Hoe ga ik van mijn angst af komen? (vreemd?)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anne.

Hoe ga ik van mijn angst af komen? (vreemd?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 18:36

Lieve Bokkers,

De zomer komt er weer aan en voor veel mensen staat er dan een hoop waterpret op het menu. Voor mij ook, alleen dan helaas in beperkte mate. Ik heb namelijk een onwijze zwembad-angst.

Het klinkt heel vreemd, en dat is het eigenlijk ook. Maar op de een of andere manier is het zo, ik ben bang voor diepe (grote) zwembaden. Ik heb geen flauw idee waar ik nu eigenlijk bang voor ben en het verschilt ook compleet per zwembad. De ene keer durf ik er wel in, maar niet naar het midden te zwemmen en de andere keer ga ik van mijn langzalzeleven met geen mogelijkheid dat bad in.

Het is voor mij niet van levensbelang natuurlijk. (Daarom ga ik ook geen professionele hulp zoeken) Ik heb immers geen kinderfeestjes of andere zwempartijtjes meer, maar het is toch wel verdomde fijn om bijvoorbeeld op vakantie een frisse duik te kunnen nemen.

Hebben jullie ervaring met een dergelijke angst
Heb je een angst waar je ook niet uitkomt
Of heb je gewoon tips

Brand los! :D

Condesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 18:42

Ik heb ook wel zwem angst, maar bij mij is dat eerder omdat ik me schaam in bikini :=
Maar wel apart, misschien een aparte vorm van claustrofobie? :+ ik weet het niet hoor.. maar het lijkt me best wel vervelend :(:)

Daantje1981

Re: Hoe ga ik van mijn angst af komen? (vreemd?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 18:43

Heb je die angst vooral als het druk is in het zwembad?

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 18:44

heb je 't ook in de zee? of een meer? of echt alleen in het zwembad? Ben je ooit in de problemen gekomen, zwemmend?

ik heb zelf een hekel aan dat galmende geluid & chloor lucht, maar da's geen angst, meer afkeer.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 18:45

Waarschijnlijk bang als je de bodem niet kan zien? Waarschijnlijk dan angst om te verdrinken ofzo?
Je meot waarschijnlijk gewoon tegen jezelf blijven zeggen dat er niks gaat gebeuren in een zwembad!
(en als er iets gebeurt zijn er altijd badmeesters :) )

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 19:05

Ik heb het ook in een leeg.. Vooral in een leeg zwembad.

En verder ook echt alleen in zwembaden. Zeeën, meren.. Maakt me niets uit :P Ook nooit bijna verdronken of ergens in vastgezeten ofzo (nu ik dat typ krijg ik wel de kriebels)

Ik weet wel dat wij vroeger hier een zwembad hadden waar ze onwijs veel van die waterornament-achtige-dingen hadden waar ik me iedere keer kapot van schrok als die aan gingen.. Ik vind het nogsteeds niet fijn om onder die dingen door te zwemmen.. Maar volgens mij heeft dat weinig te maken met een diep zwembad..

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 07:08

O, ook echt alleen in zwembaden.. :=
Hmm, dan weet ik het ook even niet ..

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 11:37

Het is echt heel raar.. Ik ben ook een klein beetje opzoek naar lotgenoten, maar ik denk niet dat daar er veel van zijn :P

Bonnyyyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 11:57

dat heb ik dus bij sloten..
ik durf er dus echt echt echt niet in.,., ook niet dicht bij te komen,, als me vader ging spuiten wilde ik heel graag mee 10 meter voor het kopeind moest hij stoppen mij der uit zette;p dan ging ik me omdraaien en me ogen dicht houden xD
met de survival moest ik toen wel door de sloot.. toen ging ik bij een duiker(die er bij stond op zijn rug en nu vind ik het nog niet prettig maa rik doe het wel!

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 13:18

Hier een lotgenoot in mindere mate.
Ik vind zwembaden leuk hoor. Glijbanen zijn geweldig. Maar zodra er een kans is dat ik met m'n hoofd onder water kan komen, wil ik het liefst het bad uit. Inmiddels kan ik van de meeste glijbanen af en m'n hoofd boven water houden. Anderen moeten het niet wagen mij voor de grap onder water te drukken, omdat ik dan helemaal in paniek raak. Bang om te verdrinken, denk ik.
Tijd om maar eens naar een zwembad te gaan en flink onder water te zwemmen (met duikbril)! Door het gewoon te doen, wordt de angst toch wel minder, denk ik.

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 13:24

Ik had dit als kind heel erg. Maar dat was alleen als ik de bodem niet kon zien.
Ik was altijd bang dat ik door het reinigingssysteem naar de bodem gezogen zou worden.

