Vraagje over temperatuur en drinken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

EngeltjeS

Vraagje over temperatuur en drinken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 19:09

Iedereen drinkt op een dag, en zomers is het heerlijk om een koud glas limonade (of ander fris) met veel ijskoude ijsklontjes te drinken.
Winters is het heerlijk om thee te drinken, of warme chocolade melk.

Maar wat nou, als je moeite hebt met "de norm" van 1,5 liter vocht op een dag?

Ik hou enorm van drinken, wat ik zo weg kan drinken. En het liefst op kamertemperatuur. Dus niet kouder dan 7 graden (net uit de koelkast bijvoorbeeld). Maar wat ik me afvraag: Is het schadelijk om drinken op deze temperatuur te drinken?
Appelsap is mij geleerd, ijskoud te drinken, net als Cristal Clear, Dubbelfris, en ga zo maar verder. Volgens mij staat het ook op de verpakkingen van sommige producten. Voorbeeld: "Ijskoud de lekkerste!" (of neem ik dit te serieus? :P )

De kou weerhoud me ervan, om nog meer er van te drinken. En, alleen als ik echt extreme dorst heb, dan is het wel lekker. Maar wanneer heb ik dat nou? En om mezelf nou de hele dag te laten "verhongeren van de dorst" lijkt me ook niet gezond. (vandaar mijn vraag)

Ben ik de enigste die "warme" sapjes drinkt?

Sorry als dit een verwarrend verhaal is :P Ik kan niks op google vinden hier over, en ben enorm nieuwschierig.
Ik weet dat het te maken heeft met bacterien, en de houdbaarheid van het product. Maar is dit schadelijk voor het lichaam?

Alvast bedankt voor het lezen, en ik ben benieuwd naar reactie's.

marleen_88

Re: Vraagje over temperatuur en drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 19:10

Ik vind drinken uit de koelkast in de zomer lekker, maar 's herfst,lente en 's winters vind ik kamertemperatuur stuk lekkerder!

Neem aan dat het niet schadelijk is hoor, zou wel vreemd zijn vind je niet? :+

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 19:12

marleen_88 schreef:
Ik vind drinken uit de koelkast in de zomer lekker, maar 's herfst,lente en 's winters vind ik kamertemperatuur stuk lekkerder!

Neem aan dat het niet schadelijk is hoor, zou wel vreemd zijn vind je niet? :+

Nou ja, je hebt te maken met bacterien, zuren, en andere narigheden :P Ik neem aan, dat zuren je gebit kunnen aantasten. (Sorry, ik ben echt een leek, en ik word hier thuis raar aangekeken, als ik een pak "Barleduc" ofzo buiten de koelkast hou.)

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 19:13

Waarom zou dat schadelijk zijn? Die pakken staan toch ook niet in de koeling in de supermarkt ;) koud vinden meeste mensen sapjes vaak veel lekkerder. Vandaar ijskoud de lekkerste :D

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 19:14

Hee Lia :P leuk dat je reageerd :)
Maar de verpakkingen in de supermarkt, zijn ongeopend, en als je thuis bent, zet je het toch in de koelkast. Dus de "bacterien van buitenaf" maken pas kans, als het product is geopend toch? :)

Of denk ik echt te ver na? :oo

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 19:15

Koud vind ik gewoon lekkerder... ;)

Maar hier staan mijn pakken icetea gewoon in de woonkamer ... ;)
Is vaka wel binnen 2 dagen op (1.5 liter) en tussendoor drink ik vaak water en thee.

Maar ik kom lang niet aan de 1.5 liter vocht per dag...

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 19:15

Zuren zitten sowieso wel in de sapjes, of je het nou koud drinkt of niet. Het koud houden is vooral voor verse producten belangrijk.
Wat Thats_Me al zegt, alles wat in de super buiten de koeling staat kun je gerust op kamer temperatuur drinken, doe ik al jaren en ik leef ook nog ;)

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 19:16

EngeltjeS schreef:
Maar de verpakkingen in de supermarkt, zijn ongeopend, en als je thuis bent, zet je het toch in de koelkast. Dus de "bacterien van buitenaf" maken pas kans, als het product is geopend toch? :)

Je moet het idd geen weken open laten staan, maar een dag of 4 a 5 is geen probleem hoor, een week kan ook nog wel.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 19:19

Volgens mij kan dat prima hoor. Je moet je niet te druk maken! Als iets bedorven is proef je dat wel! ;)

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 19:21

Het gaat er niet om of het bedorven is of niet :P Is het niet meer goed: dan gooi ik het weg.

Maar melk bijvoorbeeld, is na een dag zuur. En ik ben benieuwd hoe het met andere sapjes/drankjes is.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 19:23

Melk zuur na 1 dag?
Dan weet ik niet welke melk jij hebt.....

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 19:26

Je kunt het gewoon buiten de koelkast bewaren hoor en ook gewoon drinken ;) Alleen niet weken laten staan na openen dan krijg je pluisjes in je drinken :D

Melk staat normaal ook in de koeling als je houdbare melk neemt kun je dat ook prima buiten de koeling bewaren. In Nederland zijn de regels wat betreft sap verpesten erg streng. Niets mag zonder enorm verhit te worden verkocht worden dus alles is echt wel 100% dood := Maar bij openen krijg je er weer nieuwe bacterien bij dus van daar dat het na opening nog maar paar dagen houdbaar is. In de koeling zorg je dat het proces hiervan wordt vertraagd waardoor je de sap dan langer kunt bewaren.

