Waarschijnlijk een hernia...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Duke

Waarschijnlijk een hernia...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 11:07

Ik tob al bijna twee jaar met mijn rug. Dat gaat met pieken en dalen. Ik heb in de afgelopen twee jaar: twee fysiotherapeuten, twee menschendiecktherapeuten en een chiropractor versleten. Bij deze laatste ben ik nog steeds onder behandeling. Ik was juist aan het afbouwen, want het ging zowaar beter, maar sinds vorige week is het helemaal mis.

Onderweg naar huis van een leuke avond TVOH, ging mijn rug steeds meer zeer doen. Waarschijnlijk de combi van lang autorijden en veel staan die avond, deden mijn ruggetje geen goed. Uiteindelijk thuis ben ik de auto uitgestrompeld en mijn bed in gekropen. Na een slechte nacht kwam ik gebroken uit bed. De hele dag flinke rugpijn gehad. Zitten ging slecht. Lopen en liggen was het enige wat kon. Volgende dag nog hetzelfde en toch maar afspraakje bij de chiropractor vervroegd. Die constateerde een verschoven rugwervel en hierdoor is mijn zenuw bekneld geraakt. Hij heeft deze weer gecorrigeerd, maar 'beloofde' me wel nog flinke pijnen in het weekend en heeft me geadviseerd diclofenac te gaan halen bij de dokter. Plus vooral veel te liggen en tussendoor te wandelen. Met rust zou het wel beter gaan. Het advies was om de week erop maar halve dagen te gaan werken. Met een vervolgafspraak voor dinsdag stond ik weer buiten.

In de loop van het weekend is de rugpijn wel iets gezakt, maar de uitstraling in mijn been werd erger. Diclofenac helpt niet. Soms wist ik van gekkigheid geen houding meer aan te nemen en was lopen het enige wat een beetje hielp. Al was het 4 uur 's nachts. Alsof een kleine, gemene kabouter iedere keer je been onder stroom zet. Zo voelt het. (Ik verdenk Wesley.)

Werken begin deze week ging maandag nog een beetje, maar dinsdag was niet uit te houden. Ik kan max een kwartiertje zitten en dan moet ik met veel pijn en moeite - letterlijk - opstaan en rondlopen.

En ik mocht weer naar de chiropractor. Hij keek het eens aan, hoorde de klachten aan en zei toen: "Ik vermoed nu toch wel zeker een kleine uitstulping, dus een hernia. Je klachten lijken er steeds meer op, het zit in je familie en je had na het weekend toch wel minder pijn moeten hebben." O... dat is &%@$#. Hij heeft me wel behandeld om de pijn iets te verminderen, maar ik moet wel naar een neuroloog om foto's te laten maken, zodat we het zeker weten. Of kunnen uitsluiten. Het kan zijn dat het alsnog alleen die zenuw is die zwaar geirriteerd is of een hele kleine uitstulping. In die gevallen ben ik er alsnog snel vanaf en kan ik de afspraak met de neuroloog afzeggen. Dat hoop ik dan maar.

Morgenochtend naar de dokter, zodat hij een doorverwijzing voor de neuroloog kan geven. Dat zal nog wel een paar weken duren. Zeker zo na de Kerstvakantie. Er schieten nu zoveel dingen door me heen: hoe moet dat nu met de kids (twee meisjes van bijna 2 en 4 jaar), m'n werk, de paarden, het huishouden, etc.

Ik lig dus op de bank, benen opgetrokken en laptop op schoot. Liggend te computeren... om de tijd te doden. En wandelen... en wat rommelen in huis: de dingen die ik wel kan doen zoals beetje aanrecht schoonhouden, boterhammen smeren voor de meiden, kleren opruimen.

Herkennen anderen dit?
Hoe lang duurde bij jullie het herstel? En voor wie ook kleine kinderen heeft: hoe hebben jullie dat opgelost? Ik kan wel een paar dagen een beroep doen op mijn man, familie en vrienden, maar geen weken lang. En mijn man moet toch ook werken. Maar ik kan mijn kleine meid niet de luier verschonen of optillen... en de oudste naar school brengen is een ramp (dan moet de jongste mee, in en uit de auto tillen, riemen vastmaken, etc.). Autorijden is toch al een ramp en het is te ver om te lopen. Fietsen zelfde probleem met op en van de fiets tillen.

