Jeuk en rode vlekken bij douchen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gowlan

Jeuk en rode vlekken bij douchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 13:05

Hallo bokkers!
Ik zit eigenlijk met een vraag.
Ik heb de afgelopen 4/5 maanden last van rode jeukende vlekken bij het douchen.
Heel mijn lichaam gaat jeuken als ik ga douchen, en precies op en boven mijn borsten richting de hals ontstaan rode vlekken. (en die jeuken).
Op mijn armen, schouders, buik en rug is eerste instantie niets te zien, maar zodra ik er overheen ga of ga krabben word het ook rood.
In mijn gezicht heb ik nu sowieso rode vlekken bij het douchen, omdat ik nu een droge huid heb en allergische reactie op het weer vertoon.
Bij mijn benen heb ik er nog niet heel veel last van gehad.
De vlekken op mijn borsten en net boven mijn borsten richting de hals trekken na verloop van tijd wel weg, maar zijn soms nog zeker anderhalf- a 2 uur zichtbaar.
Het maakt niet uit of ik shampoo's, bodylotion, babyolie of wat dan ook wel of niet zou gebruiken, en ook niet hoe warm of koud de douche staat..
Zodra ik in aanraking kom met het water krijg ik jeuk en vaak ook vlekken..

Is dit een waterallergie?
Of wat kan het anders zijn?

Ik heb wel een foto van hoe het er uit ziet net boven mijn borsten tot aan mijn hals, geen 'schokkende' foto hoor maar bij interesse zal ik hem plaatsen. :P

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen, en een huisarts misschien niet nodig zal zijn. :)

Groetjes, Patricia

petrea

Re: Jeuk en rode vlekken bij douchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:07

ik HAD er ook last van en dankzij een waterontharder niet meer

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:09

Bevat het water in jullie regio veel kalk? Ik had hier ook veel last van, en dit kwam door het harde water wat we hier hebben. Had rode ogen, jeuk, heel veel grote rode vlekken, etc.
Onlangs is een filter in onze douche geplaatst, een waterontharder. Dit heeft mij echt geholpen!

Wij hebben hem via www.purewater.nl, met dit bedrijf hebben wij al langer ervaring (ook waterzuivering in de keuken) en zijn er zeer over te spreken. :) Het filter kost iets van 40 euro.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:10

Ik heb het ook, maar de oorzaak ligt bij mij bij de warmte. Vooral op mijn benen.

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:13

Tulandro schreef:
Ik heb het ook, maar de oorzaak ligt bij mij bij de warmte. Vooral op mijn benen.

Bij mij ook :j ik heb het vooral op mijn benen. Ik doe er altijd verkoelende bodylotion op nadat ik gedoucht heb.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 13:15

Bedankt voor de reacties!
Ik weet eigenlijk niet hoe het met het water hier zit, heb het even gevraagd aan mijn moeder..
Volgens haar is het kalk in het water hier niet zo extreem hoog, dus ik weet het eigenlijk niet.
@ Tulandro: Ik heb inderdaad wel als ik de douche warmer aanzet dan normaal, dat mijn benen gaan jeuken en rood worden, en dan kan ik wel eens tot bloedens toe krabben maar daarvan weet ik wel dat het komt omdat ik te warm heb gedoucht. :P

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:17

Douche je veel? En gebruik je zeep en shampoo ed? Warm water?
Daar zou de oorzaak ook goed kunnen liggen. :j

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:20

Misschien heb je iets aan dit topic: [MW] Allergisch voor.... water?

Ik krijg zulke vlekken als ik met een koude huid onder een heel warme douche stap, bijvoorbeeld als ik lang in de kou heb gereden en thuis direct onder de douche ga.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 13:24

Het maakt niet uit of ik iedere dag douche of om de dag, het blijft even erg.
Vaak gebruik ik niet eens meer bodylotion, als ik het gebruik altijd maar een beetje en niet iedere dag shampoo (was niet iedere dag mijn haar..).
Heb niet echt gemerkt dat de vlekken en jeuk minder werden hierdoor, gewoon even erg of ik nou wel of niet iets gebruikte.
Warm water; ja, maar ook dit maakt niet uit of ik hem nou heel warm of heel koud zet.
Ik kan onder een ijskoude douche gaan staan, en krijg nog last van de jeuk en vlekken..

