Diëtisten gevraagd! Kleintje groeit niet goed.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lottie84

Diëtisten gevraagd! Kleintje groeit niet goed.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 13:35

Hallo Bokkers!!

Ik open dit topic omdat ik me een beetje zorgen maak over de curve van mijn kleine meid.
Bij de vorige controle op 20 december (11 maanden consult) woog ze 7.7 kilo en was ze 69 cm groot.
Ze vonden toen dat ze niet voldoende was aangekomen. Daar mijn eerstvolgende afspraak pas in Maart
stond gepland ben ik vandaag een keer extra komen wegen. Ik had verwacht dat ze inmiddels wel
royaal was aangekomen, maar ik schrok toen ik zag dat ze nog steeds slechts 7865 kilo woog, daarnaast
was ze niks gegroeid, ze is nog steeds 69 cm.

Ze krijgt 4 tot 5x per dag borstvoeding, 2 borsten, op verzoek.
Ze krijgt iedere dag fruit, warm eten, brood, liga en tot nu toe 8 granen pap maar voortaan krijgt ze Brinta.
Ze slaapt 'snachts door, dus ze vraagt niet om extra voeding. Daarnaast is ze vrolijk en actief, niet
lusteloos of dergelijke.

Ik ben zelf 1.58 en 48 kilo, papa is ook slechts 1.68, maar onze zopon had een totaal andere curve dan
Kinou en bij het consultatiebureau zijn ze ook niet helemaal tevreden, moet nu over 3 weken op extra
controle komen en als ze dan niet voldoende is verbeterd dan worden we doorverwezen, maar dat wil
ik uiteraard graag voorkomen door hier informatie aan te vragen wat ik nog beter zou kunnen doen.

Zal even alle metingen onder elkaar zetten zodat er een compleet overzicht is:
Geboorte
51 cm, 3820 gram

4 weken
53 cm, 4215 gram

8 weken
56 cm, 4640 gram

3 maanden
59,6 cm, 5215 gram

4 maanden
60 cm, 5775 gram

7.5 maanden
63.5 cm, 6705 gram

9 maanden
67.5, 7340 gram

11 maanden
69 cm, 7700 gram

12 maanden en anderhalve week
69 cm, 7865 gram.

Hoor graag jullie advies :D

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 13:43

ik zou me nog niet z,n zorgen maken.
ze eet goed en groeit ook .
Mijn meisje had bijna de zelfde curve en is nu ineens aan een groei spurt begonnen.
Je geeft aan dat jullie zelf ook niet groot zijn dus dat past er wel bij geen kind is het zelfde met groeien.

gaapje

Re: Diëtisten gevraagd! Kleintje groeit niet goed.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 13:45

Zolang ze lekker eet , een vrolijk kind is zou ik me geen zorgen maken .

Ze kunnen zoveel zeggen, de 1 is nou eenmaal groter dan de andere.
heb ook 3 kids en allemaal kwa groeien vanaf baby heel verschillend

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 13:46

Ik ken dezelfde zorgen niet, want mijn zoontje is juist altijd al groot en fors geweest: ik maak me dus altijd zorgen of hij juist niet teveel weegt... (maar ja, volgens mij twijfelen we allemaal over van alles en worden we niet altijd gerustgesteld door het CB :D )

Maar je schrijft dat ze goed eet en drinkt, vrolijk en actief is! Verder zijn jullie allebei natuurlijk 'klein' en tenger, dus ik denk echt dat je je geen zorgen hoeft te maken. Ze volgt gewoon mooi haar eigen lijn.
Je hebt op internet wel een mogelijkheid om beide lengtes van de ouders in te vullen, dan krijg je een verwachting van de uiteindelijke lengte van je kleintje. Zal eens kijken of ik dat nog kan vinden...

