Kiespijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

S_Evelyne

Kiespijn!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 17:11

Hallo,

Alweer een hele poos geleden werd er in mijn kies een gaatje ontdekt. Geboord en een vulling erin, geen probleem. Maar na een paar dagen, en nu nog steeds, heb ik telkens als ik iets warms/kouds eet en het komt tegen die kies aan dat het heel erg pijn doet! ;( Met als gevolg dat ik alleen met de linkerkant van mn gebit kan kauwen. Net at ik chips, en toen kwam er zo'n puntig hoekje van de chips in mn kies en deed het weer heel erg pijn.

Ik ben er ook al mee naar de tandarts geweest, die heeft een stukje van de vulling afgeveild maar dat heeft niks geholpen. Ook is er een foto gemaakt en daar was ook niks op te zien.

Weet iemand wat ik nog meer zou kunnen doen? Het is echt heel vervelend en pijnlijk.

Meliaforever

Re: Kiespijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:54

Ik zou terug naar de tandarts gaan, je hoort lijkt mij niet zoveel pijn te hebben na een vulling. :\
Ibuprofen helpt wel tegen kiespijn.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 22:45

Als ze heel erg diep geboord hebben dan kun je daar nog behoorlijk lange tijd last van houden. Soms zelfs wel maanden als je pech hebt. Maar ik ben toch bang dat je dat aan je tandarts moet vragen.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 01:06

Zolang warm en koud beide dezelfde gevoeligheid geven lijkt het een geïrriteerde zenuw te zijn. Dat is nog geen reden om er wat aan te doen. Als warmte gevoelig blijft en koude juist lekker is of je wakker wordt van de pijn (het bonkt/klopt dan) dan is je zenuw ontstoken. Hoe lang geleden is de vulling gemaakt?
Wel uitkijken met ibuprofen, als je dat vaak gebruikt heb je kans op maagproblemen (zie bijsluiter).

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 01:31

Je moet denk ik wachten tot de zenuw gekalmeerd is, dat kan een paar weken duren.
Als het gaat kloppen dan idd direct terug gaan.
Om de pijnfase te overbruggen, gewoon ibuprofen nemen. Het kan maagproblemen geven, maar dat komt zelden voor. Gebruik eerst de lichte versie 200 mg (overigens werkt die ra ra, soms beter dan de zwaardere 400 mg versie.
poets je tanden ook met sensodyne, dat helpt vaak ook goed.
Laatst bijgewerkt door maXcomX op 29-01-11 01:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 01:33

Ik heb het een aantal keer gehad dat als ze een gaatje gevuld hadden, dat ik daarna een wortelontsteking kreeg, en dus terug kon voor een wortel-kanaalbehandeling.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 02:19

Da's wel balen zeg.
Doet dat overigens pijn? Ik snap nog steeds niet wat het precies is en of dat ook weer tot een trauma gaat leiden.

_Sas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 10:36

Probeer eens met de achterkant van bijv een vork tegen die kies aan te tikken. Is dit pijnlijk?
Een beginnende wortelpuntontsteking is op een foto nog niet altijd zichtbaar. Weet ook niet hoelang het geleden is dat de vulling is gelegd? Een beetje gevoeligheid voor koud/warm kan, maar dat moet met ong. 6 weken ook wel weer weg zijn en niet zo erg zijn dat je er helemaal niet meer mee kan eten.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 17:20

maXcomX schreef:
Da's wel balen zeg.
Doet dat overigens pijn? Ik snap nog steeds niet wat het precies is en of dat ook weer tot een trauma gaat leiden.

De ontsteking doet pijn, de behandeling wanneer het goed verdoofd en is in principe niet.

S_Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 20:01

Ik weet niet meer precies hoe lang geleden er is geboord, het is al wel een paar maanden. Ik ben ook teruggegaan, daar hebben ze een foto laten maken maar daar was niks op te zien.
Het doet geen pijn als er iets tegen aan komt, het is meer dat als ik ergens op bijt met die kies of als er zegmaar iets ''in'' mijn kies gaat. Als ik bijv. chips eet en er komt zon puntje ''in'' mijn kies doet dat echt heel erg pijn. Ik heb net ook even met een sateprikkertje gevoeld en ik kan precies aangeven waar het pijn doet.

Laura_Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 22:25

Ik heb dit ook, ik kreeg gevoelige tanden na het vullen van een tand, en toen werden al mn tanden zéér gevoelige bij warm én koud, naar de tandarts gegaan (want dit kon een nieuw gaatje zijn) . En die merkte niets en die heeft me dan aangeraden met sensodyne-tandpasta te poetsen, de pijn ging weg!
(Maar als ik nu 2poetsbeurten overslaag, zijn mijn tanden dus weer gevoelig)

S_Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 08:45

Waar kun je die tandpasta kopen? Gewoon bij de drogist?
Maar alsnog vind ik het raar dat mijn tandarts zegt ja sorry er is niks te zien dus ik kan er niks aan doen. Hij heeft toch in mn kies geboord?

