Moeder met drankprobleem

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SA12

Moeder met drankprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 13:37

*dit is een goedgekeurde SA*

Al van kleins af aan weet ik niet beter dat mijn moeder als ze uit haar werk komt een borreltje neemt, bij het eten een wijntje, en ;s avonds vaak nog een borreltje. Dit is altijd zo geweest, ik heb er nooit kwaad in gezien.
'S zomers op een terrasje een biertje of een wijntje... nu ik er over na denk kan ik me niet echt voor de geest halen dat ze, behalve koffie, weleens iets zonder alcohol dronk.
Maar goed, ben je gelijk alcoholist als je een borreltje lekker vind?

Tot van de week mijn vader zijn hart bij mij uit stortte...

Het gaat van kwaad naar erger, en 1 of 2 borreltjes op een dag is inmiddels 3-kwart fles.

het is niet bespreekbaar, het enige wat mijn moeder zegt is dat het niet waar is dat ze veel drinkt (de lege flessen bewijzen het tegendeel)
Het enige wat mijn vader eruit heeft gekregen is dat ze drinkt omdat ze dan minder last van haar zorgen heeft. Maar wat die zorgen dan precies zijn krijgt hij niet uit haar. Zodra hij er over begint slaat ze dicht en is het allemaal niet waar en wordt er overdreven.

Wat moet je hier nu mee? Mijn vader maakt zich zorgen, ik ook, maar ik ben al jaren het huis uit, dus maak het allemaal niet van dichtbij mee.
Mijn vader wil dat ze hulp zoekt, maar zodra hij daar over begint eindigt het steevast in ruzie, waardoor hij er niet verder op in gaat uit angst dat ze weg loopt met dr dronken kop... en dan?

Ik vind het niet erg dat mijn vader zijn hart bij mij lucht, maar ik weet écht niet wat ik hiermee aan moet....

Sky_As

Re: Moeder met drankprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 13:43

Het is eigenlijk niet aan jou...en denk ik ook sterk afhankelijk van je band met je moeder. Als deze heel goed is kun je proberen erover te praten... maar ben bang dat je haar al snel tegen je gaat krijgen. Zeker als mensen zelf hun problemen nog niet inzien.
Misschien kun je een stichting als Anonieme Alcoholisten eens bellen/mailen. Misschien hebben zij tips voor je om je moeder in te laten zien dat het zo niet kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 13:48

Hoe oud ben je en hoe is je contact met je moeder?

In de eerste plaats kan iemand die alcoholverslaafd is uiteindelijk alleen zichzelf helpen. Of en wanneer ze dat gaat doen is natuurlijk wel enigszins te beinvloeden door haar omgeving, maar weet in ieder geval dat alleen zij verantwoordelijk is, al zegt je gevoel nog zoiets anders.

shaviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 13:54

het erkennen van een alcohol verslaving is heel erg moeilijk!
mijn tante is het helaas fataal geworden maar daar begon het het zelfde als met jou moeder en zag niet het kwaad er van in!
vraag de huis arts eens!
leg je verhaal bij hem neer en vraag om een huis bezoek!
ik heb dat samen met mijn vader gedaan en na het gesprek met de huisarts ging het echt heeeeeel veel beter!
helaas is ze toen gescheiden en verhuisd te ver bij ons vandaan en is het helemaal mis gegaan!
ik hoop echt dat jullie dit voor kunnen blijven!

SA12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 14:03

Redpession: Ik ben zelf in de 30 en de relatie met mijn moeder tja.... We gaan weleens samen winkelen ofzo, harstikke gezellig, maar ik loop er niet de deur plat.
Het lastige is dat ik mijn moeder erbij wil betrekken in een hulpvraag, want anders wordt ze kwaad dat we dingen achter haar rug om doen, en als ze kwaad wordt (terecht of onterecht) wordt is ze niet meer voor rede vatbaar....

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 14:07

Meid, ik heb geen idee. Je moeder hard confronteren misschien, dat heeft bij mijn vader geholpen (is weduwe).
Had m gezegd dat de enige vriend de fles was en dat wij het niet zo meer uithielden. Hij lijkt hier zo van geschrokken te zijn, dat het idee heb dat ie niet drinkt thuis (maar is nauwelijks thuis). Wees erbij,, zoals jouw moeder nu klinkt was mn vader ook ooit, maar die kan nu meerdere flessen per dag wegwerken.

