Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
SA12 schreef:Het lastige is dat ik mijn moeder erbij wil betrekken in een hulpvraag..
Als ze zelf niet wil kunnen jullie namelijk bij wijze van spreken op jullie kop gaan staan, het zal dan niet gebeuren. Ze moet het voor zichzelf willen doen. Zoals ik het lees is er nog geen sprake van om hulp kunnen vragen, omdat zij zelf nog in de ontkenningsfase zit. Het enige wat je dan als naaste kunt doen is aankaarten wat je ziet en waar je mee zit, met inderdaad het (grote) risico dat ze boos wordt. Maar soms sijpelen die dingen toch binnen, als ze blijft horen dat jullie je zorgen maken verandert er misschien toch iets in haar gedachten. Je hebt dan wel een lange adem nodig, en ik ken en begrijp de angst dat ze boos vertrekt heel goed. Maar soms moeten dingen op de spits gedreven worden voordat er inzichten komen. RedPassion schreef:MamboBeach schreef:Zoete broodjes bakken werkt met alcoholisten niet, dat is mijn mening...
Is dat alleen je mening, of ook je ervaring? (Dat is een oprechte vraag trouwens, geen verkapte aanval of discussie-uitlokker.)
RedPassion schreef:MamboBeach schreef:Ik vind alcoholisten erg gecompliceerde personen.
Niet zo gek natuurlijk, er zitten vaak gecompliceerde dingen achter en bijna niemand kiest er voor om verslaafd te worden. Dat maakt overigens niet dat ik het verder niet met je eens ben.
En dat ze er niet voor kiezen... Tja... Ik kan er wat op zeggen maar laat ik het netjes houden. Iedereen heeft wel eens wat.
En anders moeten ze erover praten maar naar een fles grijpen is erg makkelijk... F_Orumster schreef:Meid, ik heb geen idee. Je moeder hard confronteren misschien, .
RedPassion schreef:SA12 schreef:Het lastige is dat ik mijn moeder erbij wil betrekken in een hulpvraag..
Ze moet het voor zichzelf willen doen. Zoals ik het lees is er nog geen sprake van om hulp kunnen vragen, omdat zij zelf nog in de ontkenningsfase zit. Het enige wat je dan als naaste kunt doen is aankaarten wat je ziet en waar je mee zit, met inderdaad het (grote) risico dat ze boos wordt. Maar soms sijpelen die dingen toch binnen, als ze blijft horen dat jullie je zorgen maken verandert er misschien toch iets in haar gedachten. Je hebt dan wel een lange adem nodig, en ik ken en begrijp de angst dat ze boos vertrekt heel goed. Maar soms moeten dingen op de spits gedreven worden voordat er inzichten komen.
Wat je vader al wel zou kunnen doen is zijn (en haar, als ze een andere heeft) huisarts inlichten. Als ze dan wel hulp wil, of als het om een andere reden ineens nodig is, kan het balletje snel aan rollen gebracht worden als het verhaal al bekend is.

Joltsje schreef:lastige situatie TS.
ze gaan er pas wat aan doen als ze zelf het probleem onder ogen zien.
eerder zullen ze echt geen actie ondernemen.
probeer vooral je vader te steunen.. voor hem is het heel zwaar.
daarnaast kun je met je moeder het gesprek aan gaan. maar als het bij je vader al resulteert in ruzie, dan zie ik het somber in.
instanties bellen kan wel.. maar zal niet veel helpen.. ze moet het zelf willen
huisarts informeren is wel handig.. als ze dan een keer daar komt.. kan hij haar er allert op maken.
sterkte..
Joltsje schreef:het moet eerst ontploffen voordat ze doorhebben waar ze mee bezig zijn.
joss schreef:jeetje , dit is heel moeilijk . Mijn vader was alcoholist en helaas is hem dit fataal geworden .
Alcoholisten zijn vaak enorme egoisten en kunnen liegen als de beste , daarom is het zo vreselijk moeilijk om ze te helpen . En uiteindelijk moeten ze het toch zelf doen . Je vader zou hierin wel een grote rol kunnen spelen want mischien zijn het problemen tussen hun beide . Als het huwelijk goed geweest was, zou je vader enigszins moeten weten wat er speelt bij je moeder lijkt mij.
hestejente schreef:Dus ik zou beginnen bij de oorzaak, of althans bij wat volgens haar de oorzaak is.
MamboBeach schreef:Misschien hard zijn en tegen je moeder zeggen waar het op staat en dat je haar anders niet meer wenst te zien. Misschien keihard maar wellicht dat ze dan na gaat denken... Op iedereen zal dit een andere inwerking hebben maar je kunt het proberen. Of iets in die strekking. Zoete broodjes bakken werkt met alcoholisten niet, dat is mijn mening...

_Dune_ schreef:Veroorzaakt de drank nog meer problemen dan alleen huwelijksproblemen?
Het lastige is dat je ze niet kan dwingen om geholpen te worden, dat moeten ze toch echt zelf willen. Zolang ze niet inzien dat ze hulp nodig hebben, kun je gewoon niet veel doen.
SA12 schreef:Maar hoe kan ze het voor zichzelf doen als ze zelf geen probleem ziet? Huisarts heb ik opgeschreven om met mijn vader te bespreken. Zelf wil ze dit overigens niet, want er is niks met haar aan de hand. Naar een psyg wil ze ook niet, "want ze is niet gek"
Laat haar maar weten dat jij het weet, mischien wordt ze boos (grote kans zelfs), maar het kan toch een kleine opening zijn, iets dat toch in haar achterhoofd blijft spelen. Ik weet dat het heel moeilijk is en heb zelf om confrontaties te voorkomen ook (te) lang en vaak niks gezegd, maar daar is niemand mee geholpen. De verslaafde niet, maar ook de omgeving niet.