__manon__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:25

Ga je onder de douche terwijl jezelf heel koud bent? Als ik namelijk koud ben en dan ga douchen krijg ik ook rode plekken vd overgang koud-warm

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:26

Ik heb er ook regelmatig last van. Het is bij mij de combinatie van de hardheid van het water en de temperatuur ervan (en hoelang ik eronder sta).

Ik ben er ooit mee naar de dokter geweest en die raadde aan om hypoallergene douchegel en shampoo te gebruiken maar dat had niet heel veel effect.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:27

ik ben dus toch niet gek....

Ik heb dat ook.. Heel erg op mijn gezicht en op mijn hals.. Niet normaal.....Ik smeer me iedere keer na het douchen in met uiercreme en dat werkt wel, maar na het douchen zit alles er gewoon weer..... Ik had dit vroeger nooit, maar nu ik naar de andere kant van het dorp ben verhuist wel....

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 13:31

Normaal ben ik wel een 'normale' temperatuur, en echt heel af en toe stap ik onder de douche als ik een ijsstokje ben van de kou.
Maar nog, het maakt geen verschil.
Volgens mijn moeder schijnt er weinig kalk in het water te zitten, nou ja ze zegt: niet extreem veel.
Verder ben ik de enige hier die last krijgt van de vlekken.

En zal iets aparts vertellen: ik werd gister buiten natgeregend (ja, door het weer).
En alles begon te branden en jeuken!
Vooral mijn gezicht, maar die is ook heel droog door het weer en dat is een allergie..

Weet eigenlijk echt niet wat ik ermee moet..

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:32

Ik ken wel dat effect als dat je huid erg koud is en dan een warme douche eroverheen gaat dat ik dan rode vlekken krijg die erg jeuken. Of als ik te warm heb gedouchet.
Het zou idd aan het kalkgehalte kunnen liggen: 8.5 dhh, Rotterdam dat is behoorlijk hard. Iets van een ontkalker ertussen zetten?

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 13:56

Oke, volgens mijn moeder zou het niet extreem hoog moeten zijn..
En ik keek op de site, het filtertje is maar 40 euro, maar de montagekosten als ik het goed heb gelezen ruim 200-zoveel euro?!
Dat zal hier echt nooit worden gedaan, omdat ik de enige ben die er last van heeft..

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 10:45

Gowlan schreef:
Normaal ben ik wel een 'normale' temperatuur, en echt heel af en toe stap ik onder de douche als ik een ijsstokje ben van de kou.
Maar nog, het maakt geen verschil.
Volgens mijn moeder schijnt er weinig kalk in het water te zitten, nou ja ze zegt: niet extreem veel.
Verder ben ik de enige hier die last krijgt van de vlekken.

En zal iets aparts vertellen: ik werd gister buiten natgeregend (ja, door het weer).
En alles begon te branden en jeuken!
Vooral mijn gezicht, maar die is ook heel droog door het weer en dat is een allergie..

Weet eigenlijk echt niet wat ik ermee moet..

Er bestaat ook een vorm van kou-allergie dit had een vriend van mij. Als hij buiten liep, of met koud water in aanraking kwam ging zijn huid ook branden en opzwellen.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 10:52

Gowlan schreef:
En ik keek op de site, het filtertje is maar 40 euro, maar de montagekosten als ik het goed heb gelezen ruim 200-zoveel euro?!
Dat zal hier echt nooit worden gedaan, omdat ik de enige ben die er last van heeft..

maar als jij er echt heel veel last van hebt en dit zou werken, dan is dat toch 't minste dat je kan doen? Ook als kost dat wat geld, je moet toch fatsoenlijk kunnen douchen?

Maar ik zou eens langs de huisarts gaan om te kijken of er bepaalde tests kunnen worden gedaan? Vind 't wel heel vreemd! Veel sterkte ermee...

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 21:00

Rena100 schreef:
Gowlan schreef:

maar als jij er echt heel veel last van hebt en dit zou werken, dan is dat toch 't minste dat je kan doen? Ook als kost dat wat geld, je moet toch fatsoenlijk kunnen douchen?

