verstandskiezen laten verwijderen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

emilieke

verstandskiezen laten verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 08:26

Hoi allemaal,
Morgen moet ik mijn 4(!! ;( ) verstandskiezen laten verwijderen in het ziekenhuis.
Dit zal allemaal onder volledige narcose gebeuren want ik heb enorm veel schrik.
De 2 bovenste kiezen zitten er reeds door en kunne zonder problemen getrokken worden, de onderste zitten er maar voor de helft door maar zitten ook recht. Zelf heb ik er geen last van maar de onderste kiezen drukken al mijn tanden naar voor en de bovenste kiezen zakken omdat ze geen steun hebben van de tanden onderaan.

Ik ben als de dood voor naalden en spuiten en zie er echt tegenop om een infuus te krijgen, de gedachte alleen maakt me al misselijk.
Heeft er iemand enig idee hoe lang na de operatie dat infuus blijft zitten? Ik hoop dat dit allemaal weg is wanneer ik ontwaak, want als ik dat allemaal in mijn arm zie zitten of zou voelen val ik flauw denk ik.
Klinkt allemaal heel stom ik weet het, 23 jaar en zo een schrik voor een prikje. Normaal zou ik meer schrik moeten hebben voor de operatie of pijnen erna.
Iemand enig idee hoe alles eraan toe gaat van begin tot einde en mij wat kan gerust stellen :o ?

Groetjes Emilieke

eempiej

Re: verstandskiezen laten verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 09:31

Het infuus zit er waarschijnlijk nog als je wakker wordt. Dit om je nog wat vocht te geven en eventueel als er wat gebeurt medicijnen te kunnen geven. Je ligt lekker in bed, dus flauwvallen hoop dat ik zo wel mee valt voor je :)

Ik stuur je wel even een berichtje. Ben bijna verpleegkundige. Kan je niet met deze specifieke operatie helpen maar wel een beetje vertellen over hoe het in het algemeen gaat. :)

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 09:33

ik ben ook eens geopereerd en was ook bang voor het infuus nergens voor nodig zulke dingen vallen altijd mee als je er bang voor bent ik heb er verder geen last van gehad sterkte!

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 10:24

Ik heb ook onder algehele narcose mijn verstandskiezen er uit laten halen, dit ging tezamen met een veel grotere operatie.

Ik vond alles hartstikke meevallen. Hoe rustiger je zelf ook in de narcose gaat hoe beter dus probeer gewoon relaxed te zijn. Vaak geven ze ook al een pilletje om rustiger te worden ruim voor je onder narcose gaat.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 10:38

In principe doet het infuus inbrengen geen pijn. Tenminste niet als het goed gebeurd.
Als het in een keer goed gedaan wordt zul je daar weinig last van hebben.
En als je nou wel flauwvalt. Lig je tenminste in een bed. :P

Veel succes!

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:21

Ik heb 5 kiezen laten trekken onder volledige narcose. Ik ben toen met een kapje onder narcose gebracht i.v.m angst voor naalden. Vraag me af of je dat niet hebt besproken met de anesthesist?

Maar iig, de hele 'operatie' is mij echt meegevallen. Lag na 10 minuten alweer op verkoever en na paar uur mocht ik al naar huis.

emilieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 11:42

MoonChloe: Ik heb ongeveer een maand geleden een afspraak gehad met de chirurg die mij zal opereren.
Heb toen ook gesproken over mijn angst voor naalden :o . Maar ik neem aan dat deze man zelf de anesthesie niet zal uitvoeren. Hij ging er rekening met houden zei hij.

Het is ook omdat de afspraak een maand geleden gemaakt werd, dat ik mij vanalles begin af te vragen hoe alles in zijn werk gaat.

Bedankt voor de reacties allemaal

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:45

Heb je dan niet met de anesthesist gesproken?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:49

eempiej schreef:
Het infuus zit er waarschijnlijk nog als je wakker wordt. Dit om je nog wat vocht te geven en eventueel als er wat gebeurt medicijnen te kunnen geven. Je ligt lekker in bed, dus flauwvallen hoop dat ik zo wel mee valt voor je :)

Ik stuur je wel even een berichtje. Ben bijna verpleegkundige. Kan je niet met deze specifieke operatie helpen maar wel een beetje vertellen over hoe het in het algemeen gaat. :)

Ik ben ook als de dood voor naalden, en wel vaak onder narcose geweest. Ik ging altijd met een kapje.