_Mary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 13:47

consternatie bureau

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 13:49

_Mary schreef:
consternatie bureau

:+ Consultatie bureau zul je bedoelen :P
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 03-02-11 13:50, in het totaal 3 keer bewerkt

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 13:49

Hahaha nou, ze hebben me niet gek gemaakt hoor, ze zeiden ook dat ze vrolijk en actief was dus dat dat goed was. Ze maakte zich alleen een beetje zorgen over de groei met name. Ik heb 3 weken tot de volgende controle, dus als er nog tips zijn dan zou ik die graag aanpakken, zodat we de volgende keer een mooi resultaat zullen hebben :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 13:50

_Mary schreef:
consternatie bureau

:P , maar wel waar.

Joh, geen zorgen maken. Bij het consultatie bureau piepen ze al als een kind iets afwijkt van de curve.

Ze is mooi aangekomen dus dat is geen probleem. Zo te lezen is het verder een prima gezond en vrolijk kind dus ik zou me geen zorgen maken.

Ik denk niet dat je verder zelf wat kan doen om de groei te bespoedigen. Gezonde voeding, voldoende rust en dan moet het toch echt vanzelf gaan.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 13:52

Ze groeit, daar gaat het om. Ze is vrolijk en actief en zal allicht geen erg grote meid gaan worden. Niet teveel van aantrekken, ze volgt haar eigen groeicurve en uiteraard vind het consternatie bureau dat ze niet goed groeit, want dit ligt niet in hun gemiddeldes.

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 13:53

Misschien nog even een schema-tje maken van haar dagelijkse eet en drinkmomenten en die hier plaatsen? Want zoals je het nu hebt omschreven staan er geen hoeveelheden bij en wat precies...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 13:55

_Mary schreef:
consternatie bureau

Zo noem ik het ook altijd.

Jullie zijn beide klein niet zo gek dat jullie kind onderaan de curve "bungelt"

Ik zal eens kijken wat die van mij voor een "scores" hadden...
Mijn jongste jongetje was met 13 maanden 10, 5 kilo ( :wow: ) en 76 centimeter. Hij was gemiddeld.
Maar dat is een jongen he... en wij zijn beide erg lang..

Ik was de 1ste 5 jaar van mijn leven ook klein en dun.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 13:58

Mijn oudste was met 11.5 maanden ook 8915 en met 15 maanden 9700 gram.
He jullie stellen me wel al een beetje gerust, ben normaal niet zo een stresskip,
maar door de vorige controle en nu dit moment ging ik me wel zorgen maken.

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 14:01

Wat ik weet van mijn zoon, hij is ook echt te klein en ik spuit hem groeihormonen.

Zolang de curve van het groeien in 1 lijn loopt of gelijk is er niks aan de hand, die van mij ging echt zakken op de lijn...en toen zijn ze verder gaan zoeken .

Maar was ook pas toen hij bijna 4 jaar was .

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 14:03

Mijn oudste zat met haar lengte altijd iets boven de middellijn en met haar gewicht er iets onder.
De jongste heeft van begin af aan op het onderste randje gehangen (lengte) en gewicht gemiddeld. Deze maand moet ik voor de laatste keer (officeel de 3 jaar en 9mnd afspraak maar in december is hij al 4 geworden). Hij is nog steeds klein maar doet het verder goed.
Ik zou me er niet te druk over maken. Ze is op 1maand toch aangekomen. Lengte komt wel weer. Niet elke maand gaan wegen en meten, maak je alleen jezelf gek mee ;)
Een keer in de drie maanden zou een beter beeld moeten geven. Succes!

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 14:05

Ze is verder aan het zakken en valt nu royaal buiten de curve. Dat is het probleem :)

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 14:06

Mijn zoon zat 2 hokjes onde de onderste lijn, en was ook niks aan de hand(toen) .....je hebt gewoon kleintjes en grote !

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 14:10

Nee begrijpelijk, zolang ze ongeveer een constante lijn hebben is het ok.
Kinou haar lijn buigt alleen maar af en nu valt ze dus heel erg buiten de lijnen.
Vind het toch wel fijn dat het extra in de gaten gehouden word.