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 11:15

Ik herken je verhaal. Diclofenac hielp bij mij ook niet, ik werd er alleen maar heel sloom van. Bij mij waren een paar bandjes die om de tussenwervelschijf heeft zitten kapot waardoor deze als een soort ballon ging uitstulpen tegen een zenuw aan. Ik heb 6 weken niet kunnen werken (kantoorbaan) en ben toen begonnen met 2 uur per dag. Dat opgebouwd totdat ik weer 8 uur per dag werkte. En toen kreeg ik weer een terugval en kon ik opnieuw beginnen met opbouwen. Ben er in totaal zo'n 6 maanden mee zoet geweest en heb nu nog regelmatig last van mijn rug, vooral als ik te lang achter elkaar zit.
Ik heb geen kleine kinderen (er is er nu wel één op komst :) ), dus kan je daar geen tips over geven.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 11:59

Duke schreef:
Herkennen anderen dit?
Hoe lang duurde bij jullie het herstel? En voor wie ook kleine kinderen heeft: hoe hebben jullie dat opgelost? Ik kan wel een paar dagen een beroep doen op mijn man, familie en vrienden, maar geen weken lang. En mijn man moet toch ook werken. Maar ik kan mijn kleine meid niet de luier verschonen of optillen... en de oudste naar school brengen is een ramp (dan moet de jongste mee, in en uit de auto tillen, riemen vastmaken, etc.). Autorijden is toch al een ramp en het is te ver om te lopen. Fietsen zelfde probleem met op en van de fiets tillen.

Ik heb er drie, en ben eigenlijk nog steeds niet echt hersteld. Ik kan nu weer mijn ding doen, maar heb regelmatig wel 'stroomstoten' naar mijn bil of bovenbeen, of zo'n zware 'spierpijn' dat ik er niet van kan slapen. Ook slaat regelmatig mijn hele rug vast dat ik weer niet rechtop kan lopen en dan moet ik een week plat met pijnstillers en spierontspanners en evt. aanvullende massages van de fysio. Het herstel van rechtop lopen, tillen en rechtop op mijn paard blijven zitten, heeft ongeveer anderhalf jaar geduurd.
Tillen van kind: zoveel mogelijk vermijden en als het moet, tja, dan moet het dus dan de kiezen op elkaar en proberen. Verschonen deed ik dan op bed, dat staat vrij hoog. Als het naar school brengen een probleem is (autorijden is idd een ramp, ik kan niet meer uitstappen als mijn rug opspeelt, lage auto) gaat mijn vriend later werken en neemt hij de honneurs waar, ze gaat dan na school naar de opvang en hij haalt haar ook weer op. Of ze blijft thuis, ze heeft nu de leeftijd dat ze mama ook wel kan helpen met dingetjes dus dat is ook fijn.
Het manipuleren van de wervels mag bij mij trouwens absoluut niet meer, dan zou ik mijn hele rug om zeep helpen. Ik laat dus alleen masseren en verder warmtegels, warmtekussens, spierontspanners en pijnstillers.

Faringo

Re: Waarschijnlijk een hernia...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 12:38

Ik heb al 3 jaar klachten, maar dit ging altijd na een aantal dagen weer over. Nu heb ik sinds eind augustus onafgebroken last. Fysio en Diclofinac helpen bij mij ook niet. De 29ste ben ik terug gegaan naar de huisarts en deze heeft me een verwijzing voor de neuroloog gegeven, omdat ze inderdaad een 'kleine' hernia vermoed. Heb de 31ste het ziekenhuis gebeld en kan vrijdag al terecht dus ben benieuwd.

Heb sinds 1 november in de ziektewet gezeten en ben pas 20-12 weer volledig aan het werk gegaan. Helaas heeft dit ook maar 2 weken geduurt want sinds gisteren zit ik weer deels in de ziektewet, omdat ik de hele dag zitten gewoon niet volhou.

Wat bij mij begon met scherpe pijn in mijn bil (hosten en niesen was een hel) met uitstralingen in mijn been is nu veranderd naar een continu zeurend en pijnlijk gevoel onderin mijn rug, met af en toe scherpe steken in mijn bil en tintelingen in mijn been. Als ik zit wil ik lopen, als ik loop wil ik zitten enz. Liggen voelt toch nog het fijnst.

Paardrijden doe ik op dit moment ook niet. Gelukkig zijn mijn stalgenootjes zo lief om te helpen met mijn paard. Hoop dat ik vrijdag wat wijzer wordt, want pfff mijn energie om dingen te doen raakt zo langzamerhand ook op.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 13:01

Dat klinkt inderdaad allemaal herkenbaar... en stemt me ook niet gerust als jullie er allemaal zo lang last van hebben (gehad). Steken in m'n bil herken ik ook. Dat heb ik al meer dan een jaar en met tussenpozen.

