Bezuinigen in de zorg.Is dit een oplossing?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Bezuinigen in de zorg.Is dit een oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 19:54

Ik zag op t.v. nieuws over oud en nieuw en zag toen dat er een jongen stomdronken over straat liep.Iemand had toen de ambulance gebelt voor die jongen,omdat hij amper op zijn benen kon staan.
Zo'n ambulance rit kost toch al gauw €750,- Is het geen idee om zulke personen zélf deze kosten te laten betalen i.p.v. de ziektekosten verzekering?
Net zoiets als mensen die harddrugs,drank gebruiken en die in het ziekenhuis of ambulance terecht komen,omdat ze zijn gevallen doordat ze stomdronken waren b.v. of een raam inslaan [slagaderlijke bloeding] omdat ze boos zijn.Geholpen moeten ze uiteraard worden,maar zo kost de zorg handenvol geld.
Ik dacht zo:iemand die zorg vraagt,dokter,ambulance,ziekenhuis,omdat diegene dingen doet met een stomme kop of roekeloos gedrag,die betaald zelf de kosten?
Of is dit idee stom en/of niet haalbaar.

Bij een gewone [W.A.] verzekering krijg je ook niets betaald als je schade hebt die je zelf hebt veroorzaakt.

Zit hier wat in of kan dit nooit.

Anoniem

Re: Bezuinigen in de zorg.Is dit een oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 19:56

Wat dacht je van een herseninfarct door de combinatie van de pil & roken? Is dat ook je eigen schuld?

Zo blijf je doorgaan...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 19:57

Ik heb het niet over ziekte's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 19:58

En als je dan gewond raakt bij het sporten, ook eigen schuld???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 19:59

Je hebt het over schade die je zelf veroorzaakt. Een hersenbloeding door de combinatie de pil/roken. Roken doe je toch zelf?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:00

Ik denk dat dat lastig is wat betreft een grens trekken.

Hoeveel mensen gaan er ook niet met een verkoudheid/griepje naar de dokter? Zag ik laatst nog op tv. Een jongen die had ontzettend keelpijn, hoofdpijn, spierpijn enz. Conclusie van de huisarts: griep, neem maar een paracetamol en goed uitzieken. Dat had die jongen in mijn ogen zelf ook wel kunnen bedenken.

Zo zullen er vast nog veel meer voorbeelden zijn ;)

Op zich vind ik je idee niet verkeerd hoor, maar waar trek je die grens... Alle rokers mogen hun ziekenhuis bezoeken enz enz enz dan ook wel zelf gaan betalen inderdaad :j

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:02

Geloof nooit dat dat haalbaar is.
Dat schaduwgebied is te groot.

Ale je valt zonder cap is het dan je eigen schuld???
Als je door overgewicht in de problemen komt??
Als je van een trapje valt, gaat dan onderzocht worden of de ondergrond wel gelijk was??
ALs je denkt dat je je raar voelt door de drank, maar stel dat het een CVA was en iemand durft uit angst voor de kosten geen medische zorg in te schakelen??
Als een minderjarige drugsgebruik verzwijgt en klachten krijgt en een MRI, EEg, CT krijgt lopen de kosten in de tienduizenden euro's, je wilt toch ook niet dat ouders kinderen niet meer laten onderzoeken???

Ik begrijp je frustraties. Maar denk niet dat het haalbaar is.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 20:05

Lia_ schreef:
En als je dan gewond raakt bij het sporten, ook eigen schuld???

Sport is geen roekloos gedrag en bij een sportclub ben je verzekerd door de club zelf.
Het gaat hier dus puur om dingen die gebeuren door roekeloos gedrag,onverantwoordelijk gedrag.
Dus niet om ziekte's,griep,medische klachten.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:05

Anthea schreef:
Roken doe je toch zelf?

De pil slikken ook ;)

Ik denk dat het wel wat scherper qua kan: bijvoorbeeld dat je de helft van je kosten zelf moet betalen als je op een paard klimt zonder cap en er af valt, of je gordel niet om hebt in een auto.

Het is heel lastig om een grens te trekken. Wat is een ziekte (alcoholisme is ook een ziekte, roken een verslavingsziekte..)? En hoe moet je aantonen of iemand die een hartinfarct krijgt dit te danken heeft aan een ongezonde levensstijl, of door een genetisch foutje?