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 14:12

Natuurlijk is dat fijn, en alleen maar goed .
En ik snap je zorgen ook , het is en blijft je kind .

Maar ze is nog klein en ze houden het goed in de gaten , meer kunnen ze ook niet doen .
Hopenlijk gaat ze straks ineens wat harder ..

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 14:13

Ja ik hoop ook op een groeispurt! Kan zomaar gebeuren.
Wil gewoon uitsluiten dat ze iets tekort komt.

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 14:17

denk dat je het heel goed doet , en ze doet het zelf ook goed.

En als er echt wat is met de groei, zullen ze dat vast ontdekken.
En neem van mij aan (met een zoon die dik 5 jaar achter loopt in groei) ook als er wel wat is komt het vast goed .
Ik heb zo jaren in de stress gezeten, en hij is klein maar doet niks onder voor leeftijdsgenootjes verder.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 14:18

Oooo, wat een gezeur weer. Heel herkenbaar :j .

Onze dochter (inmiddels ruim 10 jaar) was ook altijd te licht en te dun en te lang. Ze groeide goed, maar in haar eigen tempo, was nooit ziek en een heel tevreden kind.
Ik heb haar ook lang borstvoeding gegeven en die kinderen groeien nu eenmaal niet volgens de curve van het consternatiebureau, omdat deze is gebaseerd op flesgevoede kinderen (die zijn er helaas nu eenmaal meer). Maar als je bij hen buiten het gemiddelde valt gaat het hele spul in de stress en daarmee helpen ze de jonge moeders ook in de stress.
Jullie zijn allebei ook niet echt heel groot, dus dan kun je niet verwachten dat je een heel groot kindje krijgt.
Ik moest pap bij gaan geven om haar te laten groeien, maar dat hoefde ze echt niet, ik kreeg het meteen retour. Ze at wel gewoon lekker groente, fruit en boterhammetjes.
Nu is het een blakende gezonde meid van ruim 10 en echt bijna nooit ziek en nog steeds..... lang dun en lekker.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 14:22

Haha gelukkig komt uiteindelijk dus alles goed! Ik ga de Brinta proberen, ben benieuwd wat ze ervan vind.
Alleen even dikke pech dat ik mijn kolf heb uitgeleend, normaal voed ik haar altijd zelf, maar voor de pap zou ik toch moeten kolven. Ze hebben vroeger bij mij ook groeihormonen willen geven. Achteraf gezien ben ik blij dat mijn ouders het toen niet hebben gedaan. Bevalt me allemaal prima met mijn 1.58.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 14:26

Laurabram schreef:
Ik heb haar ook lang borstvoeding gegeven en die kinderen groeien nu eenmaal niet volgens de curve van het consternatiebureau, omdat deze is gebaseerd op flesgevoede kinderen (die zijn er helaas nu eenmaal meer). Maar als je bij hen buiten het gemiddelde valt gaat het hele spul in de stress en daarmee helpen ze de jonge moeders ook in de stress.

Dat is inmiddels al niet meer waar...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 14:27

LCharlotte schreef:
Haha gelukkig komt uiteindelijk dus alles goed! Ik ga de Brinta proberen, ben benieuwd wat ze ervan vind.
Alleen even dikke pech dat ik mijn kolf heb uitgeleend, normaal voed ik haar altijd zelf, maar voor de pap zou ik toch moeten kolven. Ze hebben vroeger bij mij ook groeihormonen willen geven. Achteraf gezien ben ik blij dat mijn ouders het toen niet hebben gedaan. Bevalt me allemaal prima met mijn 1.58.

succes...brinta kreeg ik er bij die van mij niet in...

Ik weet niet meer wat ze allemaal krijgen hoor...maar waarom niet gewoon een boterhammetje?

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 14:28

Ik ben ook maar 1.60 hoor haha.
Maar mijn zoon is een appart geval , hij zou zonder de hormonen maar 1.45 worden ....en dat is wel heeeel erg klein he.