Maar ik zou eens langs de huisarts gaan om te kijken of er bepaalde tests kunnen worden gedaan? Vind 't wel heel vreemd! Veel sterkte ermee...

Wie betaald dat dan?
Ik kan het niet 1..2..3 uit mijn mouw kloppen, en niemand die het hier in huis zal betalen omdat ik de enige ben die er last van heeft.
Bovendien hoop ik toch wel binnen een paar jaar het huis uit te kunnen zijn..
En ik zal wel eens naar de huisarts gaan, maar mocht het zijn dat die filter het enige is wat helpt dan heb ik dus gewoon pech.. :+

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 21:50

Karin schreef:
Ik krijg zulke vlekken als ik met een koude huid onder een heel warme douche stap, bijvoorbeeld als ik lang in de kou heb gereden en thuis direct onder de douche ga.

Toen ik dit las ging er een lichtje branden: ik heb exact hetzelfde! Verschrikkelijk. Ik heb het eigenlijk alleen maar op mijn bovenbenen. Maar dat ligt er waarschijnlijk aan dat als ik lang buiten rijd, ik wel meerdere lagen kledij op mijn bovenlijf heb (truien, jas, T-shirt, onderhempje) maar aan mijn bovenbenen heb ik alleen een rijbroek. Ik krijg dan ook verschrikkelijke jeuk aan mijn bovenbenen als ik dan meteen ga douchen. Probleem is dat dat bij mij de enige manier is om ook weer op te warmen :=

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 21:55

Yasmine schreef:
Karin schreef:

Toen ik dit las ging er een lichtje branden: ik heb exact hetzelfde! Verschrikkelijk. Ik heb het eigenlijk alleen maar op mijn bovenbenen. Maar dat ligt er waarschijnlijk aan dat als ik lang buiten rijd, ik wel meerdere lagen kledij op mijn bovenlijf heb (truien, jas, T-shirt, onderhempje) maar aan mijn bovenbenen heb ik alleen een rijbroek. Ik krijg dan ook verschrikkelijke jeuk aan mijn bovenbenen als ik dan meteen ga douchen. Probleem is dat dat bij mij de enige manier is om ook weer op te warmen :=

Haha, ik heb dat ook wel eens op mijn benen dat ik rode jeukende plekjes heb die verergert worden tijdens het douchen.
Maar ook wel eens zonder te hoeven douchen, maar dat zal komen door de wrijving van mijn broeken aangezien ik nu bijna iedere dag ook een legging onder mijn broeken en rijbroeken draag. :P
Dus deze zijn zowiezo wel zichtbaar, maar stoor me er niet zo erg aan omdat ik er niet heel veel last van heb op mijn benen. :)

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 10:14

Wat bij mij helpt is na het douchen je insmeren met baby olie en je daarna pas af te drogen.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 19:08

AnnemiekvM schreef:
Wat bij mij helpt is na het douchen je insmeren met baby olie en je daarna pas af te drogen.

Word dat niet enorm vet?
En ik zal het eens proberen, blijf je wel lekker zacht hahaha!

Takkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 19:17

Dit klinkt als urticaria (galbulten).
Dit kan ook ontstaan door water, of door warmte of kou.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 19:19

Het zou ook een vorm van eczeem kunnen zijn.
Kappers kunnen ook eczeem krijgen als hun handen nat zijn, dan worden de handen ook rood en jeukerig.
Misschien kun je je eens door laten sturen via je huisarts naar een dermatoloog (huisarts), die kan gaan kijken of je ergens een allergie voor hebt.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 19:26

Storm schreef:
Het zou ook een vorm van eczeem kunnen zijn.
Kappers kunnen ook eczeem krijgen als hun handen nat zijn, dan worden de handen ook rood en jeukerig.
Misschien kun je je eens door laten sturen via je huisarts naar een dermatoloog (huisarts), die kan gaan kijken of je ergens een allergie voor hebt.

Dat heb ik al eens gevraagd, maar hij moet het op het moment zien als ik die vlekken heb anders wilt hij me niet doorverwijzen. :\