Ik verwaarloos mezelf.. moeilijke keuzes maken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

Ik verwaarloos mezelf.. moeilijke keuzes maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 23:00

Hey,
Ik zou graag Ex-vegetariërs willen horen... diegene die zijn gestopt vanwege een slechter wordende gezondheid.

4 Jaar geleden koos ik ervoor Vegetariër te worden... ik vond het vreselijk; De manier waarop dieren gehouden werden voor ze naar de slager gingen.
Ik wou al langer stoppen met vlees, vis, en eieren met een hoger nummer dan 1, maar mijn moeder was er op tegen.
Vlees was goed voor me, en stoppen zou ik ook helemaal niet volhouden, want hun bleven wel dooreten en als ik de geur rook dan nam ik het zeker ook.

Niets was minder waar.
Vanaf het moment dat ik zei dat ik er mee stopte, heb ik geen vlees/vis meer gegeten en alleen vrije uitloop eieren.

Een jaar lang ging dat goed.
Daarna merkte ik dat ik me zwakker begon te voelen, had veel hoofdpijn en last van alles waar je last van kunt hebben.
Als iemand me aanraakte ging ik al door de grond van de pijn, en sporten of wat dan ook is dus ook vreselijk voor me.
Ondanks dat bleef ik Vegetariër.. iedereen vondt het knap, en dat hielp me het volhouden.
Hoe langer ik doorging, hoe slechter ik me ging voelen, maar vlees eten? Echt niet! Ik vertikte het, zelfs mijn vegetarische dingen in dezelfde pan als vlees? Ik wou het niet hebben.

100Erden keren ben ik bij de huisarts geweest, en bij het ziekenhuis om uit te zoeken waar mijn klachten vandaan kwamen.
Niks werd gevonden, en elke keer werd ik gezond verklaard.

4 Januarie ben ik opnieuw naar de kinderarts geweest, en toen bleek mijn bloeddruk al hoog te zijn.. zijn we mee bezig gegaan en mijn bloeddruk is gezakt (Van 150 over 90 naar 145 over 90).
Dezelfde dag zijn er ook 10 buisjes bloed afgenomen en vandaag kreeg ik de uitslag.

Ik heb mezelf gewoon 4 jaar lang verwaarloosd zei de kinderarts.. Ik heb ernstig vitamine D tekort (Hoort 50 te zijn, ik heb 8) en B12 is ook niet goed.
Ik las dat er 2 ''delen'' zijn... plantaardig en dierlijk... toen besloot ik dat het genoeg was.
Moet ik mezelf zo kapot laten gaan? Ik kan het gewoon niet, ik heb vlees nodig.

Vandaag begon ik weer met vlees eten.. Biologisch wel, want ik blijf bij mijn standpunt.
Maar ik ben zo bezig geweest met Vegetariër zijn... dat ik bang ben... ik ben bang voor vlees ;(
Ik heb vandaag wel vlees gegeten, maar met moeite, en daarna voelde ik me vreselijk.
Het idee dat ik vlees gegeten heb maakt me benauwd, misselijk en vreselijk bang.

Ik weet niet wat ik moet doen... hoe kan ik weer wennen aan vlees? Het is raar.. maar ik durf het echt niet meer.

Mijn vraag is dus; Hoe zijn jullie weer begonnen met vlees?

briitje

Re: Ik verwaarloos mezelf.. moeilijke keuzes maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 23:04

Ik vind het wel knap van je en snap waarom je gestopt bent hoor. Ik heb er ook een enkele x over nagedacht om te stoppen met vlees eten, maar nooit verder gegaan dan dat. Omdat ik vlees 1 gewoon lekker vind en 2 vlees zit in heel veel dingen, dus het is bijna onmogelijk. Maar daarom vind ik het wel zielig voor die dieren hoor! Als jij zo bij je standpunt blijft, is er dan geen andere optie om vitamine pillen te slikken ??