Heel veel sterkte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 14:09

SA12 schreef:
Het lastige is dat ik mijn moeder erbij wil betrekken in een hulpvraag..

Dat zal ook wel moeten. :) Als ze zelf niet wil kunnen jullie namelijk bij wijze van spreken op jullie kop gaan staan, het zal dan niet gebeuren. Ze moet het voor zichzelf willen doen. Zoals ik het lees is er nog geen sprake van om hulp kunnen vragen, omdat zij zelf nog in de ontkenningsfase zit. Het enige wat je dan als naaste kunt doen is aankaarten wat je ziet en waar je mee zit, met inderdaad het (grote) risico dat ze boos wordt. Maar soms sijpelen die dingen toch binnen, als ze blijft horen dat jullie je zorgen maken verandert er misschien toch iets in haar gedachten. Je hebt dan wel een lange adem nodig, en ik ken en begrijp de angst dat ze boos vertrekt heel goed. Maar soms moeten dingen op de spits gedreven worden voordat er inzichten komen.
Wat je vader al wel zou kunnen doen is zijn (en haar, als ze een andere heeft) huisarts inlichten. Als ze dan wel hulp wil, of als het om een andere reden ineens nodig is, kan het balletje snel aan rollen gebracht worden als het verhaal al bekend is.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 14:15

lastige situatie TS.

ze gaan er pas wat aan doen als ze zelf het probleem onder ogen zien.
eerder zullen ze echt geen actie ondernemen.

probeer vooral je vader te steunen.. voor hem is het heel zwaar.
daarnaast kun je met je moeder het gesprek aan gaan. maar als het bij je vader al resulteert in ruzie, dan zie ik het somber in.

instanties bellen kan wel.. maar zal niet veel helpen.. ze moet het zelf willen
huisarts informeren is wel handig.. als ze dan een keer daar komt.. kan hij haar er allert op maken.

sterkte..

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 14:17

Gesprek zullen ze zelf afwenden, doet mijn vader ook.
Gesloten opmerkingen plaatsen werkt bij mn vader wel. Hij zegt dan niks, maar neemt t blijkbaar wel mee.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 14:19

het moet eerst ontploffen voordat ze doorhebben waar ze mee bezig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 14:22

Helaas is dat vaak wel zo, ja...

joss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 15:05

jeetje , dit is heel moeilijk . Mijn vader was alcoholist en helaas is hem dit fataal geworden .
Alcoholisten zijn vaak enorme egoisten en kunnen liegen als de beste , daarom is het zo vreselijk moeilijk om ze te helpen . En uiteindelijk moeten ze het toch zelf doen . Je vader zou hierin wel een grote rol kunnen spelen want mischien zijn het problemen tussen hun beide . Als het huwelijk goed geweest was, zou je vader enigszins moeten weten wat er speelt bij je moeder lijkt mij.

joss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 15:07

iig , veel sterkte , want zoiets doet de kinderen ook veel verdriet

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 17:40

sterkte wil ik als eerste zeggen, mijn vader had een zwaar alchol probleem en dat is hem fataal geworden (overleden) maar hij stond ook op met drank en ging er mee naar bed.
betrek je moeder erbij en zoek hulp voor haar, samen ofzo.
anders als ze er idd achter komt dat je het doet zonder overleg is ze niet voor rede vatbaar.

succes/sterkte!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 17:45

Het lastige is dat je niet weet wat je moeder bedoelt met de problemen die ze wil vergeten. Ben er een paar jaar geleden achter gekomen dat mijn moeder al sinds voor mijn geboorte depressief is, en zij dronk ook veel, vooral in het weekend.

Dus ik zou beginnen bij de oorzaak, of althans bij wat volgens haar de oorzaak is.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 17:48

Misschien hard zijn en tegen je moeder zeggen waar het op staat en dat je haar anders niet meer wenst te zien. Misschien keihard maar wellicht dat ze dan na gaat denken... Op iedereen zal dit een andere inwerking hebben maar je kunt het proberen. Of iets in die strekking. Zoete broodjes bakken werkt met alcoholisten niet, dat is mijn mening...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 17:51

MamboBeach schreef:
Zoete broodjes bakken werkt met alcoholisten niet, dat is mijn mening...