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 11:51

Sensodyne kun je gewoon bij de supermarkt kopen. Let er wel op dat je dan ook Sensodyne blijft gebruiken, anders werkt de tandpasta niet. Dus geen andere soorten tussendoor gebruiken.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 11:54

Ik heb dat ook gehad en mijn tandarts zei gewoon dat het tussen mijn oren zat. Toen ben ik dus naar een andere tandarts gegaan en wat bleek, er zat ong 1 mm ruimte tussen mijn gaatje en de vulling, dus mijn gaatje lag alsnog 'open'

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 16:00

misschien even terug? ik heb een keer gehad dat ik door een andere tandarts ben behandeld ( gaatje gevuld enz) heb nog een maand sws last gehad met eten enz.. misschien dat ie nog beetje open is? de vulling er niet helemaal goed in zit? of nog stukje uit steekt

chantalhaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 16:06

Als de vulling te hoog was kan dit behoorlijk pijn gaan doen! Je geeft zelf aan aan dat er wat van de vulling is afgehaal maar hoe lang is dat geleden? Een kies heeft na 'overbelasting' ( doordat de vulling te hoog was ) een aantal weken weer nodig om niet meer gevoelig te zijn. Mijn baas vergelijkt het altijd met een verstuikte enkel hihi, daar kan je ook niet gelijk op lopen. Alleen gevoeligheid voor warm en koud is wel vreemd. Zit de vulling erg dicht bij de zenuw? Het kan ook een tandvlees ontsteking zijn. Als je tandvlees rondom je kies onstoken is sluit deze niet goed aan rondom de wortel, en dat kan heel gevoelig zijn als het daar dan tegenaan komt. Het je ook echt last met kauwen( dus als er druk op de kies komt) of alleen met warm en koud?

S_Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 19:02

Ook als er druk op komt doet het pijn, maar echt alleen als het ook op dat ene plekje komt. Mijn tandvlees is denk ik niet ontstoken, het is niet dik of rood iod.
Er is idd al iets van de vulling afgehaald omdat die te hoog was, maar daar ligt het verder niet aan denk ik. Ik heb echt het gevoel alsof er een gat in mijn kies zit, en als daar iets warms of kouds tegenaankomt of als er iets ''in'' steekt doet het pijn.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 19:06

toch maar even terug gaan hoor ;)
klink verdacht veel als een zenuw die geirriteerd is

chantalhaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 19:08

Dan zou ik idd even terug gaan voor nogmaals een foto. Ook al kunnen ze misschien niet de onsteking zien onder de wortel op de foto. Als de vulling heel dicht of zelfs tegen de zenuw aanzit kan je ervanuit gaan dat er een ontsteking onder zit!
Laatst bijgewerkt door chantalhaf op 30-01-11 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 19:12

Je zenuw is waarschijnlijk geirriteerd. Dat is niet zo gek na het vullen van een gaatje (vooral als het een diepe vulling was). En die te hoge vulling hielp ook al niet aangezien hij daardoor extra belast is. Aangezien er op de foto niets te zien was is hij nog niet erg ontstoken (geloof me, op dat moment komt het ook echt niet in je op om er chips mee te eten)

gezond eten en misschien een extra vitamine complex zou kunnen helpen. Goed poetsen natuurlijk. met een beetje geluk wordt het minder. Als het blijft is de vulling misschien nog te hoog (het is echt precisiewerk, en je wilt ook niet dat ie te laag wordt), kan ook dat hij past als je kiezen op elkaar staan maar dat het knarsen alsnog teveel druk geeft). Een ontstekingsremmer zoals ibuprofen kan best (nóóit twee tegelijk slikken).

gGat het meer pijn doen dan moet je toch weer terug.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 19:13

Als de pijn hetzelfde is als voor je terugging zal nog eens naar de ta gaan niet helpen hoor. Is alleen maar frustrerend voor jou en de ta.

S_Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 19:14

Ik denk dat ik inderdaad maar even naar de tandarts ga, maar niet meer naar dezelfde! Er zijn toen ook al foto's gemaakt en hij zei toen ook al ja ik kan er niks aan doen ik zie niks. Alsof 't m niks kon schelen dat ik pijn heb.

S_Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 19:15

Frustrerend voor mij is het zeker, ik kan alleen met de linker kant van mn gebit kauwen.
Maar voor hem?

chantalhaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 19:15

sallandval schreef:
Als de pijn hetzelfde is als voor je terugging zal nog eens naar de ta gaan niet helpen hoor. Is alleen maar frustrerend voor jou en de ta.

Ik neem aan dat een tandarts het niet frustrerend vind wanneer een patient terug komt als die zich zorgen maakt om iets!

chantalhaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 19:16

S_Evelyne schreef:
Frustrerend voor mij is het zeker, ik kan alleen met de linker kant van mn gebit kauwen.
Maar voor hem?

Nee hoor als je je zorgen maakt gewoon weer even langsgaan!