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 23:04

Ik ben dan wel vegetariër en ook niet van plan te stoppen.. maar vitamine D krijg je ook van zonlicht, je lichaam maakt dit zelf aan .. Ik slik zelf ook de beruchte vitamine B12 omdat ik vaker heb gehoord dat vega's hier snel onbewust een tekort aan hebben :j heb je niet met je huisarts overlegd over de alternatieven? At je wel iedere dag kaas/ei/vleesvervangers? Ik ben gewoon geinteresseerd hoor, wil jou niets verwijten of aanpraten! :) Sterkte ermee!

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 23:06

Brr ik moet er niet aan denken weer te beginnen met vlees, maar vind het knap dat het je is gelukt wat te eten! Ik heb het ook wel eens geprobeert maar heb jankend het afgestaan aan mijn vriend, ik kon het gewoon echt niet.. Maar met een dagelijkse vleesvervanger lukt het wel :j Maar eigenlijk ben ik maar een halve vegetariër want ik MOET vis eten van mijn ouders.. De reden waarom ik in de eerste plaats vegetarisch ben geworden was ook omdat ik er niet tegen kon mijn eigen konijntjes en varkens op te eten :P
Laatst bijgewerkt door Cubone op 20-01-11 23:12, in het totaal 3 keer bewerkt

8AngelEyes8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 23:07

Brood met een plakje ham ertussen mee begonnen in het ziekenhuis.. Ik eet nog steeds geen vlees aan bot en zeker geen vreemde dingen.. En ook niet vaker dan 3x in de week meestal een snitsel ofzo.. Mischien voor de tv eten? Bij mij hielp het in het begin wel als ik afgeleid was en dus niet steeds naar dat broodje zat te kijken..

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 23:08

Jeetje, wat heftig!

maar buiten jou zijn er nog veel meer vegetariërs en hoe kan het dat niet iedereen hier last van heefT?
Eet je wel genoeg vleesvervangende middelen?

Mijn zus is ook vegetariër en zij heeft nergens last van. Evenals mijn oom!
Het is inderdaad wel belangrijk dat je vitaminetabletten slikt en vitamine D druppels neemt.
maar als je dat doet, hoeft het toch geen probleem te zijn?
Bruine bonen/nootjes zijn ook belangrijk als je vegetariër bent!

Lijkt me sterk dat je van zo van vlees afhankelijk bent dat je anders doodziek wordt!
Laatst bijgewerkt door itsmi op 20-01-11 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 23:09

Ik ben geen vegetarier en ook nooit geweest of geprobeert. Maar wat ik je kan aanraden is om naar een biologische boerderij te gaan. Ik eet sinds kort biologisch en in de buurt zit een biologische boerderij en dat vlees wordt ook biologisch geslacht en als je daar eens rond snuffeld (vinden ze meestal wel goed) kun je zien hoe de dieren leven en de meeste mensen geven ook nog goede uitleg. Ze vertellen je ook dingen over de slacht er zijn namelijk een hoop regels wat betreft biologisch vlees en ik denk (en hoop) dat je daar wat rustiger van wordt en je niet meer zo ellendig voelt na het eten van een stukje vlees. Wij mensen hebben vlees nodig net zoals dat dieren in het wild vlees nodig hebben. Succes in iedergeval.

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 23:11

Ik ben zelf ook vegetariër en heb nooit ergens last van. Neem nooit vitaminenpillen ofzo. Fruit vind ik ook niet zo lekker. Misschien 4 keer per jaar een appel. Wel goed dat je nu aan jezelf denkt. Je hoeft toch niet iedere dag vlees te eten?

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 23:12

Ik ben zelf geen vegetariër, maar heb pas een stuk gelezen over dat je wel genoeg vitamines en vervangende dingen moet nemen, om je waardes op pijl te houden. Als je echt geen vlees wilt eten, misschien opzoek gaan naar dingen die staal, vitamine B12 en andere belangrijke dingen vervangt, zodat je toch geen vlees hoeft te eten?

