Zwelling van de borstklieren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

IngridB

Zwelling van de borstklieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 09:36

Hoi, ik ben heel benieuwd of er meer mensen zijn die dit hebben meegemaakt, want ik zit m wel te knijpen nu!

Heb sinds gisteren een pijnlijke zwelling op de linker borstklier.
Ben net naar de huisarts geweest en zij zei dus dat het de borstklier was.
Ik moet vanmiddag een mamografie laten maken en een echo. Het voordeel is wel dat het pijnlijk is bij mij.
Maar ik zit m echt te knijpen hoor! ;( Heb de zenuwen voor die mamografie omdat die nogal
pijnlijk schijnt te zijn.
De huisarts zei me dat als het niet goed zou zijn ik meteen naar de chirurg zal worden doorgestuurd en anders
krijg ik na een paar dagen via de dokter de uitslag.

ZIjn er meer mensen hier op bokt die dit hebben gehad?

BlackZelda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 09:41

Heb hier geen ervaring mee, maar wil je iig veel sterkte wensen met het onderzoek :(:)

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 09:58

Dank je wel.
Ik kan pas om 15:30 terecht, dus kan heel de dag in de zenuwen gaan lopen ;(

HannahFrouk

Re: Zwelling van de borstklieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 10:11

Ja, ik heb dit ook, ongeveer eens per half jaar, soms maanden achter elkaar. Het kan best heel pijnlijk zijn.
Er is bij mij ooit een punctie gedaan om te kijken of het niet goed was, maar het bleek alleen klierweefsel te zijn dat telkens opzwol. Soms zo hard als een steen! Echt nie fijn (en die mammo ook niet nee).

Als je meer wilt weten moet je maar even PB-en.

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 10:44

HannahFrouk schreef:
Ja, ik heb dit ook, ongeveer eens per half jaar, soms maanden achter elkaar. Het kan best heel pijnlijk zijn.
Er is bij mij ooit een punctie gedaan om te kijken of het niet goed was, maar het bleek alleen klierweefsel te zijn dat telkens opzwol. Soms zo hard als een steen! Echt nie fijn (en die mammo ook niet nee).

Als je meer wilt weten moet je maar even PB-en.

Is die mamo echt zo pijnlijk als ze zeggen? Het is natuurlijk maar heel even, maar goed, wel heel de boel wordt platgedrukt!
Misschien een voordeel dat er bij mij niet veel platgedrukt kan worden :D haha

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 10:46

Ik heb regelmatig een mammo gehad terwijl mijn borsten erg pijnlijk waren. Tsja, een pretje in dat niet, het is zeg maar alsof ze er dan twee hamburgertjes van proberen te maken. Wat je het beste kunt doen is zeggen dat het echt heel pijnlijk is, ze laten dan de platen waartussen je borst komt, langzamer op elkaar toelopen. Dan is het wel te doen. Maar soms is het van: HUP ertussen, PSSSSHHHHT BAM platen op elkaar, HOPS, FLOPS, volgende. Daar moet je wel even een stokje voor steken en zeggen : hoho, de boel doet echt goed zeer, doe ff rustig aan wil je!!!

Misschien is dat een tip.

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 10:48

Ik heb ook een echo+mammografie gehad. Ik vond het best meevallen..Het word idd wel plat gedrukt, maar echt pijn vond ik anders..Bijv. gaatje in je oor laten schieten doet ook even pijn, denk dat je je er zo iets bij voor moet stellen. Maar ik denk hoe rustiger je zelf bent hoe beter het zal gaan.
Bij mij was het btw spier en vetweefsel wat een knobbeltje vormde, loos alarm dus gelukkig. Succes vanmiddag!

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 10:49

HannahFrouk schreef:
Ik heb regelmatig een mammo gehad terwijl mijn borsten erg pijnlijk waren. Tsja, een pretje in dat niet, het is zeg maar alsof ze er dan twee hamburgertjes van proberen te maken. Wat je het beste kunt doen is zeggen dat het echt heel pijnlijk is, ze laten dan de platen waartussen je borst komt, langzamer op elkaar toelopen. Dan is het wel te doen. Maar soms is het van: HUP ertussen, PSSSSHHHHT BAM platen op elkaar, HOPS, FLOPS, volgende. Daar moet je wel even een stokje voor steken en zeggen : hoho, de boel doet echt goed zeer, doe ff rustig aan wil je!!!

Misschien is dat een tip.

Oke dank je ik zal het zeker zeggen!