Hoesten en niezen is pas sinds deze week een drama. Als ik dat moet, zet ik me schrap, terwijl ik juist moet proberen te ontspannen dan (zegt mijn broer die twee jaar geleden een dubbele hernia had. It runs in the family...).

Heb het idee dat het vandaag wat minder erg lijkt omdat ik dus niet meer heb gezeten. Gisteren nog op kantoor een paar uur op een bureaustoel gezeten (max een kwartier achter elkaar en dan weer lopen). En toen had ik 's avonds zo'n last... maar nu lijkt het iets beter te gaan nu ik alleen nog maar lig of loop.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 13:04

@urielle: ik mag juist absoluut niet warmen, maar moet koelen. Door het te warmen zou ik de klachten verergeren, zegt de chiro. Dus ik heb een koelpack wat ik regelmatig onder m'n rug leg. En ik moet zeggen dat dat meer verlichting geeft.

Opvang is niet echt een optie. De kinderen gaan normaal ook niet naar de opvang, dus als ik dat nu nog moet gaan regelen, is de kans dat ik pas terecht kan als ik al van m'n klachten af ben, over een paar maanden ofzo. Bovendien begint mijn man erg vroeg met werken en hij kan het niet permitteren om een paar uur later te beginnen omdat hij eerst de kinderen moet wegbrengen.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:11

Zijn er geen mensen in de omgeving wiens kinderen ook naar school moeten en die je kunnen helpen of een lieve buurvrouw. ik heb sinds 2 weken ook weer veel last van mijn rug. Gelukkig is ons meisje al 7 en met de school in dezelfde straat en een paar oplettende moeders, loopt zij nu alleen. Ik kan overigens wel in kleermakerszit zitten zonder pijn zo maf is dat, liggen doet het eerste half uur flink pijn en dan wordt het beter, maar alleen als ik stil op mijn rug blijf liggen, als ik op wil na het liggen heb ik hulp nodig. Lopen doet me ook pijn tenminste wel nu in het gladde weer en met de sneeuw.

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:13

Ik heb een dubbele hernia onder in mijn rug.
Nu sinds een maand of drie gaat het wat beter. Ik heb deze week wel weer een terug val.
Morgen krijg ik weer een behandeling.
Ik kan je aanraden om naar Anna Tommie te gaan. Zij zitten bij in Rijswijk. Zij hebben zelf een MRI en alle benodigdheden om je te behandelen.

Koelen helpt bij mij ook goed.
Al voelt warmte lekkerder.
Ik rijdt nu weer volop paard. Ook deze dagen nu ik last heb. Plat liggen mocht ik niet. Kantoorwerk is funest. Ik werk vier dagen in de week. Eerste dag gaat goed, tweede dag redelijk, derde dag nog minder en vrijdags meestal behoorlijk slecht.

Ik heb heel erg mijn buikspieren moeten trainen en ik moet zeggen dat het steeds meer gaat baten.
Hoe met kinderen heb ik geen idee. Die heb ik niet.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 14:37

Mijn man is afgelopen juni geopereerd aan een hernia terwijl ik al bijna 7 maanden zwanger was en we een puk van 2 hadden rondlopen.
Onze oplossingen:
In en uit bed tillen: maak een hekje in de spijltjes zodat je minder hoeft te bukken.
Verschonen: krukje van Ikea gekocht zodat onze 2-jarige zelf op de commode kan klimmen. We verschoonden de luiers ook vaak beneden op de bank.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 14:49

Mijn vriend heeft drie jaar geleden een dubbele hernia gehad.
Het ging in een paar maanden van wat lichte spierpijn naar gedeeltelijke uitval in zijn linkerbeen. Hij kroop haast over de grond van de pijn, kon amper nog slapen enzovoort.

We hebben uiteindelijk nog redelijk moeten pushen bij de dokter om uitendelijk een MRI te laten maken en die gaf dus een ernstige dubbele hernia aan.
3 weken na de uitslag is hij geopereerd en sindsdien volledig klacht- en pijnvrij.

Hij deed wel zwaar werk (bouw) en heeft dat moeten opgeven, maar gelukkig vind hij zijn nieuw werk nog leuker dan het vorige en is niet belastend voor zijn rug (of toch een heel stuk minder).

Veel sterkte allesinds, ik kan me de pijn en wanhoop daardoor nog zo voor de ogen halen. Heel zwaar was dat :(:) .

