Endometriose

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Snorkel8

Endometriose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 12:58

aangezien de vorige topics hierover wat ''ouder waren'' zou ik graag een nieuwe openen.

vandaag zit ik weer eens thuis, erge buikpijn, moe maar niet kunnen slapen, slap duizelig eigenlijk het normale ongesteldheids probleem.
nu wordt ik er zo gek van dat ik eens op bokt ben gaan zoeken naar lotgenoten.

en daar kwam het woord: Endometriose

nu probeer ik mezelf niet gek te maken maar eigenlijk heb ik bijna alle symptonen, ik heb ook op internet verder gekeken en daar een test gevonden, die heb ik gedaan en had de uitslag,

''55 tot 76 punten: Kans op endometriose
U heeft een gynaecologische probleem. De vergrote kans op endometriose aanwezig. Wij adviseren u de vragenlijst Hoe herken ik endometriose in te vullen en deze mee te nemen naar uw huisarts. U kunt uw huisarts vragen voor een doorverwijzing naar een gynaecoloog.''

ik moet hier wel even van slikken, aan de ene kant zou het zoveel verklaren! aan de andere kant maakt het me ook angstig!

edit: ik had btw 55 punten dus net op het randje

wie heeft het nog meer? ik ben 23 maar als ik terug denk heb ik al vanaf mijn 13e last (werd op mijn 12e ongesteld)
en hadden jullie ook al last toen jullie zo jong waren?

groetjes

zap

Re: Endometriose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 13:02

Laat je niet gek maken door testen op internet. Als je een beetje zoekt naar wat symptomen komen de ergste ziektes naar voren. Dit weet je alleen met zekerheid Als je je laat onderzoeken. Dus ga eens langs je huisarts en leg je probleem en angst aan hem voor. Verder echt niet gek laten maken hoor!

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 13:07

nee probeer ik ook niet hoor! het is inderdaad waar dat je met een beetje symtonen bijna dood neer kan vallen.

ga morgen de huisarts maar eens bellen (vind het alleen zon enge man dat ik er liever niet heen ga)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 13:11

Dat is vervelend, heb je geen andere mogelijkheid voor een huisarts? Wij hebben gelukkig een man en vrouw in de praktijk, dus kan je voor de ander kiezen mocht je dat fijn vinden.

Toch maar wel bellen hoor, al is het voor je eigen gemoedsrust!

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 13:17

hij is alleen dus kan alleen maar bij hem terecht, heb dus geen keuze en zal wel gewoon moeten... ik vraag wel of een vriendin meegaat:)

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 14:35

zo das toevallig!

Ik zit al 9 weken ziek thuis, vanwege onverklaarbare buikpijn.
Ik heb vanaf mijn 12e een spastische darm, en elke keer als ik ernstige buikpijn heb grijpen de artsen naar dit probleem.
Nu voelt het alleen heel anders, pijn in de onderbuik, lijkt wel alsof ik continu ongesteld ben.
Ik heb 2 nachten in het ziekenhuis gelegen, omdat ze mijn blinde darm verdacht vonden maar uiteindelijk met niets naar huis gegaan.....

Ik heb de HA gebeld, omdat ik ook de test gedaan had, en scoorde 49 punten.
En idd zo'n beetje alle symptomen komen overeen. En ik laat me niet zomaar gek maken, maar je gaat wel dingen zoeken omdat je je machteloos voelt.
De HA zei doodsimpel, slik de pil maar 2/3 maanden door en bel me dan maar om te zeggen of je minder buikpijn hebt of niet.
Vind het raar, maar weet niet hoe ik het ander kan doen

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 15:07

ik lees idd al meer dat je ''gewoon je pil moet doorslikken'', nu slik ik geen pil aangezien ik daar migraine van krijg wil ik hem ook eigenlijk niet weer gaan slikken. ik ga morgen toch maar is men huisarts bellen....

bij mij komen idd ook bijna alle symptomen overeen. maarja even volhouden nog maar, waarschijnlijk doen ze er toch niks aan

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 15:55

Ik heb maar weinig klachten, maar volgens de gynaecoloog wel endometriose. Maak je niet gek vanwege zo'n test ... als je echt gerust ben ga dan naar de gynaecoloog voor een inwendig onderzoek.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 16:07

endometriose kan toch alleen maar vast gesteld worden door middel van een kijkoperatie?

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 20:43

Echt? Mijn oude gyne zei na aanleiding van jaarlijkse controle dat ik beter niet te lang met kinderen kon wachten omdat ik endometriose had. Iets te maken met verkeerd soort weefsel buiten de baarmoedermond?