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 23:14

Moeilijke keus zeg!
Mijn broertje heeft nooit vlees of vis gegeten, hij heeft als kind nooit durven proeven (ook groenten en fruit hoor!) maar groente is hij inmiddels wel gaan eten, fruit blijft hij ook voorzichtig mee, alleen appels zijn lekker. Vis en vlees weigert hij.
Hij slikt 2 extra pillen per dag, o.a. met vitamine D en B12. Op een allergie na (komt niet door vegetariër zijn maar goed) is hij net zo gezond als zijn leeftijdsgenoten!
Als je echt moeite hebt met vleeseten zou je met de dokter kunnen overleggen of je niet genoeg hebt aan vitamine pillen.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 23:16

Wat een vreemd verhaal... Daar heb ik nou nog nooit van gehoord. Zelf ben ik al ruim 10 jaar vegetarisch en ben nog nooit iets tekort gekomen. Heb je uberhaupt wel goed en gevarieerd gegeten al die tijd, en erop gelet dat je alles binnenkreeg?!
Verder wel goed dat je voor jezelf kiest in deze situatie hoor.

rolicoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 23:17

Vervelend dat je je zo beroerd voelt! En wat een lastige beslissing.. Kan me voorstellen dat je 'bang' bent om weer vlees te eten.. moet er niet aan denken ;)

Overigens ben ik wel nog altijd vegetarier, en ik heb juist ervaren dat sinds ik vegetarisch eet, ik me juist veel beter en gezonder voel. Geen opgeblazen gevoel meer, niet meer moe, meer energie, minder buikpijn. Toen ik nog vlees at, bleek dat ik juist een b12 tekort had (fijne prik in bil.. |( )en sinds ik vegetarier ben niet meer! :Y) (heeft volgens arts te maken met mijn darmen die b12 uit vlees niet goed opnamen)
Ik ben benieuwd of je wel vleesvervangers at? Dat is namelijk wel heel belangrijk, evenals noten etc.
Als je wel echt weer vlees wilt eten, kun je het misschien af en toe doen, of iig rustig opbouwen? Goed dat je bij je biologische standpunt blijft in ieder geval!
Vergeet niet dat je lichaam zich ook weer moet aanpassen omdat vlees veel moeilijker verteerbaar is, dus het kan zijn dat je lichaam in het begin best even van slag is.
Succes!
Laatst bijgewerkt door rolicoli op 20-01-11 23:20, in het totaal 2 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 23:18

Vlees hoeft natuurlijk niet om dit binnen te krijgen. Waarom ga je niet naar een diëtist? Die kan je echt wel helpen om een goed dieet samen te stellen. Als je een verwijzing van je HA krijgt wordt het vast wel vergoed (wel even dubbelchecken natuurlijk). Voor de B12 zou je al kunnen beginnen door marmite op de broodjes kaas te smeren (das zout smakend spul dat je bij de supermarkt kan kopen en ontzettend rijk is aan B12, ik vind het heerlijk icm kaas wordt het nog wat pittiger van! http://nl.wikipedia.org/wiki/Marmite)
Mocht je toch weer vlees moeten eten. Dan zou ik er voor zorgen dat het echt verantwoord vlees is. Dus biologisch en scharrel. Dan weet je in elk geval dat het dier een tof leven heeft gehad.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 23:21

mijn zus is jaren lang vegetarier geweest.
ze heeft dit jaren volgehouden [minstens een jaar of 12,kan langer zijn] en at voeldoende vervangers,o.a linzen en kaas ed.
van de 1 op de andere dag ging het niet meer.

zelf ben ik ME patient.
ik heb overwogen om vega te worden maar door mijn ziekte word dit zeer sterk afgeraden.
blijkbaar is niet alles voldoende te vervangen.
daarom ben ik geen grote vlees eter.
soms eet ik dagen geen vlees en koop ik scharrel vlees bij de boer.
biologisch uit de winkel geloof ik niet in.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 00:08