Vind het nu nog steeds wel een beetje creepy als ik naar het einde van het zwembad zwem, of als ik de bodem niet kan zien.
Maar ik doe het wel gewoon onder het motto van; Lisan, stel je niet aan. :+

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 13:28

Vorig jaar zijn ik en mijn vriend op vakantie geweest naar een klein Hotelletje in Griekenland. Hier waren wij vaak alleen bij het zwembad. Aan de ene kant was dit zwembad ongeveer 1.20 diep en aan de andere kant 2.20 mooi dat ik dus aan die ene kant ben gebleven. Dus gewoon hetzelfde zwembad, hetzelfde water.. Alleen de andere kant.. :=
Mij vriend heeft me naar de andere kant proberen te slepen, trekken en lokken :P Maar echt niets hielp..

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 11:37

Jep, ik ben als de dood voor putjes in het zwembad. Ik hou ook totaal niet van zwemmen. Als ik het zwembad ken gaat het opzich wel, dan durf ik er soms wel overheen te zwemmen. Wel heel hard.
Soms vind ik het wel irritant, m'n vriend heeft namelijk een tijd gehad dat 'ie elke zondag met vrienden ging zwemmen. Ik bleef dan zo vaak mogelijk thuis.. Maarja vaak werd ik gewoon meegesleept en dan durfde ik dat *!@()#*!)@(# zwembad weer niet in.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 13:35

Anne. schreef:
Ik weet wel dat wij vroeger hier een zwembad hadden waar ze onwijs veel van die waterornament-achtige-dingen hadden waar ik me iedere keer kapot van schrok als die aan gingen.. Ik vind het nogsteeds niet fijn om onder die dingen door te zwemmen.. Maar volgens mij heeft dat weinig te maken met een diep zwembad..

Maar hier kan het juist wel door ontstaan zijn, doordat je elke keer als je aan het zwemmen was, je schrok. Dat daardoor per ongeluk de schrik in verband wordt gebracht met het zwemmen....

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 13:55

Ik ben ook als de dood voor zwembaden. Durf er alleen in als ik de bodem kan raken met mijn voeten..

Danielle86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 22:49

het enige wat je van de angst af kan helpen is door het weer te DOEN en weer vertrouwen krijgen dat er niks kan gebeuren..
angsten doorbreken gebeurd eerder als je je angsten aanpakt hoe moeilijk ook..
maar vaak als je het dan hebt gedaan geeft dat je weer een trots gevoel en kun je tegen jezelf zeggen die je dat er niks engs aan is..

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 22:52

Ik denk door de confrontatie met je angst juist aan te gaan.. evt met de hulp van iemand die je vertrouwt

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 22:57

Mijn angst voor zwembaden is redelijk diep ook. Ik kan zelfs de straat waar het zwembad staat waar ik heb leren zwemmen niet zonder zweethandjes en een knoop in mijn maag voorbij rijden. Zwemles is bij mij toch al een paar jaar geleden. Ik heb 3 jaar over mijn A gedaan, omdat ik regelmatig koppie onder werd geduwd en in het water ben gegooid. Ik heb een hekel aan zwemmen. In mijn jeugd heb ik wel een poosje genoten van zwemmen, maar inmiddels is zwemmen voor mij een manier om het water weer uit te komen. Dus tja, ik zou een lotgenoot kunnen zijn. Voor mij is het wel te herleiden. Ik heb met mijn kids veel op peuterzwemmen en babyzwemmen gezeten. Die zijn alledrie volkomen watervrij.
Sindsdien kan ik genieten van een warm zwembad, maar bij een koud bad taai ik af!

Hoe oud was je toen je op zwemles moest? Ik denk dat je daar de oorzaak in moet zoeken.

En je stelt hier al wel de vraag, dus je wil er van af. Kun je niet een keer een hypnose ofzo aanvragen? Dan kunnen angsten goed herleid worden. Als je weet waar het vandaan komt, is angst vaak minder erg. Begrijpen is het begin van de angst overwinnen. Persoonlijk zou zo'n vriend wel een ex worden als ie me dat flikte wat jij omschrijft. Angst is Angst. Mij moeten ze ook nog steeds niet koppie onder willen duwen. Dan knok ik om boven water te blijven.

Danielle86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 21:08

idefix4 schreef:
Mijn angst voor zwembaden is redelijk diep ook. Ik kan zelfs de straat waar het zwembad staat waar ik heb leren zwemmen niet zonder zweethandjes en een knoop in mijn maag voorbij rijden. Zwemles is bij mij toch al een paar jaar geleden. Ik heb 3 jaar over mijn A gedaan, omdat ik regelmatig koppie onder werd geduwd en in het water ben gegooid. Ik heb een hekel aan zwemmen. In mijn jeugd heb ik wel een poosje genoten van zwemmen, maar inmiddels is zwemmen voor mij een manier om het water weer uit te komen. Dus tja, ik zou een lotgenoot kunnen zijn. Voor mij is het wel te herleiden. Ik heb met mijn kids veel op peuterzwemmen en babyzwemmen gezeten. Die zijn alledrie volkomen watervrij.
Sindsdien kan ik genieten van een warm zwembad, maar bij een koud bad taai ik af!