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 10:53

Heb ik ook gehad, schijnt met je hormonen te maken kunnen hebben.....
Ik vond de mammografie heel erg meevallen, gewoon rustig blijven en op je af laten komen dan is er niks aan de hand. Nou ben ik ook niet bepaald een dolly parton qua cupmaat dus misschien valt het daardoor wel mee :D
Succes er mee en rustig aan he!

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 10:54

justdiesel schreef:
Ik vond de mammografie heel erg meevallen, gewoon rustig blijven en op je af laten komen dan is er niks aan de hand. Nou ben ik ook niet bepaald een dolly parton qua cupmaat dus misschien valt het daardoor wel mee :D

Daar heb je misschien wel gelijk in..ik stond ook niet vooraan bij het uitdelen van de borsten :D

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 11:31

Ik ook niet. Gelukkig waren ze nog niet op en heb ik wel een heel setje te pakken kunnen krijgen. Hoewel mijn linker is wel 2x zo groot als de rechter dus volgens mij is dat niet helemaal goed gegaan en loopt iemand anders nu met een grote rechter- en een kleine linkerborst :+

Met kleine strakke borsten is een mammo soms heel lastig, omdat ze dan geen hamburgertje kunnen krijgen. Theezakjes is dan een groot voordeel ;-).

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 11:42

justdiesel schreef:

De dokter vroeg me ook al of ik ongesteld moest worden, maar dat ben ik net geweest, dus daar kan het niet van zijn.
Bij mij is het echt harder en dan 2-3 cm. Kan het zo vastpakken en dat heb ik aan de rechterkant dus niet.

Ik heb ook achteraan in de rij gestaan met het uitdelen hoor :D dus misschien valt het allemaal wel mee vanmiddag.

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 11:46

Ik heb het ook gehad! Ook bobbel in me borst, bobbel zelf doet helemaal geen zeer maar wel als je erop druk want die bobbel drukt op de klier, ik kan hem ook zo vast pakken, heb ook mamo en echo gehad, ik vond die mammo wel pijnlijk hoor hahah! Me borsten waren ook net gevoelig die week, en ik wist niet dat ze zo plat konden worden :P

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 11:59

Bij mij is het geen bobbeltje op de klier, maar volgens de dokter een opgezwollen klier.
Het is de klier die dik is.
Ik zie vanmiddag wel of het wel of niet pijnlijk is. Ik moet toch, dus ik wacht maar af,
Krijg nu alleen geen hap door m'n strot heen!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 12:11

Sterkte. Lijkt me een heel vervelend idee.
Gelukkig kon je al zo snel terecht, dat is wel heel fijn. :)

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 12:12

Iris82 schreef:
Sterkte. Lijkt me een heel vervelend idee.
Gelukkig kon je al zo snel terecht, dat is wel heel fijn. :)

Bedankt!

Er was toevallig iemand uitgevallen anders was het vandaag niet meer gelukt.

kepo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 13:53

Ik had een paar maanden geleden ook een mammografie gehad omdat ik aan mijn linker borst erg veel pijna had en voelde ook iets raars , mammografie deed helmaal geen pijn ( ik verwachte van mijn linkerborst wel want die erg pijn) en het was een spierweefsel!
Succes!

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 14:52

Pijn is een groot woord, maar zo'n mammografie is niet prettig nee :n
Ik heb ook een echo en een punctie gehad en uiteindelijk is er bij mij ook iets weggehaald.
Rottig maar het is wel fijn om te weten wat het is! Beter een keer te veel checken dan een keer te weinig!

Sterkte!

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 17:10

Nou ik ben geweest en ik heb geen centje pijn gehad van de mammo. Ze mogen het morgen zo weer bij me doen :D hahaha (liever niet hoor).
Heb me voor niks zitten opvreten vandaag!

Maar goed, de radioloog denk dat het waarschijnlijk een ontsteking is van de melkkliertjes, maar voor de zekerheid is er wel een
punctie gedaan ( spuit deed meer zeer dan de mammo) en vrijdag krijg ik daar de uitslag van.
Ga er nu maar vanuit dat het allemaal wel mee zal vallen. Ze hebben met verschillende mensen de foto's bekeken en allemaal
zeiden ze dat het waarschijnlijk een ontsteking was. Daar vertrouw ik nu maar even op.
Al zal ik heus wel in de zenuwen zitten deze week!!

Allemaal bedankt voor jullie steun!

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 17:13

Ontstoken melkklier zou het inderdaad ook kunnen zijn.

Heb ik zelf ook weleens gehad, meestal hebben zwangere vrouwen hier last van, maar kan ook net zo goed bij niet zwangere dames hoor!
Ik kreeg een antibiotica kuurtje en was er zo weer vanaf. Is ook nooit meer terug gekomen....

Succes, en niet teveel stressen hoor!