En wat is roekeloos gedrag? Rennen voor de trein en struikelen? *beetje overtrokken, maar die grens is echt lastig*
Laatst bijgewerkt door Marieke_K op 02-01-11 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:06

Diabetes type 2 zie je vaak bij mensen met een (fors) overgewicht.
Stel je laat die opdraaien voor de kosten, tenslotte: eigen schuld, dikke bult.
Medicatie en bloedtesten zijn duur, dus grote kans op therapie-ontrouw zijn.
Gevolgen: glaucoom, slechte vaten, slechte wondgenezing en dat alles kan bijv. weer tot onderbeenamputaties lijden.
Dat is voor niemnad te betalen.........

Ik denk dus dat je uiteindelijk goedkoper uit bent om alles te vergoeden.

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:07

Ik snap je punt idd. Vind het ook een goede zaak dat de ambulance eigenlijk niet voor stom dronken mensen komt :) Kotsen doen ze maar lekker in hun eigen auto :)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 20:08

@raket
Je begrijpt het verkeerd.
Ik heb het puur over onverantwoord gedrag op straat,in de kroeg,enz.
Iemand die b.v. een overval pleegt,raakt gewond en moet naar het ziekenhuis.
Zulke dingen bedoel ik.
Ik heb het NIET over ZIEKTE'S.
Laatst bijgewerkt door gohya op 02-01-11 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:08

Tot dat het jouw zoon/broer/vriend is die voor het eerst teveel gedronken heeft en de ambulance wil niet komen, omdat ze zeggen kotsen doe je maar in je eigen auto. En hij komt te overlijden op straat. Dan zijn de poppen aan het dansen!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 20:09

Anoeska schreef:
Tot dat het jouw zoon/broer/vriend is die voor het eerst teveel gedronken heeft en de ambulance wil niet komen, omdat ze zeggen kotsen doe je maar in je eigen auto. En hij komt te overlijden op straat. Dan zijn de poppen aan het dansen!

De ambulance mag wél komen,ik zeg dat iedereen geholpen moet kunnen worden.
Maar de kosten zijn dan voor hunzelf.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:10

Maar er zit ook een risico aan vast.
ZO heb ik ooit een man verpleegd die binnen werd gebracht als dronken van de fiets gevallen........
Die man rook ook wel naar bier. Bleek er echter maar 2 gedronken te hebben. Heeft op de fiets een beroerte gehad. Had helaas geen ID bij zich en werd pas de volgende dag gezocht.
Ook werd toen (en uit bloedonderzoek) pas duidelijk dat hij dus NIET dronken was.

Heel vaak heb je een punt, maar je kunt het risico toch niet lopen om mensen die dronken lijken (zoals bij sommige neurologische problemen) de juiste zorg te onthouden?!?!?!

Anoeska

gohya schreef:
Anoeska schreef:

De ambulance mag wél komen,ik zeg dat iedereen geholpen moet kunnen worden.
Maar de kosten zijn dan voor hunzelf.

Ik reageerde eigenlijk op eempiej, die aangaf dat de ambulance dan niet hoefde te komen.
Laatst bijgewerkt door Anoeska op 02-01-11 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Marieke_K

En wat is overgewicht? Wie bepaalt dat?

Ik heb volgens het boekje een te hoge bloeddruk. Ik sport, ben niet te zwaar, rook niet en eet gezond. Hoe ik aan een hoge bloeddruk kom? Geen idee, maar wie heeft ooit bepaald wat een 'normale' bloeddruk is? Blijkbaar hoort deze bloeddruk bij mij, maar als ik hierdoor ziek zou worden moet ik het dan maar zelf betalen?

Zulke grenzen zijn niet te stellen. Ook niet voor onverantwoord gedrag. Wat jij onverantwoord vindt, kan ik normaal vinden :) Misschien ben ik per ongeluk dronken geworden (viel het verkeerd) en gevallen omdat het glad was. Is het dan nog mijn eigen schuld?