Hoe oud was je toen je op zwemles moest? Ik denk dat je daar de oorzaak in moet zoeken.

En je stelt hier al wel de vraag, dus je wil er van af. Kun je niet een keer een hypnose ofzo aanvragen? Dan kunnen angsten goed herleid worden. Als je weet waar het vandaan komt, is angst vaak minder erg. Begrijpen is het begin van de angst overwinnen. Persoonlijk zou zo'n vriend wel een ex worden als ie me dat flikte wat jij omschrijft. Angst is Angst. Mij moeten ze ook nog steeds niet koppie onder willen duwen. Dan knok ik om boven water te blijven.

ik sluit me ook aan op jou ;) vaak heeft het met een bepaalde ervaring van vroeger temaken soms zelf zonder dat je het zelf nog kan herineren dus hypnotherapie zou een goede oplossing kunnen zijn om de oorzaak te vinden en aan te pakken

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 21:25

Ik ben heel vroeg begonnen met zwemles, teddybeerzwemmen, samen met mijn moeder. Ik vond zwemles nooit leuk, maar ik kan me herinneren dat ik die angst toen ook al had. (of iig aan het einde)
Ik ga me eens verdiepen in .

Mijn vriend heeft me nooit ondergeduwd, alleen me geprobeerd te helpen, dat vind ik heel lief van m. Veel mensen nemen een dergelijke angst die ik bijvoorbeeld heb niet serieus. Niemand ziet iets engs in een "onschuldig" zwembad..

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 21:53

Hoei, dan houd ik nu mijn hartje vast. Mijn zoontje mocht net als zijn zusjes naar het babyzwemmen. Dat was altijd janken. Hij vond het te koud. Ik heb het wel een poosje doorgezet, maar toen ik merkte dat hij er echt geen plezier aan beleefde, heb ik het laten rusten. In Spanje hadden we de beschikking over een zwembad van 1.40 diep. Hij mocht er niet komen zonder zwembandjes en wij waren er altijd bij natuurlijk. Sprong ie moeiteloos het diepe water in! Duidelijk dus: Het water was te koud. Hij is nu 4 jaar en wil op zwemles. Dat mag ie straks bij een ander zwembad, die warmer is. Tegen dat ie kan zwemmen moet hij wel naar het 'koudere' bad, maar ja, dan is het einde in zicht. :+ Jouw verhaal lezende, ben ik wel blij dat ik het serieus heb genomen en gestopt ben.
Maar zeker! Ga er naar op zoek en zoek uit waar die angst vandaan komt. Succes!
En idd kan je het ook als hulp interpretteren. Fijn dat je vriend rekening met je houdt.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 22:02

Ik heb het ook een beetje hoor! :j Vind die roostertjes en lampen zo verschrikkelijk! Als ik er nu aan denk krijg ik ook helemaal de bibbers :))

Terwijl ik zwemmen opzich heel leuk vind, en altijd leuk gevonden heb. Ook in het zwembad. Maar gewoon, iets aan al die tegeltjes staat me tegen :P

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 23:12

Ja ik heb het ook. Ik kan wel zwemmen, maar ik doe het niet graag. Al dat water in mn gezicht en bang te verdrinken. Ik ga altijd wel het water in om af te koelen, maar ik blijf meestal gewoon staan hihi. Vooral in de zee, ik loop tot mn navel en dan willen mn benen gewoon niet meer. :p En in het zwembad die tegeltjes inderdaad, verschrikkelijk. Vroeger dacht ik altijd dat die donkere tegeltjes enge beesten waren. :P

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 09:38

Toen ik op hardzwemmen zat zwom ik in een zwembad met beweegbare bodem. Dan zwom je onder water en dan hoorde je al die machines kraken. Eng dat ik dat vond :o En in de middelste baan zat ook een soort gat in de bodem, daar was gewoon een vierkantje van denk ik 4x4 tegeltjes dieper. Doodeng. Hárd dat ik altijd ging :') In vreemde zwembaden wil ik altijd alleen maar in recreatiebad. Nouja, eigenlijk ga ik nooit zwemmen haha. De zee houd ik ook niet van. O:)

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 10:49

De zee is inderdaad eng! Ik durf er echt niet verder in dan m'n middel. Aan de ene kant ben ik bang dat ik word meegetrokken en dat ik verdrink. Aan de andere kant is er de angst dat ik op iets ga staan wat me pijn gaat doen (krab, vis, kwal, ed). In zee ga ik liever helemaal niet..