Is dat alleen je mening, of ook je ervaring? (Dat is een oprechte vraag trouwens, geen verkapte aanval of discussie-uitlokker.)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 17:54

RedPassion schreef:
MamboBeach schreef:
Zoete broodjes bakken werkt met alcoholisten niet, dat is mijn mening...

Is dat alleen je mening, of ook je ervaring? (Dat is een oprechte vraag trouwens, geen verkapte aanval of discussie-uitlokker.)

Mening en ervaring...

Zoete broodjes kan even werken maar is nooit van lange duur. Alcoholisten moeten wakker worden gemaakt en als dat niet goedschiks kan, dan maar 'kwaadschiks'. Maargoed, dan moet je ook wel je poot stijf kunnen blijven houden. Ik vind alcoholisten erg gecompliceerde personen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 17:58

MamboBeach schreef:
Ik vind alcoholisten erg gecompliceerde personen.

Niet zo gek natuurlijk, er zitten vaak gecompliceerde dingen achter en bijna niemand kiest er voor om verslaafd te worden. Dat maakt overigens niet dat ik het verder niet met je eens ben.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 18:01

RedPassion schreef:
MamboBeach schreef:
Ik vind alcoholisten erg gecompliceerde personen.

Niet zo gek natuurlijk, er zitten vaak gecompliceerde dingen achter en bijna niemand kiest er voor om verslaafd te worden. Dat maakt overigens niet dat ik het verder niet met je eens ben.

Dat begrijp ik maar dan mag ik toch zeggen dat ze erg gecompliceerd zijn. :) En dat ze er niet voor kiezen... Tja... Ik kan er wat op zeggen maar laat ik het netjes houden. Iedereen heeft wel eens wat. ;) En anders moeten ze erover praten maar naar een fles grijpen is erg makkelijk...

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 18:10

Eens met mambobeach, uit ervaring (pappa)

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 22:25

Veroorzaakt de drank nog meer problemen dan alleen huwelijksproblemen?
Het lastige is dat je ze niet kan dwingen om geholpen te worden, dat moeten ze toch echt zelf willen. Zolang ze niet inzien dat ze hulp nodig hebben, kun je gewoon niet veel doen.

SA12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 22:52

F_Orumster schreef:
Meid, ik heb geen idee. Je moeder hard confronteren misschien, .

Mijn moeder er hard mee confronteren is lastig, aangezien ik er 'officieel" geen weet van heb.

RedPassion schreef:
SA12 schreef:
Het lastige is dat ik mijn moeder erbij wil betrekken in een hulpvraag..

Ze moet het voor zichzelf willen doen. Zoals ik het lees is er nog geen sprake van om hulp kunnen vragen, omdat zij zelf nog in de ontkenningsfase zit. Het enige wat je dan als naaste kunt doen is aankaarten wat je ziet en waar je mee zit, met inderdaad het (grote) risico dat ze boos wordt. Maar soms sijpelen die dingen toch binnen, als ze blijft horen dat jullie je zorgen maken verandert er misschien toch iets in haar gedachten. Je hebt dan wel een lange adem nodig, en ik ken en begrijp de angst dat ze boos vertrekt heel goed. Maar soms moeten dingen op de spits gedreven worden voordat er inzichten komen.
Wat je vader al wel zou kunnen doen is zijn (en haar, als ze een andere heeft) huisarts inlichten. Als ze dan wel hulp wil, of als het om een andere reden ineens nodig is, kan het balletje snel aan rollen gebracht worden als het verhaal al bekend is.

Maar hoe kan ze het voor zichzelf doen als ze zelf geen probleem ziet? Huisarts heb ik opgeschreven om met mijn vader te bespreken. Zelf wil ze dit overigens niet, want er is niks met haar aan de hand. Naar een psyg wil ze ook niet, "want ze is niet gek" :?

Joltsje schreef:
lastige situatie TS.

ze gaan er pas wat aan doen als ze zelf het probleem onder ogen zien.
eerder zullen ze echt geen actie ondernemen.

probeer vooral je vader te steunen.. voor hem is het heel zwaar.
daarnaast kun je met je moeder het gesprek aan gaan. maar als het bij je vader al resulteert in ruzie, dan zie ik het somber in.

instanties bellen kan wel.. maar zal niet veel helpen.. ze moet het zelf willen
huisarts informeren is wel handig.. als ze dan een keer daar komt.. kan hij haar er allert op maken.

sterkte..