Ik ken je verhaal heel goed. Ik heb het zelf geprobeerd, maar na 2 weken was ik zover verzwakt (ik heb ook een erg versnelde spijsvertering) dan uitgemergelt geworden dat ik van de dokter weer aan het vlees moet. Een mens is een vleeseter en we hebben het gewoon nodig om in onze dagelijkse behoeften goed rond te komen. Eet je het niet, mis je gewoon iets in het lichaam, waar het ene lichaam beter op reageert dan de andere.

Helaas vallen wij dus onder de mensen die niet tegen niet-vleeseten kunnen en wel moeten. Ik eet nu iedere dag vlees aangezien ik hierdoor goed op mimimum streefgewicht blijf (kan kilo's eten en niets aankomen en zelfs erdoor afvallen!) maar voor jou is het misschien goed om nu eerst even een paar maanden goed veel vlees te eten en daarna verminderen tot 1 of 2x in de week.

Ik deel je gevoel van 'het is zielig voor de dieren' maar bedenk wel: jou leven is veel belangrijker dan die van een dier!! Dat is wat telt.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 00:23

Tja, ons gebit geeft het al aan, we zijn toch alles-eters, of we willen of niet... En dat de één het langer zonder vlees volhoudt dan de ander, tja, niet ieder lichaam is hetzelfde, of misschien past het ene lichaam zich makkelijker aan een vegetarisch dieet dan het ander...
En het gebruik van kaas, eieren en melk en vitamine-pillen zal zeker schelen, al schijnen vitaminepillen ook geen garantie te geven dat je gezond blijft...
Jammer, maar wie weet zijn over een aantal jaren wèl goede vleesvervangers uitgevonden, denk ik dan maar.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 01:38

Wat jammer dat ik hier nu weer zoveel onzin lees. Als je langere tijd ongezond of te weinig gevarieerd eet kun je tekorten krijgen: feit. Als je minder calorieën eet dan je verbrandt val je af: feit. Je hebt vlees nodig om gezond en op gewicht te blijven: nee, dat gaat er bij mij echt niet in (evenals vlees trouwens). Jammer dat er mensen zijn die slechte ervaringen hebben maar ook heel jammer dat ze die afschuiven op een vegetarisch dieet. Er zijn zoveel goede redenen om vegetariër te worden en te blijven en je gezondheid is daar juist één van. Mocht je toch een tekort oplopen of denken op te lopen dan zijn er genoeg manieren om dat op te lossen zonder vlees. Neem echter niet zomaar allerlei vitaminen in want overschotten zijn in veel gevallen minstens net zo schadelijk als tekorten!

@TS: Wat vervelend dat je je zo slecht voelt. Hoe weet je zo zeker dat het komt door een gebrek aan vlees? Vitamine D en een hoge bloeddruk hebben namelijk niets met vlees eten te maken en tekorten aan vitamine B12 ontstaan meestal doordat het lichaam de vitamine B12 niet goed opneemt, niet doordat je er te weinig van binnenkrijgt. Als je in die 4 jaar tijd wel eieren en zuivelproducten hebt gebruikt is de kans groot dat er iets anders aan de hand is. Zelfs als je als vegetariër weinig zuivelproducten en eieren gebruikt loop je namelijk niet zomaar een vitamine B12 tekort op, daar gaan vaak jaren overheen. Ik eet bijvoorbeeld al 10 jaar geen vlees en nauwelijks zuivel en mijn vitamine B12 gehalte is prima op peil. Het valt echt niet mee om jezelf dusdanig te 'verwaarlozen' dat je daar een tekort aan krijgt. Ik ben dan ook erg benieuwd naar wat de kinderarts tegen jou heeft gezegd want ik kan me haast niet voorstellen dat hij of zij heeft gezegd dat je gezondheidsproblemen het gevolg zijn van een vegetarisch dieet. Ook ben ik benieuwd naar hoe jouw problemen nu worden behandeld aangezien het weer vlees eten in het beste geval alleen je vitamine B12 reserves een beetje kan aanvullen, als dat tenminste wordt veroorzaakt door een te lage inname en dan nog zal het erg lang duren voordat het weer wat gaat stijgen. Ik neem dan ook aan dat je arts nog andere dingen heeft voorgesteld. Hoe dan ook hoop ik natuurlijk dat je je zo snel mogelijk weer helemaal fit voelt.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 01:53