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 20:45

mmm, volgens mij is het dat er baarmoederweeefsel buiten de baarmoeder komt, en gaat verkleven met je organen, en dat dit alleen maar vast gesteld kan worden doormiddel van een laproscopie

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 21:00

ik heb endometriose.
ik ben al een keer geopereerd om een bloedcyste ter grote van een tennisbal weg te laten halen.
bij mij dacht de HA ook eerst dat ik wat aan mijn darmen had.
toen bleek dat de hele erge buikpijn altijd rond mijn ongesteldheid was zijn ze echo's gaan maken, daaruit bleek dat er een grote cyste zat.
ik moest ook eerst de pil door gaan slikken om te kijken of het minder werd, toen dat niet het geval was moest hij weggehaald woden.
nu slik ik ook de pil door om het proces te remmen zeg maar, een voordeel vind ik ook dat die pijn niet komt doordat ik dus niet ongesteld word.
endometriosepijn is trouwens wel even iets anders dan gewone erge pijn, de pijn is zo erg dat je niets meer kunt en het liefst in feutushouding wilt liggen, al is het op de grond.
bij mij is het wel eens op mijn werk voorgekomen dat mijn leidinggevende toen de ambulance heeft gebeld.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 21:02

het is bij mij niet altijd zo erg. maar heb wel al een aantal keren indrdaad alleen maar zo kunnen liggen, en dan duw ik altijd met mijn hand in mijn buik in de hoop dat het ophoud!

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 21:05

Ik ben veel flauw gevallen tijdens mijn menstruatie, heb ook overgegeven, op bed gelegen met knieen in mijn buik. nu ik de pil slik is het allemaal wel stukken minder, maar zit dus al 9 weken thuis....ziek
Ze dachten mijn blinde darm, daarna zeiden ze ja toch je spastische darm, maar het zit op zo'n plek nu dat ik mij afvraag wat er nu aan de hand is.
via de website van de stichting las ik dus dat het via laproscopie vastgesteld kon worden,
als het moet, dan moet het, en als het niet zo is, dan is het ook goed, zolang ik maar weet dat er dan niets ernstigs is....

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 21:05

dan zou ik idd naar de HA gaan en vragen of je naar de gyn kan worden doorverwezen.
maar je moet je echt niet gek laten maken door internet hoor.
en al heb je het, het leven gaat met endometiose ook gewoon door hoor.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 21:10

ja dat is zeker waar! het zou alleen veel verklaren

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 21:10

het kan ook met een inwendige echo wastgesteld worden.
bij mij hebben ze pas een laproscopie gedaan toen ik al geopereerd zou worden, alleen om te kijken hoe die cyste zat.
ik heb verder nog geen last van verklevingen, alleen wat onrustig weefsel, ik moet 1 keer per jaar naar de gyn om een echo te maken.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 21:11

barbar schreef:
dan zou ik idd naar de HA gaan en vragen of je naar de gyn kan worden doorverwezen.
maar je moet je echt niet gek laten maken door internet hoor.
en al heb je het, het leven gaat met endometiose ook gewoon door hoor.

das met iedere ziekte/aandoening, maar dan heeft het beestje eindelijk een naam.
nu is het wazig, het is er maar niemand weet wat het is. en ik ben de gene die het voelt, en een ander niet.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 21:13

het is zeker waar dat het een opluchting is als het beestje een naam heeft.
en op een of andere manier is endometriose een van de laatste dingen waar ze aan denken, terwijl 1 op de 10 vrouwen het heeft.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 21:16

ja ik las inderdaad ook al dat het aardig vaak voorkomt.

morgen de huisarts maar is bellen. nu slapen na een een lange slepende dag

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 15:08

Ik ben gisteren naar een andere HA overgestapt en kan morgen bellen voor een afspraak....

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 17:08

ok, wel doen hoor.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 17:12

En heb je al een afspraak kunnen maken?

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 17:13

nee, ik schreef al dat ik dat pas vanaf morgen kan doen (ivm het overgeven van het dossier)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 17:14

Ik ben vorige week gediagnostiseerd met adenomyose, een aanverwante aandoening.
Bij endometriose groeit baarmoederwandweefsel buiten de baarmoeder.
Bij adenomyuose groeit het in in de baarmoederwand.

Je hoeft niet altijd symptomen te hebben bij deze aandoeningen.

Ik heb niet zo'n last van de symptomen, maar dat schijnt niets te zeggen over de graad van de ziekte.
Bij mij is het aan het licht gekomen door een mri, die ik kreeg vanwege herhaalde miskramen.
Maar adenomyose schijnt pas met 100% zekerheid te kunnen worden vastgesteld als de baarmoeder verwijderd is en onderzocht wordt.

Ik ben er in ieder geval niet blij mee. Ik word 3 maanden met zware medicijnen in de overgang gebracht om het ingegroeide weefsel te laten verschrompelen. Aangezien behandeling maar een tijdelijk effect heeft (het komt terug) hoop ik daarna heel snel zwanger te worden. Echt balen, ik ben inmiddels 40 geworden.