Knieschijf uit de kom!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LoveLoes

Knieschijf uit de kom!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 18:29

Hallo,

Ik heb het wel vaker dat mijn knie schijf uit de kom gaat. Vindt het vooral pijnlijk maar meestal was het even een paar uur rustig aan doen en dan weer voorzichtig lopen en de volgende dag merkte ik er niks meer van. Nu heb ik vandaag weer mijn knie schijf uit de kom gehad, nu heb ik er veel last van, en kan niet zelfstandig lopen. Ik kan morgen dus niet naar school. Zijn er meer van jullie die dit hebben? En hoe erge last hebben jullie ervan en schaffen jullie dan een paar krukken aan?

Groetjes,

xlenngp

Re: Knieschijf uit de kom!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 18:34

hoi LoveLoes,
Ik heb hier ook al heel lang last van. Wanneer je het voor de eerste keer hebt moet je eigenlijk meteen naar het ziekenhuis om het in te laten gipsen. Wanneer je dat niet doet raken je kniebanden uitgerekt en schiet inderdaad elke keer je knieschijf uit de kom. Ik zou naar de dokter gaan voor advies en misschien wordt je dan wel doorverwezen naar een fysiotherapeut.
Groetjes

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 18:47

Dat is zo verschrikkelijk pijnlijk! Schiet je knieschijf gelijk weer terug dan? Want dat is wel van belang anders maak je meer kapot.

Het is ook niet goed dat je knie zo vaak luxeerd. Het beste kun je even naar de huisarts gaan om het goed te laten nakijken en naar de fysio voor het oefenen van je knie. Je banden moeten sterker worden zodat ze de klappen van je knie beter kunnen opvangen.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 19:09

Ik heb ook heel snel dat mijn knieschijf weg schiet. Ik tape mijn knieen ook altijd in als ik ga sporten en kan niet bijna niet opstappen zonder krukje, ook een springzadel kan ik niet hebben.

Wij hebben zelf een paar krukken en die gebruik ik wel als ik echt niet kan lopen. Ik mag mijn benen trouwens ook niet helemaal strekken of helemaal buigen. Ik heb geen kraakbeen in mijn knieen en daardoor slotklachten, en als ik op een slot moment mijn been verkeert beweeg dan schiet mijn knieschijf weer weg... heel vervelend en pijnlijk.

KenJeMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 19:17

Auw! Heb ik ook al zooo vaak gehad! Maar ben helemaal een beetje 'instabiel' . Mn schouder ging ook altijd snel uit de komt,met de simpelste bewegingen al,ben hier ook al aan geopereerd. Mn duim schiet ook vaak ff uit de kom. Ben er onderhand wel een beetje aangewent,dat ik af en toe 'uitelkaar' val,maar de pijn went nooit.

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 19:21

Ik heb eerder best wel veel gehandbald, toen had ik er inderdaad erge last van, nu ik paardrijd en gestopt ben met handbal gaat het veel beter. Nu was het alweer een poosje geleden. En toevallig dacht ik vanochtend nog het gaat redelijk goed ik heb al een poos geen last gehad, maar dan nu vanochtend weer. Ik ben ook al meerdere malen naar een fysiotherapeut geweest en oefeningen gekregen maarja. ik ben nou niet iemand die zich daar aan houd, de oefeningen zijn idd om mijn spieren rond de knie sterker te maken ik heb er nu erge last van, dus ga ik nu de oefeningen ook echt wel doen. Het moet gewoon beter worden.

@_AAASCHAAA_ : Gelukkig heb ik sinds ik aan het paardrijden ben veel minder last en heb ik niet de problemen die jij hebt. Ik ga toevallig binnenkort een springpaard rijden, dus ook wedstrijden moet dus kijken of het gaat met het springzadel. Denk het wel, gezien ik niet de heftige klachten die jij hebt heb, zoals geen kraakbeen enzo.

Ik heb het wel vaak op de verkeerde momenten zoals nu kwam het nieuwe springpaard wilde ik vandaag even kijken dat kan niet.. Misschien morgen. Vorig jaar had ik het vlak voordat ik op wintersport ging.

Hoe lang denken jullie dat ik het rustig aan moet doen?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 19:24

Heb wel gescheurde kniebanden gehad na een ongeluk met mijn paard, 1 maand spalk en 2 maanden gips en maaaanden fysiotherapie, nu nog last van na een dag lopen, maar het schijnt dat mn knieschijf nu juist strakker en steviger op z'n plek zit dan voorheen

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 19:31

Colway schreef:
Heb wel gescheurde kniebanden gehad na een ongeluk met mijn paard, 1 maand spalk en 2 maanden gips en maaaanden fysiotherapie, nu nog last van na een dag lopen, maar het schijnt dat mn knieschijf nu juist strakker en steviger op z'n plek zit dan voorheen

Dan heb je er wel weer voordelen van, maar wel vervelend natuurlijk..