Goeroe; De kinderarts zei tegen me dat het kwam door vegetarisch eten, en omdat ik te weinig eet :\
Het enige wat hij heeft ''voorgesteld'' is weer vlees gaan eten, en meer eten. Hij wou eerst ook geen nieuwe afspraak maken, maar omdat ik dat wel graag wou hebben we toch nog een afspraak gemaakt. 1 Keer in de 6 weken moet ik nu terugkomen :j

Floortje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 01:58

Ik ben ook weer begonnen met vlees eten ivm gezondheid.

Ik eet nu voornamelijk vlees waarvan je niet echt merkt dat je het eet; ballen in de soep, klein beetje in pasta, klein beetje in wraps etc etc.

Ik was vegatarier voornamelijk omdat het idee vlees te eten gewoon ontzettend vies vind. Dat vind ik nog steeds.
Aangezien ik met regelmaat flauw viel moest ik weer vlees gaan eten, nog steeds heb ik daar moeite mee.

Het gaat wel goed, zodra ik merk dat ik weer duizelig etc word, doe ik weer wat vlees door de pasta.
Maar ik moet er niet bij na gaan denken want dan is me eetlust totaal weg.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 02:17

Daphne__ schreef:
Goeroe; De kinderarts zei tegen me dat het kwam door vegetarisch eten, en omdat ik te weinig eet :\
Het enige wat hij heeft ''voorgesteld'' is weer vlees gaan eten, en meer eten. Hij wou eerst ook geen nieuwe afspraak maken, maar omdat ik dat wel graag wou hebben we toch nog een afspraak gemaakt. 1 Keer in de 6 weken moet ik nu terugkomen :j

Voor mij klinkt het eerlijk gezegd toch een beetje alsof je met een kluitje in het riet bent gestuurd. Dit is niet aanvallend bedoeld maar ik kom zo vaak topics en berichten van jou tegen waarin je dan weer dit en dan weer dat mankeert. Meestal wordt niet duidelijk wat er aan de hand was omdat het spontaan verdwijnt of jij niet meer reageert. Eigenlijk zou ik me er niet mee moeten bemoeien maar het is me wel vaker opgevallen dat je meerdere gewoontes hebt die niet echt gezond te noemen zijn. Ik schrijf dit niet om je af te katten of om je verhaal in twijfel te trekken maar uit oprechte bezorgdheid. Ik hoop gewoon van harte dat je hulp krijgt waar je écht iets aan hebt en ik ben bang dat je met het advies van de arts waar je nu geweest bent niet echt geholpen bent. Normaal gesproken heb ik graag gelijk maar in dit geval hoop ik dat ik er ontzettend naast zit en dat je je door weer vlees te eten over een tijdje veel beter voelt.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 02:27

Niet aanvallend?... Zo komt het wel over...
Waarom ik na een tijdje weg blijf is omdat ik steeds met ''vroeger'' geconfronteerd word. Omdat ik toen veel topics opende, mag het nu niet meer blijkbaar...