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 15:46

Duke schreef:
@urielle: ik mag juist absoluut niet warmen, maar moet koelen. Door het te warmen zou ik de klachten verergeren, zegt de chiro. Dus ik heb een koelpack wat ik regelmatig onder m'n rug leg. En ik moet zeggen dat dat meer verlichting geeft.

O ok! Da's dan weer anders. Bij mij slaan gelijk alle spieren ook nog eens mee vast als ik ga koelen.
Voor mij is het heel belangrijk dat mijn spieren los blijven en dat ik ze sterk hou (buik en rug), dan heb ik het minste last. Dit vriesweer (weinig paardrijden) is dus ook echt de merde voor mijn rug, dan worden mijn spieren gaandeweg veel te slap en komen de klappen in de wervelkolom veel te hard aan.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:18

Riv, dan zou een Wii fit wat voor jou zijn. Wendy van Dijk maakt er nu reclame voor...

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 14:12

Urielle schreef:
Duke schreef:

O ok! Da's dan weer anders. Bij mij slaan gelijk alle spieren ook nog eens mee vast als ik ga koelen.
Voor mij is het heel belangrijk dat mijn spieren los blijven en dat ik ze sterk hou (buik en rug), dan heb ik het minste last. Dit vriesweer (weinig paardrijden) is dus ook echt de merde voor mijn rug, dan worden mijn spieren gaandeweg veel te slap en komen de klappen in de wervelkolom veel te hard aan.

Ik denk dat dat bij mij dus ook een oorzaak is geweest. Had al twee weken niet kunnen rijden en uitmesten (mesthoop onbereikbaar met kruiwagen) en niet kunnen sporten. Want ik was ook bezig met het sterker maken van rug en buikspieren. Ik denk dat door die verslapping van m'n spieren in combi met die lange autorijrit vorige week, me de das om heeft gedaan.

Vanochtend bij HA geweest. Die was eerst sceptisch ("Ja, ja, dat zegt je chiropractor dus..."), maar na een onderzoekje en het aanhoren van mijn klachten werd hij ineens heel serieus. Iets te serieus... ik werd er bang van. := Ik moet zelfs versneld een afspraak bij de neuroloog. Mijn symptomen zijn van dusdanige aard dat ik er niet langer mee mag blijven lopen (ik heb namelijk blijkbaar uitvalsverschijnselen met mijn darmen en blaas). A.s. maandag kan ik al bij de neuroloog terecht.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 14:14

@Karijn: jeetje, dat is ook een zeer ongelukkige situatie. Van die spijlen uit het ledikantje halen, is een idee. Dan kan de kleine zelf in en uit haar bed komen! Dank je voor deze tip. ;)

@Bravespots: mijn broer had ook een dubbele hernia, die pas na weken pijn is geconstateerd. Hij kreeg ook maar geen doorverwijzing, want het geen herna kunnen zijn... maar hij had mooi een dubbele...

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:42

Ik moet morgen naar de neuroloog. Ben benieuwd. Net een paar uurtjes gewerkt, maar ben blij dat ik thuis languit op de bank kan.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 15:10

Duke, alles is goed terecht gekomen hoor. Ik leefde op de Duracel batterijen...
Mijn man is weer mobiel maar het tillen van onze oudste blijft altijd een hekel punt. Om die reden hebben wij nu een groter bed voor hem gekocht waar hij zelf in en uit kan (met bedhek tegen het eruit vallen). Hij vindt het fantastisch dat hij een groot bed heeft.
Tegenwoordig gaat hij ook graag onder de douche, scheelt ook weer tilwerk.
Mijn beste tip: schakel hulp in, wees niet te eigenwijs om het niet te doen...

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 18:57

@Faringo: wat voor werk doe je? Ik kan echt niet meer werken: kantoorwerk.

@Karijn: dat hulp inschakelen valt niet mee. Je wil niemand opzadelen met jouw probleem. En al zou het voor een paar dagen zijn, a la. Maar ik mag op twee maanden rekenen, als ik het zo begrijp van mijn chiropractor.

Vanmiddag van hem gehoord dat autorijden, fietsen, kinderen tillen, stofzuigen echt not done is. En zelfs gevaarlijk met kans op complicaties. Ik zit nu echt een beetje in een dip. Hoe moet dat nu met alles? Ik dacht dat ik kleine stukjes in de auto nog wel kon doen. Dan kon ik tenminste nog effe de paarden een knuf gaan geven of een boodschapje doen, of toch zelf de oudste naar de kleuterschool brengen. Maar zelfs dat gaat allemaal niet meer...

