst bijgewerkt door Thats_Me op 27-02-11 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:13

Daar was inderdaad laatst behoorlijk wat om te doen.. Het is overigens niet zo dat biologische kip per definitie antibiotica niet preventief gebruikt (al is het deel dat dat inderdaad niet doet bij biologische kip groter). Bij mijn weten is het trouwens ook een probleem in de varkenshouderij, overmatig gebruik van antibiotica.

Amyz, dat is het probleem nou juist: het gaat er niet meer om of een kip ziek is geweest of niet. Veel boeren geven de antibiotica preventief, dus álle kippen van die boer krijgen dan antibiotica binnen, terwijl dat vaak helemaal niet nodig is. Dat doen ze omdat de kuikens binnen een week of vijf al uitgegroeid moeten zijn tot een eetbare kip en tijdverlies (door ziekte) dus niet wenselijk is (die tijd is namelijk te kort om dat nog te kunnen compenseren).
Bij wat langzamer groeiende rassen (die een paar weken extra krijgen) is dat dus minder een probleem. Bovendien hebben die geloof ik vaak net een wat betere afweer omdat ze niet zo gefokt zijn dat ze binnen een zo kort mogelijke tijd zo veel mogelijk vlees aan de botten krijgen..

HRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:14

Oh wacht :+ JIJ minderen in kippenvlees? ;)

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:14

Klopt idd..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:15

Thats_Me: Echt waar? Wat een domper, aangezien biologisch vrij hoort te zijn van medicatie e.d....
Ach biologisch pretendeert soms ook diervriendelijk te zijn... is het ook vaak neit :n

Flappie30

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:17

Ik werk zelf af en toe als toezichthoudend dierenarts op een nederlands kippenslachthuis. Wij doen hier op alle partijen die binnen komen controle op de gegeven medicijnen en hun wachttermijn (weliswaar worden deze gegevens ingevuld door de boer zelf en of dit volledig eerlijk wordt ingevuld ... ?). Maar ernaast wordt er ook standaard steekproefsgewijs staalname gedaan van kippenkarkassen oa ter controle van antibioticarestanten en ik weet als er positieve resultaten zijn dit verregaande gevolgen en boetes tot gevolg heeft. Zelden hebben we hier positief resultaat... Wat niet wil zeggen dat er geen antibioticaresten zullen inzitten, maar dus wel op een toelaatbaar niveau.
Dus weet niet op hoe of welk onderzoek deze beweringen rusten ?!
Ik eet zelf wel nauwelijks nog kippenvlees maar dat heeft meer tr maken met heel het slachtproces zelf waardoor de "zin" in kippenvlees ver zoek is bij mij...

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:19

Ik word daar zo helemaal gestoord van. Ik eet bio omdat ik ervan uit ga dat dat geen antibiotica bevat enz enz. Toch lees je dan hier en daar dat die regels, zijn die er wel?, kennelijk niet streng nageleefd worden...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:20

zelf kippen nemen ;)

ik ben ook behoorlijk geschrokken van de berichtgeving...

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:30

Focussed schreef:
Thats_Me: Echt waar? Wat een domper, aangezien biologisch vrij hoort te zijn van medicatie e.d....
Ach biologisch pretendeert soms ook diervriendelijk te zijn... is het ook vaak neit :n

Was half jaar geleden geloof ik een tv programma of nieuws item kip en antibiotica. Ben toen ook op internet wezen kijken en heb toen ook gelezen dat inderdaad ook biologisch dus niet vrij is van en er zelfs ook vlees was wat te hoog zat in antibiotica gebruik :=

Eet nog wel kip maar heb wel geminderd door de informatie die ik gelezen en gezien en gehoord heb.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 21:22

Ohjeej, ik ben tegen antibiotica, medicijnen en ander troep in het lichaam :n
Kan ook bijna nergens tegen kwa voedsel. Eet op mijn brood alleen maar kipfilet en als avond eten kipfilet.

Maar als dat echt zo is dat daar zoveel antibiotica in zit, ga ik dat denk ik wel veranderen :=

loesje688

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 09:32

Het grote probleem met preventieve antibiotica is dat de bacteriën die de dieren van zichzelf meedragen, resistent worden. Die bacteriën kunnen worden overgedragen en vervolgens kan het zijn dat mensen wél ziek worden van die bacterie, terwijl het dier nergens last van heeft. Als zo'n bacterie dan resistent is, is hij heel moeilijk te behandelen. Vooral mensen met onderliggend lijden (mensen die al ziek zijn, of een verzwakt immuunsysteem hebben door bv ouderdom) kunnen behoorlijk ziek worden van zo'n bacterie.