Ik durf te wedden dat vanaf nu veel negatiefe berichten gepost zullen worden... en damn wat zit me nu iets dwars..
Pb anders maar(goeroe), dan leg ik het uit.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 02:37

Nogmaals, het is helemaal niet aanvallend of negatief bedoeld en ik heb zelfs lang nagedacht over hoe ik het het beste kon brengen omdat ik hoop dat je er iets aan hebt als je er met wat meer afstand naar kunt kijken. Ik denk niet dat er hierna veel negatieve berichten geplaatst zullen worden, want op een paar rotzakken en chagrijnen na hebben de meeste bokkers het beste met anderen voor. Misschien dat er wel meer mensen zullen zijn die hun bezorgdheid uiten, maar dat moet je denk ik niet als iets negatiefs zien. Dat iets niet hetgeen is wat je wilt horen betekent niet dat het negatief bedoeld is. Als je wilt zal ik het hierbij laten want ik wil je niet 'plagen' en het is ook redelijk off-topic natuurlijk. Beterschap!

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 06:35

Ik ben 5 jaar lang vegetarier geweest, en ben op aanraden van de dokter weer begonnen met vlees eten omdat ik b12 tekort had. 4 jaar later echter, had ik weer b12 tekort. Ook ik heb vitamine d tekort, en ik eet nog steeds vlees. Bij mij lag het niet aan het geen vlees eten, maar aan mijn lijf. Mijn darmen nemen kennelijk b12 niet goed op, en mijn huid neemt vitamine d uit zonlicht niet voldoende op. Heeft niets met vlees te maken. Ik wil weer vegetarier worden maar vind de stap nu lastig. Vreemd he, als je 5 jaar lang geen vlees hebt gegeten? Als je geen vlees wil eten zou ik kijken wat de mogelijkheden zijn. Ik zou je aanraden om naar een goede (natuur)dietist te gaan (wordt vergoed door ziektekostenverzekering als het goed is). Een mens kan heel goed zonder vlees, je moet alleen wel weten hoe je aan de goede voedingsstoffen kunt komen. Succes!

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 07:00

Ik ben 6 jaar vegetarier geweest, maar ik ben gestopt.
en ik zal heel eerlijk zijn, gewoon omdat ik zin had in een frikandel speciaal.

Maar ik moet toegeven, toen ik weer vlees ben gaan eten (eet nog steeds niet veel hoor, ben niet echt een vleesmens)
ben ik echt heel wat kilootjes aangekomen. Maar ik had ook metteen veeel meer energie.
Ik heb in mijn vegaperiode weinig last gehad van energie tekort, maar toen ik alweer een tijdje vlees aan het eten was voelde ik toch zeker wel verschil.

Maar met een aangepast dieet speciaal afgestemd op je tekorten dan denk ik dat je prima vegetarier kan blijven. :)

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 09:20

Daphne__ schreef:

Als je zoiezo al te weinig eet, kan het inderdaad wel zijn dat het niet eten van vlees bij jou wél gevolgen heeft (terwijl dat bij iemand die voldoende, gezond en gevarieerd eet misschien niet zo is). Het 'weinig eten' en 'geen vlees eten' kunnen hierdoor wel tesamen voor de problemen zorgen natuurlijk... Hoe ziet jou normale 'eetdag' eruit? Wat eet je 'smorgens, smiddags, savonds, tussendoor?

Ik ben trouwens geen vegetarieer, maar wel semi-vegetarieer :Y). Nee, ik eet wel vlees en vis, maar hooguit één dag per week vlees en één dag per week vis... Niet per sé omdat het voor alle beestjes zo zielig is, maar wel omdat ik ervan overtuigd ben dat de slechte behandelingen van slachtdieren vaak het gevolg zijn van een winstbejag, dat alleen maar nagejaagd kan worden omdat er te veel vlees gegeten wordt. Als iedereen al eens één dag per week vegetarisch zou eten, zou dat al een groot verschil maken. Maar dat is het verschil tussen mij en veel vegi's: ik denk rationeel over mijn vleesje, veel vegetarieers denken emotioneel over hun vleesje.