Ik kan me alleen niet herinneren dat ik ooit een infuus heb gehad :? Ik weet eigenlijk zeker dat ik dat nooit heb gehad, want ik flip echt door bij een prik. Misschien krijgt TS dat ook wel niet :)

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:55

maai_ke schreef:
In principe doet het infuus inbrengen geen pijn. Tenminste niet als het goed gebeurd.

Een infuus inbrengen is een prik, dus dat voel je. De mate waarin het pijn doet ligt aan jou en aan de prikker, maar is vergelijkbaar met bloedprikken. Meestal valt het dus erg mee.
Maar het is niet realistisch om er van uit te gaan dat een infuus inbrengen helemaal geen pijn doet.

Laat bij opname weten dat je er zo tegenop ziet en bespreek wat jou helpt. Vind je het prettig om alles uitgelegd te krijgen, of wordt je liever afgeleid. Geef het aan.

Veel succes!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:57

superlotje schreef:
maai_ke schreef:

Een infuus inbrengen is een prik, dus dat voel je. De mate waarin het pijn doet ligt aan jou en aan de prikker, maar is vergelijkbaar met bloedprikken. Meestal valt het dus erg mee.
Maar het is niet realistisch om er van uit te gaan dat een infuus inbrengen helemaal geen pijn doet.

Laat bij opname weten dat je er zo tegenop ziet en bespreek wat jou helpt. Vind je het prettig om alles uitgelegd te krijgen, of wordt je liever afgeleid. Geef het aan.

Veel succes!

dan moet je van te voren vragen of je wat verdovingszalf mag. Zit lidocaïne in en dat verdooft de huid. Dan voel je echt niks van de prik :D

Ik ben dan wel weer zo'n piepert die de naald door het bloedvat voelt bewegen, ook al zo'n rotgevoel. Maar het scheelt een hoop als je huid ongevoelig is :)

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:17

Ik werd wel wakker met een infuus in mijn hand. Vond het echt niet prettig maar achteraf is het mij wel meegevallen. (Infuus moet wel i.v.m eventuele spoed. Ze moeten altijd met spoed medicijnen o.i.d kunnen toedienen)

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 15:02

die verdovingszalf wel ruim van te voren naar vragen ;) ik heb het 10 nov laten doen, en vlak voordat ik richting de ok werd gereden, waren die plakkers erop geplakt := wat uiteindelijk tegenwerkte met bloedprikken :( het enige wat ik vooral heel naar vond, is het wakker worden in de vercouver kamer (voelde me flink kl*te, keer daarvoor ook, omdat je niet weet waar je bent)
Probeer zoveel mogelijk te spoelen, kans op ontsteking is redelijk groot (en is niet fijn ;) )
verder viel het hier opzich wel mee, gelukkig goed afgeleid tijdens het prikken (bang voor de tandarts en prikken)

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 15:34

Ik wordt helemaal niet naar van prikken of infusen (ben inmiddels zo vaak geprikt... :\ ) maar ik ben wel retebang voor het weg laten halen van mijn verstans kiezen. Mijn tandarts wist me (de sadist) te vertellen dat het bij mij in geen geval onder narcose ging, omdat ik dus blijkbaar niet angstig genoeg ben.