Al moet ik zeggen dat als ik hier een pak open maak die toch binnen 1-2 dagen op is. Snel genoeg voordat het kan bederven.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 20:22

dat je sapjes koel moet bewaren is puur voor de smaak. Als jij het warm lekkerder vindt, moet je het warm drinken, al gooi je het in de magnetron. Bovendien is drinken op kamertemperatuur beter voor je lichaam (zeker in de zomer!) dan ijskoud drinken ;)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 20:23

Sannanasje schreef:
EngeltjeS schreef:

Je moet het idd geen weken open laten staan, maar een dag of 4 a 5 is geen probleem hoor, een week kan ook nog wel.

maar in de koelkast kun je het ook niet weken open laten staan :P Dan krijg je ook sap met vlokken :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 23:57

Joh ik drink ook alles op kamertemperatuur, zolang ik me het kan herrinneren al.....en leef nog steeds ;)

(Ijs)koud drinken, vreselijk :brr: kan er ook absoluut niet tegen. Begin m'n dag ook met een glas lauw/warm water :D
En verder als ik kraanwater drink, mag het ook echt niet koud zijn... dan maar even de warme kraan aan.
En sapjes/chocomel e.d. bewaar ik wel in de koelkast (geopend dan), maar laat het altijd zeker een half uurtje staan voordat ik het drink. Anders is het veel te koud :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 01:28

Jolliegirl schreef:
Maar ik kom lang niet aan de 1.5 liter vocht per dag...

Eet je dan helemaal geen fruit en groentes? Daar zit veel vocht in, in het meeste voedsel wel. Die anderhalve liter heb je met een normaal eetpatroon zo bij elkaar, het is niet zo dat je naast je gewone eten nog 1,5 liter moet drinken. Kom onder je steen vandaan joh :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 01:36

Gunst dat je uberhaupt over nadenkt :=

Ik ben een fervent coladrinker maar bewaar dat nooit in de koelkast omdat ik het zo koud niet meer lekker vind, dan proef je er veel minder van. En in cola en andere koolzuurhoudende dranken zit zoveel prik en suiker dat ik me geen enkele zorgen maak over evt. bacterien, ik drink ook nog rust uit een fles die al 3 weken geopend in de kast staat. (niet dat dat veel voorkomt maar toch)

Sap bewaar ik wel in de koelkast maar vind ik ook lekkerder als het ietsje is opgewarmd dus dat laat ik dan gewoon een kwartiertje staan voor het gedronken wordt.
Sapjes moet je ook niet buiten de koelkast houden want dan staat er met 2 dagen al schimmel op ;) Edit; geopend natuurlijk ;)
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 11-02-11 01:41, in het totaal 3 keer bewerkt

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 01:39

ik drink ook het liefst op kamertemperatuur hoor :j. Maar na het openen zet ik het meestal wel in de koelkast. Soms vergeet ik het wel eens, als een pak sap 1 dag geopend buiten de koelkast heeft gestaan dan is het nog wel goed, maar langer dan dat doe ik niet :n. Maar normaal gesproken overleeft een pak/fles sap het niet zo lang, als ik er een openmaak dan gaat ie meestal ook leeg. Maar ik kom ook lang niet altijd aan die 1,5 liter hoor :n. Frisdrank maakt niet uit, dat blijft wel goed :j. Cola heb ik wel het liefst uit de koelkast, dat is toch wel het lekkerst.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 01:39

Pakken sap zijn gesloten heel lang houdbaar.
Maar als ze geopend zijn moet je ze wel in de koelkast bewaren.
Dan zijn ze nog enkele dagen houdbaar.
Zodra je bv een pak sinaasappelsap geopend op het aanrecht laat staan, is deze binnen 1 a 2 dagen overstuur.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 01:46

Nou, hangt wel van het soort sap af, hoe meer suiker erin zit, hoe langer het goed blijft. Taksi blijft bijvoorbeeld langer goed dan sinaasappelsap :j. Niet dat ik het nog zou drinken als het 2 dagen buiten de koelkast heeft gestaan, sterker nog, als het langer dan 2 dagen in de koelkast heeft gestaan hoef ik het al niet meer :')

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 01:49

Taksi is juist korter houdbaar... er zit namelijk melk in.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 01:58

Oh ja, dat is waar ja, maar toch blijft taksi wel een paar dagen goed hoor :j.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 02:00

hyppolyte schreef:
Oh ja, dat is waar ja, maar toch blijft taksi wel een paar dagen goed hoor :j.

Gatver, ik wil het geeneens proberen :r :+

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 02:10

Een paar als in 2 bedoel ik dus. Ik flikker het evengoed weg, maar het ruikt dan nog gewoon prima en er zitten geen klontjes in oid.
Maarja, als je dus het pak in een keer leeg drinkt dan heb je nooit ergens last van qua bewaren.

Ik heb trouwens een fobie voor geopende pakken bij andere mensen thuis, ik drink er echt alleen uit als ik zie dat het opengemaakt wordt, ik heb het dus al een paar keer getroffen dat het bedorven was :r!!! Als het bij mij ook langer dan 2 dagen openstaat dan gaat het ook weg :j.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 02:58

Veel sappen (waaraan lactose of melk-eiwitten zijn toegevoegd) en vooral melk moet je juist niet afsluiten.
Anaerobe bacteriën houden niet van zuurstof. Melk met name bederft eerder door afsluiten na opening dan door openlaten. Melkzuur en boterzuur bacteriën gedijen namelijk het best zonder zuurstof.
Je kunt zelf de proef o de som nemen en 2 pakken melk te openen en daarna 1 te sluiten en de andere te sluiten. De laatste is meestal binnen 3-4 dagen bedorven, terwijl het open pak soms pas na 2 weken ranzig gaat worden in de koelkast.