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 18:31

Cindyrella schreef:
Ontstoken melkklier zou het inderdaad ook kunnen zijn.

Heb ik zelf ook weleens gehad, meestal hebben zwangere vrouwen hier last van, maar kan ook net zo goed bij niet zwangere dames hoor!
Ik kreeg een antibiotica kuurtje en was er zo weer vanaf. Is ook nooit meer terug gekomen....

Succes, en niet teveel stressen hoor!

Je zegt nu 'zwangere vrouwen', maar wij zijn wel bezig om nog een kindje te krijgen, dus misschien heeft
het hier allemaal wel mee te maken. Hormonen veranderen als je met de pil bent gestopt (al ben ik trouwens al maanden gestopt).
En nee...ben nog niet zwanger hoor! :D

We wachten het maar af, meer kan ik toch niet doen.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 09:08

Weet je al iets??

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 16:18

Vanmorgen zou ik de uitslag van de punctie krijgen, maar die was dus nog niet binnen :( . Weer een paar dagen dus in de spanning zitten!
Maar het was volgens hun (dachten ze) wel goedaardig, maar wát het dan is, dat weten ze dus niet.
Nou is het echt afwachten wat de punctie gaat zeggen en mocht het zo blijven dat ze niet precies weten wat
het nou is wordt ik geopereerd en gaan ze het 'bultje' weghalen.
Ben daar eigenlijk alleen maar blij om zodat het weg is.
Ik voel het nog wel, maar heel veel pijn eraan heb ik niet. Lijkt ook ietsje kleiner te worden.
Maar die spanning is zo vreselijk hé! Wachten op de uitslag duurt zooooo lang.
Ga er maar vanuit dat het mee zal vallen. Dat zegt de dokter ook dat ze denkt dat het niets geks is. Maar ja, we hebben pas zekerheid als
de uitslag binnen is!

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 20:07

Een paar weken geleden kreeg ik ineens een streng in mijn borst, ook voelde het onregelmatiger en pijnlijk. Even afgewacht maar het werd alleen maar erger dus toch maar even bij de huisarts langs gegaan. Mijn huisarts vermoedde dat het onder invloed van de hormonen was en na de menstruatie vanzelf zou verdwijnen maar wilde voor de zekerheid (mede door de duidelijke streng en onregelmatigheden) toch een mammografie en echo laten maken.

Die week kon ik ook al terecht en de mammografie viel me echt 100% mee, het is heel persoonlijk natuurlijk maar ik vond er niks pijnlijks aan, alleen mijn sleutelbeen tegen het apparaat voelde onprettig. De echo daarintegen een hel. Natuurlijk mocht de arts die de echo maakte beroepshalve niks zeggen. Rechts was ze zo klaar mee, maar links op die plek waar de onregelmatigheden zaten kon je duidelijk op het scherm zwarte vlekjes zien dus muisstil en met een pokerface bleef ze maar over en over en overnieuw over dezelfde plek gaan. Echt ik dacht dat m'n hart eruit zou springen en ik moest nog net niet overgeven van misselijkheid!
Uiteindelijk stond ze op, gaf me wat tissues voor de gel eraf te vegen en zei dat er niks zorgwekkends te zien was op de foto en echo.

Nu werd het na het ZH bezoek nóg erger en had ik ondertussen een streng van mijn tepel richting m'n rib lopen, een naar m'n oksel en een diagonaal, de huisarts zei dat ik het maar even af moest wachten en anders terug moest komen.

Nog altijd voelde ik me erg onrustig dus ben ik gaan googlen en kwam 'De ziekte van Mondor' tegen en dat is dus précies wat bij mij het geval is/was. Geen idee of het ook bij jou van toepassing is maar het is zó zeldzaam schijnbaar dat veel artsen niet eens van het bestaan af weten. Dit is de link en een foto van hoe het uit ziet:

Afbeelding
http://www.ntvg.nl/publicatie/diagnose- ... s/volledig

Hier is het inmiddels bijna weg getrokken.

Hoe dan ook, hopelijk valt het reuze mee!! Heel moeilijk die spanning en onzekerheid dus hopelijk snel meer duidelijkheid :(:)

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 20:15

Nee dit is het bij mij niet. Ziet er ook helemaal niet zo uit als op de foto. De echo was ook niet pijnlijk bij mij. Ik voelde
het wel hoor, maar niet dat ik tegen het plafond aansprong van de pijn. Van de mammografie heb ik ook niets gevoeld ( het was niet fijn, maar
het deed totaal geen zeer).
Het is gewoon afwachten nu en hopen dat het allemaal mee zal vallen, al heb ik er wel een goed gevoel bij.