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 19:12

Ik heb ook een kantoorbaan (40 uur). Heb vanaf eind augustus misschien 4 volle weken gewerkt. Verder of helemaal thuis of dagdelen gewerkt. Moet ook echt om het half uur even lopen, want dat zitten hou ik ook niet vol.

Dat hulp inschakelen herken ik wel hoor. Zelf heb ik geen kids, maar zelfs met het onderhouden van paard wordt het al lastig. Ben ook iemand die liever niet zo snel een beroep doet op anderen.

Ben inmiddels 4 maanden verder en merk nog weinig verschil. De ene dag gaat het beter als de andere, maar heb iedere dag pijn. Ga nu ook gewoon merken dat mijn energie afneemt en mijn humeur er onder gaat lijden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 19:28

Urielle schreef:
Duke schreef:

Bij mij een beetje hetzelfde als Urielle. Bij kou slaat alles vast. Ik heb dan ook liever warmte en bespaar dan ook niet op goede kleding in koude tijden.

Ik heb 3 hernia's gehad. De eerste was in 2003 en de laatste in 2007. Ik heb weken op bed gelegen, 1x in het ziekenhuis en hele zware pijnstillers geslikt. Van die laatste heb ik chronische rugpijn aan over gehouden, heb moeten stoppen met paardrijden en was behoolijk inmobiel.
Afgelopen jaar naar de ostheopaat geweest en sindsdien ben ik heel erg opgeknapt. Zo goed dat ik nu elke dag help op stal met uitmesten...okay nog wel beperkt maar het lijkt elke week toch weer iets beter te gaan.
Paardrijden is nog steeds beperkt tot ene stap/draf ritje omdat ik op dit moment geen centen heb voor goede begeleiding.
Verder doe ik veel aan sport. Ik die min. 1x per week krachttraining en probeer ook 1x per week te gaan zwemmen dat helpt echt heel goed. Voor de conditie doe ik 2 a 3x per week spinning.

100% zal het nooit meer worden, bij hoge inspanning(teveel mesten bv) krijg ik nog wel een waarschuwing. Maar ik weet nu na bijna 8 jaar wat mijn grens is en heb daar nu dan ook een balans in gevonden.

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 09:41

Nou net terug uit het ziekenhuis. Moet de 31ste door de MRI, want ook de neuroloog vermoedt een hernia. Heb ook zwaardere pijnstilling gekregen. Ik mag verder wel alles doen, totdat mijn lichaam aan geeft dat het genoeg is. Tja en dat is al vrij snel op het moment dus doe het maar gewoon rustig aan.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 14:08

Faringo en Duke: het is inderdaad lastig om hulp in te moeten schakelen en ook ik zat er niet op te wachten om continue ouders en schoonouders over de vloer te hebben maar we konden gewoon niet anders. Je moet je er ook overeen kunnen zetten, want...je hebt maar 1 rug, wees er zuinig op.
En als je het niet vraagt aan iemand, weet je het ook niet. Er is vast wel iemand die jullie wil helpen, als is het maar voor 1 dag in de week, toch weer 1 dag minder belasting voor jullie. En vergeet niet dat het tijdelijk is als je je aan de richtlijnen/adviezen/therapie enz houdt.

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 09:45

Heb je helemaal gelijk in Karijn. Heb het met paard weten te regelen nu dat ie 3x in de week wordt gereden en 2x wordt gelongeerd. Zelf kan ik dan ik dagje met hem wandelen of misschien zelfs eventjes rustig rijden en 1 dag is ie vrij. Dan heeft ie toch zijn beweging.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 17:51

Inderdaad Karijn. Ik probeer het ook. Nu heb ik twee fantastische bijrijdsters die voor de paardjes zorgen. En mijn ouders nemen altijd al de dagelijkse verzorging op hen. Dus daar maak ik me niet druk om. Ze staan ook de hele dag buiten en worden al niet dagelijks gereden.

En m'n bijrijdsters wonen ook nog eens in de buurt en helpen me de komende week ook met de kids en het huishouden, dus super lief. Verder is het even afwachten maandag wat ik te horen krijg. Gisteren viel het wel mee met het ongemak, maar vandaag weer meer last. Bovendien wordt de stoelgang lastiger en dat is wel een beetje eng (aangezien ze dat allemaal zo serieus nemen).

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 19:20

Nou. Vandaag de uitslag van de MRI-scan gehad. Heb een forse hernia die niet zomaar met rust verdwijnt. En dus hoogstwaarschijnlijk een operatie wordt. Heb donderdag een afspraak met de neurochirurg die dan gaat beoordelen of het een operatie moet worden.

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:44

Balen zeg! Sterkte.