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 19:32

Wel vervelend geweest ja, maar ja :D

Heb ook instabiele gewrichten, dus m'n rechterschouder kan je deels uit de kom drukken en mn rechterheup ook :D, gewoon bewust fysiek bewegen zeg maar

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 19:33

Maarre kan je niet vragen of ze je banden in kunnen korten? Dit wordt alleen maar een steeds groter probleem, of fysio fitness m je banden aan te sterken

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 19:40

Colway schreef:
Maarre kan je niet vragen of ze je banden in kunnen korten? Dit wordt alleen maar een steeds groter probleem, of fysio fitness m je banden aan te sterken

Ik heb bij een fysiotherapeut gelopen en wat goede oefeningen gekregen die heb ik een poosje niet gedaan maar die ga ik zeker weer doen want dit wil niet.. En in korten doen ze volgens mij niet ze zetten alleen bij topsporters ofzo de knieschijf soort van vast met een pees maar ik wil het liever gewoon met oefeningen proberen :D

KenJeMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 19:46

Als je knie erg instabiel is, korten ze wel je banden in. Maar vaak word er eerst geprobeerd of je dmv fysio/oefeningen je banden te versterken.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 19:49

Idd, zo'n operatie is ook niet alles denk ik, mij haalden ze uit de spalk en ik had beter geopereerd kunnen worden zeiden ze, maar goed, heb nooit meer een verdwaalde knieschijf gehad dus ben blij dat die operatie me gespaard is gebleven

KenJeMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 19:52

Zo'n operatie is idd echt niet alles. Ben 3 jaar geleden aan mn schouder geopereerd,banden ingekort en mn kom gerepareerd. Heb erg veel napijn gehad. Schouder is nog steeds een zwakke plek en heb ook het idee dat ie toch weer wat instabiel is....

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 20:08

Vervelend he, volgens mij kom je daar nooit echt helemaal vanaf

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 20:55

Colway schreef:
Vervelend he, volgens mij kom je daar nooit echt helemaal vanaf

Ik denk het ook niet, gewoon oefeningen gaan doen voor mij dan. En morgen even dagje rustig aan doen..

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 10:08

Oefeningen gaan doen die je spieren rondom je knie sterk maken. Ik heb een slappe knie en ook een beweegelijke knieschijf.

Ga squatten (even googlen hoe je dat moet doen) en lungen. Daarmee maak je de spieren weer sterk. En ga naar de fysiotherapeut!!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 10:41

Ik sluit me bij de rest aan, maar wil toch nog even een opmerking maken:
Er is geen 'kom' bij de knieschijf! Een schouder bijv. kan uit z'n kom schieten, maar een knieschijf ontwricht :j

Via google: "Een patellaluxatie is een ontwrichting van de knieschijf. Normaal zit de knieschijf vast in een groeve aan het uiteinde van het dijbeen. Stevige bindweefselbanden houden de knieschuif in deze groeve en beletten dat ze zijwaarts naar buiten of binnen kan bewegen.
Bij een patellaluxatie zit de knieschijf (de patella) los en kan naar buiten (laterale patellaluxatie) of naar binnen (mediale patellaluxatie) bewogen worden."

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 13:29

@fred_kroket: Ik heb al een paar keer gezegt dat ik naar de fysiotherapeut ben geweest. En dat ik oefeningen ga doen, even beetje beter lezen.

@safiera: Ik had het op google opgezocht en daar stond knieschijf uit de kom. Vandaar dat ik het zo zei, anders werd het namelijk een beetje vaag en kon zijn dat mensen me niet begrepen ofzo :P En bolgens mij is die patellaluxatie ook niet helemaal want ze hebben het over dat je knieschijf naar binnen of buiten bewogen kan worden maar bij mij schiet die er plotseling zo uit..

Maartje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 13:39

Erg vervelend is dit. Maar zoals je al leest ben je niet de enige, het is ook iets wat veel voor komt rond de pubertijd (weet niet wat jouw leeftijd is...).
Je oefeningen doen is inderdaad iets wat je weer op 'moet' pakken om het weer te verstevigen en om de kans op herhaling te verminderen. Ook kun je vragen of je fysiotherapeut het een keer in kan tapen. Scheelt ook veel.
Succes ermee! Hopelijk heb je er snel geen last meer van.

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 13:44

Waar gaat je knieschijf dan zitten? Want inderdaad, een knieschijf kan niet uit de kom.
Ik heb een keer gehad dat mijn knieschijf aan de buitenkant van mijn been terecht kwam (laterale luxatie), en na twee weken rust, en fysio-oefeningen is het vrijwel geheel genezen, heb er nu af en toe last van als ik het wat overbelast (sneller dan voorheen), omdat al mijn banden uitgerekt waren.

Maartje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 13:49

klopt wat je verteld juud87.
Je knieschijf loopt als het ware in een spoor. Luxeert deze is hij dus uit zijn spoor wat erg pijnlijk kan zijn. Dit kan naar de binnen (mediaal) en naar de buiten kant (lateraal). Maar hij kan ook op andere manieren luxeren. (schuin bijvoorbeeld)

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 13:51

ik heb dit ook loop hier al vanaf mijn 14e mee. Ik heb hier 3 maanden 2x per week voor naar de fysio moeten gaan en na die 3 maanden kwwamen we erachter dat het eigenlijk niets hielp. Ik mocht ook niet rijden (wat ik stiekem toch deed). Er is toen besloten dat ik mijn knie moest gaan trainen. Beenoefeningen, 10x been omhoog en rondjes draaien dat soort dingen.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 13:52

Juud87 schreef:
Waar gaat je knieschijf dan zitten? Want inderdaad, een knieschijf kan niet uit de kom..

Bij mij zat hij in me knieholte...

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 17:15

@maartje86: Ik heb er al een poos last van ben nu 16 maar voor de eerste keer dat ik er last van kreeg was ik ongeveer 11 of 12 denk ik..