Maar alleen al bij het idee dat ik dus alles meemaak, zit ik al te bibberen... ;(

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 15:37

Ik kan je niet geruststellen, maar ik wil dit topic graag volgen. 16 februari gaan ook al mijn vier verstandskiezen eruit onder gehele narcose. Ze zijn allevier zeker half volgroeid, dus dat gaat bij mij meer pijn doen dan gewoonlijk. De zenuwen zijn al enorm lang omdat ik al 21 ben. Ik ben er half van overtuigd dat ik nooit meer uit de narcose kom. Ik ben nog nooit geopereerd geweest... :')

Edit: Ik zie net dat je 23 bent. Ik zal aan je denken.. ;)
Ik ben niet uitzonderlijk bang voor naalden. Die angst is nog redelijk gezond. Maar ik ben bang voor complicaties tijdens de operatie of het niet genoeg verdoofd zijn of een klungel van een chirurg hebben.
Kon ik het maar zelf. :(

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 15:53

Musetta schreef:
Kon ik het maar zelf. :(

Het is zo jammer dat het touwtje en de deur bij verstandskiezen niet meer werkt he... ;)

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:01

Ik heb ze vorig jaar laten verwijderen.

Juist hetzelfde als bij jou, ook wel beetje zenuwachtig voor wat komen ging (en een verschrikkelijke naaldenangst!) maar alles is toch wel meegevallen :-)

Bij mij werd er gewoon een infuus gestoken, dus 1 x geprikt en alles werd via dit infuus toegediend.

Dit bleef nog wel een tijdje zitten na de operatie (je krijgt zo'n zak, weet niet wat erin zit, maar bij mij moest die volledig leeg zijn omdat men zout redelijk laag stond, mocht zelfs amper het ziekenhuis verlaten)

Achteraf eigenlijk (bijna) geen pijn gehad, geen opgezwollen, blauwe hamsterkaken, ... :D
En zo goed als meteen kunnen eten (kreeg in het ziekenhuis al meteen 3 boterhammen :+

Heb eigenlijk meer pijn gehad vooraf (toen ze aan het uitkomen waren) dan nadien.

Edit: ik was bijna 20 toen ik geopereerd werd

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:04

Haha, dit klinkt al bemoedigender dan mijn bericht... Bedankt :j

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:05

tesseke schreef:
Achteraf eigenlijk (bijna) geen pijn gehad, geen opgezwollen, blauwe hamsterkaken, ... :D
En zo goed als meteen kunnen eten (kreeg in het ziekenhuis al meteen 3 boterhammen :+

Idem hier.. Alleen was het een pizza ipv boterhammen :P (thuis :P )

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:09

MoonChloe schreef:
tesseke schreef:

Idem hier.. Alleen was het een pizza ipv boterhammen :P (thuis :P )

Heb toen zelfs de korstjes kunnen opeten :Y)
(Het ging alleen wel wat trager, maar dat gaat snel over ;) )

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:12

Ik begrijp je angst voor de prik, ik ben zelf ook doodsbang voor naalden. Maar beter narcose dan plaatselijke verdoving waar je een heleboel prikjes moet!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:16

Wanneer wordt besloten voor narcose bij verstandskiezen? Gewoon uit nieuwsgierigheid.
Ik heb ze ook laten verwijderen rond mijn 25e , maar dat was gewoon hup naar de kaakchirurg, prikkie erin, kiezen eruit (2 per keer). 1 ervan was nog niet door maar ook dat was hooguit een minuutje werk.
Zitten jouw kiezen er extra stevig in oid?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:23

Sizzle schreef:
Wanneer wordt besloten voor narcose bij verstandskiezen? Gewoon uit nieuwsgierigheid.
Ik heb ze ook laten verwijderen rond mijn 25e , maar dat was gewoon hup naar de kaakchirurg, prikkie erin, kiezen eruit (2 per keer). 1 ervan was nog niet door maar ook dat was hooguit een minuutje werk.
Zitten jouw kiezen er extra stevig in oid?

volgens mij ligt dat heel erg aan je tandarts/kaakchirurg. Waar ik was kon het absoluut niet onder narcose. En bij mij waren ze allemaal nog lang niet door.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:28

Ik vond dat hele verstandskies gebeuren echt een eitje, een gaatje vullen vind ik vervelender.
Zo'n narcose is toch een extra risico lijkt mij. Ik ben echter geen tandarts dus heb geen idee waarom het een of het ander besloten wordt.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:35

Veel tandartsen zijn ook van mening dat de last die je hebt na een narcose erger is dan de last die je hebt na plaatselijk verdoven en eruit halen. Daarom zijn veel tandartsen tegen het narcose gebeuren.