Hier hetzelfde, ze wil zelf niet, want volgens haar is er geen probleem, dat is zo verdomde lastig.

Joltsje schreef:
het moet eerst ontploffen voordat ze doorhebben waar ze mee bezig zijn.

Het is al meerdere keren geploft, vroeger al, maar heeft tot nu toe niks opgeleverd

joss schreef:
jeetje , dit is heel moeilijk . Mijn vader was alcoholist en helaas is hem dit fataal geworden .
Alcoholisten zijn vaak enorme egoisten en kunnen liegen als de beste , daarom is het zo vreselijk moeilijk om ze te helpen . En uiteindelijk moeten ze het toch zelf doen . Je vader zou hierin wel een grote rol kunnen spelen want mischien zijn het problemen tussen hun beide . Als het huwelijk goed geweest was, zou je vader enigszins moeten weten wat er speelt bij je moeder lijkt mij.

sorry, maar ga je op basis van wat er nu staat gelijk er vanuit dat het huwelijk niet goed is? Nee, het huwelijk is niet makkelijk, is het nooit geweest, maar hey, t hele leven is niet makkelijk. Deze mensen hebben voor elkaar gekozen tot de dood hun zal scheiden. En dat zal ook zo blijven.
Punt is wel dat mijn moeder een ongelooflijke binnenvetter is. regelt zelf al dr zaakjes wel, ook al zit de emmer al bomvol. Zelfs naar mijn vader toe.

hestejente schreef:
Dus ik zou beginnen bij de oorzaak, of althans bij wat volgens haar de oorzaak is.

Maar dat is dus zo lastig. Ze is een heel emotioneel mens, in de zin van dat ze zich alles aan trekt. Bij alles vraagt ze zich af, had ik dit kunnen voorkomen? Heb ik hier schuld aan, etc. Dit zal ze echter nooit uiten.

MamboBeach schreef:
Misschien hard zijn en tegen je moeder zeggen waar het op staat en dat je haar anders niet meer wenst te zien. Misschien keihard maar wellicht dat ze dan na gaat denken... Op iedereen zal dit een andere inwerking hebben maar je kunt het proberen. Of iets in die strekking. Zoete broodjes bakken werkt met alcoholisten niet, dat is mijn mening...

Dit is geen optie, en dat wil ik ook niet. Het is mijn moeder, no matter what, dat mens heeft me gebaard en opgevoed, en ik ben van mening dat je je ouders niet laat stikken :n

Dat ze een gecompliceerd mens is herken ik overigens absoluut

_Dune_ schreef:
Veroorzaakt de drank nog meer problemen dan alleen huwelijksproblemen?
Het lastige is dat je ze niet kan dwingen om geholpen te worden, dat moeten ze toch echt zelf willen. Zolang ze niet inzien dat ze hulp nodig hebben, kun je gewoon niet veel doen.

Niet direct. Ze wordt ook niet vervelend, gaat geen domme dingen doen, valt niemand lastig etc. Maar dergelijke hoeveelheden alcohol (en dan heb ik het over een alcohol percentage van rond de 18/20% ) kán niet goed voor je lijf zijn.

Verder bedankt voor het mee denken tot nu toe, waardeer ik echt.

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 01:50

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 06:33

SA12 schreef:
Maar hoe kan ze het voor zichzelf doen als ze zelf geen probleem ziet? Huisarts heb ik opgeschreven om met mijn vader te bespreken. Zelf wil ze dit overigens niet, want er is niks met haar aan de hand. Naar een psyg wil ze ook niet, "want ze is niet gek" :?

Heel hard, ik zou liever iets anders zeggen maar: Zolang ze geen probleem ziet zal ze het inderdaad niet voor zichzelf kunnen doen. Daarom schreef ik al dat hulp nu nog geen optie lijkt omdat ze nog in de ontkenningsfase zit. Het wil echter niet zeggen dat jullie daar volkomen hulpeloos in staan, en dat jij officieel niks zou weten zou ik daarom ook gauw aan de kant zetten. :) Laat haar maar weten dat jij het weet, mischien wordt ze boos (grote kans zelfs), maar het kan toch een kleine opening zijn, iets dat toch in haar achterhoofd blijft spelen. Ik weet dat het heel moeilijk is en heb zelf om confrontaties te voorkomen ook (te) lang en vaak niks gezegd, maar daar is niemand mee geholpen. De verslaafde niet, maar ook de omgeving niet.