Stuk verstandskies afgebroken, wat nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sence

Stuk verstandskies afgebroken, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 17:55

Ik was net aan het eten, toen hoorde het ineens alsof ik op zand zat te kauwen. Ik mijn eten uitspugen, maar ik kon niks er tussen vinden.

Vervolgens ben ik in de spiegel gaan kijken, en toen zag ik dat een hoek van mijn bovenste verstandskies nu mist. Een kies heeft zeg maar 4 punten, en 1 punt is nu weg.

Moet ik hiervoor naar de tandarts, als ik er geen last van heb/krijg?

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 17:56

auw! :oo wat heb je gegeten?
Ik zou wel de tandarts bellen :) want het breekt niet zomaar af.
En dan even aan horen hoe ernstig zij het vinden.

Succes!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 17:58

Ik zou het wel laten checken. Als de wortel niet blootligt hoef je niet meteen vanavond te gaan, maar wellicht is je kies in deze staat wel vatbaarder voor gaatjes. Dus daar kan de TA vast wel wat aan doen. :j

Nessa

Re: Stuk verstandskies afgebroken, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 17:58

gewoon laten trekken. die verstandskiezen brengen toch alleen maar ellende.
ben je daar ook weer vanaf.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 17:59

Gewoon even de tandarts bellen en vragen om advies. Als je er geen last van hebt zul je niet direct heen hoeven maar even navragen kan geen kwaad.

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 18:00

Ik zat lekker pizza te eten haha, maar niet eens de korst.

Volgens mijn moeder zijn verstandskiezen sowieso niet zo sterk als normale kiezen, maar toch.

Mijn wortel ligt niet bloot, het ''bolletje'' mist er af, dus nu heb ik nog 3 ''bolletjes'' en dat andere stuk loopt nu schuin.

Nessa: Als ze niet getrokken hoeven, doe ik het ook niet. Heb aardige angst voor de tandarts.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 18:03

gelijk tandarts bellen... collega van mij had het ook... was eienwijs en 2 weken later alles ontstoken... nou dan ben je verder van huis als hij er uitmoet... als iets ontstoken is helpt een verdoving namenlijk niet meer zo veel :+

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 18:24

Ik ga morgen gelijk bellen :j
Ik zie nu ook dat niet 1 ''bolletje'' mist, maar 2. De achterste helft van de kies is grotendeels weg. Ik ging net even voelen, en toen liet er nog een heel klein stukje los. Ik hoop niet dat het nog verder afbrokkelt, want dan blijft er niets meer over.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 18:26

Inderdaad gewoon naar de tandarts gaan. Mijn vriend was ook eigenwijs en toen moesten ze hem dus trekker. En toen kwam zijn verstandskies er in stukjes uit. Heeft hem zo een zeer gedaan, dat ie nu wel een stuk sneller de tandarts belt! Succes! En de volgende keer de pizza iets minder lang in de oven? :+

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 18:28

Dat is het aparte, de pizza was echt super zacht, helemaal niet hard of krokant :+

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 18:30

Een gezonde kies breekt niet zomaar af. Dus best kans dat er al een gaatje/gat zat (dat hoef je van de buitenkant niet te zien, vandaar dat röntgenfoto's bij de tandarts ook zo belangrijk zijn).
Inderdaad morgen bellen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 19:03

Dat denk ik ook. Vooral die verstandskiezen zijn nogal bevattelijk voor gaatjes. Dus grote kans dat het niet zomaar afgebroken is. En aangezien die rotdingen er toch zowiezo bijna bij iedereen uit moeten...

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 19:12

De tandarts heeft nog in december foto's gemaakt, toen heeft er hij niets van gezegt, en hij was toen opzoek naar gaatjes in mijn gebit. Hij zei laatst alleen dat hij 1 verstandkies (een andere als deze kapotte) moest bij vijlen voor als ze onder doorkomen. Maar verder niets... Hij heeft ook niets nooit genoemd over trekken. Ik heb hem wel gevraagt of ze getrokken moesten worden, maar dat hoefde niet.

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 15:09

Dinsdag tandarts, dan gaat hij proberen de kies eruit te trekken. Hoe meer kies er over is, hoe makkelijker het gaat, dus zo snel mogelijk.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 15:13

Ik ben absoluut geen held, maar bij mij is het reuze meegevallen!!!
Sterkte alvast!!
Als ik een tip mag geven, zou ik Arnica D6 druppels van Dr. Vogel halen en daar al mee beginnen en er een paar dagen tot na het trekken mee doorgaan!!! Dit scheelt echt heel erg met er eventueel last van hebben!

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 15:17

Bij mij wilde hij juist niet trekken, omdat de verstandskies verder nog goed was, en de verstandskies erboven daarna geen functie meer zou hebben. De kies is op/bijgevuld.

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 15:32

Mijn moeder was bij de tandarts toevallig en ik hing aan de telefoon _O- maar ik hoorde hem wel iets zeggen over gaatje in de kies, als het goed is.

Bedankt voor de tip Kentaro!

Ik hoor zoveel verschillende verhalen met verstandskies trekken, de 1 heeft er helemaal geen last van, de ander word er ziek van.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 15:34

Bij mij is er om die reden ook een verstandskies gtrokken, ik heb daar maar weinig last van gehad. :)

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 16:19

Sence schreef:
Mijn moeder was bij de tandarts toevallig en ik hing aan de telefoon _O- maar ik hoorde hem wel iets zeggen over gaatje in de kies, als het goed is.

Bedankt voor de tip Kentaro!

Ik hoor zoveel verschillende verhalen met verstandskies trekken, de 1 heeft er helemaal geen last van, de ander word er ziek van.

Nou laat je door die verhalen niet zenuwachtig maken hoor. Verreweg de meeste mensen valt het 200% mee.

Greetje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 16:26

De verhalen zijn vaak erger dan het trekken zelf hoor! Ik vond het 100% meevallen. Ok, je hebt er wel een paar dagen last van, maar ik had goede pijnstillers en heb er relatief weinig last van gehad.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 16:30

Het grote nadeel is dat je haast alleen maar alle horor verhalen hoort... Mensen bij wie het heel erg is meegevallen, gaan dat niet uitgebreid beschrijven op een verjaardag :+ :D
Het grootste nadeel van die kiezen trekken is dat ze zo ver naar achter staan en je er dus slechter bij kunt.

Oja, vergat ik net nog :P Zou voordat je gaan 2 paracetamols nemen! Wanneer je dan weer thuis komt ook weer 2 (vóór de verdoving is uitgewerkt!) en voor het naar bed gaan ook weer 2! Deze werken het beste wanneer je er een 'bodem' van op bouwt!

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 17:04

Je hoort inderdaad meestal de horror verhalen :+ ik heb nog wel van die zakjes 600 ibu, vraag dan wel of ik die mag nemen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 17:39

Hier een positief verhaal: buiten de verdoving (waar ik een hekel aan heb) geen centje pijn gehad.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:13

Dat is heel verschillend per persoon. Bij mijn vriend stelde het trekken niks voor. Daarna is hij echter een paar dagen flink ziek geweest en hij verrekte van de pijn.
Bij mij was het trekken een hel. Daarna echter heb ik niet veel pijn gehad. Eigenlijk helemaal niks met wat pijnstillers.
En een kennis van mij had ze alle 4 tegelijk eruit en die zat 's avonds gewoon friet te eten.

Je moet dus ook een beetje geluk hebben.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:58

Verstandskiezen boven geven veel minder last dan verstandskiezen onder + dat het trekken ervan ook veel makkelijker is. Verdoving doet, wanneer het goed gebeurt, niet tot nauwelijks pijn.