*ik begrijp je punt hoor, maar ik denk niet dat het haalbaar is zonder dat je een enorm onderzoek moet uitvoeren naar of het onverantwoord gedrag was of niet, en dat kost ook weer geld en tijd en wie is er bevoegd om zo'n belangrijke beslissing te maken?*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:11

gohya schreef:
@raket
Je begrijpt het verkeerd.
Ik heb het puur over onverantwoord gedrag op straat,in de kroeg,enz.
Iemand die b.v. een overval pleegt,raakt gewond en moet naar het ziekenhuis.
Zulke dingen bedoel ik.
Ik heb het NIET over ZIEKTE'S.

Door onverantwoord gedrag kan je ook ziektes krijgen. Ziektes is zonder aanhalingsteken btw. :D

Wat dacht je van seks zonder condoom? Chlamydia? Hiv? Etc etc.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:11

Zelf voor de kosten opdraaien is bijna niet te doen. Stel je rijdt zonder cap, valt van je paard en ligt een week in het ziekenhuis (ik noem maar iets). Die kosten lopen zo snel op, dat is bijna niet te doen om zelf voor (de helft van) de kosten op te draaien. Een hoger eigen risico of een boete voor roekeloos gedrag zou dan bijvoorbeeld wel kunnen, denk ik.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:13

Al met al zijn zulke dingen altijd makkelijk praten, thuis achter je laptop of op een verjaardag bij je tante, maar praktisch bijna niet te regelen. Het is nagenoeg onmogelijk om een duidelijke lijn te trekken tussen eigen schuld n dingen die je overkomen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 20:14

Gewoon dronken bedoel ik ook niet,echt stomdronken/lazerus.
Uitglijden als je dronken bent bedoel ik ook niet,je kan ook uitglijden als je niet dronken bent.
Stomdronken bedoel ik mee,niet meer op je benen kunnen staan,steeds neer vallen enz.
Soms zijn er mensen die drinken tot ze erbij neer vallen,en dat noem ik onverantwoordelijk drinken.Of zit ik dan fout?

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:15

Je voorbeeld van een vechtpartij dan:
wil je dan eerst laten uitzoeken wie de aanstichter is??
Want laten we zeggen dat een ritje met de ambulance zo'n 750E kost en een behandeling in het ziekenhuis 1000E.
Stel je kunt dit niet betalen, moete r dan eerst onderzocht worden wie de schuldige is???
Wat te doen met het feit dat iemand het echt niet kan betalen?

Ik begrijp echt je punt wel hoor en ben er deels mee eens dat je het aan zou moeten kunnen pakken, maar vraag me af of het op die manier haalbaar is.
Een taakstraf zou ik misschien wat gepaster vinden. Of een verplichte cursusdag over de gevaren van alcoholmisbruik.

Je hebt te maken met acute situaties en dat blijft gevaarlijk.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:15

Anthea schreef:
Wat dacht je van seks zonder condoom? Chlamydia? Hiv? Etc etc.

Dat is ook een leuke ja! En wie moet er dan voor opdraaien? Hij of zij? :+ of beide :D

Verhoging eigen risico zou wel een optie zijn, maar dan nog is de vraag: wie bepaald of het eigen schuld is of niet. In het verkeer heb je regels om dit te bepalen, op basis van je gezondheid is dat wat lastiger..

Wat is stomdronken? Je zit niet fout, maar wanneer ben je stomdronken? En als je 'normaal' dronken bent en je gaat op je giechel, dan is het geen schuld?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 20:16

Bij een gewone verzekering zijn ze toch ook geregeld?
Is het je eigen schuld?ze betalen nix en je kan het zelf betalen.
Zoiets bedoel ik,maar dat kan dus niet met een zorg verzekering.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:21

Dan zou het er dus uiteindelijk op neer komen dat mensen met weinig geld het beste de hele dag rustig thuis kunnen blijven zitten, want de kosten van een eventueel zelf veroorzaakt ongeluk zijn niet te betalen. Rijke mensen kunnen veel meer risico nemen, want als er wat gebeurt is dat toch wel te regelen.

Dat is niet iets waar ik heen zou willen. En ik zie er ook het voordeel niet van. Ik ben blij dat in NL iedereen recht heeft op noodzakelijke medische zorg, en dat de financiën daar geen rol bij spelen.